Permalänk

Har suttit och gjort research på en jävla massa tangentbord den senaste tiden och kom fram till att ett Keychron K8 hade passat mig bra!
Så jag beställde ett, med RGB, Hotswap och bruna switchar.

Men nu börjar jag få kalla fötter.

Tangentbordet har allt jag vill ha, förutom ”Per Key-RGB”. Tänkte att det är väl ingen fara, jag köper bara keycaps till tangenterna ”1-9” i olika färger, så att jag lätt hittar knapparna. Men nu såhär i efterhand så kan jag inte hitta någon som säljer just de tangenterna i olika färger.

Så nu funderar jag på om jag ska avbeställa det, och köpa ett Cooler Master MK730 istället. Men där har jag inte hotswap. Jag såg också att Keychron säljer ett nyare K8 där bl.a. ”per key-rgb” funkar (kan ha uppfattat det fel dock). Men då får jag beställa det genom deras sida, och då lär jag ju åka på en djävulsk tullavgift m.m. (Köpte nyligen en vara från utlandet och fick en tullavgift på nästan lika mycket vad varan kostade)

Vad tycker ni? Ska jag köra på det K8 jag beställt, och lära mig var knapparna sitter (jag är nybörjare på just PC-spelande) eller ska jag köpa ett Cooler Master MK730?

Min flickvän sa precis, ”du tittar väl inte på tangentbordet när du spelar?”, hahaha, fan vad dum man känner sig!

Permalänk
Medlem

Ingen tull direkt från keychron, tar en mellanväg via Belgien typ så det ser ut som det kommer från EU

Permalänk

Du betalar 25% i MOMS plus en hanteringsavgift på ~70:-
@MrChrillwis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChrillwis:

Har suttit och gjort research på en jävla massa tangentbord den senaste tiden och kom fram till att ett Keychron K8 hade passat mig bra!
Så jag beställde ett, med RGB, Hotswap och bruna switchar.

Men nu börjar jag få kalla fötter.

Tangentbordet har allt jag vill ha, förutom ”Per Key-RGB”. Tänkte att det är väl ingen fara, jag köper bara keycaps till tangenterna ”1-9” i olika färger, så att jag lätt hittar knapparna. Men nu såhär i efterhand så kan jag inte hitta någon som säljer just de tangenterna i olika färger.

Så nu funderar jag på om jag ska avbeställa det, och köpa ett Cooler Master MK730 istället. Men där har jag inte hotswap. Jag såg också att Keychron säljer ett nyare K8 där bl.a. ”per key-rgb” funkar (kan ha uppfattat det fel dock). Men då får jag beställa det genom deras sida, och då lär jag ju åka på en djävulsk tullavgift m.m. (Köpte nyligen en vara från utlandet och fick en tullavgift på nästan lika mycket vad varan kostade)

Vad tycker ni? Ska jag köra på det K8 jag beställt, och lära mig var knapparna sitter (jag är nybörjare på just PC-spelande) eller ska jag köpa ett Cooler Master MK730?

Min flickvän sa precis, ”du tittar väl inte på tangentbordet när du spelar?”, hahaha, fan vad dum man känner sig!

Har själv väntat ett tag nu på ett Keychron ska släppa en nordisk variant av K8 Pro, @Webhallen och @Inet kommer båda ta in det enligt egen utsago.

Vad gäller RGB på K8 så är den inget att hänga i granen, rätt svag i belysningen och går inte att ställa in färgerna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft mitt Gmmk2 65% ett tag och kan ge lite mer vettiga kommentarer.
För mig är det mitt absolut bästa tangentbord jag haft. Skön känsla i tangenterna och storleken är riktigt bra. Grabben min når 48 wpm på Gmmk2, medans han "bara" når runt 40 på sitt ducky 3 60% med Glorious Panda switches. Jag gillar original switcharna jag fick till och har inga planer nu att byta ut dem än. Grabben är såld på glorious Panda till sin ducky och vill inte byta.
RGB I Gmmk2 är fantastiskt bra

För pengarna man lagt ner så är det mycket tangentbord per krona imo. Har ju ingen större erfarenhet av andra tangentbord men gillar detta skarpt.

