Permalänk
Medlem

Funderingar kring nytt chassi

Har sen gammalt ett corsair 900d chassi som jag körde custom loop i.
Men när intresset för vattenkylningen svalnade (mest pga av tidskrävande underhåll 1-2ggr / år) så gick jag tillbaka till luftkylt. Men känns inte som chassit är speciellt bra för luftkylt system så överväger nytt chassi med bättre luftflöde.

Dom 2 jag lutar åt är antingen lian li lancool iii eller fractal design torrent. Båda verkar ha riktigt bra luftflöde.
Såg att torrent går att få med antingen soliad plåt sidor eller behandlat glas. Bryr mig inte om jag ser in i burken eller inte, samt att plåtsidor borde väl ha lite bättre ljuddämpning jämfört med glas eller märks det ingen skillnad?

Någon som har dessa och vad tycker ni om valen jag står mellan?
Prioriterar luftflöde över ljuddämpning då jag ändå kör med slutna hörlurar vid datorn.

Komponenterna är amd 5900x med en noctua nh-d15 kylare, asus rtx 3080 tuf, lite sata diskar, ett be quiet dark power pro 12 1500w

Permalänk
Medlem

Vet inte om plåt dämpar så mycket bättre om det inte sitter dämpmaterial på sidan, vilket det inte gör i Torrent. Glaspanelerna är i regel tjockare och stummare än plåten, vilket i teorin skulle kunna vara tystare då de inte fortplantar vibrationer lika lätt (men i praktiken vet jag inte om det är någon skillnad).

Torrent har rejält bra luftflöde vid låga varvtal, dvs. kan vara tyst även när det friskar i. Du skriver inte om sata-diskarna är mekaniska eller ssd, mekaniska diskar är väl de komponenter som ännu vinner på någon form av ljuddämpning i chassit, om du har många och/eller de är högvarviga. I övrigt styrs ljudnivån helt av fläkthastigheten, för fläktar större än 6-8cm gör ljuddämpning ingen skillnad eftersom fläktarnas ljudfrekvens ändå går under vad väggar effektivt kan dämpa.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag kör Lian Li Lancool 2 Mesh som är väldigt lik 3an. Det är ett kanonchassi och har verkligen enormt bra luftflöde och 3an är tom lite bättre ändå. Väldigt bra stomme som är lätt att arbeta i också (lätt att komma åt PSU kammaren från båda håll).

Jag tycker personligen Torrent är lite för plastig i utseendet och fläktarna är väl lite jobbigare att byta ut då det finns färre bra alternativ i 180mm.

Du blir iaf nöjd oavsett, båda är bland de bästa på marknaden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vet inte om plåt dämpar så mycket bättre om det inte sitter dämpmaterial på sidan, vilket det inte gör i Torrent. Glaspanelerna är i regel tjockare och stummare än plåten, vilket i teorin skulle kunna vara tystare då de inte fortplantar vibrationer lika lätt (men i praktiken vet jag inte om det är någon skillnad).

Torrent har rejält bra luftflöde vid låga varvtal, dvs. kan vara tyst även när det friskar i. Du skriver inte om sata-diskarna är mekaniska eller ssd, mekaniska diskar är väl de komponenter som ännu vinner på någon form av ljuddämpning i chassit, om du har många och/eller de är högvarviga. I övrigt styrs ljudnivån helt av fläkthastigheten, för fläktar större än 6-8cm gör ljuddämpning ingen skillnad eftersom fläktarnas ljudfrekvens ändå går under vad väggar effektivt kan dämpa.

Har 2 nvme, 3 sata ssd och 2 sata hdd (7200rpm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Har 2 nvme, 3 sata ssd och 2 sata hdd (7200rpm)

Ok, jag har bara testat Torrent Compact, utan mekaniska diskar i. Om diskarna är dåligt upphängda så kan de ju sprida vibrationer i plåten, men jag tror både Fractal och Lian-Li är pålitliga i det avseendet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Någon som vet om glasen på torrent är känsliga för att gå sönder, spricka eller repas och så? Likaså på lancool iii som också är glassidor, någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Någon som vet om glasen på torrent är känsliga för att gå sönder, spricka eller repas och så? Likaså på lancool iii som också är glassidor, någon med erfarenhet?

Här kan du få ett hum om hur känsligt/tåligt härdat glas är 😉 https://youtu.be/VF_uKfOJSgA

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Här kan du få ett hum om hur känsligt/tåligt härdat glas är 😉 https://youtu.be/VF_uKfOJSgA

Tappas det på fel sätt blir det inte mycket kvar, undrar hur dyr en ny sidopanel är då.

Fortfarande svårt att bestämma mig.
Torrent verkar här lite bättre luftflöde, men det jag oroar mig för är att komponenter blir mer och mer krävande vilket gör att i framtiden kanske man måste köra vatten igen (iaf en aio) och torrent verkar inte ha någon optimal placering av radiatorer om så blir fallet.

Dom olika negativa sakerna jag anser om chassina.

Torrent: med psu i toppen så funderar jag om kablarna räcker överallt utan extensions. Samt att man troligen måste skaffa nytt chassi i framtiden om luft inte räcker till längre.

Lancool iii: alla dessa dörrar på baksidan, kommer det inte bli svårt att hålla dom stängda om man har mycket kablar där då det inte verkar gå att låsa dom?

Någon som har egen erfarenhet får gärna flika in med synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Tappas det på fel sätt blir det inte mycket kvar, undrar hur dyr en ny sidopanel är då.

Fortfarande svårt att bestämma mig.
Torrent verkar här lite bättre luftflöde, men det jag oroar mig för är att komponenter blir mer och mer krävande vilket gör att i framtiden kanske man måste köra vatten igen (iaf en aio) och torrent verkar inte ha någon optimal placering av radiatorer om så blir fallet.

Dom olika negativa sakerna jag anser om chassina.

Torrent: med psu i toppen så funderar jag om kablarna räcker överallt utan extensions. Samt att man troligen måste skaffa nytt chassi i framtiden om luft inte räcker till längre.

Lancool iii: alla dessa dörrar på baksidan, kommer det inte bli svårt att hålla dom stängda om man har mycket kablar där då det inte verkar gå att låsa dom?

Någon som har egen erfarenhet får gärna flika in med synpunkter.

Det sitter starka magneter på min Lancool Mesh 2, klämmer åt kablarna ordentligt och det är aldrig strul som det tidigare kunde vara med sidopaneler som skulle slidas dit och skruvas fast.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT