Helgsnack: Minnesvärda buggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag läste på högskolan så programmerade vi mikrodatorer med trådlös kommunikation mellan varandra. Kommunikationen var simpel seriell över 433MHZ.
Vi hade problem, de första tecknen kom fram rätt sedan fel. Jag misstänkte felet var den interna klocksyncpulsen. Jag pratade med detta med gruppen, handledare etc. Alla sa att jag hade fel och jag ej skulle testa med extern klocka.

Jag gjorde då något riktigt dumt och testade med extern kristall på alla mikrodatorer fast jag ej fick göra detta. Och vops problemet försvann helt och hållet.

Jag hade tur. Men undra vad mitt beteende hade resulterat på en arbetsplats? Troligen sparken även om jag hade löst problemet.
Mina studiekamrater blev skitglada när problemet var löst, men undra vad de hade sagt om jag hade förstört något?

Jag gör sådant hela tiden. Det är kul att gräva i saker som ser konstigt ut. Ingen har givit mig sparken ännu, trots att jag ibland inte vet vad jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Y2K buggen förstörde en gammal Compaq-laptop för mig. Den hade monocromeskärm med rullkula till höger om skärmen och var bestyckad med Windows 3.11. Den fungerade bra men jag visste att den var i "riskzonen". Glömde i hasten att göra ett arbete klart vad klockan var och... Zapp! Gick inte att fixa. BIOS var kaputt och gick inte att uppdatera/återskapa. Grrr.

Första gången jag hör förstahands-erfarenhet från någon som drabbats av Y2K-buggen! Den fick ju annars ganska begränsad betydelse, jämfört med vad det varnats för under åren innan.

Jag minns på 90-talet när vi fick CPUn utbytt i familjens 90MHz Pentium (P54C), p.g.a. vad jag senare lärde mig var F00F-buggen. Maskinen kom från Zampo Data i Luleå, det var ägaren Eilert som kom förbi och bytte den. Samtidigt satte han dit en fläkt på den nya, jag minns att jag tyckte det var exotiskt med en fläkt på CPUn.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Jag gör sådant hela tiden. Det är kul att gräva i saker som ser konstigt ut. Ingen har givit mig sparken ännu, trots att jag ibland inte vet vad jag gör

Det är en sak att gräva i saker på egen hand. Men om ens grävande emot de andra medgivande resulterar i problem så är det allvarligt. I arbetsliv inom datateknik är detta supervanligt, ska man uppgradera en programversion eller inte. Det kan lösa problem och det kan bli sämre, ibland är backa väldigt svårt.

Jag råkar konstant på samma dilemma och även mekaniska saker. Man har en sak som fungerar halvbra, ska man då röra den och kanske få den fungera skitbra eller kanske raka motsatsen?

Det jag har lärt mig med livet att det finns olika personer som bestämmer. Värst tycker jag är de oärliga, som klagar på en om man inte gjorde en åtgärd och det blev sämre. Gör man en åtgärd och det blir sämre så blir det ett väldigt väsen. Gör man en åtgärd och det först blir bättre så blir det glada, men börjar det därefter fungera sämre så blir det ett rejält väsen.
Frågar man dem vad exakt man ska göra får man inget vettigt svar, om man får ett svar, så ändrar de sig efter de har sett resultatet om de ej gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oegat:

Första gången jag hör förstahands-erfarenhet från någon som drabbats av Y2K-buggen! Den fick ju annars ganska begränsad betydelse, jämfört med vad det varnats för under åren innan.

Jag minns på 90-talet när vi fick CPUn utbytt i familjens 90MHz Pentium (P54C), p.g.a. vad jag senare lärde mig var F00F-buggen. Maskinen kom från Zampo Data i Luleå, det var ägaren Eilert som kom förbi och bytte den. Samtidigt satte han dit en fläkt på den nya, jag minns att jag tyckte det var exotiskt med en fläkt på CPUn.

fdiv buggen drabbade bara Socket 4 cpuerna, dvs Pentium 60 och 66. De var lite av bastarder på många sätt... mest på dåliga sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

fdiv buggen drabbade bara Socket 4 cpuerna, dvs Pentium 60 och 66. De var lite av bastarder på många sätt... mest på dåliga sätt.

Det är inte samma bugg. Fdiv innebar att processorn gav fel svar vid flyttalsdivision i vissa lägen. F00F-buggen innebar att om man skickade instruktionen F0 0F C7 C8 så frös allt. Det är en ”Halt and catch fire”-instruktion om vi skall plocka upp väldigt gammal terminologi.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag gör sådant hela tiden. Det är kul att gräva i saker som ser konstigt ut. Ingen har givit mig sparken ännu, trots att jag ibland inte vet vad jag gör

Helt rätt! Hela min jobb beskrivning är "Fail fast". Enda sättet idag är att utmana och ifrågasätta allt. Ingen ide är dålig förrän den kraschat.

En minnesvärd bugg fanns i en mjukvara för att ta backup på virtuella maskiner i ett ESX cluster. Istället för att ta snapshot som den skulle så kunde den vid fel tillfälle droppa diskar för VM maskinerna (med noll chans att få tillbaka bajset). Något jag fick erfara när en SQL server tappade sin data disk. Ingen man förväntade sig av en programvara man köpt av en enda anledning. "Keep the data safe..."

Det var inget kul... Men löstes... Körde med tre olika backup lösningar. Hängslen, livrem och flytväst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så buggigt var inte Windows 98

Men buggen som gjorde att det hängde sig efter nånstans runt 30-40 dagars uptime var intressant. Lär dock inte ha drabbat så många med hur många som inte klarade sig en dag utan blåskärmar och ominstallation

råkade konstant ut för den... Millenium var bättre hade uptime på över 300 dagar med windows Me

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vid normal användning är det helt okej.

Har kört win98se på all möjlig hårdvara, mer eller mindre lämplig. Med rätt drivrutiner är det helt okej.

Inte felfritt, men okej.

Vissa hade uppenbarligen tur.

Jag installerade om Windows 98 veckovis, tills jag hade disketter om kopierade registerfilen och en annan diskett som återställde, då gick det hålla sig flytande i 4-6 veckor.
Hade Svenska Windows 98 Second Edition med Pluspacketet. Instabilt OS som titt som tätt krashade, behövde köra scan disk vad som iaf kändes som varannan uppstart.

Spelade spel och skrev i word, typ det som datorn användes till.

Jag trodde datorer behövde vara så där, tills jag bytte till Windows 2000.

Permalänk
Medlem

Inget slår väl denna välkända bugg.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Problemet med Windows 9x, och även andra äldre multitaskande OS som AmigaOS och Classic Mac OS är väl att alla processer kan skriva var som helst i minnet. Så en applikation som ballar ur kan råka skriva till en annan applikations minne, som sedan också kraschar o.s.v., och plötsligt är datorn extremt instabil och applikationer kraschar hela tiden så man måste starta om datorn.

Det händer ju även idag rätt ofta att något program kraschar, men då är det bara att stänga ner det och fortsätta eftersom det inte har spridit sin sprutdiarré över resten av minnesutrymmet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Inget slår väl denna välkända bugg.
<Uppladdad bildlänk>

Nä, det är nog rätt svårt att slå the OG bug på Harvard -45 som gav buggarna sitt namn över huvud taget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Windows hade under en långt tid en inkompatibilitet mellan olika teckenuppsättningen i kommandoprompten och övriga windowsmiljön.

Upptäckte detta av en slump när jag skulle låta en .bat fil skapa en ny mapp innehållande ÅÄÖ t.ex. Resultatet blev en mapp som Windows trodde hette något annat och all åtkomst var nekad när man därefter försökte komma åt mappen i Windows.

Detta var i åk 6 grundskolan typ 1998 och jag minns att jag förklarade för vår lärare som var IT ansvarig att jag kunde skapa en mapp som han inte skulle kunna ta bort utan att formattera. Han trodde mig inte och utmanade mig att försöka, och vips så dök en mapp "Lasses_xxx_bilder" upp på skrivbordet. Detta var i datorsalen på skolan, och det gjorde inte saken bättre att mappen såg ut att vara skyddad från all åtkomst xP
IT ansvarig blev först lite svettig, sedan helt röd och började hotas efter en timmes misslyckade försök för att till sist erkänna sig besegrad.

Tror just att Å blev _ men det gick även att använda andra ansii koder för att få fram olika tecken, och det hjälpte inte heller att lista mappen med DIR i kommandoprompten då den visade helt andra tecken än de som användes för att skapa mappen. Enda sättet var att veta exakt vad man döpte mappen till från start och använda samma batchfil igen.

Permalänk
Inaktiv

BF3 Båt bugg

Den gick kort sagt ut på att du tog en MAV (drönarliknande sak) och tryckte ner den i en båt och vips så gick båten under marken. Tillverkarna till BF3 hade tydligen vatten under alla sina banor så du kunde sedan köra din båt under marken och skjuta upp genom marken från din båt och du kunde inte bli dödad uppifrån.

Buggen fanns i ungefär 1-2 månader och under den tiden så blev den så pass känd att man faktiskt hade båt mot båt fights under banan mot andra som använde buggen.

Lånar video på buggen från Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag läste på högskolan så programmerade vi mikrodatorer med trådlös kommunikation mellan varandra. Kommunikationen var simpel seriell över 433MHZ.
Vi hade problem, de första tecknen kom fram rätt sedan fel. Jag misstänkte felet var den interna klocksyncpulsen. Jag pratade med detta med gruppen, handledare etc. Alla sa att jag hade fel och jag ej skulle testa med extern klocka.

Jag gjorde då något riktigt dumt och testade med extern kristall på alla mikrodatorer fast jag ej fick göra detta. Och vops problemet försvann helt och hållet.

Jag hade tur. Men undra vad mitt beteende hade resulterat på en arbetsplats? Troligen sparken även om jag hade löst problemet.
Mina studiekamrater blev skitglada när problemet var löst, men undra vad de hade sagt om jag hade förstört något?

Som oinsatt tyckte jag det här lät intressant men förstår inte riktigt vad du gjorde eller vad som hade kunnat gå fel. Hur testade du med extern kristall? Hur påverkar det den interna klockan? Vad hade kunnat gå fel?

Permalänk
Medlem

Hela detta spelet:

en härlig glitchfest

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows key va spännande på 90 talet och början 2000. När man kunde random trycka siffror till Windows va nöjd. Tog inte många minuter innan man fick en godkänd nyckel.
Bäst va bara 1:or för Windows 95

Sen va de spännande med buggen i många test perioder i program, bara ställa tillbaka datumet så fungerade dom när man närmade sig 30dagar.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet med Windows 9x, och även andra äldre multitaskande OS som AmigaOS och Classic Mac OS är väl att alla processer kan skriva var som helst i minnet. Så en applikation som ballar ur kan råka skriva till en annan applikations minne, som sedan också kraschar o.s.v., och plötsligt är datorn extremt instabil och applikationer kraschar hela tiden så man måste starta om datorn.

Det händer ju även idag rätt ofta att något program kraschar, men då är det bara att stänga ner det och fortsätta eftersom det inte har spridit sin sprutdiarré över resten av minnesutrymmet.

Just detta som du beskriver - att man kan skriva var som helst - är en funktion av väldigt gamla OS som inte har virtuellt minne alls. Om du kör Macintosh System 6 med Multifinder så är det så (om det är System 7 till 9 så är det… komplicerat). Det som händer i Win16 är att det virtuella minnet (normalt sett) är på så att ett program inte kan komma åt ett annat programs utrymme, men programmet kan fortfarande komma åt operativsystemets minnesutrymme. Detta beror i sin tur på hur translation lookaside buffer - en liten cache som används för att översätta virtuella adresser till verkliga - har implementerats av Intel, i kombination med att man fick optimera hårt för att få nåt att fungera på svaga processorer.

När man hör detta kan man undra hur man ens kom igenom en dag utan att krascha. Svaret är att man hade ”snubbeltrådar” som upptäckte de vanligaste felen och kunde hantera dem utan att hela operativsystem gick ner. Om du på en Mac någon gång har fått systemfel av typen 1, 2 eller 3, så har något program börjat krascha, fastnat i en av dessa snubbeltrådar och OSet har dödat det för att förhindra att det korrumperar data.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Som oinsatt tyckte jag det här lät intressant men förstår inte riktigt vad du gjorde eller vad som hade kunnat gå fel. Hur testade du med extern kristall? Hur påverkar det den interna klockan? Vad hade kunnat gå fel?

Seriell kommunikation utan kontroll skickar datan seriellt där varje bit kommer inom ett tidsintervall.

Så man skickar 11010110110112 osv. Mellan varje bit låt oss säga 1ms sekund intervall. Om då den interna clockan i cpun inte är perfekt, så kommer intervallen ej vara perfekt. Om den interna klockan ökar när cpun blir varmare så blir det fel när det blir varmare.
På moderna cpuer finns det en krets som har hand om detta, jag vill minnas Usart, men kan minnas fel.

I vilket fall var pongen jag gjorde något jag blev tillsagd att inte göra och jag löste problemet. Huruvida mitt beteende var svinaktigt eller skitbra går diskutera om. Då jag likaväl kunde förstöra något.
*edit*
Säkerligen finns det en studiekamrat som fortfarande fast det är över 20år sedan tänker, ja detta har jag ej glömt, vänta du bara så...

Permalänk
Medlem

Pentium buggen är ju en klassiker!

Permalänk
Medlem

Man kunde ta sig genom hela Bioshock med bara en skiftnyckel som vapen, om man kröp tätt inpå bossarna kunde dom inte döda en sen kunde man sakta slå ihjäl dom med skiftnyckeln

Men som sagt, dom som kör speeedruns av spel hittar ju löjligt mycket buggar tex Portal går att fuska sig igenom brutalt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Worms till antingen Amiga eller om det var tidig PC. Tror det var runt 96-97 vi spelade det i alla fall.

Det du gjorde var att ha bazookan och samtidigt som du tryckte på avtryckaren så bytte du vapen till minigun och lyckades du så blev varje skott i mingunen ett bazookaskott i stället. Du kunde utplåna halva banan på det här viset.

Det var den kända buggen. Jag hittade en annan. Om du hade hagelbrakaren, hoppade, sköt ett skott, landade på en mina, och överlevde så hade du fortfarande ett skott kvar.. Eller...? Hade du helt plötsligt oändligt med skott? Ja då!

Du kunde panga på så länge lusten fanns.

Permalänk
Skrivet av jagdgruppe_nord:

https://imgur.com/a/OvDnyrx

Hidden & Dangerous hade en del buggar.

Ja där var det rejält ibland😁 kommer ihåg att jag och kompisen skulle gå över en bro. Den ena gubben flög upp och den andra ramlade igenom bron 😆

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet med Windows 9x, och även andra äldre multitaskande OS som AmigaOS och Classic Mac OS är väl att alla processer kan skriva var som helst i minnet. Så en applikation som ballar ur kan råka skriva till en annan applikations minne, som sedan också kraschar o.s.v., och plötsligt är datorn extremt instabil och applikationer kraschar hela tiden så man måste starta om datorn.

Det händer ju även idag rätt ofta att något program kraschar, men då är det bara att stänga ner det och fortsätta eftersom det inte har spridit sin sprutdiarré över resten av minnesutrymmet.

Läst på lite nu, hade tydligen att göra med bakåtkompatibilitet, därför skyddad minne enbart gällde mellan olika processer.
Medans alla enskilda processer hade möjlighet att läsa/skriva till kernelminne.
Upplevelsen hade nog varit något helt annat ifall minnesskyddet per default inte tillåtit detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Fick mig att tänka på denna:

http://catb.org/jargon/html/magic-story.html

Permalänk
Medlem

Två klassiska Windows begränsningar (buggar).

Windows 3.x
System filen win.ini (innehåller typsnittens namn mm) max 32KB.
Installera Curel Draw och alla medföljande typsnitt så starta inte den Windows installationen något mer då win.ini blev klart mycket större än 32 KB.

Windows 9x
Installera mer än 512 MB ramminne och systemet blir tossigt och tror att du har för lite internminne i din dator.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den absolut roligaste buggen kommer från tiden när Macar fortfarande körde PowerPC. På den tiden var det skillnad på processorer som var ”little endian” (Intel) eller ”big endian” (i princip alla andra). Big endian innebar att man skrev talen så att den största siffran kom först - precis som vi gör på papper - medan little endian var tvärt om. Detta var bara ett problem när man portade program mellan plattformar.

Det som portades under här fallet var spelet ”Jedi Knight 2”. Avhoppade Jedin Kyle Katarn springer runt med ett lasersvärd och dödade stormtroopers, typ. Spelet var baserat på Quake 3, så när det portades använde man sig av den färdiga optimerade Quake 3-motorn för Mac och importerade förändringarna. Problemet blev lasersvärdet. Kodningen var att svärdet följde positionen för personen som höll det - Katarn eller någon av de tusentals mörka Jedi som spelet var fyllt av - men med en offset från modellens centrum. Denna offset drabbades av ett endian-problem, vilket lång historia kort innebar att motorn ignorerade denna offset. Svärdet utgick alltså från modellens centrum. Vilket var i skrevet. Japp, Kyle Katarn och alla hans Jedi-fiender duellerade med självlysande strap-ons. Såg vansinnigt kul ut.

Det där är ju fantastiskt! Rolig effekt, och intressant orsak bakom. Endianness kan bita en rejält på roliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vid normal användning är det helt okej.

Har kört win98se på all möjlig hårdvara, mer eller mindre lämplig. Med rätt drivrutiner är det helt okej.

Inte felfritt, men okej.

Precis så minns jag det också, Win98 var stabilt om man höll det slim, skippade msplus och allt vad det hette. Däremot winME där minns jag att jag hade stora problem...

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Får ju passa på att slå ett slag för Skyrim. Inte bara för alla buggar som fanns vid release, utan också för det faktum att när Bethesda gjorde ett tappert försök till patchning lyckades man vända alla drakar så att de flög bak-och-fram. Två steg fram och ett tillbaklänges

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Läst på lite nu, hade tydligen att göra med bakåtkompatibilitet, därför skyddad minne enbart gällde mellan olika processer.
Medans alla enskilda processer hade möjlighet att läsa/skriva till kernelminne.
Upplevelsen hade nog varit något helt annat ifall minnesskyddet per default inte tillåtit detta.

Typ så.

Virtuellt minne fungerar så att varje process har virtuella minnesadresser i koden, och dessa översätts sedan till verkliga minnesadresser av operativsystemet. När du byter aktivt program, byter du s.k. page table - strukturen som översätter mellan virtuella och verkliga adresser. Det gör att ett program inte kan skriva i ett annat programs minne ens medvetet - det ”vet” inte var de adresserna är, och det finns inget sätt för det att beskriva en väg dit.

Operativsystemet (eller egentligen, kerneln) skyddas inte på så sätt. Detta beror på att man inte vill byta page table varenda gång ett program anropar kerneln, eftersom det tar en massa tid. I ett modernt OS är kernelns minne skyddat, så om ett icke-privilegierat program försöker göra något med det får det ett s.k. Segmentation fault - segfault. Vill ett program ändra på något i kerneln får det snällt be kerneln att göra det - använda ett systemanrop (system call). Detta tar lite längre tid än att programmet själv ändrar ett värde i kernelns minne, så i äldre OS körde man utan detta skydd på. Det är detta som blir ett problem om man kör Win16-program i Win 95/98 - detta skydd måste vara avstängt för att de programmen skall fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT