Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Har du kollat din fps/prestanda i andra spel eller benchmarks? Tänker om det är just CS eller om det är hela datorn.

Boomers är närmare 60+

Yes har kört 3dMark, Intel XTU, Heaven Benchmark och hittar inga som helst fel på något.
Har lekt runt lite med att undervolta GPU/CPU idag och även i natt men det gav inga bättre resultat, alls.

Skrivet av Nozomi:

Ok kan du länka till dessa proffs inställningar? 99% av all deras inställningar är rå nostalgi.
Och alla wannabes kopierar proffsen precis som de gör när de undrar vilken musmatta, tangentbord, mus, hörlurar, vilka snabbnudlar de köper och vilken kopphållare de har till sin monster energidryck! Handlar inte om vad som är bra längre, utan bara nostalgi och folk som kopierar.

Om en person växer upp med 16:9 så kommer de att spela spelet i 16:9 och hålla lika bra nivå som en som spelar i 4:3

4:3 på en 16:9 skärm med black bars är ju suddigt också om man inte kör i t.ex. 1440p höjd på en 1440p skärm eller 1080 höjd på en 1080p skärm. Så 720p på en 1080p skärm är ju som att smeta vaselin pä skärmen

Ett riktigt proffs mäter avståndet varje dag mellan lins på ögat till skärmens mitt och torkar av musmattan varje dag så den är ren och fräsch så inte glidet påverkas!

Du har helt fel.
Det handlar om fördelar och nackdelar och personliga preferenser.
Enligt länken här nedanför så är 4:3 snuskigt överrepresenterat.
https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/

Och de flesta jag spelar eller spelat med kör 4:3.

Är nog inte många CS-spelare som bryr sig om hur spelet grafikmässigt ser ut det enda som spelar roll är att panga så många hs som möjligt

Skrivet av Clasito:

Ingen kör ju 4:3 BB. Folk som kör 4:3 stretchar sin res så att man får andra fördelar jämfört med 16:9.

Edit: Läste fel i inlägget du citerade, uppenbarligen finns det en som kör 4:3 BB

Finns betydligt många fler som kör 4:3 BB än en.
https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/

För att nämna några; kennyS , k0nfig , xyp9x , n1tro , dev1ce , jks , Forester , Stewie2k , HEN1 , Snax , GuardiaN , NEO , adreN , MSL , Xizt , ScreaM mfl.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Launch commands på cs go kanske behövs ?
Bara högerklicka på spelet i steam och in på properties / egenskaper och lägga till.
Testa " -Threads 8 -high " och se ifall det hjälper något.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har också märkt en försämring av fps senaste tiden och det är från 400 till under 150 ibland, jävligt irriterande som du säger. Jag har dock en 9600k med 3060ti.

Angående upplösning så lirade jag säkert 15 år med 4:3 men gick över till 16:9 för något år sen och det är rätt gött. Absolut en stor omställning dock men jag gillar det faktiskt. Lirar dock inga 8h per dag som förut men lyckas hålla mig kvar över 2k på facit iaf så än är man inte helt off haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

Du har helt fel.
Det handlar om fördelar och nackdelar och personliga preferenser.
Enligt länken här nedanför så är 4:3 snuskigt överrepresenterat.
https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/

Och de flesta jag spelar eller spelat med kör 4:3.

Är nog inte många CS-spelare som bryr sig om hur spelet grafikmässigt ser ut det enda som spelar roll är att panga så många hs som möjligt

Hur många av dessa spelare är fortfarande relevanta och aktiva?
Om man filtrerar bort dessa, hur är det då?

Många "-settings" sidor är utdaterade och innehåller mycket felaktig information. Speciellt gällande streamers som byter utrustning stup i kvarten! 10 olika sidor kan ha 10 olika information.

Ingen har nämnt grafiken, utan bara faktumet att köra non-native leder till en suddig upplevelse om man inte kör pixelmappat och inte kör i en upplösning som har samma höjd som native.

Allmän fråga, är du ett CS Pro? Varför spelar du personligen i 4:3, är det för att du ser pros göra det, eller för att du själv helt spontant kände att 16:9 var kasst?

Sedan är det ju uppenbart att ju lägre upplösning man har desto mindre last på GPU och mer på CPU och ens FPS sjunker eller är helt opåverkad dvs ej förbättrad och därmed kan man nästan spela med ett gammalt gtx680 i 1280x1024 på en gammal 2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Launch commands på cs go kanske behövs ?
Bara högerklicka på spelet i steam och in på properties / egenskaper och lägga till.
Testa " -Threads 8 -high " och se ifall det hjälper något.

