Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jag har förstått att det varit så med, och jag kör själv så ibland när jag har lite bråttom. Men skälen till "motorbromsning" idag är ju 100% "ecodriving". Och att motorbromsa genom att slänga ner en växel är knappast bra för varken klimat eller slitage.

Om man nu ska tro på att det har en märkbar effekt globalt

Huruvida motorbromsa spar på bränsle beror på situationen. Motorn drar ingen bensin när man motorbromsar så det kan visst spara på bränslet. Vad gäller slitage så sliter det mindre på bromsarna. Genom en liten blipp på gasen har du ingen nämnvärt slitage på koppling och växellåda, och motorn slits inte alls av det.

Permalänk
Medlem

Ibland har man reagerat på det om man är ute och kör lite i duggregn och möter en som kör 1/10 på vindrutetorkarna å efter kommer en som kör 10/10 och bara bränner gummit.

Sen om era torkare låter eller "raspar" så är det dags att byta gummit.

Själv kör jag knappt aldrig med torkarna, har aquapel på alla rutor samt har alltid en ren bil. Om jag har mkt insekter på framrutan kör jag aldrig spolarväska å torkare då det skitar ner bilen så mkt. Då torkar jag rent rutorna med glasrengöring och en mikrofiberduk. Har alltid bilvårdsprodukter med mig där bak.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Kan du inte tänka längre än så i varför jag sa som jag sa så är du en sämre bilförare 🙂

Tack, jag vet mycket väl hur kapabel jag är bakom ratten på en bil men du och Ragnvlad kan ju garva åt mig när ni ses på hobbypsykologernas årsträff.

Skrivet av Ragnvlad:

I mina öron låter detta som om du lider av eller har ngn form av diagnos.

Tack, doktorn! Värdefull input!

Skrivet av vinylens:

Så om du ligger bakom mig som typ aldrig använder vindrutetorkarna i den farten då jag har ett medel på rutan som gör att vattnet blir små droppar och rinner av bättre än vad vindrutetorkarna tar hand om det gör jag fel då?

Nej, enligt den (totalt befängda) logiken jag uttrycker i mitt första inlägg gör du helt rätt.

Skrivet av elajt_1:

Kanske inte något fel på dig men det är en minst sagt löjlig sak att fokusera på och har ju inte ett skit med deras körning att göra, även om det kan se lite efterblivet ut. Något man däremot kan störa sig på och som är ett verkligt problem, är hur många idioter som har körkort. Vi hade definitivt inte haft hälften av dom storstadsköer vi ser i trafiken idag om folk bara kunde lära sig hålla hyfsat avstånd och ha en tillstymmelse till plannering i skallen när dom kör. Näää jag skall byta fil i sista stund och har inte försökt hitta en lucka förrän jag måste byta fil. Eftersom det är tjockt i alla filer så får nu 2km bilar stå och vänta på att jag skall hitta en lucka eller att någon släpper in mig, det tycker jag är helt rimligt... *suck*

Ja sånt där är också otroligt irriterande. Vissa människor verkar inte riktigt tänka så långt när de kör. När jag kör till mitt hem så går vägen från 80-60-50-40 på en rätt kort sträcka. Så det jag gör är ju uppenbarligen att jag helt enkelt lägger av gaspedalen en bit innan 60-skylten och därmed rullar ner till lämplig fart helt automatiskt. Men typ 80% av de bilar jag ligger bakom blir som en jojo framför mig eftersom de kör i 80 fram till 60-skylten, bromsar, kör i 60 till 50-skylten, bromsar etc. Släpp på gasen bara! Mycket bättre för förbrukningen.

Skrivet av drwlz:

Personligen så stör jag mig mycket mer på dom som kör med torkarna igång fast det inte regnar. Man får nästan rysningar i kroppen

Jo det är ju främst de jag tänker på när jag skrev det jag gör. På förekommen anledning såg jag detta beteende senast idag när det började dugga på vägen hem. Vi pratar alltså kanske tre små droppar på vindrutan på 5 sek, i princip obefintligt. Möter en bil som har vindrutetorkarna på vad som förmodligen är steg två av tre. Det måste låtit så in i helvete i den bilen av gummiskrap.

