Var är alla moderna HTPC-chassin?

Permalänk
Medlem

Var är alla moderna HTPC-chassin?

Som rubriken säger - jag söker efter ett chassi för en ny HTPC som skulle ta platsen som nu upptas av en förstärkare. Jag har tittat på en massa olika chassin, men alla är ca 10 år gamla och känns extremt utdaterade. Cooltek/Jonsbo G3 verkar rätt okej, men verkar inte tillverkas längre. Olika Silverstone Grandia-modeller skulle säkert va okej, men fronten känns bara väldigt 2005.

Går man till mini-itx så finns lite fler alternativ (Node 202, Sliger Console, Silverstone Milo), men då spräcker jag budgeten, eftersom jag tänkt köra mATX och dessutom få in mitt gamla GTX 970 som samlar damm.

Så har den här kategorin av chassin helt försvunnit, eller?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja, den har försvunnit. Utrymmet för HTPCer har nästan helt ätits upp av små mediaspelare (Apple TV, Nvidia Shield), och det utrymme som finns kvar för små tysta grejer fylls av barebones. Det du verkar vilja ha är lite större skrivbordslådor som kan se ut som en slät förstärkare. Hade en sån själv för 15 år sen nånting (Silverstone), och den går knappt att använda för något modernt eftersom alla GPUer är för höga och CPU-kylaren får hålla sig till 92mm-fläktar för att gå in.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har upplevt precis samma sak. Ska snart bygga ny och hittar inte heller något chassi som passar och faller mig i smaken. Det slutar väl med att jag modifierar och återanvänder mitt gamla Antec Fusion istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, den har försvunnit. Utrymmet för HTPCer har nästan helt ätits upp av små mediaspelare (Apple TV, Nvidia Shield), och det utrymme som finns kvar för små tysta grejer fylls av barebones. Det du verkar vilja ha är lite större skrivbordslådor som kan se ut som en slät förstärkare. Hade en sån själv för 15 år sen nånting (Silverstone), och den går knappt att använda för något modernt eftersom alla GPUer är för höga och CPU-kylaren får hålla sig till 92mm-fläktar för att gå in.

Tyvärr verkar det ju lite så. Jag har redan en Nvidia Shield, och den är helt trevlig, men problemet är att många spel inte finns på Geforce Now. Speciellt då MMO:n och liknande som har egna launchers (och inte bara Steam och Epic).

Jag ser faktiskt inte riktigt varför inte en sån marknad kunde finnas. Säg ett chassi på runt 20 liter, som man skulle få in matx-moderkort, SFX-nätagg och processorkylare på typ 120mm så att C14S skulle rymmas in. Att sen öka från 2 slots till 3 slots på PCI-sidan borde ju inte heller vara något problem.

Det verkar vara ett rätt stort hål på marknaden.

Sen kan jag ju köra på nåt i stil med Node 202 eller Sliger Console, men där ökar priserna rätt ordentligt när ITX-moderkort av nån anledning nu kostar dubbelt mer än mATX för samma kvalitet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Köp ett torn som du tycker är snyggt samt fyra lösa gummifötter med tejp och lägg det på sidan? Finns uATX-torn som inte är alltför enorma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Som tidigare nämnt, ja det är mindre intresse för en dedikerad htpc nu för tiden. Trots att jag har en modernare liten mediaspelare/smartbox (vad man nu vill kalla dom) så har jag även en htpc som används ibland. Det är ett sånt där gammalt silvrigt antec fusion 430(?). Inuti är kvarlevorna av en äldre gamingdator. I7 6700k, 16gb ddr4, 120mm aio vattenkylare som monterats platt så att fläkten pekar mot undersidan. Fick ta bort hårddiskburarna och ta bort en balk för att det skulle passa. Kör inbyggd grafik från i7an då jag ändå aldrig gör nåt tungt på den. Problemet om man vill ha gpu är att det är begränsat på höjden så de flesta moderna grafikkort tar i topplåten.

Sorry att det blev långdraget. Hursomhelst skulle jag kanske försöka hitta nåt chassi där grafikkortet kan monteras liggande om jag var du, annars blir det klurigt.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tyvärr verkar det ju lite så. Jag har redan en Nvidia Shield, och den är helt trevlig, men problemet är att många spel inte finns på Geforce Now. Speciellt då MMO:n och liknande som har egna launchers (och inte bara Steam och Epic).

Vänta nu lite.. du kan ju faktiskt streama ditt skrivbord till Nvidia Shield, problem solved?
Därför behöver du inte göra dig beroende utav Geforce Now. Detta är förutsatt att du har en speldator.

Jag hittar ingen anledning till att köra HTPC idag. Med en Nvidia Shield med ett ordentligt LAN nät kommer man långt.
Har själv gått ifrån HTPC sen flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Vänta nu lite.. du kan ju faktiskt streama ditt skrivbord till Nvidia Shield, problem solved?
Därför behöver du inte göra dig beroende utav Geforce Now. Detta är förutsatt att du har en speldator.

Jag hittar ingen anledning till att köra HTPC idag. Med en Nvidia Shield med ett ordentligt LAN nät kommer man långt.
Har själv gått ifrån HTPC sen flera år tillbaka.

Jo, jag har en speldator... men tanken är att skaffa en dator som frun kan spela på framför tv:n. Gärna då så att vi kan spela tillsammans på olika maskiner Men visst, det skulle säkert också gå att köpa en annan stationär dator och placera den i ett annat rum, men det känns också lite surt, plus att jag saknar något logiskt ställe.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum