Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Jag stör mig som bara den på läge 3. Helt meningslöst ur siktperspektiv.

Vid kraftigt skyfall brukar jag tycka det är rätt bra ändå, händer rätt sällan men då är det bra att ha.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Snart val att sprida "för evigt kemikalier" bara för att slippa köra vindrutetorkarna.

Världen måste verkligen snabba upp processen att förbjuda dylika material, speciellt i helt onödiga produkter som Aquapel och textilimpregnering...

Kolla bara hur 3M lyckats förstöra stora områden i både USA och Europa (och även globalt) med sina scothbrite fabriker, usch.

Nu blev jag intresserad (inte sarkastisk), är de för alla produkter eller bara vissa? försökte halvhjärtat googla men hittar inget. Kan du länka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

MC och moppar gör detta rätt ofta. Antar att de varken hör klicket eller stängs av automatiskt så bra vid återgång till att köra rakt.

Idag på lunchen såg jag förresten någon som körde i en rondell utan blinkers och började blinka vänster innan de körde ut. WTF?

Man ska inte blinka vänster i en rondell (om det är vad du menar) som många gör men enligt lag ska du blinka höger när du svänger ut.

Oavsett verkar personen du skriver om ha varit lite förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man ska inte blinka vänster i en rondell (om det är vad du menar) som många gör men enligt lag ska du blinka höger när du svänger ut.

Oavsett verkar personen du skriver om ha varit lite förvirrad.

Det finns ingen sådan regel (att man inte ska) och vi är många som fått lära oss att blinka vänster vid "vänstersväng", men gör man det ska man likväl blinka ut. Och så var det då också. Korrekt vänsterblink är bara extra information utöver nuvarande variant. Dock fyller det bara någon egentlig funktion i små rondeller/cirkulationsplatser.

(Detta förstås sagt om Sverige.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Det finns ingen sådan regel (att man inte ska) och vi är många som fått lära oss att blinka vänster vid "vänstersväng", men gör man det ska man likväl blinka ut. Och så var det då också. Korrekt vänsterblink är bara extra information utöver nuvarande variant. Dock fyller det bara någon egentlig funktion i små rondeller/cirkulationsplatser.

(Detta förstås sagt om Sverige.)

Ja man får såklart hitta på en massa egna lösningar i trafiken som det inte är lag på men det finns risk det leder till bara mer förvirrelse.

Sydamerika är ett utmärkt exempel där de håller på med en massa konstig skit som det inte är lag på och då blir det rentav farligt.

Men blinka ni vänster bara sålänge ni kommer ihåg att blinka höger före ni vänder ut.

Edit. Det finns undantag såklart. Blir det tvärstopp på motorvägen kan jag nog tycka att det är säkrast att sista bilen i kön har på varningsblinkers t.ex. även om man inte är tvungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja man får såklart hitta på en massa egna lösningar i trafiken som det inte är lag på men det finns risk det leder till bara mer förvirrelse.

Sydamerika är ett utmärkt exempel där de håller på med en massa konstig skit som det inte är lag på och då blir det rentav farligt.

Men blinka ni vänster bara sålänge ni kommer ihåg att blinka höger före ni vänder ut.

Du kanske skulle koncentera dig på alla som inte lyckats hitta blinkersspaken eller glömt att lämna in bilen på blinkersoljebyte så att oljan stelnat helt...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Du kanske skulle koncentera dig på alla som inte lyckats hitta blinkersspaken eller glömt att lämna in bilen på blinkersoljebyte så att oljan stelnat helt...?

Det är det som är problemet, jag ser ofta folk som blinkar vänster men glömmer att blinka höger. Att inte blinka alls är lika dåligt, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja man får såklart hitta på en massa egna lösningar i trafiken som det inte är lag på men det finns risk det leder till bara mer förvirrelse.

Sydamerika är ett utmärkt exempel där de håller på med en massa konstig skit som det inte är lag på och då blir det rentav farligt.

Men blinka ni vänster bara sålänge ni kommer ihåg att blinka höger före ni vänder ut.

Ja min lärare sa alltid att man får göra vad man vill så länge det inte lätt kan misstolkas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är det som är problemet, jag ser ofta folk som blinkar vänster men glömmer att blinka höger. Att inte blinka alls är lika dåligt, det håller jag med om.

Men det har aldrig varit så att man skulle blinka vänster, men inte höger, vilket jag också skrev redan första gången. Alltså var ett sådant beteende fel när jag tog körkort och är inte godkänt nu heller.

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Nu blev jag intresserad (inte sarkastisk), är de för alla produkter eller bara vissa? försökte halvhjärtat googla men hittar inget. Kan du länka?

Det skiljer från produkt till produkt såklart. Just den (Aquapel) består av en flourpolymer varav de flesta är väldigt biopersistenta.

Andra ytbehandlingar brukar bestå av silikon och beroende på typ har de olika egenskaper. Men många silikoner är också väldigt biopersistenta tyvärr. Används ofta i smink trots att de visat sig vara giftiga i djurstudier etc.

Jag skrev ett inlägg lite tidigare i tråden, men är det något speciellt du tänker på?

Permalänk
Avstängd

AV alla bilar jag haft av olika märken, så finns det inget bra läge på vindrutetorkarna.. Det finns bara "för fort" eller "för sakta".. Så jag kör manuellt och triggar dem när jag känner för behovet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Men det har aldrig varit så att man skulle blinka vänster, men inte höger, vilket jag också skrev redan första gången. Alltså var ett sådant beteende fel när jag tog körkort och är inte godkänt nu heller.

Exakt. Jag menade bara att somliga som blinkar vänster verkar bli förvirrade och glömmer att blinka ut som det faktiskt är lag på.

Permalänk
Medlem

På Skoda Octavia finns inget "för snabbt" läge...bara för långsamt...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kul tråd Jag har problemet att det inte går anpassa farten riktigt på torkarna. När det regnar så pass mycket att 1 inte räcker men 2 är lite väl fort (även om man ställer ner fininställningen). Är lite väl stort hopp mellan 1 och 2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tänker du att man bör motorbromsa i nerförsbackarna? Inte alltid ett alternativ är jag rädd

Men även om man motorbromsar så tycker jag det kan vara artigt att visa den bakom mig att jag saktar in, och därför trycker jag ner bromsen lite för att tända bromsljusen ett par gånger som en signal

Haha jag fattade inte heller det där. Om man störs av bromslysena på en bil så ligger man för nära.

Permalänk
Medlem

Måste vara lågsäsong på nyheter om teknik om man tar upp en tråd och lägger på förstasidan om någon som stör sig andras användande om vindrutetorkare....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Måste vara lågsäsong på nyheter om teknik om man tar upp en tråd och lägger på förstasidan om någon som stör sig andras användande om vindrutetorkare....

Detta inlägg hör till /gubbgnäll

Permalänk

Detta är så korkat att jag är tvungen, att kommentera hur korkat detta är

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

När jag såg denna trådtitel i "Nytt i forumet" var jag helt övertygad om att det återigen var medlemmen @AplAy som behövde reda ut saker och ting via udda frågeställningar.

För att besvara frågan: nej. Jak er snel ock tikker om menniskor.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tog mc-kort förra året och min lärare på körskolan då sa: utgå från att alla kör dåligt och lita inte på någon. Då kommer du automatiskt skärpa dina sinnen under körning och inte ta onödiga risker.

OnT: kollar ibland på mötandes bilars torkarblad och undrar om de måste ha så hög fart på dem när de duggar ute (om de kör på nax då vill säg)
Men detta är väl 1/50 kanske.

Annars skiter jag i hur andra gör och fokuserar på min körning och ev risker med andra fordon som kan påverka min resa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Utan tvekan, finns få saker som stör mig så mycket som att se bilar med högsta fart på torkarna (mest störande är bakrutetorkarn), när det bara duggar lite eller när jag åker med någon som gör detsamma och man hör det otroligt irriterande gnislandet av att det är för torrt på rutan...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns ingen sådan regel (att man inte ska) och vi är många som fått lära oss att blinka vänster vid "vänstersväng", men gör man det ska man likväl blinka ut. Och så var det då också. Korrekt vänsterblink är bara extra information utöver nuvarande variant. Dock fyller det bara någon egentlig funktion i små rondeller/cirkulationsplatser.

(Detta förstås sagt om Sverige.)

Jag brukar blinka vänster om jag ska vänster i en cirkulationsplats, men tycker det är absolut mest viktigt i större cirkulationsplatser där det finns två körfält. Blinkar alltid höger och byter till höger körfält vid sista refugen innan jag svänger ut. Genom att blinka vänster innan så kan bilar bakom i höger körfält förstå att jag kommer vilja göra ett körfältsbyte i rondellen. Detta är också grymt då man blockerar folk från att köra in i rondellen då dom tror att dom bara har väjningsplikt mot bilar i det närmsta körfältet. Har dock märkt att detta kan förvirra bilister i mindre städer där trafik i cirkulationsplats inte verkar läras ut på körskolorna.

Angående torkarbladen så är det ingenting jag kritiserar andra för, men något jag kan vara väldigt medveten om själv. Kul att lära sig att oron var befogad…

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Snyggt, tack!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kan hålla med om torkarna, men inte lika irriterande som alla idioter som inte kan släppas mobilen, de som saknar blinkers, de som ligger 10-20 under hastighet i vänsterfilen och saknar backspegel, de som i accelerationsfält glömmer bort att gasa och att de har väjningsplikt på motorväg, de som ligger 60 på 70 väg, sedan fortsätter i 60 när det blir 50, helljus dagtid, inte fäster blicken längre än 1cm framför bilen osv osv

Bästa man kan göra är att skratta åt alla nötter och ta ansvar för sig själv samt de för att undvika farliga situationer

Vad menar du med väjningsplikt på motorväg, detta existerar inte. Det finns endast vanliga körfält och regeln är att du ska hålla dig till höger och köra om till vänster, men du får ju inte köra snabbare än vad hastighetsbegränsningen tillåter.

Håller med om att man inte bör sega i filen längst till vänster, men folk som lägger sig i röven och blinkar på folk som kör om lastbilar i 110 på 110väg borde planera sin körning bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Vad menar du med väjningsplikt på motorväg, detta existerar inte. Det finns endast vanliga körfält och regeln är att du ska hålla dig till höger och köra om till vänster, men du får ju inte köra snabbare än vad hastighetsbegränsningen tillåter.

Håller med om att man inte bör sega i filen längst till vänster, men folk som lägger sig i röven och blinkar på folk som kör om lastbilar i 110 på 110väg borde planera sin körning bättre.

Menar att väldigt många kommer från accelerationsfält till motorväg och tror att de som kör på motorvägen i högerfältet endast ska anpassa sig efter när de bara svänger ut, särskilt om de glömt var gaspedalen sitter.
Resulterar i trafikfarliga situationer med antingen inbromsningar eller tvingande körfältsbyte till vänster för de som kör på motorvägen.

För de som kommer i accelerationsfält gäller det att anpassa sig till hastigheten i trafikflödet och hitta sin lucka och oftast gasa sig in i situationen, ibland bromsa.
De som kör i högerfilen på motorvägen har självklart skyldighet att hjälpa till att släppa in trafik från accelerationsfält, men som sagt är det irriterande allt för ofta att hela skyldigheten faller på de som kör i högerfilen.

Håller med om de som ligger för nära vid hastighetsbegränsning, extra irriterande på landsväg med mörkerkörning och vilt som kräver avstånd för eventuella hårda inbromsningar med väjningsmanöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Menar att väldigt många kommer från accelerationsfält till motorväg och tror att de som kör på motorvägen i högerfältet endast ska anpassa sig efter när de bara svänger ut, särskilt om de glömt var gaspedalen sitter.
Resulterar i trafikfarliga situationer med antingen inbromsningar eller tvingande körfältsbyte till vänster för de som kör på motorvägen.

För de som kommer i accelerationsfält gäller det att anpassa sig till hastigheten i trafikflödet och hitta sin lucka och oftast gasa sig in i situationen, ibland bromsa.
De som kör i högerfilen på motorvägen har självklart skyldighet att hjälpa till att släppa in trafik från accelerationsfält, men som sagt är det irriterande allt för ofta att hela skyldigheten faller på de som kör i högerfilen.

Håller med om de som ligger för nära vid hastighetsbegränsning, extra irriterande på landsväg med mörkerkörning och vilt som kräver avstånd för eventuella hårda inbromsningar med väjningsmanöver

Då är jag med och håller med! Varit med om en bilist som låg i 40 på påfarten vid gävlebro när det var rätt mycket trafik (men ingen kö).

Finns en till spännande karaktär på påfarter, när jag ser att flera bilar ska komma in på motorvägen och, efter att jag bytt till vänster körfält för att hjälpa till, så gasar bilen längst fram i höger körfält upp som fan och lägger sig bredvid mig (eller kör om på högern, när jag redan kör strax norr över hastighetsgränsen) istället för att låta mig flytta mig tillbaka till höger. Det är som att dessa personer tror att jag vill komma först och blir irriterade. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Snart val att sprida "för evigt kemikalier" bara för att slippa köra vindrutetorkarna.

Världen måste verkligen snabba upp processen att förbjuda dylika material, speciellt i helt onödiga produkter som Aquapel och textilimpregnering...

Kolla bara hur 3M lyckats förstöra stora områden i både USA och Europa (och även globalt) med sina scothbrite fabriker, usch.

Miljöpåverkan av rain-x och dylika produkter kan ju absolut vara värt att fundera på,
Men skulle nog hävda att de på inget vis är onödiga, skillnaden vad avser trafiksäkerhet i ösregn är brutal enligt egen uppfattning, framförallt vid de situationer man blir överröst från mötande trafik och dylikt.
Kommer nog tyvärr fortsatt behandla rutor med både aquapel och liknande produkter.

Men du verkar insatt, hur står de sig mot varandra, t.ex rain-x, aquapel, Angelwax med mera och deras olika produkter, ur miljömässigt hänseende alltså? edit, såg att du redan hade länkat i tidigare inlägg, tack!

ps, ja, man dömer folk som kör vindrutetorkaren på max, framförallt om det slutat regna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Att låta sig distraheras av vad andra har för hastighet på sina torkarblad och tro sig vara en bättre bilförare låter som en paradox.

Min teori är att de bilförare som råkar ha för hög hastighet på sin torkarblad antagligen fokuserar på rätt saker som bl.a spårval, avstånd och hastighet.

Ovan sagt med utgångspunkt att begreppet ”bra förare” är synonymt med någon som framför sitt fordon på ert säkert sätt för sig själv och sin omgivning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För att inte tala om personer som går omkring med uppfällt paraply, trots att det slutat regna. Där gäller det ett säkerhetsavstånd på minst 7-8 meter för att inte impulsen att gå fram och daska till dem ska bli för stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det var ju inte detta scenario ja pratade om.

Givetvis bromsar man när det behövs, antingen för att du kommer till en korsning eller att du hamnar efter en traktor i en kurva men på landsväg ser man ofta folk som sitter och bromsar när det hade räckt med att släppa gasen i 5e växeln bara de hade haft tillräckligt säkerhetsavstånd till följande bil.

Alla bilar har inte likvärdig motorbroms. Det beror väldigt mycket på motorkonstruktion. Somliga bilar har fullkomligt värdelös motorbroms medan andra nästan tvärstannar när du släpper gasen. Riktigt så enkelt som du säger är det alltså inte alla gånger.

Ett exempel. De bussar jag kör dagligen har knappt någon motorbroms alls. Kan släppa gasen och rulla väldigt långt om det är flackt eller lite lätt utför. Nej, de har inte frihjul.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2