Skrivet av TotalF:

Överst på listan över Märkliga Trafikbeteenden sätter jag Folk som kör 70 i 80-zon och fortsätter med det när de kommer till en 60-zon.

It. Makes. No. SENSE.

Det är samma typ av folk som kör vindrutetorkarna när det inte behövs för de har noll översikt över någonting ö.h.t. och bara fokuserar på att sitta och hålla i ratten och titta precis rakt framför dem.

D.v.s. Sveriges bilförarelit enligt @person

Skrivet av HugSeal:

Om farthållaren inte gör sitt jobb är det upp till dig som förare att faktiskt föra fram bilen, inte låta automatisering göra vad den vill.

Den gör sitt jobb alldeles utmärkt, tack. Varken du eller personen som började det här ligger 2-300 meter bakom en bil bara för att det duggar. 100 meter är f.ö. två såna svartvita vägpinnar, om ni inte ser vindrutetorkarna på bilen framför på det avståndet borde ni överväga att skaffa glasögon. Och om ni inte ser dem på mötande bilar tror jag inte ni ska framföra ett fordon ö.h.t.

Skrivet av BergEr:

Du ligger alldeles för nära i trafiken om du kan se sånt. Vid regn och den hastigheten lär du ligga 100m+ bakom och det är rent av galet om du sitter och tittar på någons vindrutetorkare istället för att kolla läget ännu längre fram på vägen.

Räknar du in deras syn, hur bra bladen tar, om deras vindruta är sliten osv? Eller bara farten?

Och för att förtydliga här så är ju själva pudelns kärna att det INTE direkt regnar och att det därför är märkligt att folk har vindrutetorkarna på som om livet hängde på det. Jag vet inte om du missförstår lite, tråden handlar inte om "Stör du dig på folk som använder vindrutetorkare när situationen kräver det, för att kunna se vart de kör?".

Det är heller inte speciellt svårt att se vindrutetorkare från 150 meter när det är goda förhållanden. Och har man inget bättre för sig eftersom, du vet, det är en 80-sträcka mellan två fält där ingenting kan hoppa upp på vägen utan att du ser det på långt håll, så kan man faktiskt unna sig lite med att störa sig på något oväsentligt.

Vissa vägar i Sverige är f.ö. av typen där det är två körfält i motsatt riktning från varandra och på de vägarna händer det att bilar passerar i motsatt riktning och alltså kör förbi dig på nära avstånd med vindrutetorkarna riktade åt ditt håll i ditt synfält. Jag vet inte hur vanliga de är i övriga Sverige men där jag bor är det jättemånga såna. Faktiskt nästan alla är av den typen.

EDIT: HAHA länkade ni den på förstasidan? Herregud vad sjuka ni är. Kul att fler får exponeras för småsaker i vardagen som stör mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Huruvida motorbromsa spar på bränsle beror på situationen. Motorn drar ingen bensin när man motorbromsar så det kan visst spara på bränslet. Vad gäller slitage så sliter det mindre på bromsarna. Genom en liten blipp på gasen har du ingen nämnvärt slitage på koppling och växellåda, och motorn slits inte alls av det.

Drivlina/koppling slits absolut av att växla ner för att motorbromsa.

Sen hur det påverkar klimatet har jag ingen aning om men utgår från vad senaste utbildningen säger, och dom hävdar då det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Däremot stör jag mig på sådana som ska ligga precis bakom en. Och de som kör så fort att de tutar och kör om fast man inte kör långsamt. Jag har full förståelse för att man kör om ifall någon kör 70 på 80 väg men när man kör närmare 90 på 80 väg och de ändå stressar på stör mig. Blev omkörd av en långtradare för någon dag sedan fast jag höll 86 på 80 väg. Helst vill jag ligga på exakt 80 men då får folk spader även om det är den gräns som är satt så kör några km/h mer men hjälper inte.

Jag vågar inte köra allt för fort för är lite paranoid av mig och undrar ofta om bilarna runt en är poliser i civil bil.

Tycker folk borde vara bättre på att följa hastigheterna som står.

Då släpper man ju på gasen för att irritera dem, och för att göra det lättare att köra om ifall det nu är det de vill. Det är ingen idé att hålla på med sånt folk, människor som försöker "knuffa fram" en ska inte tillåtas att få som de vill. Kör i skyltad hastighet eller kör om om du nu vill det. Det är så jävla korkat att göra en omkörning när man ligger precis bakom en annan bil som det är, en rimlig person lägger sig ju en bra bit bakom så att man kan accelerera i sitt eget körfält och sedan bara svänga ut när man ska passera så att man göra det i högre fart än bilen framför och alltså kan gå tillbaka till höger körfält direkt.

Att anta att alla bilar runt om dig är en civilpolis är f.ö. en vettig inställning att ha. Inte för främst för att du ska skydda ditt eget skinn utan för att du alltid ska köra på ett sätt som en polis inte har några åsikter kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tack, jag vet mycket väl hur kapabel jag är bakom ratten på en bil men du och Ragnvlad kan ju garva åt mig när ni ses på hobbypsykologernas årsträff.
Tack, doktorn! Värdefull input!

Nej, enligt den (totalt befängda) logiken jag uttrycker i mitt första inlägg gör du helt rätt.

Ja sånt där är också otroligt irriterande. Vissa människor verkar inte riktigt tänka så långt när de kör. När jag kör till mitt hem så går vägen från 80-60-50-40 på en rätt kort sträcka. Så det jag gör är ju uppenbarligen att jag helt enkelt lägger av gaspedalen en bit innan 60-skylten och därmed rullar ner till lämplig fart helt automatiskt. Men typ 80% av de bilar jag ligger bakom blir som en jojo framför mig eftersom de kör i 80 fram till 60-skylten, bromsar, kör i 60 till 50-skylten, bromsar etc. Släpp på gasen bara! Mycket bättre för förbrukningen.

Jo det är ju främst de jag tänker på när jag skrev det jag gör. På förekommen anledning såg jag detta beteende senast idag när det började dugga på vägen hem. Vi pratar alltså kanske tre små droppar på vindrutan på 5 sek, i princip obefintligt. Möter en bil som har vindrutetorkarna på vad som förmodligen är steg två av tre. Det måste låtit så in i helvete i den bilen av gummiskrap.
Det är samma typ av folk som kör vindrutetorkarna när det inte behövs för de har noll översikt över någonting ö.h.t. och bara fokuserar på att sitta och hålla i ratten och titta precis rakt framför dem.

D.v.s. Sveriges bilförarelit enligt @person

Den gör sitt jobb alldeles utmärkt, tack. Varken du eller personen som började det här ligger 2-300 meter bakom en bil bara för att det duggar. 100 meter är f.ö. två såna svartvita vägpinnar, om ni inte ser vindrutetorkarna på bilen framför på det avståndet borde ni överväga att skaffa glasögon. Och om ni inte ser dem på mötande bilar tror jag inte ni ska framföra ett fordon ö.h.t.

Och för att förtydliga här så är ju själva pudelns kärna att det INTE direkt regnar och att det därför är märkligt att folk har vindrutetorkarna på som om livet hängde på det. Jag vet inte om du missförstår lite, tråden handlar inte om "Stör du dig på folk som använder vindrutetorkare när situationen kräver det, för att kunna se vart de kör?".

Det är heller inte speciellt svårt att se vindrutetorkare från 150 meter när det är goda förhållanden. Och har man inget bättre för sig eftersom, du vet, det är en 80-sträcka mellan två fält där ingenting kan hoppa upp på vägen utan att du ser det på långt håll, så kan man faktiskt unna sig lite med att störa sig på något oväsentligt.

Vissa vägar i Sverige är f.ö. av typen där det är två körfält i motsatt riktning från varandra och på de vägarna händer det att bilar passerar i motsatt riktning och alltså kör förbi dig på nära avstånd med vindrutetorkarna riktade åt ditt håll i ditt synfält. Jag vet inte hur vanliga de är i övriga Sverige men där jag bor är det jättemånga såna. Faktiskt nästan alla är av den typen.

EDIT: HAHA länkade ni den på förstasidan? Herregud vad sjuka ni är. Kul att fler får exponeras för småsaker i vardagen som stör mig

Med tanke på din reaktion så är det tydligt att du besitter låga kör kunskaper 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Drivlina/koppling slits absolut av att växla ner för att motorbromsa.

Sen hur det påverkar klimatet har jag ingen aning om men utgår från vad senaste utbildningen säger, och dom hävdar då det.

Om man varvtalsmatchar minimeras slitaget - koppling och synkringar behöver inte jobba. Drivlinan får jobba mot motorns vakuum och friktion, vilket knappast är något problem.

Motorn drar i princip noll bränsle när man motorbromsar så det är utmärkt att använda när man behöver sakta ner eller hålla hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vägg av text.

Jag föreslår ändå att du klipper körkortet och aldrig kör bil igen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Mina sympatier till din fru...

Jag ska hälsa henne det 😂

Men jag gör det bara på småvägar och bara så länge jag själv ser allt jag behöver se. 😉

Permalänk
Medlem

Mina vindrutetorkare på husbilen är kassa så dom har bara ett läge, fullt fräs. Det tar emot lite att dra på dom när det duggar så jag sitter ofta och manuellt kör ett varv när det behövs. Dom åker inte tillbaka i rätt läge heller så jag måste timea varje gång...

På bruksbilen går det där på automagi, bilen bestämmer bäst tänker jag

Permalänk
Medlem

Håll avstånd och hastighet så behöver du inte maxa är min generella uppfattning.

Kan vara så att om du maxar torkarna så kan du köra fort också? Dårar finns det ju alltid 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om man varvtalsmatchar minimeras slitaget - koppling och synkringar behöver inte jobba. Drivlinan får jobba mot motorns vakuum och friktion, vilket knappast är något problem.

Motorn drar i princip noll bränsle när man motorbromsar så det är utmärkt att använda när man behöver sakta ner eller hålla hastigheten.

Motorn drar precis lika lite drivmedel om du inte växlar ner utan bara släpper gasen. Att motorbromsa snabbare på lägre växel är sällan värt det (köra ner för länga backar exkluderat). Bättre att bara släppa gasen i tid och bromsa (utan att använda kopplingen) litegrann om det inte räcker riktigt. Varvtalsmatching är det nog väldigt få vanliga bilister som kan eller håller på med, även om det såklart hade varit ett helt okej alternativ det med

Många vet inte att det är helt okej att bromsa utan att trycka ner kopplingen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Motorn drar precis lika lite drivmedel om du inte växlar ner utan bara släpper gasen. Att motorbromsa snabbare på lägre växel är sällan värt det (köra ner för länga backar exkluderat). Bättre att bara släppa gasen i tid och bromsa (utan att använda kopplingen) litegrann om det inte räcker riktigt. Varvtalsmatching är det nog väldigt få vanliga bilister som kan eller håller på med, även om det såklart hade varit ett helt okej alternativ det med

Många vet inte att det är helt okej att bromsa utan att trycka ner kopplingen

Slitaget på motor och drivlina är ändå rätt marginellt, och man sliter ju mindre på bromsarna (vilka visserligen är enklare och billigare att fixa). Men det krävs förstås att man faktiskt motorbromsar, är man på en så hög växel att bilen inte saktar ner nämnvärt så går den ju heller inte ner till noll i förbrukning. Men vi går allt mer mot automatlådor och då blir det ju automatiken som sköter motorbromsandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Slitaget på motor och drivlina är ändå rätt marginellt, och man sliter ju mindre på bromsarna (vilka visserligen är enklare och billigare att fixa). Men det krävs förstås att man faktiskt motorbromsar, är man på en så hög växel att bilen inte saktar ner nämnvärt så går den ju heller inte ner till noll i förbrukning. Men vi går allt mer mot automatlådor och då blir det ju automatiken som sköter motorbromsandet.

Även på högsta växeln i 40 så drar motorn noll när du släpper gasen, bara om du hamnar under tomgång (kanske 1000rpm i många fall) som motorn börjar dra något

Om bilen saktar ner eller inte är väl sekundärt nästan, inbromsningstiden kan man lätt styra med bromsen medan motorn drar noll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Även på högsta växeln i 40 så drar motorn noll när du släpper gasen, bara om du hamnar under tomgång (kanske 1000rpm i många fall) som motorn börjar dra något

Om bilen saktar ner eller inte är väl sekundärt nästan, inbromsningstiden kan man lätt styra med bromsen medan motorn drar noll

Men saktar man inte ner så är det inte motorbroms utan då går bilen på "tomgång" och drar därmed (lite) soppa. Om det är platt alltså. Nerför exempelvis Hallandsåsen kan man ju behöva bromsa också för att inte överstiga tillåten hastighet då motorbromsen inte är tillräckligt för att hålla hastigheten. Där ser man också en annan fördel för det är inte ovanligt att bromsar börjar brinna i den backen, bland de som inte motorbromsar, och det står väl också på skyltarna att man bör motorbromsa har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även på högsta växeln i 40 så drar motorn noll när du släpper gasen, bara om du hamnar under tomgång (kanske 1000rpm i många fall) som motorn börjar dra något

Om bilen saktar ner eller inte är väl sekundärt nästan, inbromsningstiden kan man lätt styra med bromsen medan motorn drar noll

Nja, det brukar snarare läggas på lite soppa något ovan tomgång. Men det är förstås sant att det inte är hastighetsminskningen i sig som avgör, utan hur lång tid man kan driva runt motorn med rörelseenergin, samt undvika att stanna i onödan och därigenom behöva starta från stillastående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men saktar man inte ner så är det inte motorbroms utan då går bilen på "tomgång" och drar därmed (lite) soppa. Om det är platt alltså. Nerför exempelvis Hallandsåsen kan man ju behöva bromsa också för att inte överstiga tillåten hastighet då motorbromsen inte är tillräckligt för att hålla hastigheten. Där ser man också en annan fördel för det är inte ovanligt att bromsar börjar brinna i den backen, bland de som inte motorbromsar, och det står väl också på skyltarna att man bör motorbromsa har jag för mig.

Motorn går inte på tomgång före varvtalet är tillräckligt lågt, ligger man över 1500 varv så drar det ingen soppa alls, plus att man kan rulla längre också (till exempel när man ser stopp eller rött lyse en bit bort)

Besparingen handlar ju just om att omvandla bilens energi att snurra motorn med, du behöver inte göra det fort om du inte vill

Så länge kopplingen inte är nedtryckt så är det lungt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Motorn går inte på tomgång före varvtalet är tillräckligt lågt, ligger man över 1500 varv så drar det ingen soppa alls, plus att man kan rulla längre också (till exempel när man ser stopp eller rött lyse en bit bort)

Precis, ligger du över tomgångsvarven så motorbromsar du, gör du inte det så motorbromsar du inte och då går det ändå åt bränsle för att hålla motorn igång.

Citat:

Besparingen handlar ju just om att omvandla bilens energi att snurra motorn med, du behöver inte göra det fort om du inte vill

Så länge kopplingen inte är nedtryckt så är det lungt

Men det beror på hastighet eller mer varvtal/växel. En manuell sexväxlad Volvo S80/V70 diesel av sista generationen drar upp till 40 ungefär om man släpper alla pedaler på högsta växeln (jag vet det för att det var enda sättet utan omprogrammering att få upp en sådan bil över spärren på 30 som produktionsbilarna på Volvo hade när jag jobbade där).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Det var ju inte detta scenario ja pratade om.