Yes , har prövat det och det gör ingen skillnad. Har betydligt mycket fler saker inskrivna i launchoptions.

Skrivet av Nozomi:

Hur många av dessa spelare är fortfarande relevanta och aktiva?
Om man filtrerar bort dessa, hur är det då?

Många "-settings" sidor är utdaterade och innehåller mycket felaktig information. Speciellt gällande streamers som byter utrustning stup i kvarten! 10 olika sidor kan ha 10 olika information.

Ingen har nämnt grafiken, utan bara faktumet att köra non-native leder till en suddig upplevelse om man inte kör pixelmappat och inte kör i en upplösning som har samma höjd som native.

Allmän fråga, är du ett CS Pro? Varför spelar du personligen i 4:3, är det för att du ser pros göra det, eller för att du själv helt spontant kände att 16:9 var kasst?

Sedan är det ju uppenbart att ju lägre upplösning man har desto mindre last på GPU och mer på CPU och ens FPS sjunker eller är helt opåverkad dvs ej förbättrad och därmed kan man nästan spela med ett gammalt gtx680 i 1280x1024 på en gammal 2500k.

Roligt att du påstår att jag spelar i 4:3 när iag sagt sen trådstart att jag spelar med 16:9 i upplösning 1280x720.
Jag är inget cs proffs, spelar för att det är skoj, tidsfördrivande och för att avreagera sig lite. Men klart att man ibland tar det lite seriöst.

Och du menar alltså att merparten av de spelare jag valde att nämna inte är relevanta för att de inte toppar tittarsiffrorna på Twitch eller inte har ett lag som är i den absoluta toppen för stunden?
Eller för att de lagt musen på hyllan?
Är väl fortfarande relevant om de spelar/spelade med 4:3 eller inte i denna diskussion?

Upplösning/grafikinställningar/cpu clock/gpu och cpu volt m.m är inte felet hos mig.
För två veckor sen pendlade min fps mellan 450-600 , aldrig under 400.
Nu pendlar den mellan 170-470 fps.
T.e.x man spawnar in på infan, dust2 eller mirage...Glider mot mitten och tar duellen i mitten fpsen går sakta nedåt från det att man börjat röra sig från spawn väl ute i mitten så dippar fpsen snabbt som fan ner till 170, ibland även lägre än så. Med andra ord går det från +450 fps till 170 fps på en millisekund och försvinner inte förens duellen är slut eller att man går mot något annat mer kompakt ställe.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Yes , har prövat det och det gör ingen skillnad. Har betydligt mycket fler saker inskrivna i launchoptions.

Roligt att du påstår att jag spelar i 4:3 när iag sagt sen trådstart att jag spelar med 16:9 i upplösning 1280x720.
Jag är inget cs proffs, spelar för att det är skoj, tidsfördrivande och för att avreagera sig lite. Men klart att man ibland tar det lite seriöst.

Och du menar alltså att merparten av de spelare jag valde att nämna inte är relevanta för att de inte toppar tittarsiffrorna på Twitch eller inte har ett lag som är i den absoluta toppen för stunden?
Eller för att de lagt musen på hyllan?
Är väl fortfarande relevant om de spelar/spelade med 4:3 eller inte i denna diskussion?

Upplösning/grafikinställningar/cpu clock/gpu och cpu volt m.m är inte felet hos mig.
För två veckor sen pendlade min fps mellan 450-600 , aldrig under 400.
Nu pendlar den mellan 170-470 fps.
T.e.x man spawnar in på infan, dust2 eller mirage...Glider mot mitten och tar duellen i mitten fpsen går sakta nedåt från det att man börjat röra sig från spawn väl ute i mitten så dippar fpsen snabbt som fan ner till 170, ibland även lägre än så. Med andra ord går det från +450 fps till 170 fps på en millisekund och försvinner inte förens duellen är slut eller att man går mot något annat mer kompakt ställe.

Låter som drivrutiner eventuellt? Vet att ibland är det inte bra att vara up to date med dem. Idag kom också en direct x fix från Microsoft, kanske fungerar att lösa problemet.
Får du fps drops med ljudet PÅ? Jag har haft en gammal ljud drivrutin som skapade stora problem tills jag hittade felet...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

CSGO är inte 1.6
Majoriteten idag spelar i en 16:9 upplösning åtminstone. Då de växt upp med det idag. Boomers är 30+ idag och spelar inte CSGO längre som de gjorde för 20 år sedan i 1.6

Eh nej. Kan med ganska stor säkerhet säga att ingen som kan försörja sig på CS Go använde 16:9 när dom spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Eh nej. Kan med ganska stor säkerhet säga att ingen som kan försörja sig på CS Go använde 16:9 när dom spelar.

