Android 13 släppt skarpt

Permalänk
Melding Plague

Android 13 släppt skarpt

Efter månader av utvecklarversioner och betatest har Google nu släppt Android 13 skarpt till Pixel-telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Material You-designen och liknande designer gå ha en tråd om denna filosofi att allt ska vara platt.

Angående Android 13 så har jag köpt en ny mobil innan denna har släpps till min mobil. Och jag hade bytt mobil oavsett före. Jag känner lite samma sak med Android 12, vad fick jag? Lite slöare mobil, sämre batteritid etc, men jag märke ej av så mycket annat.
Under mina runt 30år som mobilanvändare så är det alltid hårdvaran som har sugit mer än mjukvaran som fått mig köpa ny mobil.

Permalänk
Entusiast

Blir att testa på Pixel 5a då eller.. ska man ligga lågt ifall det dyker upp buggar?

Permalänk
Medlem

Oooh, kul. Hoppas på att samsung är snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Blir att testa på Pixel 5a då eller.. ska man ligga lågt ifall det dyker upp buggar?

En del modeller kan man inte backa på, har jag för mig, bäst du kollar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nasso:

Oooh, kul. Hoppas på att samsung är snabba.

Samsung snabba? Nja, sådär.. De har iaf öppnat betaforumet för A13 enl: https://www.dealntech.com/samsung-android-13-update-release-d... och lite mer säger Oktober för S21-serien men släpptes inte A12 senare för iaf S21? Typ december`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samsung snabba? Nja, sådär.. De har iaf öppnat betaforumet för A13 enl: https://www.dealntech.com/samsung-android-13-update-release-d... och lite mer säger Oktober för S21-serien men släpptes inte A12 senare för iaf S21? Typ december`?

En av de snabbaste att släppa uppdateringar och patcher brukar komma snabbare än till Pixel telefoner.

Såg tidigare att endast 12-13% av Android användare kör Android 12 vilket är lite sorgligt.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Blir att testa på Pixel 5a då eller.. ska man ligga lågt ifall det dyker upp buggar?

Kört betan på min lur och fungerat hur bra som helst, inte upptäckt några bekymmer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LeVvE:

En av de snabbaste att släppa uppdateringar och patcher brukar komma snabbare än till Pixel telefoner.

Såg tidigare att endast 12-13% av Android användare kör Android 12 vilket är lite sorgligt.

12% är en tragisk siffra för A12 (höhö)

Permalänk
Medlem

Undrar när det kommer till P30 pro 🤔🤔🤔🤔

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Snusfri

Får se om det dyker upp inom en inte så avlägsen framtid till min OnePlus 9.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning att LineageOS uppdaterar till Android 13 då...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

En av de snabbaste att släppa uppdateringar och patcher brukar komma snabbare än till Pixel telefoner.

Såg tidigare att endast 12-13% av Android användare kör Android 12 vilket är lite sorgligt.

Och typ 99% procent av alla användare kör med routrar och annat som inte är uppdaterade på hur många år som helst.
Vanligt folk ser ej så stor fördelar med nyare operativsystem även om det såklart oftast är säkrare.
Det vanligt folk dock märker är dåliga mobiler och det är därför folk brukar byta mobil inte för att operativsystemet är dåligt.
Jag gissar exakt samma sak gäller router, skrivaren etc de har hemma. Vanligt folk tänker inte, jag har ej fått uppdatering till min skrivare på 3år, så jag tar nu och köper en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och typ 99% procent av alla användare kör med routrar och annat som inte är uppdaterade på hur många år som helst.
Vanligt folk ser ej så stor fördelar med nyare operativsystem även om det såklart oftast är säkrare.
Det vanligt folk dock märker är dåliga mobiler och det är därför folk brukar byta mobil inte för att operativsystemet är dåligt.
Jag gissar exakt samma sak gäller router, skrivaren etc de har hemma. Vanligt folk tänker inte, jag har ej fått uppdatering till min skrivare på 3år, så jag tar nu och köper en ny.

Och jag kan tycka att det är beklagligt att det ska behöva vara så att enheter ska bli olämpliga att använda på sådana grunder.

Att inte behöva uppdateringar är ju dock något som känns närmast ouppnåeligt från nuvarande läge, så den mest uppenbara lösningen vore väl att tillverkarna slutar hålla på med så mycket "special" i sina enheter, så dessa kan hållas uppdaterade med absolut minimal inblandning från deras sida.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Och jag kan tycka att det är beklagligt att det ska behöva vara så att enheter ska bli olämpliga att använda på sådana grunder.

Att inte behöva uppdateringar är ju dock något som känns närmast ouppnåeligt från nuvarande läge, så den mest uppenbara lösningen vore väl att tillverkarna slutar hålla på med så mycket "special" i sina enheter, så dessa kan hållas uppdaterade med absolut minimal inblandning från deras sida.

