Webhallen betalar inte tillbaka en retur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Du missar viss infomation ovan. 5b. dvs när du lämnade tillbaks den, vilken åtgärd krävde du?
Krävde du att felet skulle avhjälpas eller krävde du att få en ny produkt?
Om du krävt något av detta så kan inte webhallen komma och säga att nej, du får ett tillgodokvitto istället.
Om de inte kan laga eller ge dig en ny produkt så har du rätt att häva köpet och ska då få pengar tillbaks.
Du har även rätt till skadestånd .

Krävde du att köpet hävdes, så hade de haft rätt att laga eller byta ut den istället.

SÅ har du krävt det sisstnända, att häva köpet så kan det vara så att de bara försöker vara behjälpliga och erbjuda en kompromiss istället för att laga/byta ut.

Jag hävde ju köpet, Asus hade accepterat en retur (inget utbyte), så givetvis handlade det om hävning av köpet. WH hade ju inget att förlora på att ge mig pengarna, Asus skulle ju ersätta dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Vid godkänd reklamation så ska du få pengarna i handen, inte något presentkort/tillgodohavande.
Däremot kan det varit någon form av "visst du har problem men vi kan inte replikera detta, i goodwill kan vi erbjuda retur med tillgodo i butiken".

Är det sistnämnda fallet så får man antingen stöka vidare eller acceptera.

Det var inga problem med att replikera problemet. De tiotal trådlösa enheter jag har hade alla jättesvårt att ansluta till routern. Om jag däremot tog fram min gamla router fungerade allt som förväntat.

Permalänk
Avstängd

Jag upptäckte att det var problem med den här routern direkt. Sedan drog saker ut på tiden eftersom Asus support bara är öppen dagtid och då var jag förstås på arbetet och de mer eller mindre kräver att man sitter vid routern för att få hjälp med felsökning. Sedan ville de typiskt att jag skulle nollställa routern och lägga massa tid på att konfigurera den på olika sätt, upp- och nedgradera firmware osv. Så först tog det kanske två månader innan jag kunde vara hemma under Asus telefontider, sedan tog det ytterligare tid innan jag hade möjlighet att följa deras felsökningsförslag och så ytterligare ett par månader innan jag kunde vara hemma dagtid och ringa tillbaka och meddela att åtgärderna inte hjälpt. Osv. Felsöka routers är inte någon hobby för mig.

Det slutade med att jag tog fram min gamla router och då hamnade ju Asus-routern ännu längre ner på listan över prioriterade uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Jag hävde ju köpet, Asus hade accepterat en retur (inget utbyte), så givetvis handlade det om hävning av köpet. WH hade ju inget att förlora på att ge mig pengarna, Asus skulle ju ersätta dem.

Så enkelt är det ju inte riktigt.

1. Du har ingått ett avtal med Webhallen, inte med Asus iom köpet.
2. Om du säger till webhallen att du vill häva köpet så har de rätt ändå att säga Nej vi vill laga, eller ersätta den med en ny.
Det är inte så att du kan välja att ensidigt häva köpet om det inte är så att webhallen inte kan ge dig en ny vara eller avhjälpa
felet innom skälig tid.

Så med det i åtanke är det en rätt shyst kompromiss att låta dig få ett tillgodokvitto där du kan välja att köpa något annat istället för att tvinga på dig samma produkt igen skulle jag säga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pucko:

Så enkelt är det ju inte riktigt.

1. Du har ingått ett avtal med Webhallen, inte med Asus iom köpet.
2. Om du säger till webhallen att du vill häva köpet så har de rätt ändå att säga Nej vi vill laga, eller ersätta den med en ny.
Det är inte så att du kan välja att ensidigt häva köpet om det inte är så att webhallen inte kan ge dig en ny vara eller avhjälpa
felet innom skälig tid.

Så med det i åtanke är det en rätt shyst kompromiss att låta dig få ett tillgodokvitto där du kan välja att köpa något annat istället för att tvinga på dig samma produkt igen skulle jag säga.