De flesta kör 4:3 men det finns en del som kör 16:9.
Kolla https://prosettings.net/cs-go-pro-settings-gear-list/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som drivrutiner eventuellt? Vet att ibland är det inte bra att vara up to date med dem. Idag kom också en direct x fix från Microsoft, kanske fungerar att lösa problemet.
Får du fps drops med ljudet PÅ? Jag har haft en gammal ljud drivrutin som skapade stora problem tills jag hittade felet...

Jag har formaterat datorn ex antal gånger så det borde inte finnas någon gammal drivrutin som ligger och stör.
Men jag ska pröva det!
DirectX fixen är det bara tanka hem från Microsoft hemsida eller?

Tack för tipsen!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag har formaterat datorn ex antal gånger så det borde inte finnas någon gammal drivrutin som ligger och stör.
Men jag ska pröva det!
DirectX fixen är det bara tanka hem från Microsoft hemsida eller?

Tack för tipsen!

Den skall ingå i Windows update som kom igår, så borde finnas på ms om den inte hittas i ms update automatiskt.
Hoppas problemen löser sig 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

CSGO uppdateras ju titt som tätt och om problemet uppstår plötsligt så kan det ju vara läge att hoppa in forumet för spelet i Steam och se om det verkar vara en generell grej.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den skall ingå i Windows update som kom igår, så borde finnas på ms om den inte hittas i ms update automatiskt.
Hoppas problemen löser sig 😊

Min Windows Update hittar ingenting. Så jag borde väl ha den senaste då kan man tycka?
Kan du dubbelkolla vad din senaste DirectX version heter?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag sitter dock på Windows 10

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Eh nej. Kan med ganska stor säkerhet säga att ingen som kan försörja sig på CS Go använde 16:9 när dom spelar.

Det är ju pga att de växt upp med det, eller kopierat någon annan och kört med det pga det. Inte för att "det är bättre" liksom.

Permalänk
Medlem

Spel "beter sig" faktiskt olika bra i olika upplösningar, så enkelt är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Spel "beter sig" faktiskt olika bra i olika upplösningar, så enkelt är det

Det har du helt rätt i. Konstigt dock att det börjat bete sig konstigt för ganska precis 2 veckor sedan när jag inte gjort några särskilda ändringar sen dess.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag har formaterat datorn ex antal gånger så det borde inte finnas någon gammal drivrutin som ligger och stör.
Men jag ska pröva det!
DirectX fixen är det bara tanka hem från Microsoft hemsida eller?

Tack för tipsen!

Skulle snarare föreslå tvärtom att om det är ett problem som uppstått nyligen men inte funnits tidigare- rulla tillbaka Nvidia driver till en bit innan det började och se om det hjälper.

Du nämner två skärmar varav ena är nyare - kör du på 270hz skärmen, och har det alltså funka bra på den också?

Båda har stöd för freesync, kör du det av både i Nvidia control panel och i skärmens inställningar? Finns inget skäl att ha freesync igång när du kör sådana höga FPS, och "freesync compatible" verkar vara lite janky ibland.

Har du i Windows ändrats inställningarna för refresh rate till rätt?

Kör du Fullscreen? Vill minnas att CSGO beteede sig skumt ibland om jag körde borderless med två skärmar.

När du säger att du kör CPU/Ram på auto - kör du med XMP på? Just checking, XMP bör givetvis alltid köras.

I övrigt - kan du få ut någon info från CPU/GPU load eller ligger de precis likadant som tidigare? Om du är nere under 200 borde det väl inte ens vara 10% load för en 9900k skulle jag gissa.

Provat att köra CSGO benchmark map och jämföra med andra på reddit etc för att se om de värdena ligger lika? Helst med koll på CPU och GPU load och clocks under tiden om möjligt.

Har du kollat gpu clocks medan du kör- ligger de relativt stabilt eller dippar de mycket?
Tycker allt sedan 1000-serien är rätt dåligt på att hantera low GPU loads vilket CSGO brukar vara.

