Permalänk

Hitta riktning i livet

Hej! Jag är 23 år gammal och plågas av känslan att inte hittat rätt i livet och undrar över hur jag ska nå dit och vad detta ”rätta” är.

Ska jag träffa en psykolog? Testa mig fram? Hur håller man lågan uppe? Möta ett medium, en astrolog? Lyssna på mitt inre barn? Luta mig mot en religion? Göra ett pinterestalbum som skildrar mitt drömliv?

Så kort och gott: Hur hittar DU din riktning i livet? Vad gör du för att känna tryggheten i att veta att du är på rätt väg? Hur skapar du en framtidstro för ditt eget liv?

Permalänk
Medlem

Du är 23 år och precis i början av "vuxenlivet". Du har hela livet framför dig.

Hitta rätt i livet funderar nog alla människor på med jämna mellanrum.
Ytterst få människor lever ett liv som går som en raksträcka livet igenom. Det är alltid smågupp, sidospår och kringelkrokar.
Så att känna tryggheten och att man är på rätt väg..det kan man aldrig riktigt veta. Det är även det som är spänningen med livet

Dina frågor spretar åt lite alla möjliga håll..
..men vad har du för hobbies?
..vad är ditt drömjobb?
..har du någon utbildning, eller någon utbildning du gärna vill gå?

Ett jobb man trivs med och roliga hobbies att pyssla med på fritiden, är väl för dom flesta vad som förknippas med att "hitta rätt i livet", "trygghet" osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonjaElizabeth:

Hej! Jag är 23 år gammal och plågas av känslan att inte hittat rätt i livet och undrar över hur jag ska nå dit och vad detta ”rätta” är.

Ska jag träffa en psykolog? Testa mig fram? Hur håller man lågan uppe? Möta ett medium, en astrolog? Lyssna på mitt inre barn? Luta mig mot en religion? Göra ett pinterestalbum som skildrar mitt drömliv?

Så kort och gott: Hur hittar DU din riktning i livet? Vad gör du för att känna tryggheten i att veta att du är på rätt väg? Hur skapar du en framtidstro för ditt eget liv?

Det finns inte en god riktning i livet, utan många. Det är kanske skrämmande, men inte desto mindre sant. Det viktiga är att man inte väljer på grund av att man tror det är det bästa eller får berättat för sig att det är det bästa, utan det viktiga är att man tycker om det man gör, oavsett omgivningens reaktioner eller ens egna förbehåll. Med det sagt är det dock viktigt att skilja på yrke och hobby. Många väljer en hobby som yrke, tyvärr, vilket gör både jobb och fritid urholkat med tiden. När jag var 23 år trodde jag att jag hade hittat det rätta, men strax för 30 sadlade jag om helt. Ångrar inte det.

Permalänk
Medlem

Jag är 26 och det var först i år jag hittade en riktning så du behöver inte känna att du ligger efter iaf

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Man kan alltid börja med att vandra inåt, kanske det du är inne på med att "lyssna på sitt inre barn". Kan varmt rekommendera boken "I befintligt skick", då kan du påbörja vandringen och ta det i ditt egna tempo boken är förvånansvärt lätt att ta till sig och ställer inga krav på en (som en del andra pop-psykolologiska böcker kan göra)

Permalänk
Medlem

När jag fyllde 30 slutade jag bry mig vad andra tycker och tänker, livet blir så mycket enklare då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ganska lite koll på vad jag ville göra med mitt liv när jag var 23. Det var inte förrän efter 30 som jag började få den insikten på riktigt.

Livet förändras med både positiva och negativa händelser men då och då händer de där små eller stora sakerna som gör att det i alla fall för stunden känns som att man vet vart man är på väg.

För min egen del så var det att börja jobba med något som jag visade sig vara mycket intressantare än jag tänkt mig som var första saken som satte riktningen.

Ge det tid, fundera över vad som betyder mycket för dig men försök att inte fastna bara i tankar utan gör något också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Börja plugga på annan ort så du får miljöombyte och nya vänner. Sen tar du det därifrån.

Ett roligt jobb med kass betalning är bättre än ett tråkigt jobb med bra betalning.

Och spendera mycket pengar på din säng! 50k är rimligt. Du spenderar en stooooor del av ditt liv i den snåla inte.

Slut på visdomar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Hur hittar DU din riktning i livet?"
Jag vet inte. Finns det bara en given riktning?

"Hur håller man lågan uppe?"
Aerobisk träning. Positiva människor. God mat. Musik.

"Vad gör du för att känna tryggheten i att veta att du är på rätt väg?"
Om jag är glad och vardagen fungerar så är det mer än nog för mig. Kör jag på en okänd väg vet jag inte vad som finns bortom horisonten. Så jag fokuserar inte på vägen i sig utan snarare vilka jag kör bilen med. Jag stannar och vilar när jag är trött, stannar och ser mig omkring eller kör en omväg om jag råkar hitta något annat intressant längs vägen. Vem vet, kanske kör jag då aldrig tillbaka till den tidigare vägen.

"Hur skapar du en framtidstro för ditt eget liv?"
Tacksamhet till det jag har nu. Försöker aktivt undvika negativa tankar och hjärnspöken så gott det går som annars lätt sätter krokben på en själv. Undviker eller minskar tiden med negativa människor och de som inte bidrar till just mitt liv.

"Göra ett pinterestalbum som skildrar mitt drömliv?"
Njae, du kan ju grubbla på vad som är ditt drömliv i flera år utan att komma fram till nånting alls, eller hur? Vad händer om det drömlivet du målar upp nu inte alls var det du ville ha? Och drömliven många stolt visar upp på sociala medier ser inte jag som på riktigt. Så det bästa är att inte titta där alls, åtminstone inte för den sakens skull.

Jag tycker det är bättre att bara sätta sig i "livsbilen" och bara åka någonstans, och se vad du hittar. Det är just det som jag finner spännande med livet. Kanske studera på annan ort som @talonmas förslog.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju svara utefter mina misstag efter att ha levt dryga halva livet. Var inte rädd att prova på många saker. Yrken, utbildningar, hobbies osv.
Det är få förunnat att hitta sin riktning i livet tidigt. Jag tänker som så att genom att inte låsa fast sig vid att man måste hitta "det rätta" direkt så får man tid att växa som människa. När man lär sig genom de utmaningar/erfarenheter man automatiskt får genom att prova olika saker så utkristalliseras riktningen så småningom.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Min riktning i livet var när jag bildade familj och jag ville umgås så mycket som möjligt med dem.
Så då blev det att jag skolade om mig, mer pengar och bättre arbetstider så jag kan umgås med familjen och ta lite mer ledigt.

Nu jobbar jag typ 75% men har ändå en okej lön men jag får också umgås mer med familjen och fixa här hemma så vi har det bra och trivs.
Pengar är bra, men familj är bättre.

Så jag tror inte du ska söka efter en riktning utan det kommer att komma till dig när tiden är inne och då blir det mycket bättre.
Umgås med vänner och familj som gör dig lycklig och gör saker du tycker är kul så kommer allt att lösa sig till slut, jag lovar!

Permalänk
Medlem

För mig var det resor till andra länder som gjorde att jag fick upp ögonen för nya mål och "riktningar" i livet. Men precis som Hakinger skriver ovan så tror jag att det är viktigt att man vågar testa nya saker om man känner att man mest står och spinner hjulen på samma ställe.

Samtidigt kan det nog vara bra att göra det på ett strukturerat och kontrollerat sätt, så att man inte släpper hela sin trygghet. Det kan vara frestande att satsa allt på samma kort när man väl hittat något som lockar, men långsiktigt är det nog bättre om man har is i magen och förbereder sig ordentligt på vad det nu är för förändring man siktar på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Om man inte har några planer, gå lumpen. Där väcker man igång intresset att finna riktning i livet, träffa lite nytt folk och uppleva en massa händelser som levererar roliga historier.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Arbete är A till O. Det avgör mycket vilka man umgås med och hur mycket fritid man får.
Min bild är att det finns mycket gräset är grönare på andra sidan. Mina grannar där jag bor har "enkla jobb", men med dessa enkla jobb så är de helt lediga när de är lediga och de åker på så mycket skoj.

Jag tror mycket det är rätt jobb för rätt person.

Permalänk
Skrivet av SonjaElizabeth:

Hej! Jag är 23 år gammal och plågas av känslan att inte hittat rätt i livet och undrar över hur jag ska nå dit och vad detta ”rätta” är.

Ska jag träffa en psykolog? Testa mig fram? Hur håller man lågan uppe? Möta ett medium, en astrolog? Lyssna på mitt inre barn? Luta mig mot en religion? Göra ett pinterestalbum som skildrar mitt drömliv?

Så kort och gott: Hur hittar DU din riktning i livet? Vad gör du för att känna tryggheten i att veta att du är på rätt väg? Hur skapar du en framtidstro för ditt eget liv?

Folk funkar olika. Vissa är målinriktade och vet redan tidigt vartåt de vill. Andra har inte en färdig bild av vad dom vill att deras liv ska bli. Jag upplever det som att jag ofta halkat in på saker på ett bananskal. Sen jobbar jag som tusan för att det ska bli bra, och oftast blir det det på ett eller annat sätt - eller åtminstone så bra det kunde bli givet förutsättningarna. Och jag upplever nästan alltid att processen är utmanande och rolig på olika sätt.

Som någon annan sade: Det finns inte en enda väg till att uppleva att man har ett meningsfullt liv. Jag tror det handlar mycket om ens inställning till det som händer en. Oavsett om du är någon som är duktig på att planera eller inte kommer vissa saker gå som du tänkte dig medan andra inte gör det. Livsglädje är inte beroende av att allt går som på räls eller att du har full koll när du är 15.

Permalänk
Medlem

Du är endast 23 år gammal, lev livet och var snäll mot dig själv. Vid den där åldern hör det till att begå misstag och sondera okänd mark och terräng.

Men driv på framåt med en nyfikenhet och unna dig gärna någon form av träning, då träningen stärker både kropp och knopp. Har du aldrig lyft skrot t ex, ta hjälp. Och var också ödmjuk mot dig själv att det tar tid innan tekniken sitter. En tidig disciplin för träning, kommer leda dig in i ett hunger för rörelse och få andra saker bortgjorda i ett nafs. Inkl så kommer du ha en självkänsla att jag kan, jag vill prova, det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Börja plugga på annan ort så du får miljöombyte och nya vänner. Sen tar du det därifrån.

Ett roligt jobb med kass betalning är bättre än ett tråkigt jobb med bra betalning.

Och spendera mycket pengar på din säng! 50k är rimligt. Du spenderar en stooooor del av ditt liv i den snåla inte.

Slut på visdomar

Tänk om man hade råd med en 50k säng