Webhallen har ursprungligen, enligt tidigare inlägg i tråden, hänvisat TS till Asus. Då är det Webhallen som äger ärendet och snällt får följa vad Asus kommer fram till. Hade TS självmant gått till Asus utan kontakt med Webhallen skulle jag hållt med dig, men det är som sagt inte vad som skett här.
Asus har kommit fram till att köpet skall gå tillbaka, Webhallen har gett TS ett tillgodohavande. Jag utgår då från att Asus krediterat Webhallen för produkten, alltså att Webhallens kostnad återbetalas. Webhallen står då utan skada och bör också återbetala TS på samma sätt som TS ursprungligen betalade. Varför TS istället fick ett tillgodohavande är oklart - kanske Webhallen felade, kanske det saknas information från TS sida.

Nu har det ju dock gått några år, så Webhallen är antagligen inte överdrivet sugna på att börja rota i ärendet igen. Har svårt att se att TS kan få "rätt" i sak efter att ha väntat såpass länge, då blir det ju snarare en fråga om goodwill från Webhallens sida.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Webhallen har ursprungligen, enligt tidigare inlägg i tråden, hänvisat TS till Asus. Då är det Webhallen som äger ärendet och snällt får följa vad Asus kommer fram till. Hade TS självmant gått till Asus utan kontakt med Webhallen skulle jag hållt med dig, men det är som sagt inte vad som skett här.
Asus har kommit fram till att köpet skall gå tillbaka, Webhallen har gett TS ett tillgodohavande. Jag utgår då från att Asus krediterat Webhallen för produkten, alltså att Webhallens kostnad återbetalas. Webhallen står då utan skada och bör också återbetala TS på samma sätt som TS ursprungligen betalade. Varför TS istället fick ett tillgodohavande är oklart - kanske Webhallen felade, kanske det saknas information från TS sida.

Nu har det ju dock gått några år, så Webhallen är antagligen inte överdrivet sugna på att börja rota i ärendet igen. Har svårt att se att TS kan få "rätt" i sak efter att ha väntat såpass länge, då blir det ju snarare en fråga om goodwill från Webhallens sida.

Nu är du ute och cyklar. TS har inget avtal med asus. Asus kan aldrig gå in och bestämma att webhallen ska godkänna att ett köp hävs eller inte. Det enda avtal som finns är mellan TS och Webhallen, och där gäller konsumentköplagen. Asus kan möjligen hjälpa till att avgöra om det är något fel som faller under garantin men asus råder inte över vilka rättigheter TS har när det gäller att häva ett köp. Fö är det nog inte det Asus gjort heller. De har erkännt att det är ett fel som faller under garantin och att den ska returneras. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanna1:

Varför inte? Finns det någon tidsgräns för detta?

Ja, har du accepterat en uppgörelse som innebär att du fick ett tillgodokvitto så har du i princip ingen möjlighet att protestera mot det sen. Det finns inget i lagen som hindrar att man gör en sådan överenskommelse, lagen säger bara att du inte behöver acceptera ett tillgodokvitto. Hade du kommit tillbaka kort efter och hävdat att du inte var insatt i lagen så tror jag inte att det hade varit något problem, men flera år senare kommer du aldrig att få något gehör. Webhallen kommer bara att säga att du accepterade dealen och ord står mot ord.

Som jag skrivit innan så förstår jag inte varför man väntar över huvud taget. Är det något som inte är så som man förväntar sig så undersöker man och tar upp det direkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pucko:

Nu är du ute och cyklar. TS har inget avtal med asus.

TS reklamerar en produkt till återförsäljaren. Återförsäljaren vill eller kan inte ta ärendet utan hänvisar vidare till tillverkaren. Det är fortfarande återförsäljaren som TS har ett avtal med, återförsäljaren som har TS pengar, och återförsäljaren som skall lösa reklamationen. Det återförsäljaren gör är att säga "vi vill/kan inte, så vi låter tillverkaren avgöra och löser sedan kunden".