Kollar du FPS på samma sätt som tidigare? Har inte kört Nvidia på något år men deras overlay höll inte med CSGOs inbyggda särskilt väl ibland då sampling rate var annorlunda - minns inte exakta siffror men nvidias overlay kunde visa ner till säg 250 medan CSGO visade snabba droppar ner till säg 150.
Tror inte du någonsin heller i CSGO faktiskt får helt stabil 400+ ens, om det är vad man ser så har man låg sampling rate i vad man nu kollar FPS med.
Om mätverktyget inte ändrats och därmed har samma sample rate så borde det ju vara konsekvent ändå givetvis.

Personligen har jag aldrig brytt mig om låga upplösningar - kör 1440p med lite blandade inställningar, alltid höga texturer. Dock har jag aldrig tagit mig över LEM och när vi nyligen började köra lite igen, några matcher i veckan, kunde vi inte ens hålla DMG - kanske vore mer relevant om vi var bättre än så.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skulle snarare föreslå tvärtom att om det är ett problem som uppstått nyligen men inte funnits tidigare- rulla tillbaka Nvidia driver till en bit innan det började och se om det hjälper.

Du nämner två skärmar varav ena är nyare - kör du på 270hz skärmen, och har det alltså funka bra på den också?

Båda har stöd för freesync, kör du det av både i Nvidia control panel och i skärmens inställningar? Finns inget skäl att ha freesync igång när du kör sådana höga FPS, och "freesync compatible" verkar vara lite janky ibland.

Har du i Windows ändrats inställningarna för refresh rate till rätt?

Kör du Fullscreen? Vill minnas att CSGO beteede sig skumt ibland om jag körde borderless med två skärmar.

När du säger att du kör CPU/Ram på auto - kör du med XMP på? Just checking, XMP bör givetvis alltid köras.

I övrigt - kan du få ut någon info från CPU/GPU load eller ligger de precis likadant som tidigare? Om du är nere under 200 borde det väl inte ens vara 10% load för en 9900k skulle jag gissa.

Provat att köra CSGO benchmark map och jämföra med andra på reddit etc för att se om de värdena ligger lika? Helst med koll på CPU och GPU load och clocks under tiden om möjligt.

Har du kollat gpu clocks medan du kör- ligger de relativt stabilt eller dippar de mycket?
Tycker allt sedan 1000-serien är rätt dåligt på att hantera low GPU loads vilket CSGO brukar vara.

Kollar du FPS på samma sätt som tidigare? Har inte kört Nvidia på något år men deras overlay höll inte med CSGOs inbyggda särskilt väl ibland då sampling rate var annorlunda - minns inte exakta siffror men nvidias overlay kunde visa ner till säg 250 medan CSGO visade snabba droppar ner till säg 150.
Tror inte du någonsin heller i CSGO faktiskt får helt stabil 400+ ens, om det är vad man ser så har man låg sampling rate i vad man nu kollar FPS med.
Om mätverktyget inte ändrats och därmed har samma sample rate så borde det ju vara konsekvent ändå givetvis.

Personligen har jag aldrig brytt mig om låga upplösningar - kör 1440p med lite blandade inställningar, alltid höga texturer. Dock har jag aldrig tagit mig över LEM och när vi nyligen började köra lite igen, några matcher i veckan, kunde vi inte ens hålla DMG - kanske vore mer relevant om vi var bättre än så.

Har prövat att rulla tillbaka Nvidia drivers till den jag hade innan, ingen skillnad.
Yes det har fungerat med den nyaste skärmen också i 270hz.
Har både G-sync och freesync avstängt överallt. Kör ocappad refreshrate i Windows.
Kör fullscreen ingame.
XMP är aktiverat, si senior. Har även försökt med att undervolta och överklocka CPU/RAM/GPU utan några större skillnader.
GPU clocks ligger rätt stabilt mellan 1940-2025 när jag undervoltat kortet.

Enda kruxet jag märkt är när jag kör med INTEL XTU igång och ibland så visar "MAX Core Frequency" -3.60ghz på processorn men det verkar enbart vara en bugg. Och spelet flyter lika dåligt när det inte står som om det skulle stå. Och det är enda programmet som visar just det.

Ska ta mig en kik på den benchmarken du länkade till.
Kör inte med någon overlay utan jag mäter FPSen in-game med net_graph 3 , alltså det inbyggda. Där man ser loss och allt möjligt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skulle snarare föreslå tvärtom att om det är ett problem som uppstått nyligen men inte funnits tidigare- rulla tillbaka Nvidia driver till en bit innan det började och se om det hjälper.