Man kan diskutera datasäkerhet till den förbannelse. Att köpa och sälja begagnade telefoner är ännu mer riskabelt och direkt olämpligt. Att använda samma telefon för seriöst som nöje är också vansinne och man egentligen borde ha 2st mobiler med sig för jämnan. Huruvida man är säkrare med 2st telefoner när risken att glömma/tappa en ökas kan diskuteras.

Det sista så anser jag att tillverkare får göra custom om de vill, men de ska se till så att rena operativsystemet fungerar utan detta. Och det har varit en extrem tröghet, men det är fortfarande trögt. Jag tror dock de flesta användare stör sig mer på andra saker på mobilen vilket påverkar att så få tillverkare förutom Apple är snabba.

*edit*
Min egen mobil A71.
Så stör jag mig på slö cpu/gpu, kass skärm i solljus, dåliga kamera, den är ej vikbar, störande kamerahål i skärmen, dålig fingeravtryckläsare, dålig batteritid osv. Och lite längre ner i denna lista kommer det att den säkerligen inte får Android 13 före jag har haft en ny mobil i ett halvår.

Permalänk
Medlem

Resonerar som så att den dyker upp när den dyker upp, min Pixel 6 är rätt uppdaterad ändå.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan diskutera datasäkerhet till den förbannelse. Att köpa och sälja begagnade telefoner är ännu mer riskabelt och direkt olämpligt. Att använda samma telefon för seriöst som nöje är också vansinne och man egentligen borde ha 2st mobiler med sig för jämnan. Huruvida man är säkrare med 2st telefoner när risken att glömma/tappa en ökas kan diskuteras.

Det sista så anser jag att tillverkare får göra custom om de vill, men de ska se till så att rena operativsystemet fungerar utan detta. Och det har varit en extrem tröghet, men det är fortfarande trögt. Jag tror dock de flesta användare stör sig mer på andra saker på mobilen vilket påverkar att så få tillverkare förutom Apple är snabba.

*edit*
Min egen mobil A71.
Så stör jag mig på slö cpu/gpu, kass skärm i solljus, dåliga kamera, den är ej vikbar, störande kamerahål i skärmen, dålig fingeravtryckläsare, dålig batteritid osv. Och lite längre ner i denna lista kommer det att den säkerligen inte får Android 13 före jag har haft en ny mobil i ett halvår.

Notera att jag inte säger att de inte *får*, däremot att det vore ett enkelt sätt för tillverkarna att göra enheterna lättare att underhålla.
Så om man tar något slags kombinerat säkerhets- och miljötänk så vore det i mitt tycke en smartare väg framåt än dagens spår som fokuserar hårt på att enheterna ska ha ett bäst-före-datum som tillverkaren väljer.

Och personligen så bryr jag mig i sammanhanget inte så mycket om vilken version det är, utan just att det är en version som underhålls.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Blir att testa på Pixel 5a då eller.. ska man ligga lågt ifall det dyker upp buggar?

Är din mobil trasig? Om inte så behöver du inte en ny telefon..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Oooh, kul. Hoppas på att samsung är snabba.

Med tanke på att de precis lanserade Android 12 till min Galaxy A22 5G, så skulle jag inte tro det. Men kanske går snabbare för deras S serie.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte en pixel 6 idag. Då appar börja gnälla på att min android version är för gammal på min nuvarande huawei p9 plus, från 2016. Så perfekt timing. Bli att uppgradera mjukvaran direkt jag få den

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Väntar med spänning att LineageOS uppdaterar till Android 13 då...

https://twitter.com/LineageAndroid/status/1559350790455586817

Vi får väl se när "soon" blir.

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat att samtalsinspelning på min S21 skulle försvinna vid uppgradering till Android 12 hade jag nog stannat på Android 11, men jag hade nyss köpt den och tänkte att det är lika bra att gå till 12 direkt så jag inte förvirras av nya saker i 11 och sedan ändå måste lära om i 12. (kom från Galaxy S7 med Android 8).

Den här gången tänker jag nog vara mer försiktig vid uppgradering till 13. Även om jag inte ens kan gissa vilka funktioner som är nya eller tas bort.

Jag vill givetvis ha säkerhetsuppdateringar, men blir vansinnig på features som tas bort. http://xpwasmyidea.blogspot.com är rena mysläsningen för mig som gubbgnällare.

Kveruleri
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fungerar finfint på Pixel 5 (som förväntat).

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och typ 99% procent av alla användare kör med routrar och annat som inte är uppdaterade på hur många år som helst.
Vanligt folk ser ej så stor fördelar med nyare operativsystem även om det såklart oftast är säkrare.
Det vanligt folk dock märker är dåliga mobiler och det är därför folk brukar byta mobil inte för att operativsystemet är dåligt.
Jag gissar exakt samma sak gäller router, skrivaren etc de har hemma. Vanligt folk tänker inte, jag har ej fått uppdatering till min skrivare på 3år, så jag tar nu och köper en ny.

Jag vet att man iallafall kan konfigurera automatiska uppdateringar på Ubiquitis accesspunkter. På routrarna däremot är det inte möjligt?

Sedan är ju frågan hur bra automatisk uppdatering är... minns ju de heta diskussionerna gällande de automatiska uppdateringarna i Windows för en tid sedan.

När det gäller mobiler så vet jag att i iPhones iOS får man en uppmaning till att installera senaste uppdateringen... och den tjatar envist om detta tills man installerar den (även Apple Pay fortsätter den tjata om, fast jag vill INTE konfigurera och använda den).

Någon android-mobil som påminner om uppdatering har jag ej haft, där har jag fått söka manuellt efter uppdatering i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Jag vet att man iallafall kan konfigurera automatiska uppdateringar på Ubiquitis accesspunkter. På routrarna däremot är det inte möjligt?

Sedan är ju frågan hur bra automatisk uppdatering är... minns ju de heta diskussionerna gällande de automatiska uppdateringarna i Windows för en tid sedan.

När det gäller mobiler så vet jag att i iPhones iOS får man en uppmaning till att installera senaste uppdateringen... och den tjatar envist om detta tills man installerar den (även Apple Pay fortsätter den tjata om, fast jag vill INTE konfigurera och använda den).

Någon android-mobil som påminner om uppdatering har jag ej haft, där har jag fått söka manuellt efter uppdatering i inställningarna.

Jag tycker att användarbeteendet säger att automatiska uppdateringar definitivt behöver vara på som standard.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Och jag som köpte en pixel 6 idag. Då appar börja gnälla på att min android version är för gammal på min nuvarande huawei p9 plus, från 2016. Så perfekt timing. Bli att uppgradera mjukvaran direkt jag få den

Gillade P9 Plus skarpt. Min nuvarande S10 påminner lite, men är bra mycket plastigare. Galaxyn borde då få Android 13 uppdateringen någon gång under nästa år.

Permalänk
Medlem

A13 är väldigt lite som är synligt, gällande förändringar men desto mer "under the hood".

Så det är en uppdatering här mycket har hänt och förbättrats. För en rejäl djupdykning rekommenderar jag att man läser detta: https://blog.esper.io/android-13-deep-dive/

Jag som har P6P har stora fördelar av A13, detta då A12 fungerade sådär på den och beta versioner av både; A12 QPR samt A13 var bättre än stabila A12.

Samsung är väldigt duktiga på att uppdatera "relativt" snabbt för S serien och de senaste inom A Serien.
Har man en av deras äldre A eller med lägre nummer så räkna med 8-10 månader till.
Jag håller med om att det borde gå fortare och lite mindre inblandning från OEM men då slutar det med att alla telefoner ar "samma". Sen är kostnaden för att ha ett helt team som jobbar med att hålla telefoner vid liv länge väldigt hög.
Samsung kan göra det men andra får svårt om deras telefoner inte först säljer mer, vilket är svårt om de inte får uppdateringar (hönan och ägget) samt finns hos alla operatörer och lägger miljoner (miljarder) om året på reklam. Det säljer för gemene man helt klart

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Inte så mycket synliga nyheter men mängder av buggar och problem som fanns i 12 har åtgärdats. Pixel 6 Pro har äntligen blivit vad den borde varit när den släpptes.

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Jag vet att man iallafall kan konfigurera automatiska uppdateringar på Ubiquitis accesspunkter. På routrarna däremot är det inte möjligt?

Sedan är ju frågan hur bra automatisk uppdatering är... minns ju de heta diskussionerna gällande de automatiska uppdateringarna i Windows för en tid sedan.

När det gäller mobiler så vet jag att i iPhones iOS får man en uppmaning till att installera senaste uppdateringen... och den tjatar envist om detta tills man installerar den (även Apple Pay fortsätter den tjata om, fast jag vill INTE konfigurera och använda den).

Någon android-mobil som påminner om uppdatering har jag ej haft, där har jag fått söka manuellt efter uppdatering i inställningarna.

Och alla Androidmobiler jag har haft har informerat om detta, likaså bekanta till mig. Sedan hur mycket den tjötar om detta, ja det räcker att informera en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Med tanke på att de precis lanserade Android 12 till min Galaxy A22 5G, så skulle jag inte tro det. Men kanske går snabbare för deras S serie.

A-serien är ju budgetmodeller, klart de inte är prioriterade. S brukar få det inom 2-3 månader.