Jag har aldrig påstått att kunden och tillverkaren har något avtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

TS reklamerar en produkt till återförsäljaren. Återförsäljaren vill eller kan inte ta ärendet utan hänvisar vidare till tillverkaren. Det är fortfarande återförsäljaren som TS har ett avtal med, återförsäljaren som har TS pengar, och återförsäljaren som skall lösa reklamationen. Det återförsäljaren gör är att säga "vi vill/kan inte, så vi låter tillverkaren avgöra och löser sedan kunden".

Jag har aldrig påstått att kunden och tillverkaren har något avtal.

Jag tycker att ni båda har rätt. Ja, Webhallen har lämnat över ärendet till ASUS. I de flesta fall så följer förmodligen Webhallen då ASUS rekommendation, men det finns ju egentligen inget som säger att de måste göra det. ASUS kan inte bestämma hur Webhallen ska agera. Nu verkar det ju dock som att Webhallen tagit tillbaka produkten och lämnat ersättning, så de har ju på sätt och vis följt ASUS rekommendation. Min tolkning är snarare att problemet beror på en oinsatt anställd på Webhallen som inte vet att tillgodokvitto inte är tillräckligt samt en kund som inte stod på sig där och då. Sedan kan man tycka att man inte ska behöva stå på sig som kund, men det är ju en lite annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att ni båda har rätt. Ja, Webhallen har lämnat över ärendet till ASUS. I de flesta fall så följer förmodligen Webhallen då ASUS rekommendation, men det finns ju egentligen inget som säger att de måste göra det. ASUS kan inte bestämma hur Webhallen ska agera. Nu verkar det ju dock som att Webhallen tagit tillbaka produkten och lämnat ersättning, så de har ju på sätt och vis följt ASUS rekommendation. Min tolkning är snarare att problemet beror på en oinsatt anställd på Webhallen som inte vet att tillgodokvitto inte är tillräckligt samt en kund som inte stod på sig där och då. Sedan kan man tycka att man inte ska behöva stå på sig som kund, men det är ju en lite annan fråga.

Jag kan inte se att asus rekommenderar annat än att varan ska returneras. Kan heller inte se varför en tillverkare skulle försöka gå in och styra hur en återförsäljare agerar. Det hela luktar brist på kommunikation. Det framgår inte alls hur kommunikationen gått till här. Men helt klart är att enl kkl har webhallen rätt att åtgärda problemet eller göra omleverans. Om Ts säger nej jag ska ha pengarna tillbaka så tycker iaf jag att det är helt ok att säga att vi kan vara generösa och erbjuda dig ett tillgodokvitto istället för att ge dig en ny produkt jämfört med att stenhårt hålla på att du får en ny likadan, thats it vilket man har full rätt att göra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko:

Jag kan inte se att asus rekommenderar annat än att varan ska returneras. Kan heller inte se varför en tillverkare skulle försöka gå in och styra hur en återförsäljare agerar. Det hela luktar brist på kommunikation. Det framgår inte alls hur kommunikationen gått till här. Men helt klart är att enl kkl har webhallen rätt att åtgärda problemet eller göra omleverans. Om Ts säger nej jag ska ha pengarna tillbaka så tycker iaf jag att det är helt ok att säga att vi kan vara generösa och erbjuda dig ett tillgodokvitto istället för att ge dig en ny produkt istället för att stenhårt hålla på att du får en ny likadan, thats it.

Japp. Jag håller med dig. Det känns som att det är kommunikationen som brustit. Och därmed kan jag också förstå varför Webhallen gjorde som de gjorde. Man hade säkert kunnat få rätt på det där och då, men så här långt efter är det rökt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Svårt att driva ärenden långt i efterhand som folk här redan är inne på, släpp och gå vidare.

Om du verkligen inte vill nyttja det kan du väl sälja vidare det för 80% av värdet? Eller köpa någon produkt med högt andrahandsvärde och säljare vidare för oöppnad för 80%?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothxx:

Allt är i sin rätt ända tills punkt 6. De kan så klart erbjuda tillgodokvitto, eller annan produkt osv, men inget du behöver acceptera (förutom möjligheten att de lagar eller att leverera en likadan eller likvärdig produkt om den första är trasig).
Här har du en del rättigheter som du kunde ha utnyttjat
- Skadestånd i form av reseersättning till butik, eller ersättning för fraktavgifter.
- Ränteersättning på summan (detta givet att du inte dragit ut på tiden att returnera varan)

För att förtydliga, jag accepterade inte ett tillgodokvitto, men de vägrade ge mig något annat. Jag kan ju inte råna kassan för att få mina pengar. Möjligen kunde jag tagit routern och gått, men då måste jag ju ta nya kontakter med Asus, WH, besöka butiker mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Så enkelt är det ju inte riktigt.

1. Du har ingått ett avtal med Webhallen, inte med Asus iom köpet.
2. Om du säger till webhallen att du vill häva köpet så har de rätt ändå att säga Nej vi vill laga, eller ersätta den med en ny.
Det är inte så att du kan välja att ensidigt häva köpet om det inte är så att webhallen inte kan ge dig en ny vara eller avhjälpa
felet innom skälig tid.

Så med det i åtanke är det en rätt shyst kompromiss att låta dig få ett tillgodokvitto där du kan välja att köpa något annat istället för att tvinga på dig samma produkt igen skulle jag säga.

WH hade ju hänvisat till Asus för avhjälpning av felet, något Asus misslyckats med, så där faller hela din invändning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nu har det ju dock gått några år, så Webhallen är antagligen inte överdrivet sugna på att börja rota i ärendet igen. Har svårt att se att TS kan få "rätt" i sak efter att ha väntat såpass länge, då blir det ju snarare en fråga om goodwill från Webhallens sida.

All kommunikation är skriftlig så bevisläget är gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Ja, har du accepterat en uppgörelse som innebär att du fick ett tillgodokvitto så har du i princip ingen möjlighet att protestera mot det sen. Det finns inget i lagen som hindrar att man gör en sådan överenskommelse, lagen säger bara att du inte behöver acceptera ett tillgodokvitto. Hade du kommit tillbaka kort efter och hävdat att du inte var insatt i lagen så tror jag inte att det hade varit något problem, men flera år senare kommer du aldrig att få något gehör. Webhallen kommer bara att säga att du accepterade dealen och ord står mot ord.

Som jag skrivit innan så förstår jag inte varför man väntar över huvud taget. Är det något som inte är så som man förväntar sig så undersöker man och tar upp det direkt.

Som sagt, hur skulle jag vägrat ta emot detta? Rånat WH:s kassa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag tycker att ni båda har rätt. Ja, Webhallen har lämnat över ärendet till ASUS. I de flesta fall så följer förmodligen Webhallen då ASUS rekommendation, men det finns ju egentligen inget som säger att de måste göra det. ASUS kan inte bestämma hur Webhallen ska agera. Nu verkar det ju dock som att Webhallen tagit tillbaka produkten och lämnat ersättning, så de har ju på sätt och vis följt ASUS rekommendation. Min tolkning är snarare att problemet beror på en oinsatt anställd på Webhallen som inte vet att tillgodokvitto inte är tillräckligt samt en kund som inte stod på sig där och då. Sedan kan man tycka att man inte ska behöva stå på sig som kund, men det är ju en lite annan fråga.

Eftersom WH skickade vidare kunden (mig) har jag svårt att se att de inte är bundna av Asus svar. De har ju delegerat till Asus att avgöra saken och blir då ansvariga för Asus beslut på samma sätt som de är ansvariga för om en av deras anställda beslutar det ena eller andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Jag kan inte se att asus rekommenderar annat än att varan ska returneras. Kan heller inte se varför en tillverkare skulle försöka gå in och styra hur en återförsäljare agerar. Det hela luktar brist på kommunikation. Det framgår inte alls hur kommunikationen gått till här. Men helt klart är att enl kkl har webhallen rätt att åtgärda problemet eller göra omleverans. Om Ts säger nej jag ska ha pengarna tillbaka så tycker iaf jag att det är helt ok att säga att vi kan vara generösa och erbjuda dig ett tillgodokvitto istället för att ge dig en ny produkt jämfört med att stenhårt hålla på att du får en ny likadan, thats it vilket man har full rätt att göra

Vad menar du med "brist på kommunikation"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Som sagt, hur skulle jag vägrat ta emot detta? Rånat WH:s kassa?

