Permalänk
Medlem

moccamaster så himla överskattad

Någon mer som är av samma åsikt.
VI har haft en moccamaster 1 år och sålde den i veckan.
Köpte en philips 7544 istället. Så mycket bättre för halva priset.

Man slipper krånglet med två lösa lock som skall tas bort och sättas dit. Krånglig passform
Man slipper kaffedropp på plattan.

Istället får men en bra termoskanna. Inga lösa delar. Varmare kaffe.

Och minst lika gott kaffe

Permalänk

Kom igen om 5 år då du får köpa ny bryggare medans din gamla Moccamaster fortfarande funkar.
1420 w mot 1000 w skulle ge kallare och sämre kaffe?
Lycka till.

Permalänk

Håller helt med. Vi hade en "billig" Electrolux innan som gjorde jobbet med bravur. I julas fick vi en Moccamaster i julklapp och jag har stört mig på just det du beskriver. Men det finns inte på kartan att återvända till den gamla får då blir det liv i luckan här hemma att man är otacksam.

Skrivet av datordanne666:

Kom igen om 5 år då du får köpa ny bryggare medans din gamla Moccamaster fortfarande funkar.
1420 w mot 1000 w skulle ge kallare och sämre kaffe?
Lycka till.

Vår Electrolux bryggare hade vi i 7 år utan problem och den var fullt duglig när vi bytte ut den.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med passform på lock.
Inga problem med droppar på plattan.

Min moccamaster fyllde 8 år nyss, blivit pensionerad till sommarstugan och är i nyskick än!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Har en variant av den där Philips-modellen som vi använt hemma i 11 år nu. Vet inte riktigt vad som ska gå sönder. De är plastiga men man får hantera dem därefter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Snabbkaffe. Felfritt kaffe varje gång och håller för alltid!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med. Moccamaster gör godast kaffe. Och ha två lock stör mig inget. Jag har inget dropp på plattan, det finns ju droppstopp, beroende på vilken Moccamaster man köper. Jag köpte en med droppstopp så för mig är det inget problem heller.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har en liknande Philips, helt klart godkänt kaffe och ett plus för termosbehållaren. Tycker dock föräldrarnas Moccamaster gör ett bättre jobb. Men kanske kan beror på dosering/kaffesort också.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Haft en Moccamaster i 17år nu, näst bästa kaffebryggaren vi har haft.

Bästa vi har haft är en Don Pedro. Men tyvärr efter för många handhavande fel och den övre delen gick sönder, så köpte vi en Moccamaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Aldrig haft problem med passform på lock.
Inga problem med droppar på plattan.

Min moccamaster fyllde 8 år nyss, blivit pensionerad till sommarstugan och är i nyskick än!

vi hade den "billiga" utan droppstopp. Hur man nu kan göra en bryggare for 1400 kr utan droppstopp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ingen raketforskning direkt att förånga vatten, resten står kaffet och filtret för. Tror pengarna man lagt på den bidrar en del till att förhöja den upplevda smakskillnaden.

Skrivet av datordanne666:

Kom igen om 5 år då du får köpa ny bryggare medans din gamla Moccamaster fortfarande funkar.
1420 w mot 1000 w skulle ge kallare och sämre kaffe?
Lycka till.

Päronen har en billig philips från tidigt 90-tal som brygger hur bra som helst, fortfarande. Det är typ en värmeplatta och lite plaströr, är den byggd någorlunda rätt finns inte mycket som kan gå sönder.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min moccamaster var en stor uppgradering från tidigare budgetbryggare (Philips, Bosch etc). Snabb, perfekt värme, alltid felfritt kaffe.

I budgetmodellerna kändes det inte lika konsekvent på något sätt. En kanna blev bränd medan den andra blev "bra". Kanske hade otur med måndagsex, men eftersom att jag dricker så pass mycket kaffe så känner jag ändå att det är värt priset

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Haft ett antal kaffebryggare(bytt flera gånger på landet) - men hemma har vi kört vår Moccamaster "club" i typ 10 år. Den är bäst - brygger alltid lika bra kaffe. Lätt att rengöra. Har inga problem med 2 lock (om man är så stressad, så funkar bryggaren utan något lock också

Köpte en ny electrolux bryggare till friggeboden på landet - brygger helt OK/Gott kaffe - men srtuligare filterhållare o svårare att se hur mkt vatten man hällt i.