Givetvis bromsar man när det behövs, antingen för att du kommer till en korsning eller att du hamnar efter en traktor i en kurva men på landsväg ser man ofta folk som sitter och bromsar när det hade räckt med att släppa gasen i 5e växeln bara de hade haft tillräckligt säkerhetsavstånd till följande bil.

Vissa nyare bilar tänder bromsljusen om du motorbromsar. Så det är svårt att veta utifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Vissa nyare bilar tänder bromsljusen om du motorbromsar. Så det är svårt att veta utifrån.

Det visste jag inte, har du något exempel? Men ifall jag kör bakom en 90tals bil där ljusen blinkar som på en julgran så är så inte fallet

Permalänk

Jag kollar inte på andras vindrutetorkare, men jag är väldigt självmedveten om jag själv råkar ha på dem för snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Skåningarna kan inte köra bil, har de ens vinterdäck?
Vi skall inte tala om korsningar och rondeller för där blir det total kortslutning

Härligt med generaliseringar. Nä, vi skåningar kan inte köra bil och vi har inte vinterdäck!
Vi måhända inte har så mycket snö som ni ovanför norra skånegränsen men vi har is istället eller svart is på vägbanan. Så därför kör vi alla skåningar med sommardäck på vintern. Och är man extra ekonomisk så har man året runt däck så behöver man aldrig bry sig om att byta alls.
Så alla som kan köra bil bor i Stockholm och de har väl inte sommardäck för där blir väl ändå aldrig så varmt?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Motorn drar precis lika lite drivmedel om du inte växlar ner utan bara släpper gasen. Att motorbromsa snabbare på lägre växel är sällan värt det (köra ner för länga backar exkluderat). Bättre att bara släppa gasen i tid och bromsa (utan att använda kopplingen) litegrann om det inte räcker riktigt. Varvtalsmatching är det nog väldigt få vanliga bilister som kan eller håller på med, även om det såklart hade varit ett helt okej alternativ det med

Många vet inte att det är helt okej att bromsa utan att trycka ner kopplingen

Ja, släpper man på gasen kommer bränsletillförseln upphöra. Huruvida man växlar ner eller inte beror på hur mycket motorbroms som behövs. Det som i slutändan avgör vad som är mest bränslesnålt beror på situation och vad för slags flyt man får i körningen.
Varvtalsmatchning är enkelt och något alla borde lära sig. Det är snällare mot bilen och gör körningen mjukare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Det visste jag inte, har du något exempel? Men ifall jag kör bakom en 90tals bil där ljusen blinkar som på en julgran så är så inte fallet

Till exempel för elbilar som använder regenerativ broms så ska bromslampan tändas.

Citat:

FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s² inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s² upp till 1,3 m/s² inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s² inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Källa: https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-bromsljus-vid-a...
(I källan har enheten blivit fel, enheten är m/s² vilket är hur man mäter accelleration, och inget annat.)

(Vid 1 m/s² decelleration så minskar hastigheten med 3,6 km/h varje sekund, så det behöver inte vara en jättekraftig inbomsning.)

Jag tolkar detta dock som att om man "motorbromsar" i en elbil i nerförsbacke utan att det faktiskt blir någon decelleration så ska inte bromsljusen tändas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Med tanke på din reaktion så är det tydligt att du besitter låga kör kunskaper 😊

Skrivet av BergEr:

Jag föreslår ändå att du klipper körkortet och aldrig kör bil igen

Herregud vilket trams. Vill ni veta något ännu värre? Jag parkerar inte ens bilen när jag byter radiokanal.

Det är f.ö. inget att skryta över att själva framförandet av bilen kräver sån extrem uppmärksamhet från er att ni inte klarar av att ha uppsikt över era omgivningar samtidigt. Det gör er till osäkra bilförare, men det vet ni kanske redan om med tanke på all projicering ni sysslar med.

