Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hmm, varför är det så att just Audi och Volvo (nyare modeller) oftare ligger jättenära? Är den typen av människor mer hänsynslösa som köper dessa bilmodeller? Självklart generaliserar jag nu. Jag har själv ägt Audi, fast en äldre modell, och jag har aldrig legat i röven på framförvarande bil.

Såg ett avsnitt av Top Gear, där programledaren demonstrerade "Audi-avståndet" vilket då var en meter emellan honom och bilen framför. Kan det vara nått fel på Audis (och Volvos) framrutor som ger en optisk illusion att man ligger längre ifrån än man verkligen gör?

Tycker att fenomenet ofta är förknippat med adaptiv farthållare och delvis dåligt omdöme. Man kan ställa in hur långt man vill ligga ifrån framförvarande fordon, och oftast är det längsta avståndet "rätt" avstånd säkerhetsmässigt. Men då kommer alltid nåt stolpskott och tränger sig emellan när man kör i flerfilig trafik, vilket gör att bilen själv bromsar för att återskapa luckan. Är man då egoist och lat ställer man ner avståndet så ingen kan tränga sig in.

Skrivet av napahlm:

Fick en V60 2017 som lånebil efter ett inbrott och skadegörelse av en bil jag ägde tidigare. Har alltid gnällt på alla dessa nötter i volvo som knappt kan parkera eller framföra sin bil på ett vettigt sett. Men efter att ha spenderat nästan två veckor i den skitbilen kunde jag mer förstå varför. Framrutan och sikten över bilens framvagn är lika med noll. Man har inte en susning om var man har framänden eller hörnen på den bilen. Vilket till mitt förtret gjorde att jag parkerade precis lika illa som "alla andra" volvodrägg.
En feldesignad bil helt enkelt.

Man lär sig, har samma bilmodell och tyckte också det var svårt första veckorna men min parkerings-OCD löste det efter många misslyckade försök.

Men det är lätt den sämsta bilen jag kört när det gäller parkering och att se var hörnen är. P-sensorer fram borde vara standard.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Facebooks app för iPhone har gjort om.

Förut kunde man scrollat i "grupper" och få se lite random inlägg från både grupper jag är med i och nya grupper som kanske skulle intressera mig.
Nu är det en ny knapp som heter "flöde" och där for jag bara se skit jag redan sett från vänner/grupper jag redan är med i. Suck.

Permalänk
Medlem

Jag är med i en lokal områdesgrupp på Facebook (Jag vet, ångest!) som ändå håller "OK" nivå, dvs fri från det värsta "jag såg en skum typ gå förbi nyss" etc.

Däremot har jag märkt att många skriver inlägg eller kommentarer på ren lättja / lathet som praktiskt taget är en Google-sökning bort och borde ta 5 sekunder att hitta själv. Till exempel: "Var ligger X ställe" osv. Tröttsamt och ett jävla otyg!

Senast idag var det någon som frågade om bussen gick från X hållplats (tillfällig avstängning). Jag länkade infon från bussbolaget från deras egna FB (Ändå OK, kan vara lite svårare att hitta) men får då uppföljningsfrågan: "Ok, tack. Du har inte koll på var närmaste alternativa hållplats ligger?".

Svaret stod redan i bifogad länk, personen har sannolikt alltså inte ens bemödat sig med att klicka på den. Ny nivå! 😤

Permalänk
Skrivet av edson:

Jag är med i en lokal områdesgrupp på Facebook (Jag vet, ångest!) som ändå håller "OK" nivå, dvs fri från det värsta "jag såg en skum typ gå förbi nyss" etc.

Däremot har jag märkt att många skriver inlägg eller kommentarer på ren lättja / lathet som praktiskt taget är en Google-sökning bort och borde ta 5 sekunder att hitta själv. Till exempel: "Var ligger X ställe" osv. Tröttsamt och ett jävla otyg!