Du nämner två skärmar varav ena är nyare - kör du på 270hz skärmen, och har det alltså funka bra på den också?

Båda har stöd för freesync, kör du det av både i Nvidia control panel och i skärmens inställningar? Finns inget skäl att ha freesync igång när du kör sådana höga FPS, och "freesync compatible" verkar vara lite janky ibland.

Har du i Windows ändrats inställningarna för refresh rate till rätt?

Kör du Fullscreen? Vill minnas att CSGO beteede sig skumt ibland om jag körde borderless med två skärmar.

När du säger att du kör CPU/Ram på auto - kör du med XMP på? Just checking, XMP bör givetvis alltid köras.

I övrigt - kan du få ut någon info från CPU/GPU load eller ligger de precis likadant som tidigare? Om du är nere under 200 borde det väl inte ens vara 10% load för en 9900k skulle jag gissa.

Provat att köra CSGO benchmark map och jämföra med andra på reddit etc för att se om de värdena ligger lika? Helst med koll på CPU och GPU load och clocks under tiden om möjligt.

Har du kollat gpu clocks medan du kör- ligger de relativt stabilt eller dippar de mycket?
Tycker allt sedan 1000-serien är rätt dåligt på att hantera low GPU loads vilket CSGO brukar vara.

Kollar du FPS på samma sätt som tidigare? Har inte kört Nvidia på något år men deras overlay höll inte med CSGOs inbyggda särskilt väl ibland då sampling rate var annorlunda - minns inte exakta siffror men nvidias overlay kunde visa ner till säg 250 medan CSGO visade snabba droppar ner till säg 150.
Tror inte du någonsin heller i CSGO faktiskt får helt stabil 400+ ens, om det är vad man ser så har man låg sampling rate i vad man nu kollar FPS med.
Om mätverktyget inte ändrats och därmed har samma sample rate så borde det ju vara konsekvent ändå givetvis.

Personligen har jag aldrig brytt mig om låga upplösningar - kör 1440p med lite blandade inställningar, alltid höga texturer. Dock har jag aldrig tagit mig över LEM och när vi nyligen började köra lite igen, några matcher i veckan, kunde vi inte ens hålla DMG - kanske vore mer relevant om vi var bättre än så.

Average framerate: 419.42
i den där benchmarken.

Så fort det kommer fram spelarmodeller så droppar FPSen ner till 200.
För att sen när de är borta hoppa upp mot 600-800 fps.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Average framerate: 419.42
i den där benchmarken.

Så fort det kommer fram spelarmodeller så droppar FPSen ner till 200.
För att sen när de är borta hoppa upp mot 600-800 fps.

Låter rätt normalt. När den åker igenom smoksen droppar min i låga hundra.

Edit: Om du inte har ändrat något från den tiden då du hade bra fps har jag svårt att tro att det är något du kan fixa. Som sagt, det är flera proffs som har klagat på FPS dippandet senaste tiden. Det är med största sannolikhet Valves fel att åtgärda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bumpar denna då problemet kvarstår.
Enda skillnaden nu från då är väl att jag uppgraderat från W10 till W11.
Ska kolla den DirectX drivern någon tidigare i tråden nämnde.
Utöver detta har det inte skett så mycket har pillat i BIOS, undervoltat CPU/GPU, bytt kylpasta på CPU, haft ur GPU samt monterat om AIO pumpen på CPU.
Prövat med 2 ramstickor, prövat utan XMP, prövat med en lite snällare XMP profil utan några resultet.

Kört Heaven Benchmark, Cinebench mfl med goda resultat.
Detta skit spelet går mig på nerverna.

Polarn med en betydligt mycket sämre dator har högre och framförallt stabilare FPS än mig.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Cs är ju cpu flaskat så att du får bra fps i gpu benchmark kanske döljer felet. Clockar din cpu som den ska i cs/andra program? Uppdaterat bios kanske finns också, värt att testa!
@imthemean

Btw, vilken cpu har din polare?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Cs är ju cpu flaskat så att du får bra fps i gpu benchmark kanske döljer felet. Clockar din cpu som den ska i cs/andra program? Uppdaterat bios kanske finns också, värt att testa!
@imthemean

Yes , den clockar 5ghz på alla kärnor utan problem.
BIOS är up to date till senaste.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Tjena!
Har för en tid tillbaka fått extrem dålig FPS i CSGO utav någon konstig orsak.
Sitter idag på denna riggen;

Gigabyte Z390M
Gainward RTX 3070Ti
i9-9900K@5.0ghz med en NZXT X73 360mm
32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz
750w +80 Platinum
500GB WD blue SSD
512GB Samsung M.2
1TB Samsung 970 Evo M.2

Detta kombinerat med 2 st 31.5" skärmar varav den ena är en 144hz AOC CQ32G1 och det nyaste tillskottet är en Acer 32" Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz.

