980ti MSI blowout 6gb vs 970 4gb

Permalänk
Medlem

980ti MSI blowout 6gb vs 970 4gb

Tjena!

Jag har sedan tidigare använt mig av en 970 gtx under många år. Fick tag i ett 980ti blowout grafikkort och märker att tempen till 60 grader idle och 85 grader när jag till exempel spelar CS med lägsta grafik. Min gamla 970 ligger på betydlig mindre i tempen, 40 grader idle och 60 i CS. Märker även att 980ti går i gång på högvarv när jag spelar och låter allmänt mycket högre än 970. Vet inte om chassit spelar någon roll, men jag använder mig av Fractal Design Define C med deras fläktar. CPUN ligger bra i tempen.

980ti kräver mer, det vet jag, men det bör väll inte ha 20 grader mer än 970. Grafikkorten är lika gamla ungefär.

Vilket grafikkort hade ni kört på? 970 som låter mindre och är svalare - men sämre. Eller 980ti blowout som låter betydlig mer och har höga tempraturer.

Permalänk
Medlem

Det beror på om du får mer presanda så att spelen blir roligare av 980ti, om så är fallet kanske det är värt det?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majs123:

Tjena!

Jag har sedan tidigare använt mig av en 970 gtx under många år. Fick tag i ett 980ti blowout grafikkort och märker att tempen till 60 grader idle och 85 grader när jag till exempel spelar CS med lägsta grafik. Min gamla 970 ligger på betydlig mindre i tempen, 40 grader idle och 60 i CS. Märker även att 980ti går i gång på högvarv när jag spelar och låter allmänt mycket högre än 970. Vet inte om chassit spelar någon roll, men jag använder mig av Fractal Design Define C med deras fläktar. CPUN ligger bra i tempen.

980ti kräver mer, det vet jag, men det bör väll inte ha 20 grader mer än 970. Grafikkorten är lika gamla ungefär.

Vilket grafikkort hade ni kört på? 970 som låter mindre och är svalare - men sämre. Eller 980ti blowout som låter betydlig mer och har höga tempraturer.

Med tanke på vilken kylare som ditt 980Ti har så är varken temperaturen eller ljudnivån speciellt konstigt. Fördelen är ju att din CPU borde gå lite svalare eftersom grafikkortet nu spottar ut värmen baktill istället för att bara vispa runt den som en "vanlig" kylare.

980Ti är dessutom betydligt mycket starkare än ett 970, men då du kör CS (CS:GO antar jag?) så lär det inte vara någon speciell skillnad då det är väldigt CPU-beroende istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med tanke på vilken kylare som ditt 980Ti har så är varken temperaturen eller ljudnivån speciellt konstigt. Fördelen är ju att din CPU borde gå lite svalare eftersom grafikkortet nu spottar ut värmen baktill istället för att bara vispa runt den som en "vanlig" kylare.

980Ti är dessutom betydligt mycket starkare än ett 970, men då du kör CS (CS:GO antar jag?) så lär det inte vara någon speciell skillnad då det är väldigt CPU-beroende istället.

Vad är skillnaden mellan ett 1060 och 980ti? Har kanske möjlighet att byta till mig en 1060 istället. Är det isåfall mer värt att gå 1060 än att köra på 980ti:n?

Permalänk
Medlem

Ett 980 ti är mycket, mycket kraftfullare än ett 1060. Tänk dig att grafikkortens "nivå" börjar på 60 (budget, rätt dålig prestanda), 70 (1.5x dyrare, bättre prestanda), 80 (2-3x dyrare, mycket bättre prestanda) och många ggr så finns Ti versionen som är ännu bättre än den vanliga. Behåll ditt 980 ti så har du ett kompetent grafikkort för 1080p gaming ett bra tag!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majs123:

Vad är skillnaden mellan ett 1060 och 980ti? Har kanske möjlighet att byta till mig en 1060 istället. Är det isåfall mer värt att gå 1060 än att köra på 980ti:n?

Det beror på vilket 1060 du väljer. 3GB-versionen eller 6GB-versionen. 3GB ligger strax under ett GTX 980 (ej Ti) och 6GB strax över.

980Ti motsvarar ett GTX 1070 (strax under) om du är ute efter samma prestanda.

https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...

Dold text
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med tanke på vilken kylare som ditt 980Ti har så är varken temperaturen eller ljudnivån speciellt konstigt. Fördelen är ju att din CPU borde gå lite svalare eftersom grafikkortet nu spottar ut värmen baktill istället för att bara vispa runt den som en "vanlig" kylare.

980Ti är dessutom betydligt mycket starkare än ett 970, men då du kör CS (CS:GO antar jag?) så lär det inte vara någon speciell skillnad då det är väldigt CPU-beroende istället.

Går det på något sätt att reglera värmen, trotts att det är en blowout graifkkort? Vad är smidigast att göra för att få ner tempen, eller det kanske inte går? Tack för svaren förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majs123:

Går det på något sätt att reglera värmen, trotts att det är en blowout graifkkort? Vad är smidigast att göra för att få ner tempen, eller det kanske inte går? Tack för svaren förövrigt!

Temperaturen i sig är ju inte för hög. Men om det får fläkten att gå på högvarv så kommer det såklart väsnas en hel del.
En FPS-limit i t.ex. CS gör att datorn slipper försöka få ut så mycket som möjligt hela tiden - vilket sänker effektuttaget och därmed värmeutvecklingen. Nu är ju förvisso CS inte direkt ett spel man vill begränsa sin FPS p.g.a. den fördröjning det ger (om än märkbart), men det kan vara en möjlig lösning.

Undervolta/sänka power limit är annars ditt alternativ. Och såklart att se över ventilationen i chassit

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Använd 980ti och sätt en annan kylare på kortet bara så är problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Använd 980ti och sätt en annan kylare på kortet bara så är problemet löst

Så det går alltså att byta kylare på själva kortet? Låter komplicerat

Permalänk
Medlem

Har du rengjort kylaren? Gör det annars.

1. Håll i fläkten så den inte kan snurra.
2. Blås rent överallt med tryckluft.
3. Ta bort kylaren försiktigt i en så dammfri miljö som möjligt.
4. Rengör och lägg på ny kylpasta.
5. Montera kylaren igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.