Permalänk
Medlem

Kom lite nya caps idag. Trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChrillwis:

Vad tycker ni? Ska jag köra på det K8 jag beställt, och lära mig var knapparna sitter

Det är ju den enklaste lösningen kan jag känna. Det finns ju rätt tydliga markeringar på knapparna som visar vilken som är 1 och vilken som är 8 menar jag.. Dessutom lär du bara använda 1234 och kanske 5 eller 6 när du spelar de flesta spel, så det kommer ju sätta sig i muskelminnet rätt snabbt. Behöver du fler knappar än så (typ MMORPGs) så blir det ju shift+12345, alt+12345 osv. Så jag skulle tro att det är ett rejält icke-problem att du inte har per-key RGB på det du beställt.

Skulle även gissa, utan att veta, att ett Keychron är ett trevligare tangentbord än ett Cooler Master.

Permalänk
Medlem

Fick just tag på ett G915 TKL för 500, har velat testa ett länge men måste säga att det är en besvikelse. LP är nice men tangenterna är riktigt dåliga, wobblar som en galning och känns inte bra i allmänhet. Satte några oringar på tangenterna och det blev genast bättre, dock saknade jag 4 oringar så om någon har 4 st 1.5mm tjocka oringar antingen 8 eller 9 mm så betalar jag gärna ett frimärke... Gick från ett custom varmillo som är knäpptyst till detta. Dock så saknade jag många knappar på 68% så mycket möjligt att jag kör detta som ett alternativ. Är ju helt klart inte värt 2000 som det kostar nytt, knappt värd en 1000 skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om denna? Känns ju som en direkt konkurrent till Logitechs G915 (som det jämförs mot i sista videon). Verkar lite mindre wobbliga tangenter mot G915 samt att dom lyckats belysa även sekundärtangenterna vilket Logitech som bekant inte klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad tror vi om denna? Känns ju som en direkt konkurrent till Logitechs G915 (som det jämförs mot i sista videon). Verkar lite mindre wobbliga tangenter mot G915 samt att dom lyckats belysa även sekundärtangenterna vilket Logitech som bekant inte klarar av.

https://www.youtube.com/watch?v=8DSE8yqjaWY

https://www.youtube.com/watch?v=dh92iFO8GUQ

https://www.youtube.com/watch?v=eHQjim9xJAg

Har enbart kännt på ett G915 TKL i butik och tack och lov det innan jag köpte det, vilket jag var nära att göra. För min del så är det för mycket rörelser på tangenterna, dvs dom rör sig otroligt lätt.
Detta ser ju hyffsat intressant ut, bortsett från att det är Razer. Nu ska man väl inte dra ett företag över en kam utan att ha testat ett från dom, men tycker mig se att dom inte har det bästa trackrecordet när det kommer till tangentbord. Var nån tråd här alldeles nyligen där en medlem hade lyckats få sina keycaps att gå sönder efter endast ett halvår. Hoppas det är OK att jag taggar dig @Lyrisius
Men ja, i övrigt ser det intressant ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vet någon vart man kan hitta en uppsättning tangenter (med nordisk layout) som är bärnsten/honungs-färgade (genomskinliga)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har enbart kännt på ett G915 TKL i butik och tack och lov det innan jag köpte det, vilket jag var nära att göra. För min del så är det för mycket rörelser på tangenterna, dvs dom rör sig otroligt lätt.
Detta ser ju hyffsat intressant ut, bortsett från att det är Razer. Nu ska man väl inte dra ett företag över en kam utan att ha testat ett från dom, men tycker mig se att dom inte har det bästa trackrecordet när det kommer till tangentbord. Var nån tråd här alldeles nyligen där en medlem hade lyckats få sina keycaps att gå sönder efter endast ett halvår. Hoppas det är OK att jag taggar dig @Lyrisius
Men ja, i övrigt ser det intressant ut.

G915 är ett tangentbord som jag inkluderar i min "rotation" då det både har fördelar och nackdelar. Tangenterna är helt klart sladdriga, samtidigt är det få tangentbord som man kan skriva lika fort med då det av naturliga skäl krävs mindre rörelse i low profile. Sen är det kanske en förenkling i sig, då det väl beror även på aktiveringspunkter och annat. Han den där snubben som ständigt ska skryta om att han är en "ex Google millionaire" verkar iaf hålla det högt i någon video han såg (och med 170 wpm så har han väl viss cred kanske så vida det inte är fejk).

Hur som helst, jag kommer nog chansa att köpa hem TKL varianten av detta Razer-tangentbordet när det väl finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

G915 är ett tangentbord som jag inkluderar i min "rotation" då det både har fördelar och nackdelar. Tangenterna är helt klart sladdriga, samtidigt är det få tangentbord som man kan skriva lika fort med då det av naturliga skäl krävs mindre rörelse i low profile. Sen är det kanske en förenkling i sig, då det väl beror även på aktiveringspunkter och annat. Han den där snubben som ständigt ska skryta om att han är en "ex Google millionaire" verkar iaf hålla det högt i någon video han såg (och med 170 wpm så har han väl viss cred kanske så vida det inte är fejk).

Hur som helst, jag kommer nog chansa att köpa hem TKL varianten av detta Razer-tangentbordet när det väl finns att köpa.

Tack för en bra sammanfattning av bordet.
Vore kul om du följde upp med dina intryck när razer bordet anländer 😃

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för en bra sammanfattning av bordet.
Vore kul om du följde upp med dina intryck när razer bordet anländer 😃

Har inte hittat någonstans det ens går att köpa ännu, så nog dumt hålla andan i väntan men tids nog så

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har inte hittat någonstans det ens går att köpa ännu, så nog dumt hålla andan i väntan men tids nog så

Finns det inget angivet releasedatum?
Eller som Asus som annonserar produkter och visar upp dom, för att sen släppa dom flertalet månader senare 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns det inget angivet releasedatum?
Eller som Asus som annonserar produkter och visar upp dom, för att sen släppa dom flertalet månader senare 😁

Full size verkar vara på väg ut nu men inte ens Inet, som brukar vara snabba, visste när det fanns att köpa. TKL variant ska väl enligt Razer komma i augusti.

Permalänk
Medlem

Någon som jämfört G915 med MX Mechanical? Är det i princip samma tangentbord i en annan design eller är det andra brytare osv? Bör ju rent logiskt vara en del likheter mellan dom men det har väl gått en 3-4 år sedan G915 lanserades nu har jag för mig så det kan väl tala för vissa förändringar.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Vet någon vart man kan hitta en uppsättning tangenter (med nordisk layout) som är bärnsten/honungs-färgade (genomskinliga)?

Finns ej, tror inte jag sett med US-ANSI ens. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Full size verkar vara på väg ut nu men inte ens Inet, som brukar vara snabba, visste när det fanns att köpa. TKL variant ska väl enligt Razer komma i augusti.

Gotya 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ang. SteelSeries Apex Pro, har Steelseries lyckats fixa nu så att man kan få RGB att stänga av sig när det inte använts på ett tag eller när datorn går ner i sleep? Att behöva stänga av USB portarna på MoBo:t vid sleep är inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Deathstalker V2 (är det en femåring som döper Razers produkter?) vs G915

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Deathstalker V2 (är det en femåring som döper Razers produkter?) vs G915

https://www.youtube.com/watch?v=p-UpefGXVOE

Razer döper sina produkter efter ormar vanligtvis (efter razers logotyp som är tre ormar), t.ex. Deathstalker som då är en ormart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vet någon vart man kan hitta en uppsättning tangenter (med nordisk layout) som är bärnsten/honungs-färgade (genomskinliga)?

Det kommer du få specialtillverka. Jag kan sätta mitt hus på att det du söker efter inte existerar som en produkt som går att köpa.

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Ligger hemma med världens mancold och tycker allmänt synd om mig själv mitt under semestern 😷

Som tröst tänkte jag shoppa lite delar för att sedan bygga ihop mitt första egna mekaniska tangentbord.
Än så länge har jag beställt keycaps (gmk laser r2 cyberdeck base + ISO + novelties) och tänkte även klicka hem en gmmk Pro.

Brytare har jag ännu inte bestämt och vänder mig därför till proffsen här på sweclockers. Vilka brytare ska jag satsa på?

Tangentbordet kommer användas till Gaming (mmorpg, moba och delvis fps) men det ska även agera arbetsredskap under dagtid för att skriva flådiga mail någon gång i veckan 😅

Permalänk
Skrivet av DonRon:

Hej på er!
Ligger hemma med världens mancold och tycker allmänt synd om mig själv mitt under semestern 😷

Som tröst tänkte jag shoppa lite delar för att sedan bygga ihop mitt första egna mekaniska tangentbord.
Än så länge har jag beställt keycaps (gmk laser r2 cyberdeck base + ISO + novelties) och tänkte även klicka hem en gmmk Pro.

Brytare har jag ännu inte bestämt och vänder mig därför till proffsen här på sweclockers. Vilka brytare ska jag satsa på?

Tangentbordet kommer användas till Gaming (mmorpg, moba och delvis fps) men det ska även agera arbetsredskap under dagtid för att skriva flådiga mail någon gång i veckan 😅

Kör det gamla klassiska svaret, svårt att läsa sig till den perfekta brytaren utan det är bara ut o testa. Åk till närmaste elektronikbutik och testa lite olika. Kanske är det något meetup i närheten där du kan få testa olika? Skulle säga att alla brytare klarar av gaming, nuförtiden brukar folk mest bry sig om hur brytarna låter men det beror ju på en mängd olika faktorer. Har du bestämt dig för taktil eller linjär ännu?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Hej på er!
Ligger hemma med världens mancold och tycker allmänt synd om mig själv mitt under semestern 😷

Som tröst tänkte jag shoppa lite delar för att sedan bygga ihop mitt första egna mekaniska tangentbord.
Än så länge har jag beställt keycaps (gmk laser r2 cyberdeck base + ISO + novelties) och tänkte även klicka hem en gmmk Pro.

Brytare har jag ännu inte bestämt och vänder mig därför till proffsen här på sweclockers. Vilka brytare ska jag satsa på?

Tangentbordet kommer användas till Gaming (mmorpg, moba och delvis fps) men det ska även agera arbetsredskap under dagtid för att skriva flådiga mail någon gång i veckan 😅

Det är svårt att säga vilken som är den "perfekta" brytaren för dig, som ovanstående säger, det bästa är att testa sig fram.
Första steget är väl vilken typ av brytare du gillar, om den skall vara Linjär, taktil eller clicky.
Där efter kan man grotta ner sig i olika fabrikat, hårdhet på fjädrar osv osv.

jag kör själv ett GMMK pro, och jag älskar tangentbordet. Dock så är alla stabs horribla samt att alla är överlubade, så de fastnar när man trycker ner dom. Jag rekommenderar att antingen lubea om "GOAT" stabsen eller köpa nya och lubea dom.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Brytare har jag ännu inte bestämt och vänder mig därför till proffsen här på sweclockers. Vilka brytare ska jag satsa på?

Det går liksom inte att svara på. Inga brytare är bättre än några andra på någonting. Du måste själv ta reda på vad du gillar. Frågar du mig så gillar jag klickbrytare bäst, d.v.s. ingenting som går att stoppa in i ett GMMK Pro. Kanske ZealPC Clickiez men de är i vanlig ordning helt absurt taktila så de går bort (och kostar typ 1500kr efter frakt och tull bara för brytarna). Vissa påstår att det måste vara linjära brytare för att det ska gå att skicka sick-ass headshots på progamer-nivå men de är å andra sidan helt vidriga att skriva på (enligt mig). Taktila brytare är någonstans i mitten kanske? Men det är upp till dig.

Om du känner dig osäker kring vad skillnaden mellan en taktil, en klick, eller en linjär brytare är och vill ha exempel så kan du skicka ett meddelande så kan jag skicka ett exempel på alla tre via post så du får jämföra men det finns som sagt ingen universell sanning. Jag spelar inte bättre på ett tangentbord med linjära brytare än vad jag gör på ett med klickbrytare. Jag spelar iofs inte bra alls på något, men jag känner lite att om du är på en sådan elitnivå att ditt tangentbord spelar roll så borde du nog veta med dig redan vad du är ute efter.

Men som sagt, jag kan skicka dig en sample på klick/taktil/linjär brytare via posten om du vill jämföra för att ha något att gå på om du skickar ett PM och betalar porto men risken är överhängande att just DE brytarna inte kommer gå att få tag på just nu på något enkelt sätt.

Permalänk
Medlem

Vad föredrar och använder ni för typ av brytare här? Linjära, taktila eller clicky?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Clicky jag alltid varit mitt förstahandsval, cherry mx blue. Men senaste varmilo tangentbordet använder sig av röda. Blåa var på ett gammalt och trasigt qpad bord.
Skulle jag bygga ett eget (gmmk pro) så måste jag läsa på lite mer först.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad föredrar och använder ni för typ av brytare här? Linjära, taktila eller clicky?

Linjära för min del (har ett Corsair RGB Strafe, silent switches), gillar inte alls klickande brytare, möjligen att taktila skulle funka för mig.