Senast idag var det någon som frågade om bussen gick från X hållplats (tillfällig avstängning). Jag länkade infon från bussbolaget från deras egna FB (Ändå OK, kan vara lite svårare att hitta) men får då uppföljningsfrågan: "Ok, tack. Du har inte koll på var närmaste alternativa hållplats ligger?".

Svaret stod redan i bifogad länk, personen har sannolikt alltså inte ens bemödat sig med att klicka på den. Ny nivå! 😤

Jag har noterat att vissa datorovana individer på facebook typ halverar sin intelligensnivå när de är där emot verkligheten. Jag försöker lista ut varför.

För i den lokala facebookgrupp jag är i stöter jag hela tiden på riktigt idioti, från folk som ej är idioter i vanliga fall.

Permalänk
Avstängd

Lite sur på Ica Mölndal...
såvidare inte Coca Cola slutat med "Fanta Vattenmelon" så ska de ha skit för det fanns inte en flaskjävel av Fanta Vattenmelon som var drickbar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

...det fanns inte en flaskjävel av Fanta Vattenmelon som var drickbar..

Fans det odrickbara flaskor? 😉🙄

Kontakta dem på FB Messenger - de två Ica jag besöker oftast är iaf enormt snabba på att svara där.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag är 39 år.
Börjar bli ruggigt stel/få ont i höfterna.
Menförfan..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag är 39 år.
Börjar bli ruggigt stel/få ont i höfterna.
Menförfan..

Är det du på din avatar så förstår jag varför...

OnT: Jag är 32 år och har haft ryggskott minst två gånger i mitt liv tidigare. Lite? Mycket? Vet ej. En gång hände det när jag hängde upp tvätt, kände att nu är det roliga i livet över. Vill lova att kollegorna skrattade ihjäl sig när jag berättade varför jag inte kunde komma till jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Är det du på din avatar så förstår jag varför...

OnT: Jag är 32 år och har haft ryggskott minst två gånger i mitt liv tidigare. Lite? Mycket? Vet ej. En gång hände det när jag hängde upp tvätt, kände att nu är det roliga i livet över. Vill lova att kollegorna skrattade ihjäl sig när jag berättade varför jag inte kunde komma till jobbet...

Haha nädå; icke jag. Tur är väl det.

NearDeath by tvätt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

haha och så är de säkert snabbare nedför också

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av moreempty:

haha och så är de säkert snabbare nedför också

Näe då, jag cyklar verkligen cykelfort. Bara elcyklar som rår mig uppför... As.😮‍💨

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Det var under en väldigt kort tid vi gav bidrag för elcyklar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StaffSergeant:

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Jag hade elcykel ett par år, det senare året pendlade jag till en annan stad och cyklade till tåget varje dag, men jag använde också cykeln i vardagen mycket då jag inte hade någon bil eller så. Jag har aldrig varken förr eller senare varit i så bra form som då. Sen hade jag säkert varit mer fit om jag cyklade på en vanlig cykel, men Göteborg är väldigt backigt och jag tror inte jag hade orkat cykla så långt varje dag utan el, speciellt inte på vintern.

Permalänk
Avstängd

Suck, min dator hemma, har inte USB-c, och jag har en VM-klon på en extern NVME-disk som kör USB-c, och jag hittar ingen USB-C till USB-A-kabel SUCK.
Alltså måste jag dra igång den bärbara datorn, och kopiera disken till en annan disk, för att sedan få över den till hemmadatorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, min dator hemma, har inte USB-c, och jag har en VM-klon på en extern NVME-disk som kör USB-c, och jag hittar ingen USB-C till USB-A-kabel SUCK.
Alltså måste jag dra igång den bärbara datorn, och kopiera disken till en annan disk, för att sedan få över den till hemmadatorn..

Varför inte dela ut disken på den bärbara och kopiera till den hemmadatorn direkt ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

På tal om USB-C: min bärbara dator är nu stendöd pga dessa för ändamålet värdelösa skitkontakter. Förut var det glapp, men nu går det inte alls. Inte värt att laga heller så det är bara att köpa nytt. Nu räddar vi miljön med USB-C!

Och så kommer det ta minst en månad att få en ny om jag ska få den specifikation jag egentligen vill ha...

Jag noterar särskilt att detta problem aldrig uppstått på alla datorer jag haft med konventionella laddkontakter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Varför inte dela ut disken på den bärbara och kopiera till den hemmadatorn direkt ?

Det är för omständligt.
Kopierade alla 90 GB till min NextCloud och ställde datorn i köket så får den synca bäst den vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Känner likadant. Reta mej också på att jag via skatten är med och betala Deras elcykel. Men bättre det än att jag skulle dra i mej avgaser om dom kört bil. Bättre med elcykel än bil trotts allt.

Permalänk
Skrivet av StaffSergeant:

Elcyklar och de som äger elcyklar.

Det finns problem med elcykel som det finns problem med mycket annat som vanliga cyklar. Jag har sett folk med elcyklar som kör som idioter på trånga gågator. Dessa personer är vanligtvis äldre gubbar och gummor som ska visa vad de gå för.

Skrivet av StaffSergeant:

Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!

Nu skriver du lite åt hållet som att fet likamed lat. Att vara överviktig handlar förenklat om att ens kaloriintag är högre än uttaget. Och det finns många anledningar till detta, vanligtvis att folk stoppar i sig alldeles för mycket kalorier. Och uttaget, så kan folk jobba som en galning, men om deras jobb inte är ett fysisk arbete så förbränns det ej många kalorier.

Angående motion så är det bra. Det finns dock något som heter tid. Vissa är behov att förflytta sig med en rätt hög hastighet och de efteråt ska göra ärenden som de ej får vara svettiga på, t.ex. ett viktigt möten. Att då ta elcykel är bättre än bil, buss eller annat om man trampar lite.

Skrivet av StaffSergeant:

En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp.

Ännu värre med en motorcykel. I ditt exempel så är det du som har ett problem, jag kan på alla sätt förstå varför du blir sur. Men det blir ju väldigt konstigt om alla ska "krypa upp" i uppförsbackar för att inte kränka någon som blir sur om den blir omkörd.

Skrivet av StaffSergeant:

De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Bidraget togs bort hösten 2018. På den tiden var elcyklarna sämre än vad de är idag. Man kan föra en politisk diskussion huruvida detta är rätt. (vilket vi ej får ha på forumet)
Men i vilket fall så har de elcyklarna med bidrag blivit gamla nu och de elcyklar du ser ute på gatan är nog till största del såna utan bidrag.

*edit*
Jag själv äger ett elfordon. Och nästan alla jag träffar på landet tycker att de borde förbjudas då man kan komma körande utan att folk hör en. Dessa personer var även kraftigt emot 3G och smartphones, så de ändrar sig nog efter 10år.
Jag håller dock med argumentet att det är dumt att de är så extremt tysta. Samtidigt är det njutning att glida runt ljudlöst.

Permalänk
Avstängd

Hade jag haft en elcykel nu, så hade jag kunnat "swisha" ner till Centrum på ett par minuter, men nu istället så tar det antingen 20-nånting att gå dit, eller så får jag gå nästan halvvägs till centrum och sedan ta bussen 2 stationer.

Permalänk
Medlem

Elcykel är svingött. Det bästa är när man drar om nån vältränad cykelnörd i en uppförsbacke. Då är det svårt att hålla flinet tillbaka

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Som tillägg är jag tjock och kör elmoped klass 2 på cykelbanan. Så inte nog med att jag irriterat passerar alla i uppförsbackar. Mopeden får enligt lag inte gå i mer än 25 så den motorbromsar i nedförsbackarna. Då är jag i vägen för alla cyklister vilket brukar irritera dem ännu mer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Elcykel är svingött. Det bästa är när man drar om nån vältränad cykelnörd i en uppförsbacke. Då är det svårt att hålla flinet tillbaka

