Permalänk
Medlem

Dålig täckning på sommar stället

Jag har ett problem. Mitt sommar ställe ligger ute på skärgården och jag har en sådan hemsk dålig täckning. Jag får 3,3 Mbps ned och 0,44 Mbps uppladdnings hastighet inomhus. Det jag undrar är om signal/mobil förstärkare fungerar? Och finns det bättre alternativ än den jag hittade? https://www.gsmforstarkare.se/product/pro-2g-3g-4g-mobilforst...

Edit: ska beställa mobilt bredband obegränsat.

Hittade en lösning
Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Behöver du det för surf, eller för samtal?

Mobilt bredband och annan operatör än den du har för mobilen vanligtvis kanske är rimligt?
1månads uppsägningstid och ett fri-surf abbonemang under sommarmånaderna?

De flesta saker går ju att göra fint via internet-uppkoppling numera, och en bättre router (typ mr600) och en extern antenn och det borde kunna ha potential att fungera fint

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Man kan förstärka signalen, men jag har för mig att det kan behövas tillstånd från din operatör (eller om det var PTS) för att sätta upp och installera sådan utrustning. Kan vara bra att ringa och kolla med dom först

Ett annat alterntiv är att byta operatör om det finns någon som har bättre täckning. Jag har lite liknande problem i sommarstugan och just nu verkar t.ex Telenor vara bäst (förra året var det Tele2) tack vare en ny mast som dom smällde upp.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Vad är det där provat med:
Portabel 4G-router och sen trådlöst nätverk el vad?

Om du kör bredbandskollen via appen från flera olika mobiler (utan skal) direkt mot mobilnätet, dvs inte via wifi, utomhus, vad får du då?
Finns många delar som påverkar, därför vill man börja med så få steg som möjligt.

Har haft liknande siffror i fritidshuset, där visade det sig bl a att det bara fanns "glesbygdsbandet" som har begränsad kapacitet och främst är gjort för täckning snarare än hastighet.
Men de skulle tydligen bygga ut med fler band i år, verkar ha blivit marginellt bättre sen dess även om de nog inte är helt klara än.
Dvs begränsningen satt då främst i mobilnätet och inte lokalt, alltså skulle utrustningen inte spelat så stor roll då begränsningen var externt.

Sen beror det även delvis på router/modem och hur man ansluter till den. Tappar alltid lite bara genom att köra trådlöst snarare än kablat.

Sen är även frågan om vad du vill förbättra. Är det hastigheten för det mobila bredbandet, via någon router/modem, el allmänt för mobilerna?

Jag har mycket begränsad erfarenhet och kunskap kring förstärkare så, men däremot går det att välja router/modem med bättre antenner för att förbättra mottagningen till just den enheten.

Permalänk
Sötast

olika operatörer har olika bra täckning på samma plats

Permalänk
Medlem

En förstärkare kommer troligen inte fungera, om du inte kan placera den någonstans med bättre täckning.

Tänk dig att någon skriker till dig på långt avstånd, du hör inte vad personen säger.
Om du placerar en megaphone (förstärkare) i handen kommer skriket bli förstärkt, men de blir även allt bakgrundsljud.
Om du istället har en liten spion avlyssnare
http://www.spyassociates.com/bionic-listening-device-p-8723.h...
Då förstärker du signalen du lyssnar efter innan det går igenom förstärkaren.

Det jag försöker säga är att det är skillnad på signalstyrka och snr.
En riktantenn kommer hjälpa dig mer, men då bör du även veta(eller mäta/gissa) vart du skall riktas antennen.

Permalänk
Medlem

Bara skaffa en 4G riktantenn från t.ex. Kjell

Du behöver dock en 4G router där du kan plugga in den externa antennen. Är man inte där ofta kan man använda kontantkort. En annan fördel med modern mobil är att kunna ringa över WiFi om man har dålig mottagning på den i sommarstugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Jag har ett problem. Mitt sommar ställe ligger ute på skärgården och jag har en sådan hemsk dålig täckning. Jag får 3,3 Mbps ned och 0,44 Mbps uppladdnings hastighet inomhus. Det jag undrar är om signal/mobil förstärkare fungerar? Och finns det bättre alternativ än den jag hittade? https://www.gsmforstarkare.se/product/pro-2g-3g-4g-mobilforst...

Eller ska man skita i det och investera i starlink istället.
Tack i förhand.

Vad för operatör har du nu? Har du testat någon av våra andra operatörer? Kan vara så att någon annan operatör har bättre täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Vad är det där provat med:
Portabel 4G-router och sen trådlöst nätverk el vad?

Om du kör bredbandskollen via appen från flera olika mobiler (utan skal) direkt mot mobilnätet, dvs inte via wifi, utomhus, vad får du då?
Finns många delar som påverkar, därför vill man börja med så få steg som möjligt.

Har haft liknande siffror i fritidshuset, där visade det sig bl a att det bara fanns "glesbygdsbandet" som har begränsad kapacitet och främst är gjort för täckning snarare än hastighet.
Men de skulle tydligen bygga ut med fler band i år, verkar ha blivit marginellt bättre sen dess även om de nog inte är helt klara än.
Dvs begränsningen satt då främst i mobilnätet och inte lokalt, alltså skulle utrustningen inte spelat så stor roll då begränsningen var externt.

Sen beror det även delvis på router/modem och hur man ansluter till den. Tappar alltid lite bara genom att köra trådlöst snarare än kablat.

Sen är även frågan om vad du vill förbättra. Är det hastigheten för det mobila bredbandet, via någon router/modem, el allmänt för mobilerna?

Jag har mycket begränsad erfarenhet och kunskap kring förstärkare så, men däremot går det att välja router/modem med bättre antenner för att förbättra mottagningen till just den enheten.

Det är liknande resultat för andra enheter. Bästa resultat utomhus såklart.
Allmänt för mobil täckning. Jag kör inte mobilt bredband.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Det är liknande resultat för andra enheter. Bästa resultat utomhus såklart.
Allmänt för mobil täckning. Jag kör inte mobilt bredband.

Har du testat olika operatörer? Dom använder olika frekvenser och kan använda olika master och ha olika hög belastning.

Du lär inte få tillstånd för någon förstärkare om du faktiskt har täckning, även om du bara får 3Mbit.

Ett 4G-modem med riktantenn riktad mot "rätt" (inte nödvändigtvis närmaste) mast kan vara lösningen. Tyvärr är 4G lite krångligt och allas situationer är olika. Det gäller helt enkelt att prova sig fram.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att höra av sig till de större nätägarna och fråga vart deras närmaste basstation förhållande till din bostad är och om någon är betydligt bättre än andra införskaffa någon typ av säsongsabonnemang hos dom och använda en 4g router bra nog för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Behöver du det för surf, eller för samtal?

Mobilt bredband och annan operatör än den du har för mobilen vanligtvis kanske är rimligt?
1månads uppsägningstid och ett fri-surf abbonemang under sommarmånaderna?

De flesta saker går ju att göra fint via internet-uppkoppling numera, och en bättre router (typ mr600) och en extern antenn och det borde kunna ha potential att fungera fint

Jag behöver det för surf och samtal. Men jag väljer mobilt bredband och ringer över Wi-Fi. Tack för hjälpen

Skrivet av DennisOlof:

Bara skaffa en 4G riktantenn från t.ex. Kjell

Du behöver dock en 4G router där du kan plugga in den externa antennen. Är man inte där ofta kan man använda kontantkort. En annan fördel med modern mobil är att kunna ringa över WiFi om man har dålig mottagning på den i sommarstugan.

Jo. Såg att det finns 5G antenn och 5G router. Det får bli mobilt bredband obegränsat. Tack för hjälpen.

Skrivet av jnsson:

Vad för operatör har du nu? Har du testat någon av våra andra operatörer? Kan vara så att någon annan operatör har bättre täckning

Telia. Tror det är bäst för jag får 1 bar med 5G. Men En kompis med telenor hade 1 bar 3G uppkoppling inomhus.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Det första man ska börja med är såklart korrekt utomhusmonterad antenn/modem. De där allt-i-ett lådorna är främst för väldigt goda förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Jag behöver det för surf och samtal. Men jag väljer mobilt bredband och ringer över Wi-Fi. Tack för hjälpen

Jo. Såg att det finns 5G antenn och 5G router. Det får bli mobilt bredband obegränsat. Tack för hjälpen.

Telia. Tror det är bäst för jag får 1 bar med 5G. Men En kompis med telenor hade 1 bar 3G uppkoppling inomhus.

1 bar på 5G? Testa att gå ner till 4G i så fall. Jag skulle iallafall själva testa med någon annan operatör, t.ex. Comviq (kör i Tele2s nät) och se om det är någon skillnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Bor också ute på landet. Hade mellan 2 och 10mbit som bäst, med enbart 4g router från Tele2. Köpte en tp link mr600 och rikt antenn på kjell. Är nu uppe mellan 20 och 80mbit... genomsnitt 35mbit. Gäller att välja rätt 3g/4g band på routern och rikta in antennen noga.