Hög luftfuktighet - Arduino med DHT11

Permalänk
Medlem

Hög luftfuktighet - Arduino med DHT11

Hur tillförlitligt är denna DHT11 i komination med Arduino Uno som mätning av luftfuktighet inomhus?

Jag får 70% luftfuktighet med 25 grader inomhus.

I juni hade jag 55% vilket var 5 - 10%-enheter högre än hos mina päron. Har någon av er fuktmätare och kan uppge era siffror här?
Jag befinner mig i mellansverige.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Inaktiv

Är väl inte helt orimligt när det är 70% ute. Har ~63% på mina Aqara läsare just nu. Stockholm.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag 65,2% RF inne vid 24,5grader, vid 76,3%RF ute vid 23,7grader.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är hög luftfuktighet just nu i Sverige. Jag hade 61% inomhus i onsdags, två veckor sen hade jag 30-40%.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tror det är hög luftfuktighet just nu i Sverige. Jag hade 61% inomhus i onsdags, två veckor sen hade jag 30-40%.

Ja, det är hög luftfuktighet idag. Trodde först det berodde på att vi hade lite tvätt hängande på tork i vardagsrummet, då det var mest påtagligt där. Sedan kände jag att tvätten var torr.

Känns nästan lite småklibbigt på golvet när man går.

Permalänk
Medlem

Jo, det är hög luftfuktighet nu. Ca 63% och 25°C inomhus hos mig i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Man kan koksalt-kalibrera hygrometern - dvs koksalt med några droppar vatten i en glasburk ock lägger i hygrometerns/sensorn där och förslut noga gastätt och vänta sedan i 8 timmar - skall ge ganska exakt Rh 75% - just koksalt-metoden är väldigt temperaturoberoende. glas och plåtlock använder man helst då plastbehållare både avger eller suger till sig vattenånga i själva plaste och är mycket märkbart när man är tex. under 10% Rh.

vira man in sensorn i en rätt så fuktig trasa med plastpåse eller i glasburk så kan man förvänta sig kring 96% -

Rh 99 - 100% Rh fukt är väldigt svårt att uppnå då det räcker en halv grad fel i temperaturen på någon punkt i behållaren med sensorn i fuktig trasa för att det skall missvisa med flera procent - fukten går alltid mot den kallaste punkten..

många enklare RH-sensorer brukat ta stopp vid 20-25 %Rh och kan inte visa lägre även om man skapat väldigt torrt miljö som med silikagel (kattsand av halvgenomskinlig typ med blå kross/pärlor i sig som best friends - värm och torkas i 180 grader C varm ugn tills pärlorna/krossen börja bli lila i färgen (och sakta blir rosa i värmen) - de återgår och blir mer blåmurriga utan den röda komponenten i färgen redan vid 1% Rh fukt senare och den vägen får en kvalitetsmarkör i hur torr silikagelen är) som efter torkningen sedan hälls i varm i redan förvärmd glasburk med plåtlock som är tät (tex. Fenix äppelmosburkar med stor och vid plåtlock fungerar utmärkt) och kan sedan hålla i åratal. silkagel-trimningen gäller bara för sensorer som verkligen kan gå ned till 0-1% Rh - de brukar kosta lite mer.