Gissningsvis vägrat ta emot det bara för att sedan gå din väg och kontakta ARN om de inte är medhjälpliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Vad menar du med "brist på kommunikation"?

Det är ju uppenbarligen tydligt att de inte lyckats förklara för dig att
det enda du har rätt till enk kkl är att få varan åtgärdad eller utbytt. Du har inte rätt att häva köpet.

Hade de sedan förklarat att vi är beredda på att göra en kompromiss så hade du förhoppningsviss insett att de faktist gör något schyst istället för att envist hålla fast vid sin rätt att göra omleverans eller avhjälpande.

En annan sak som jag uppfattar som brist i kommunikation är vad Asus har för roll i detta.
Det är knappast så att de bett Asus bestämma om webhallen ska låta dig häva köpet utan det är nog snarare för en bedömning ang avhjälpande av felet, är det ett godkänt garantiärende osv.

Att du fått ett returnummer innebär inte att Asus har sagt att webhallen ska häva köpet. Det innebär snarare att asus sagt att det är ett fel på din vara vilket ger ett underlag till webhallen för att godkänna din reklamation.

Till detta kan jag säga att ett erbjudande om ett tillgodokvitto vanligtvis är mycket bättre för kunden än att få en omleverans eller att få varan reparerad. Ersätter webhallen din vara efter 1 år och 11 månader (om varan har 2 års garanti) så får du på den nya varan endast en mån garanti (lika så är reklamationsrätten från den dag du köper varan). Med tillgodokvittot kan du köpa en ny vara och garantin börjar ticka från köpet.

Permalänk
Medlem

@Webhallen här kan vara ett case att bita i.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanna1:

Eftersom WH skickade vidare kunden (mig) har jag svårt att se att de inte är bundna av Asus svar. De har ju delegerat till Asus att avgöra saken och blir då ansvariga för Asus beslut på samma sätt som de är ansvariga för om en av deras anställda beslutar det ena eller andra.

Det är en viss skillnad på ansvar för vad en anställd gör och ansvar för vad en annan part gör.

Varför går du inte bara på WebHallen med dina krav om du är så säker på att du har rätt? Du skriver en tråd här med en fråga, och de flesta svar du fått handlar om att du på grund av flera olika orsaker har ett tufft läge. Vad är poängen med att fortsätta försvara sin ståndpunkt. Du vinner ingen tvist här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Som sagt, hur skulle jag vägrat ta emot detta? Rånat WH:s kassa?

Du accepterade ju tillgodokvittot när du tog det och gick därifrån. Annars hade du tagit din router och gått iväg, haft fortsatt kontakt via mail tills eventuell lösning eller kontaktat ARN.

Även om jag förstår dig när du säger att du var "tvungen" att ta tillgodokvittot så har det nu gått för lång tid för att det ska vara rimligt att ta upp det igen.

Du skrev själv att du fick tillgodokvittot "för ett par år sedan" och det går inte längre att skylla på att du har arbetstider som krånglar till ärendet.

Eller hörde du snabbt av dig inom några dagar till Webbhallen via mail där du beskrev att du inte var nöjd med ditt tillgodokvitto?

Sälj det för 4500kr eller köp något på Webhallen om du behöver något bara.

Skrivet av pucko:

Ersätter webhallen din vara efter 1 år och 11 månader (om varan har 2 års garanti) så får du på den nya varan endast en mån garanti (lika så är reklamationsrätten från den dag du köper varan).

Hallå Konsument påstår att man får ny reklamationstid när man får nyleverans av produkt:
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1539780/far-jag...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Alla ni som tjatar om tidsgränser? Har ni ngn juridisk bäring gällande detta? Tycker mig mest läsa en massa personliga åsikter och tyckande i detta ärende? Jag hade aldrig gett mig.

Hade en liknande tvist med Dustin som pågick i över ett år. Köpte en HP dator som konstant krånglade och var på service osv. Till slut hänvisade Dustin mig till HP där jag själv fick lösa ärendet och HP tog till slut tillbaks datorn. Vid det laget hade jag tappat allt förtroende för både HP och Dustin.

Dustin ville såklart INTE ge mig några pengar utan ett tillgodo vilket jag vägrade. Efter otaliga påstötningar fick jag till slut tillbaks varenda krona. Kommer aldrig mer handla hos Dustin förövrigt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Dustin ville såklart INTE ge mig några pengar utan ett tillgodo vilket jag vägrade. Efter otaliga påstötningar fick jag till slut tillbaks varenda krona. Kommer aldrig mer handla hos Dustin förövrigt.

Skillnaden är att du inte godtog tillgodokvittot. Det gjorde TS men nu ångrar hon sig några år senare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Alla ni som tjatar om tidsgränser? Har ni ngn juridisk bäring gällande detta? Tycker mig mest läsa en massa personliga åsikter och tyckande i detta ärende? Jag hade aldrig gett mig.

Hade en liknande tvist med Dustin som pågick i över ett år. Köpte en HP dator som konstant krånglade och var på service osv. Till slut hänvisade Dustin mig till HP där jag själv fick lösa ärendet och HP tog till slut tillbaks datorn. Vid det laget hade jag tappat allt förtroende för både HP och Dustin.

Dustin ville såklart INTE ge mig några pengar utan ett tillgodo vilket jag vägrade. Efter otaliga påstötningar fick jag till slut tillbaks varenda krona. Kommer aldrig mer handla hos Dustin förövrigt.

Vad man har rätt till regleras i kkl. Om du begär omleverans eller avhjälpande så ska du eg få det om inte butiken kan påvisa att det leder till en oskälig kostnad för dem. Om du däremot begär att få köpet hävt så har butiken rätt att ge dig en ny vara eller avhjälpa felet istället om det kan ske innom rimlig tid. Det är inte något tyckande utan det framgår av konsumentköplagen. Sen är det ju givetvis så att butiker kan vara mer generösa och villiga att tillmötesgå kunden iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du accepterade ju tillgodokvittot när du tog det och gick därifrån. Annars hade du tagit din router och gått iväg, haft fortsatt kontakt via mail tills eventuell lösning eller kontaktat ARN.

Man kan, om jag inte minns fel, t.o.m. ta emot tillgodokvittot under protest, d.v.s. man meddelar i samband med mottagandet att man inte accepterar lösningen utan kommer att ta det vidare. Jag tror TS hade haft goda chanser att få rätt om ärendet direkt tagits vidare till exempelvis ARN, om det nu var så att Webhallen hänvisat kunden till Asus.

Om TS hävdade sin rätt till återbetalning när tillgodokvittot erhölls, så skulle det kunna ses som tillräckligt för att utgöra ett mottagande under protest. Största problemet är dock att TS inte tagit det vidare inom rimlig tid.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Största problemet är dock att TS inte tagit det vidare inom rimlig tid.

Det tror jag också. TS borde nästan ha fått det hela igenom enbart på good-will med tanke på att TS påstår att det tar flera månader mellan kontakten med Asus pga. "fel arbetstider". Har man väntat flera år efter mottagande av tillgodokvitto så har man tydligt visat att man är nöjd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Webhallen

Har nu skummat igenom tråden och diskuterat ärendet med vår RMA-chef. Vi har försökt luska fram ärendet bakvägen men ej hittat något, därför ber jag @Johanna1 att DM oss med sitt ursprungliga ordernummer så vi kan ta en titt. Stämmer allt som sagts så är en återbetalning inte omöjlig.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst/ohjälpsamt gnäll samt svar raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...