Min hobby för något år sedan när jag var i bättre form.
Cykla ut till en lång cykelbana i lugn och ro. Jag hade en ombyggd racing cykel som såg ut som en gubbcykel på alla sätt och vis, men jag kom upp i runt 45km/h p.g.a hög drevning om mitt minne ej sviker.
Jag väntade då och lurade på någon vältränad cyklisk. Jag valde ofta ställen där det var lite uppför så min maxhastighet på 45km/h inte skulle svika mig.
Och när en vältränad cyklist kom, så stack jag ut och gav järnet i typ högst 5 minuter och jag körde om så många sportfånar så det inte var klokt. Det gällde dock sedan fort som f-n köra av cykelbanan för de skulle ju dra ikapp mig annars. Jag var totalt slut efter min omkörning och sportfånarna fortsatte och cykla ett par mil efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min hobby för något år sedan när jag var i bättre form.
Cykla ut till en lång cykelbana i lugn och ro. Jag hade en ombyggd racing cykel som såg ut som en gubbcykel på alla sätt och vis, men jag kom upp i runt 45km/h p.g.a hög drevning om mitt minne ej sviker.
Jag väntade då och lurade på någon vältränad cyklisk. Jag valde ofta ställen där det var lite uppför så min maxhastighet på 45km/h inte skulle svika mig.
Och när en vältränad cyklist kom, så stack jag ut och gav järnet i typ högst 5 minuter och jag körde om så många sportfånar så det inte var klokt. Det gällde dock sedan fort som f-n köra av cykelbanan för de skulle ju dra ikapp mig annars. Jag var totalt slut efter min omkörning och sportfånarna fortsatte och cykla ett par mil efter.

Jag skrattar högt här på kontoret!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Åh vad jag hatar folk i största allmänhet.
Varför måste folk behöva ta hissen när jag vill ta den.
Får stå och vänta i en evighet på hissen för att slippa åka med folk. Sedan så ska de fan alltid högst upp i huset så det tar extra lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Åh vad jag hatar folk i största allmänhet.
Varför måste folk behöva ta hissen när jag vill ta den.
Får stå och vänta i en evighet på hissen för att slippa åka med folk. Sedan så ska de fan alltid högst upp i huset så det tar extra lång tid.

Tror det är dags att du skaffar dig nåt arbete där du kan jobba hemifrån, så slipper du både pendla och störa dig konstant på SJ och du slipper även allt störigt folk!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av stgr:

Åh vad jag hatar folk i största allmänhet.
Varför måste folk behöva ta hissen när jag vill ta den.
Får stå och vänta i en evighet på hissen för att slippa åka med folk. Sedan så ska de fan alltid högst upp i huset så det tar extra lång tid.

Jag kan tycka det är lite småjobbigt att man inte trycker ned hissen till entreplan när man åkt i den i ett bostadshus. Vissa åker ned automatiskt efter ett par minuter men tycker det är lite kutym att skicka ned den så den står "redo" till näste granne i huset som enkelt kan kliva på.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Elcykel är svingött. Det bästa är när man drar om nån vältränad cykelnörd i en uppförsbacke. Då är det svårt att hålla flinet tillbaka

😁😆 Haha, ditt svin!

Roligt också att folk här går i polemik mot gnället. Det är gnäll, inte nödvändigtvis saker jag inte kan förstå andra sidan av. Det finns folk som kan ha två tankar i skallen.
Gött med gnäll om gnället antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paradiddle:

Jag kan tycka det är lite småjobbigt att man inte trycker ned hissen till entreplan när man åkt i den i ett bostadshus. Vissa åker ned automatiskt efter ett par minuter men tycker det är lite kutym att skicka ned den så den står "redo" till näste granne i huset som enkelt kan kliva på.

I mitt hus har de programmerat om hissen, så nu står den alltid på 1an eller 2:an(ibland).
Och hissdörren hinner knappt slå igen så ska järngardinen åka igen och ner till 1/2:an