Har alltid haft en stadig FPS på +450 sträcket. Men de två senaste veckorna har jag fått extrema FPS drops konstant i dueller när jag spelar, oavsett det är på publika servrar eller offline mot botar m.m så droppar den så lågt som under 170!

Jag har kollat temperaturer på både GPU/CPU och de ligger runt 38-45 i CSGO.
Jag har omformaterat/ominstallerat både dator och spel ex antal gånger, provat ex antal launchoptions.
Prövat Balanserad Prestanda, Maximal prestanda och även kvalitet i Nvidia kontrollpanel.
Prövat att klocka processorn till 5.0ghz... Kollat mängder med videos på youtube ang "FPS Fixes" men verkar bara som det blir sämre och sämre.

Några tankar?

Notera; Detta har alltså fungerat galant tidigare men har hänt något på senaste tiden som gjort att FPSen beter sig konstigt.

Testa sänka shader och shadow quality, det brukar vara boven i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Yes , den clockar 5ghz på alla kärnor utan problem.
BIOS är up to date till senaste.

Den klockar även 5ghz på en kärna i cs? Cpun ska iaf inte använda alla kärnor i cs, det kanske kan förklara dipsen i fps OM nu din cpu ligger o tuggar på 5ghz på alla kärnor. Vad är cpu användning i cs förresten?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testa sänka shader och shadow quality, det brukar vara boven i dramat.

Kör med allt på lägsta.
Enda jag har på är "Flerkärnig rendering" "Förstärk kontrasten på spelare" "Ubershaders ON" , Ubershaders gör noll skillnad FPS mässigt.

Skrivet av Clasito:

Den klockar även 5ghz på en kärna i cs? Cpun ska iaf inte använda alla kärnor i cs, det kanske kan förklara dipsen i fps OM nu din cpu ligger o tuggar på 5ghz på alla kärnor. Vad är cpu användning i cs förresten?

Insåg att jag tagit bort 5ghz OC. Och kör numer med standard klock. Användningen i CS är mellan 18-24%.
Kör med Hyper-threading PÅ , prövat utan också. Kört med Multicore enhancement ON/OFF i BIOS också.
Tar jag bort "Flerkärnig rendering" inuti CS så ligger FPS konstant jävligt lågt.

Börjat fundera på om det är mitt nätagg som börjat leverera för lite ström...?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Kör med allt på lägsta.
Enda jag har på är "Flerkärnig rendering" "Förstärk kontrasten på spelare" "Ubershaders ON" , Ubershaders gör noll skillnad FPS mässigt.

Insåg att jag tagit bort 5ghz OC. Och kör numer med standard klock. Användningen i CS är mellan 18-24%.
Kör med Hyper-threading PÅ , prövat utan också. Kört med Multicore enhancement ON/OFF i BIOS också.
Tar jag bort "Flerkärnig rendering" inuti CS så ligger FPS konstant jävligt lågt.

Börjat fundera på om det är mitt nätagg som börjat leverera för lite ström...?

Mycket märkligt att det inte går att fixa. Minns inte exakt men configen lagras i molnet hos Steam när man laddar hem cs via sitt konto på en "ny" dator right? Om det är så kan det vara värt att deleta config filen och boota upp cs så den laddar upp default helt o hållet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mycket märkligt att det inte går att fixa. Minns inte exakt men configen lagras i molnet hos Steam när man laddar hem cs via sitt konto på en "ny" dator right? Om det är så kan det vara värt att deleta config filen och boota upp cs så den laddar upp default helt o hållet.

Där har du fan en poäng!
Den skall genast prövas, tacksam för input.

Gjorde ingen som helst skillnad... Eller kanske har gjort att det känns något stabilare faktist?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Där har du fan en poäng!
Den skall genast prövas, tacksam för input.

Gjorde ingen som helst skillnad... Eller kanske har gjort att det känns något stabilare faktist?

Synd, känns som att enda rimliga förklaringen är att det har flyttat in spöken i datorn. Dock tycker jag ändå att din FPS inte låter så dålig. Posta dina bench resultat igen gärna

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT