Permalänk
Medlem

statiskt?

Tjenare forumet.

Har en dator jag byggde ihop 21 januari. Jag var RIKTIGT noga med denna datorn missade inga distanser dubbelkollade allt. Den har gått som.en klocka och jag tror inte ens det är något fel på den.

Varför jag skriver min tråd är att för ca 1.5 vecka sen så har det känts som jag får en viss typ av statiskt elektricitet i och runt ansiktet när jag sitter och spelar? det är inte bara ansiktet utan det känns som det nästan kryper längst armarna med. Men mest är det runt nacken och ansiktet. Detta har inte hänt innan? Allt har verkligen varit klockrent med datorn.

Nu är jag sämst när det kommer på sånt här med elektricitet och jag vill ju gärna tro att jag "inbillar" mig men det övergår liksom till ett stadie där det blir en nerjobbad situation av att ens sitta där och spela. Hela humöret påverkas och jag får en viss typ av huvudvärk som jag inte fått innan detta började.

Uttagen är ojordade vad jag förstår det som men det har liksom inte ens varit något problem innan 1.5 vecka sen så att det ska vara uttaget som spökar känns väl långsökt?

Min fråga till någon kunnig är :

Kan det vara min skärm som börjar ge upp? Har en Asus rog swift 34" som snart är 5 år gammal? DOCK har den oxå gått som en klocka inga fel alls liksom. Känns bara som nu sista veckan att själva skärmen blir as varm (kanske alltid varit så dock)

Mitt SteelSeries artic pro är väl långsökt att det skulle vara boven eller?

Vill oxå bara påpeka att jag inte känner en enda typ av statiskt elektricitet i eller på chassit när datorn är igång. Så det är därför jag gärna vill bocka av att det inte är själva datorn som är boven här.

Förlåt för wall of text men ville gärna förklara situationen så bra jag kunde.

Är det någon som är insatt när det kommer till sånt här så får ni gärna ge mig några tips hur jag kan gå vidare och hitta mitt problem som uppstått från verkligen ingenstans.

Mvh

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Om uttaget är ojordat så kan man få krypströmmar på metallytor på t.ex. chassi eller tangentbord, det är inte farligt men kan kännas lite "statiskt".

Så det är inte omöjligt att dina problem skulle bero på något sånt, men det känns osannolikt att det skulle kännas i ansiktet eftersom det mest bara brukar kännas i fingertopparna när man rör vid något. Men du kan ju testa att köra utan headset ett tag och se om det hjälper. Att vända strömkontakten till datorn i uttaget ett halvt varv kan också hjälpa ibland, hur tokigt det än låter.

När det gäller att skärmen blir varm så antar jag att det är en Asus PG348Q du har, den ligger på runt 270-280 cd/m² från fabrik medan 80-120 cd/m² är lagomt i ett rum med dämpad belysning. Så om du inte redan gjort det så kan du testa att dra ner ljusstyrkan till runt 20-30 och se om det blir behagligare (tänk bara på att det kan ta ett tag att vänja sig med den lägre ljusstyrkan).

Permalänk
Medlem

Spontant brukar det snarare vara golvet/mattan/skorna som skapar statisk laddning

Permalänk
Avstängd

Plast leder inte el i någon större omfattning. Det är väl det första jag kommer att tänka på.

Att en platt skärm skulle börja stråla är nog mindre tänkbart. Vi tänker här på fysikens lagar.

Jag är inte någon läkare, men jag skulle uppsöka en sådan. Innan du gör det, så skulle jag ta en paus från datorerna och se om problemen kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att hörlurarna klämmer åt för mycket och stoppar blodtillförseln till delar av skinnet i ansiktet?
Heller klämmer det på nån/några nerver och orsakar detta?
Hur lång tid tar det för detta att börja efter att du satt dig vid burken?
Vad händer om du sitter lika länge/längre utan lurar?

Heller kanske ryssland som skickat en rostig nuke som ej funkade åt fel håll som landat på ditt tak?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Haha tack för alla svar boys.

Visa signatur

hej