Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Adlersparre:

Förlåt för en icke-teknisk fråga men jag är astmatiker och skulle vilja ha en i princip vanlig gubbcykel , för lagom motion, men en liten elmotor för de (tack och lov få ggr) jag är långt hemifrån och blir astmatisk. Då skulle jag helst vilja ha ”en mopedknapp” bara som körde drog mig hem.
Finns det någon sådan cykel?

Nej, det är nämligen inte en elcykel utan en elmoped. Således andra krav på skyddsutrustning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Förlåt för en icke-teknisk fråga men jag är astmatiker och skulle vilja ha en i princip vanlig gubbcykel , för lagom motion, men en liten elmotor för de (tack och lov få ggr) jag är långt hemifrån och blir astmatisk. Då skulle jag helst vilja ha ”en mopedknapp” bara som körde drog mig hem.
Finns det någon sådan cykel?

Nej som sagt det är ingen cykel utan ben moped i så fall men har du provat en elcykel så du vet hur de känns för det går ju väldigt lätt om man har högsta assistansnivå, det är i princip bara att man måste röra på benen och inte nån direkt ansträngning.

Det finns däremot en del elmopeder som har trampor men de är inte bra att cykla eftersom det är mopedfunktionen som prioriterats men visst går det att cykla dem även om de mer blir som an klumpigare MTB även om man cyklar på väg men har man motorhjälpen så blir det väl acceptabel medans de blir tråkiga om man stänger av motorn. Tex Rawbike jar cykelbara klass 2 elmopeder som är lagliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Förlåt för en icke-teknisk fråga men jag är astmatiker och skulle vilja ha en i princip vanlig gubbcykel , för lagom motion, men en liten elmotor för de (tack och lov få ggr) jag är långt hemifrån och blir astmatisk. Då skulle jag helst vilja ha ”en mopedknapp” bara som körde drog mig hem.
Finns det någon sådan cykel?

Lagligt? Nej. Är det lätt att köpa ett gasreglage och montera på vissa modeller? Ja.

Inga problem alls rent tekniskt, men inte lagligt i sverige

Permalänk
Skrivet av medbor:

Lagligt? Nej. Är det lätt att köpa ett gasreglage och montera på vissa modeller? Ja.

Inga problem alls rent tekniskt, men inte lagligt i sverige

Vore snällt om nån kunde berätta vilka modeller som man kan göra detta på…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Vore snällt om nån kunde berätta vilka modeller som man kan göra detta på…

Då bryter man troligen mot forumreglernas §8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Adlersparre:

Vore snällt om nån kunde berätta vilka modeller som man kan göra detta på…

Skrivet av mrqaffe:

Då bryter man troligen mot forumreglernas §8.

Som Mrqaffe säger så tillåter vi inte detta @Adlersparre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Som Mrqaffe säger så tillåter vi inte detta @Adlersparre.

Ok, vill ju inte att nån ska bryta mot reglerna.

Permalänk
Medlem

Blev en tretimmars runda i det vackra vädret, 65 km och 4/10 staplar kvar på batteriet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Drog en beställning på en Batavus Razer LTD E-Go som borde komma imorgon. Får se hur pass bra den är.

Permalänk
Medlem

Någon som har en uppfattning om elcyklar från Bigway? Fick upp en annons för denna (https://www.bluepower.se/sv/produkter/fritid/elcyklar/bigway-...). Shimano-växlar, bakmonterad motor, löstagbart batteri, skivbromsar och Certificate of Conformity låter ju väldigt bra för 9k, nästan lite för bra för att vara sant. Någon som har input?

Permalänk
Hedersmedlem

Har cyklat på min Batavus ett tag nu. Tycker den har fungerat väldigt bra och har egentligen bara 2 mindre saker att anmärka på. Det jag stört mig mest på är att lampan inte går att släcka utan att man lämnar in cykeln på verkstan och får en uppdatering av mjukvaran. Känns som enligt design för att tvinga en till verkstan. Andra är att styret känns lite löst, stället man i cykelställ och tar ut så har man ett snett styre sen. Det är jag som dragit åt men det står "Max 4Nm" för den skruven och det känns som jag dragit kraftigare än så nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av urban22:

Någon som har en uppfattning om elcyklar från Bigway? Fick upp en annons för denna (https://www.bluepower.se/sv/produkter/fritid/elcyklar/bigway-...). Shimano-växlar, bakmonterad motor, löstagbart batteri, skivbromsar och Certificate of Conformity låter ju väldigt bra för 9k, nästan lite för bra för att vara sant. Någon som har input?

Ser ut som en typiska enklare elcykel, föga upphetsande men borde väl fungera om man inte har högre krav, riktigt tung är den dock och inte så stort batteri, framhjulsdrift så den är nog inte så rolig på vintern eller i backar, du får nog ungefär det du betalar för men "originalpriset" på 16000kr är den inte värd.

Skrivet av Shimonu:

Har cyklat på min Batavus ett tag nu. Tycker den har fungerat väldigt bra och har egentligen bara 2 mindre saker att anmärka på. Det jag stört mig mest på är att lampan inte går att släcka utan att man lämnar in cykeln på verkstan och får en uppdatering av mjukvaran. Känns som enligt design för att tvinga en till verkstan. Andra är att styret känns lite löst, stället man i cykelställ och tar ut så har man ett snett styre sen. Det är jag som dragit åt men det står "Max 4Nm" för den skruven och det känns som jag dragit kraftigare än så nu.

Du får prova med nån friktionspasta så att ytorna inte glider lika lätt i stället för att dra sönder nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som är insatta i elcykel om denna:

https://www.xxl.no/white-e-trekking-1-0-m81-432wh-22-no-hybri... ?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Frun har en White elcykel
Denna: Länk

Hon är nöjd. Känns väldigt naturlig att cykla på!

Själv har jag en RadRhino 6 plus
Den är helt underbar

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@CarlOscar: Tack! Det är samma motor på din frus cykel till den jag länka. Hur är den på uppförsbackar?

Ska man vara en snobb och bara köpa Shimano eller Bosch motor?

Den jag länka har en Ananda M81 motor och det är tydligen något dotterbolag till Bafang.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

@CarlOscar: Tack! Det är samma motor på din frus cykel till den jag länka. Hur är den på uppförsbackar?

Ska man vara en snobb och bara köpa Shimano eller Bosch motor?

Den jag länka har en Ananda M81 motor och det är tydligen något dotterbolag till Bafang.

Växlar man ner och har max kraft så är det bara att veva utan motstånd i uppförsbacke
Funkar utmärkt enligt mig men jag har cyklat väldigt mycket i mina dagar så elcykeln känns som en elmoped för mig..

Motormärke kan jag inte svara på
Jag tror min Rad har en modifierad bafangmotor (inte säker) och den är grym!

Det tog några backar innan jag kom på att elmotorn struntar i vilken växel du har, den ger kraft utefter hur mycket pedalerna snurrar, så låg växel och paddla fritt så flyter man upp för backarna

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@CarOscar tack!

Ja, jag sökte upp RadRhino 6 plus, vilket monster

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Köpte en Crescent Elton inför hösten, en osexig citybike men den har fungerat kanon såhär långt. Bara kört 25 mil men den är bekväm, känns stabil och är lättcyklad vilket gör att man kan spara batteri om man cyklar på riktigt. Motorn är ännu en Bafang såvitt jag vet, benämnd M400, den drar utan problem uppför dom brantaste backar så inte mycket att klaga på. Det enda som är lite störande är att motorn är hårdinställd på att bara ge assistans upp till 25Km/h går man strax över så blir det närmast ett litet trampmotstånd från motorn, dock inte värre än att det mitigeras med en nedväxling. Men jag skulle gärna se att den drog upp till 30Km/h för det är verkligen inga problem att komma upp i den farten, som det är nu måste man i princip hålla igen LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra pris. Blir ca 17' i SEK.
Med ett vridmoment på 70 Nm borde ingen backe vara något som helst problem.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Xiaomi Mi QiCycle Folding (Elcykel) ?

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med batterierna på elcyklar? Jag brukar cykla till och från tågstationen och tyvärr sker det en hel del stölder där. Jag har dock en rejäl kätting och en lite sliten cykel så jag har fått ha min ifred. Ska köpa ny cykel och står lite mellan el eller ej. Är ca 3km enkel resa men mycket backigt. Sen ska vi dessutom skaffa cykelvagn och cykla till dagis och liknande så eldrift vore fint. Min fundering är hur stöldbegärligt det är med batterierna? Är de enkla att plocka av och ta med sig för en tjuv? Jag har ingen lust att packa ner batteriet i min väska och bära på det hela dagen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det egentligen med batterierna på elcyklar? Jag brukar cykla till och från tågstationen och tyvärr sker det en hel del stölder där. Jag har dock en rejäl kätting och en lite sliten cykel så jag har fått ha min ifred. Ska köpa ny cykel och står lite mellan el eller ej. Är ca 3km enkel resa men mycket backigt. Sen ska vi dessutom skaffa cykelvagn och cykla till dagis och liknande så eldrift vore fint. Min fundering är hur stöldbegärligt det är med batterierna? Är de enkla att plocka av och ta med sig för en tjuv? Jag har ingen lust att packa ner batteriet i min väska och bära på det hela dagen.

Hur batteriet sitter beror på modell, en del är enkla att lossa utan vare sig verktyg eller nyckel och en del har lås i skiftande kvalitet och en del är helt inbyggda och kräver demontering av cykeln typ att man behöver skruva loss motorn för att komma åt batteriet som sitter inuti ramen så du får kolla specifikt på den modell det handlar om för det skiljer ganska mycket i hur de monteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur batteriet sitter beror på modell, en del är enkla att lossa utan vare sig verktyg eller nyckel och en del har lås i skiftande kvalitet och en del är helt inbyggda och kräver demontering av cykeln typ att man behöver skruva loss motorn för att komma åt batteriet som sitter inuti ramen så du får kolla specifikt på den modell det handlar om för det skiljer ganska mycket i hur de monteras.

Jag förstår, låter som ett inbyggt i ramen skulle kunna vara ett alternativ då. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår, låter som ett inbyggt i ramen skulle kunna vara ett alternativ då. 🤔

Glöm inte en bra försäkring, räcker hemförsäkringen vid stöld? Självrisk? Nedskrivnigsvärde (heter det så?) på cykeln vid stöld

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår, låter som ett inbyggt i ramen skulle kunna vara ett alternativ då. 🤔

Personligen hade jag inte gillade det för då kan jag inte ta loss det vid laddning och det tycker jag är väldigt mycket bekvämare för mig än att bara tvingas ladda på cykeln.
Men det är ju inte direkt lätt att stjäla bara batteriet på en Levo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Glöm inte en bra försäkring, räcker hemförsäkringen vid stöld? Självrisk? Nedskrivnigsvärde (heter det så?) på cykeln vid stöld

Tror det men får kolla. Jag ska dessutom köpa den via företaget, kanske annorlunda då?

Skrivet av mrqaffe:

Personligen hade jag inte gillade det för då kan jag inte ta loss det vid laddning och det tycker jag är väldigt mycket bekvämare för mig än att bara tvingas ladda på cykeln.
Men det är ju inte direkt lätt att stjäla bara batteriet på en Levo.
https://www.youtube.com/watch?v=SiuRrQ1aX7I

Damn ja det är ju en nackdel. Nu har jag dock hus och uttag utomhus så det går ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tror det men får kolla. Jag ska dessutom köpa den via företaget, kanske annorlunda då?

Det kan vara annorlunda, men kolla för säkerhets skull! En del lösningar är "all inclusive", och en del överlåter med varm hand försökringsproblemen till dig.

Mitt fskbolag ville ersätta mig med ~15 000 när min då 1,5 år gamla elcykel för (vid stöldtillfället, ca) 29 000 blev stulen. Dock återfanns cykeln (tack vare en Tile den gången) så jag behövde aldrig bita i det sura äpplet. Men efter det installerade jag en GPS-tracker i hojjen. Som räddat mig en gång till efteråt (cykeln blev stulen från verkstan! 😳)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Mitt försäkringsbolag ersätter inte stöld om batteriet sitter kvar i elcykeln.

Permalänk
Medlem

Hur är det med cykelhjälm. Finns det någon mening att lägga mer än typ 300kr? https://www.xxl.se/limar-545-22-cykelhjalm-terrang-unisex-sva...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det med cykelhjälm. Finns det någon mening att lägga mer än typ 300kr? https://www.xxl.se/limar-545-22-cykelhjalm-terrang-unisex-sva...

Du får nog ingen hjälm med Mips-skydd (skydd mot vridning) för 300 kr utan de brukar kosta från det dubbla.
https://mipsprotection.com/sv/vetenskap-och-teknik/sa-fungera...

Och det är också bekvämare med visir än att behöva använda glasögon, så ett visir som är vändbart så man kan ha det både uppåt och nedåt (i mörker när man i stället använder klara glasögon) är värt att betala lite mera för att få.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.