Permalänk

Om du sitter å glor på andras vindrutetorkare genom bilarna framför måste du fullkomligt hata fol som kör på grusvägar och som jag aldrig använt torkaren på bakrutan. Låvar att du inte ser nåra viftande torkare där inte. Ser inget genom bilen heller för den delen.

Sen rekommenderar jag dig att skita i hur andra gör och koncentrera dig på din egen körning istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du sitter å glor på andras vindrutetorkare genom bilarna framför måste du fullkomligt hata fol som kör på grusvägar och som jag aldrig använt torkaren på bakrutan. Låvar att du inte ser nåra viftande torkare där inte. Ser inget genom bilen heller för den delen.

Sen rekommenderar jag dig att skita i hur andra gör och koncentrera dig på din egen körning istället.

Ja det är störande med folk som aldrig använder bakrutetorkarna heller och alltså missar rätt mycket sikt genom den rutan, det har du rätt i. Fullständigt hata vet jag väl inte. Det krävs mer än saker som är milt irriterande för att man ska hata någon i trafiken. Folk som saktar ner till 75km/h när det blir enfiligt och sen gasar upp i 130 när det är tvåfiligt så att man aldrig kan köra om tillhör väl den kategorin.

Sen så kommer vi ju som sagt tillbaka till att en rutinerad bilförare klarar av att hålla i ratten på en landsväg utan skarpa kurvor OCH notera saker som pågår runtom en. Det är till och med ganska så rekommenderat att ha uppsikt över vad som sker utanför din egen bil.

Jag menar, hur mycket fokus lägger du på själva bilens framförande när du kör på landsväg med god sikt och bra vägförhållanden? Och hur mycket fokus lägger du på att ha uppsikt runtom din egen bil? I mitt fall är det nog 5% fokus på att köra själva bilen. Det är landsväg. Du behöver inte växla. Du behöver inte ändra hastighet. Du behöver inte göra något annat än att se till att din egen bil ligger innanför ditt eget körfält, OCH, hålla koll på dina omgivningar för eventuella faror. Jag blir lite orolig över att vissa verkar se det som en extremt intensivt fokuserad uppgift att se till att ens egen bil inte åker ner i diket.

Skrivet av Megacrash:

Håller verkligen med, folk som inte använder blinkers eller bara samtidigt som de svänger är de sämre förarna

Annan irriterande grej: Folk som börjar blinka långt efter att de har bromsat. Jag menar, om en bil börjar bromsa precis innan en avfart så kan man ju dra slutsatsen att bilen kommer svänga där. Blinkersen i det läget tillför ingen information, det hade varit bättre att få blinkersen innan så att man kan släppa på gasen och förhoppningsvis slippa bromsa själv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att behöva känna mig som en bromsklots i trafiken, att jag är i vägen för alla andra. Den här känslan infinner sig varje dag till och från jobbet och enbart för att jag håller angiven hastighet (kör 99,999% med farthållaren), bakomvarande trafik kommer med hög hastighet och lägger sig tätt intill och vill till varje pris om min bil.

Permalänk
Avstängd

En sak jag inte fattar är de som inte blinkar ut när de kommer på en påfart. Jag fattar ju att de ska byta fil för filen de är i försvinner ju inom kort, men blinka då för i helvete! Jag brukar vara snäll och släppa dem men ibland blir jag sur och låtsas som det regnar, och hänger mig på tutan när håller på att vingla in i min bil (utan blinkers igång förstås) med många arga miner och långfinger som resultat. Jag begär ingen jättelång framförhållning eller så men en sekund innan du börjar byta fil är väl inte för mycket begärt?

Ett öga i backspegeln och döda vinkeln, är det ingen där så blinka, kolla backspegeln igen efter någon fartdåre och kör ut liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver.

Fan ta dig, jag har aldrig lagt märke till det fenomenet men nu kommer jag ju börja göra det och störa mig på det jag också.

Visa signatur

5950X, 3090