Wifi 6E = AXE, när kan man köpa i Sverige/EU?

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra denna också? rog-rapture-gt-axe11000

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Kan man inte köra denna också? rog-rapture-gt-axe11000

Jäpp, men ännu dyrare och svårare att få tag på för närvarande:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5665302

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jäpp, men ännu dyrare och svårare att få tag på för närvarande:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5665302

Man vill nog ha någon av AXE11000 Pro eller AXE16000. AX11000 (utan "E") har ju funnits en tid utanför EU.

AXE11000 Pro verkar bara ha en aningen snabbare CPU jämfört med AXE11000.
AXE160000 är ju en 4-bandare med 2 x 10 Gbps och en 2,5 Gbps.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Det är lite trist att företagen inte kommenterar varför de inte säljer sina produkter här. Det finns prylar från CES 2021 (januari 2021) som fortfarande inte lanserats hos oss. Nu när vi i EU har lite 6GHz band tillgängligt så är seg handläggning knappast argumentet längre. Så...vad är egentligen anledningen? Behöver de bli av med prylar som Amerikanerna (som har ungefär dubbelt så mycket 6GHz bandbredd tillgängligt, och har haft det ett bra tag nu) inte vill köpa? Blir inte konsekvensen att marknaden går i stå istället?

Permalänk
Medlem

Jag tror att AXE11000 är en udda fågel här hos oss eftersom den har sålts utanför EU ett tag men inte här pga frekvenstillstånd. Nu när det är klart så är ju dess efterföljare AXE11000 Pro på väg liksom storebror AXE16000.

Kanske därför att vissa handlare har den som beställningsvara.

Jag väntar in AXE16000

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Wow där satt man drickat i halsen.
Sju tusen spänn för nånting som är så fult att den måste gömmas undan i normala hem!

Jag menar om man sitter på ett par hundra olika trådlösa enheter som alla kräver max bandbredd, då kanske man kan motovera priset.
Men den är ju helt klart tänkt för vanliga konsumenter O.o

Helt makalöst att industrilösningarna numera ser betydligt vettigare ut jämfört med vad tillverkarna tror att konsumenter vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wow där satt man drickat i halsen.
Sju tusen spänn för nånting som är så fult att den måste gömmas undan i normala hem!

Jag menar om man sitter på ett par hundra olika trådlösa enheter som alla kräver max bandbredd, då kanske man kan motovera priset.
Men den är ju helt klart tänkt för vanliga konsumenter O.o

Helt makalöst att industrilösningarna numera ser betydligt vettigare ut jämfört med vad tillverkarna tror att konsumenter vill ha.

Gamer esthetics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Jag skulle vilja uppdatera med mesh nätverk hemma och undrar när wifi 6E börjar säljas?

Asus har släppt ASUS ZenWiFi XT8 men det är bara ET8 som finns i Sverige ännu.
https://dongknows.com/asus-zenwifi-et8-vs-xt8-preview/

Linksys har släppt Linksys Atlas Max 6E: Tri-Band Mesh WiFi 6E System, 3-Pack
SKU MX8503
men det är bara Linksys Velop (AX) som finns i Sverige..

Skrattade till när jag läste AXE!
https://sv.wikipedia.org/wiki/AXE

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan man köpa en router med Wifi 6E utomlands och använda här, eller är alla klienter på en annan bandbredd? Och går det inte att ställa / flasha om? Eller stoppas de i tullen?

Frågar åt en kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppjack:

Kan man köpa en router med Wifi 6E utomlands och använda här, eller är alla klienter på en annan bandbredd? Och går det inte att ställa / flasha om? Eller stoppas de i tullen?

Frågar åt en kompis

Beror väldigt mycket varifrån man köper den, en chansning om bara en liten sådan.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Nu finns Asus AXE16000 på ROG Global.

En prisindikation för Sverige.

Dyr som väntat men 1 x 2,5 Gbps och 2 x 10 Gbps är bra liksom att den har fyra radios. Den andra 5 GHz är säkert avsedd för backhaul.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

När kommer ASUS ROG Rapture GT-AXE16000 till Sverige och vad kommer det kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

När kommer ASUS ROG Rapture GT-AXE16000 till Sverige och vad kommer det kosta?

Beställlningsbar under augusti skulle jag misstänka - knappast mycket under 8500 kr.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Den går nu att förbeställa från Dustin med priset 8995kr

Permalänk
Medlem

Vi har varit iväg lite så den har väntat ett tag hos postombudet men nu är den hemma och igång!

Och den är stooor...

Fortfarande "early days", har inte meckat med 6 GHz ännu utan har satt upp och återskapat min AiMesh igen. Kör 2,5 Gbps-porten mot WAN men har ju "bara" 500/500-fiber. En 10 GbE-port mot insidan (dvs min Netgear muiltigig-switch).

Den ersätter en Asus RT-AX88U (som flyttar till att vara den nya AiMesh-noden i garaget).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Beställde denna + en 2.5 gig poe+ injector.
Får se om den är nåt att ha, min gamla Unifi dog ju. 😐

https://eu.store.ui.com/products/u6-enterprise

Permalänk
Medlem

Men TP-Link Archer AXE75 finns att köpa på Kjell det är WiFi 6E

Så nog finns det men produkter tar tid såklart. Nu kanske folk inte vill ha just den routern. Fördelen är ju egentligen bara möjligheten att köra på 6Ghz bandet.

För övrigt tillför inte WiFi6E något mer än vad WiFi6 har. Inte vad jag vet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Beställde denna + en 2.5 gig poe+ injector.
Får se om den är nåt att ha, min gamla Unifi dog ju. 😐

https://eu.store.ui.com/products/u6-enterprise

Har sneglat lite på den, men eftersom jag behöver två så blir det fortfarande en svårmotiverad kostnad.

Vore trevligt om de släppte en som inte är "enterprise", till konsumentvänligare pris.

Skrivet av DennisOlof:

Men TP-Link Archer AXE75 finns att köpa på Kjell det är WiFi 6E

Så nog finns det men produkter tar tid såklart. Nu kanske folk inte vill ha just den routern. Fördelen är ju egentligen bara möjligheten att köra på 6Ghz bandet.

För övrigt tillför inte WiFi6E något mer än vad WiFi6 har. Inte vad jag vet i alla fall.

Jepp, det finns några TP-Link-manicker med 6E och vettigt pris, men personligen försöker jag undvika produkter från företag vars huvudkontor ligger i Kina, särskilt när det gäller nätverkskommunikation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Folk har för mycket pengar att kasta på ett problem dom inte har

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Folk har för mycket pengar att kasta på ett problem dom inte har

?

Problemet: 5 GHz-bandet har DFS-kanaler, som automatiskt stängs ned så fort mottagaren detekterar en "främmande" signal som den tror måste få prioritet. För mig sker detta alldeles för ofta med min 5 GHz-backend som enbart kan använda DFS-kanaler (en artificiell begränsning som jag inte kan göra något åt), och då går nätverket ned i flera minuter. När man då sitter i tv-soffan och försöker titta på strömmad underhållning så blir det "en aning" irriterande, särskilt när det händer flera gånger på en kväll.

Lösningen: 6 GHz-bandet har inte DFS-kanaler. Att köra 6 GHz-backend skulle alltså avhjälpa problemet.

Men ~10k för två signalfyrar är svårmotiverat dyrt, så förhoppningen är alltså att det ska komma vettigt prissatta 6E-enheter (och då helst inte från Kinabaserade företag för min del).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

?

Problemet: 5 GHz-bandet har DFS-kanaler, som automatiskt stängs ned så fort mottagaren detekterar en "främmande" signal som den tror måste få prioritet. För mig sker detta alldeles för ofta med min 5 GHz-backend som enbart kan använda DFS-kanaler (en artificiell begränsning som jag inte kan göra något åt), och då går nätverket ned i flera minuter. När man då sitter i tv-soffan och försöker titta på strömmad underhållning så blir det "en aning" irriterande, särskilt när det händer flera gånger på en kväll.

Lösningen: 6 GHz-bandet har inte DFS-kanaler. Att köra 6 GHz-backend skulle alltså avhjälpa problemet.

Men ~10k för två signalfyrar är svårmotiverat dyrt, så förhoppningen är alltså att det ska komma vettigt prissatta 6E-enheter (och då helst inte från Kinabaserade företag för min del).

Lätt åthjälpt med en kabel för 200 kronor och lite smart kabeldragning.

Säger bara att innan tekniken fanns så hade inte heller folk några problem.

Jag säger inte att du inte får önska dig en trådlös enhet för att lösa ditt problem, bara det att om du inte hade valet så hade du heller inte problemet utan hade då löst det med en sladd och levt med att den inte såg lika snygg ut som om du sluppit.

Jag är inte bekant med DFS kanaler men om det finns många människor som tittar på strömmat material via WIFI, om det gått ner så ofta som du säger för alla dessa så hade det nog varit mer ramaskri.

Om du nu inte streamar med rätt abnorma bitrates, som blueray?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Lätt åthjälpt med en kabel för 200 kronor och lite smart kabeldragning.

Absolut, och kabel är ju vad jag helst vill ha, men det blir så förbaskat besvärligt att göra det på ett acceptabelt permanent sätt i mitt fall pga att kabeln behöver traversera flera rum + en trapp, så under de år jag bott här har jag inte kommit på någon bra lösning som inte blir på tok för besvärlig.

Trådlöst är bara en nödlösning som är "good enough", förutom just för DFS-problemet som dök upp för något år sedan, gissningsvis pga någon störande utrustning som någon granne kan ha skaffat sig, som också använder DFS-kanaler.

Skrivet av FX9:

Jag är inte bekant med DFS kanaler men om det finns många människor som tittar på strömmat material via WIFI, om det gått ner så ofta som du säger för alla dessa så hade det nog varit mer ramaskri.

DFS-kanaler är den övre delen av 5 GHz-bandet som delas med bland annat viss civil eller militär radarutrustning, som enbart och endast får användas om det inte krockar. Om mottagaren bedömmer att krock sker, vilket det tyvärr inte finns någon specifikation för utan det blir mer eller mindre en gissning, så MÅSTE den så snart som möjligt sluta sända på den kanalen och byta till en annan. Tyvärr kan den övergången ta flera minuter, det varierar mellan tillverkare.

I normala konsumentsammanhang så används inte DFS-kanaler, så de allra flesta drabbas aldrig av problemet. I mitt fall så har jag inget val pga att backhaul mellan mina två fyrar enbart kan köras på DFS-kanaler, vilket förstås suger, men hade ingen aning om det när jag köpte dem.

Och, som sagt, DFS funkade fint för mig ända tills någon granne eller vad det kan vara började sända krockande signaler då och då, och jag har inte lyckats lista ut vad det beror på.

Skrivet av FX9:

Om du nu inte streamar med rätt abnorma bitrates, som blueray?

Som mest är det 4K HDR, kan exempelvis vara uppåt 85 Mbps som värst från YouTube, men jag gissar på kanske som mest 50 Mbps "till vardags". Jag får som bäst ca 100 Mbps via min 5 GHz 4x4 backhaul.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

DFS-kanaler är den övre delen av 5 GHz-bandet som delas med bland annat viss civil eller militär radarutrustning, som enbart och endast får användas om det inte krockar. Om mottagaren bedömmer att krock sker, vilket det tyvärr inte finns någon specifikation för utan det blir mer eller mindre en gissning, så MÅSTE den så snart som möjligt sluta sända på den kanalen och byta till en annan. Tyvärr kan den övergången ta flera minuter, det varierar mellan tillverkare.

I normala konsumentsammanhang så används inte DFS-kanaler, så de allra flesta drabbas aldrig av problemet. I mitt fall så har jag inget val pga att backhaul mellan mina två fyrar enbart kan köras på DFS-kanaler, vilket förstås suger, men hade ingen aning om det när jag köpte dem.

Dagens lärdom, tackar och bockar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Går det köra internet kabeln i 10Gbit portarna på ASUS ROG Rapture GT-AXE16000 eller funkar det bara med 2.5Gbit porten? På specsen står det: 2 x 10 Gigabit WAN/LAN Ports.

Sen undrar jag om man har dubbla linor. Hur kan man få till det så det blir som en lina och få ut "dubbelt" hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Absolut, och kabel är ju vad jag helst vill ha, men det blir så förbaskat besvärligt att göra det på ett acceptabelt permanent sätt i mitt fall pga att kabeln behöver traversera flera rum + en trapp, så under de år jag bott här har jag inte kommit på någon bra lösning som inte blir på tok för besvärlig.

Trådlöst är bara en nödlösning som är "good enough", förutom just för DFS-problemet som dök upp för något år sedan, gissningsvis pga någon störande utrustning som någon granne kan ha skaffat sig, som också använder DFS-kanaler.

DFS-kanaler är den övre delen av 5 GHz-bandet som delas med bland annat viss civil eller militär radarutrustning, som enbart och endast får användas om det inte krockar. Om mottagaren bedömmer att krock sker, vilket det tyvärr inte finns någon specifikation för utan det blir mer eller mindre en gissning, så MÅSTE den så snart som möjligt sluta sända på den kanalen och byta till en annan. Tyvärr kan den övergången ta flera minuter, det varierar mellan tillverkare.

I normala konsumentsammanhang så används inte DFS-kanaler, så de allra flesta drabbas aldrig av problemet. I mitt fall så har jag inget val pga att backhaul mellan mina två fyrar enbart kan köras på DFS-kanaler, vilket förstås suger, men hade ingen aning om det när jag köpte dem.

Och, som sagt, DFS funkade fint för mig ända tills någon granne eller vad det kan vara började sända krockande signaler då och då, och jag har inte lyckats lista ut vad det beror på.

Som mest är det 4K HDR, kan exempelvis vara uppåt 85 Mbps som värst från YouTube, men jag gissar på kanske som mest 50 Mbps "till vardags". Jag får som bäst ca 100 Mbps via min 5 GHz 4x4 backhaul.

Ta hem en kabeltattare, han fixar kabeln snyggt och billigare än dessa monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Går det köra internet kabeln i 10Gbit portarna på ASUS ROG Rapture GT-AXE16000 eller funkar det bara med 2.5Gbit porten? På specsen står det: 2 x 10 Gigabit WAN/LAN Ports.

Sen undrar jag om man har dubbla linor. Hur kan man få till det så det blir som en lina och få ut "dubbelt" hastighet?

Man kan mappa en av 10 GbE portarna till WAN. Man skall också kunna köra med dubbla WAN men då behöver man ju två olika ISPer och då kan man "bara" använda 10 + 2.5 GbE portarna.

Det finns lite buggar i dagens FW runt detta, se SmallNetBuilderForum.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Man kan mappa en av 10 GbE portarna till WAN. Man skall också kunna köra med dubbla WAN men då behöver man ju två olika ISPer och då kan man "bara" använda 10 + 2.5 GbE portarna.

Det finns lite buggar i dagens FW runt detta, se SmallNetBuilderForum.

Är 10Gbit portarna LAN eller WAN som standard inställning? Hur mappar man det till WAN? Skulle det funka även med Merlin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ta hem en kabeltattare, han fixar kabeln snyggt och billigare än dessa monster.

Menar du elektriker?

Elektrikern skulle också bli bedrövad. Det vore relativt enkelt att lösa om det vore tillåtet att dra lågspänningskabel i samma rör som högspänningskabel, men nu är det ju strikt förbjudet så den gubben går inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Menar du elektriker?

Elektrikern skulle också bli bedrövad. Det vore relativt enkelt att lösa om det vore tillåtet att dra lågspänningskabel i samma rör som högspänningskabel, men nu är det ju strikt förbjudet så den gubben går inte.

nej en riktigt nätverksinstallatör. Elektriker lämnar allt att önska när det kommer till nätverk. "Strikt förbjudet" var har du läst det?
Troligen har en elektriker sagt det eftersom de inte vill orsaka störningar på befintliga nätverk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabelroer-foer-el-i-kab...