Tur ändå att vi tycker olika, annars hade det ju bara funnits 1 modell av allting

Permalänk
Medlem

Instämmer delvis med OP, har haft min moccabryggare i strax över 4 år med det s.k. exklusiva droppstoppet. Märker ingen nämnvärd skillnad mer än att den är snabb jämfört med gammel phillips, nästan lika gammal som jag på lantstället. Finns säkert en del andra märken som är lika bra eller bättre till billigare pris. Har blivit en "svensson grej" att man SKA ha en moccabryggare, som volvo, även om bättre och säkerligen både bättre och billigare alt. finns.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd

Har haft min Moccamaster länge, nog över tio år nu, och den gör gott kaffe snabbt. Jag kan ju tycka att en manuell "pour-over" exempelvis är aningen godare, om man gör den med omsorg, men det tar ju sjukt mycket längre tid och är mycket omständligare.

Jag har en hyfsad espresso-maskin också som ju gör god just espresso, och den har mjölkskummare så bra latte och liknande också (dock inte lika bra som en proffsmaskin förstås), men espresso är för mig något annat än kaffe så den användes inte så mycket och åkte upp på vinden för ett antal år sedan. Och problemet är ju lite samma där, jättegott om man vill ha 4 cl kaffe/espresso liksom, men ska man göra mer så tar det tid och kräver en förhållandevis stor insats. Än mer om man vill maximera smaken genom att rosta eller i alla fall mala sina bönor och så.

Aeropress är lite samma sak, en kopp i taget med manuellt arbete mellan varje, och där har man också specifika filter som inte går att hitta på Ica eller så. Men gott. Lite hipstervarning dock.

Presso körde jag ett tag för ganska många år sedan. Kaffet blir rätt bra, dock inte super, men det är mycket att diska och det blir ju alltid en del sump i botten.

Moccabryggare har jag ett antal av men det är också mycket mekande för väldigt lite kaffe liksom.

Vakuum-sifoner, Don Pedro och liknande, är i mina ögon rätt överskattade också. Vi gick ihop några på jobbet och köpte en (El Pedro, elvarianten) för att få något bättre än automatkaffet, men tiden det tar att göra kaffe och diska funkar ju inte på jobbet, och det blir ju inte bättre än bryggarkaffe egentligen.

Perkolator har jag aldrig fattat att folk hyllar så mycket, allt kaffe därifrån smakar ju bara bränt. Processen bygger ju på att kaffet återcirkuleras, blir varmt och kokar upp om och om igen liksom.

Men absolut är det ju sant att Moccamaster inte är magisk på något sätt. Det finns förstås andra bryggare som gör lika bra kaffe lika snabbt ungefär. Melittas exempelvis brukar rankas ganska högt, men jag har haft tur med Tefal också och lite andra. Dock är ju billiga bryggare ofta märkbart sämre, lägre temperatur, långsam bryggning och bräcklig plast. Samtidigt är inte Moccamaster dyra för vad man får tycker jag. De har lång garanti och verkar hålla ännu längre. Tysk kvalitet är inte att leka med helt enkelt. Sen gillar jag att de inte försöker se moderna ut på något sätt utan har samma design som de alltid haft typ (och jag vet att de har kommit med andra färger och så på sistone, men i alla fall).

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller jätteimponerad av moccamaster o liknande dyrare maskiner. Min bror o hans familj har både moccamaster och perkulator och ibland får man kaffe där från moccamastern och ibland från perkulatorn o jag måste säga att jag föredrar perkulatorn.

Kan dock vara för att ett jobb jag jobbade på i 5 år körde vi endast perkulator så jag är van därifrån

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vi har en Philips med löstagbar vattentank som har tuffat o gått minst 2 ggr om dagen nu i 15+ år. Tror jag betalde runt en femhundring runt 2005 och den brygger perfekt kaffe varje gång, Avkalkar den en gång om året ungefär. Har en kompis med en Moccamaster och jag känner ärligt ingen skillnad på smaken när vi kör samma kaffesort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Någon som har denna? Liknar Moccamaster väldigt mycket men denna har en bloomingfunktion. Finns en dyrare version också men vet inte vad skillnaden är.

https://www.obhnordica.se/matlagning/kaffebryggare/blooming-c...

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om hur kinkig man är.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft en kaffebryggare, fick en Moccamaster 2013 när jag flyttade hemifrån. Fungerar fortfarande fint. Man betalar säkert en hel del för märket.

Permalänk

Förutom att Moccamaster brygger gott kaffe ska man inte underskatta att det går att köpa reservdelar till dem. Slumpmässig Philips från Coop är ju bara att kasta när den väl börjar bli sliten, känns inte så modernt direkt.

Permalänk
Skrivet av datordanne666:

Kom igen om 5 år då du får köpa ny bryggare medans din gamla Moccamaster fortfarande funkar.
1420 w mot 1000 w skulle ge kallare och sämre kaffe?
Lycka till.

Jag lämnar hållbarhetsfrågan därhän, men effekten spelar inte så stor roll i frågan om varmt eller ej kaffe. Det tar bara längre tid att koka upp en given mängd vatten från starttemperatur till sluttemperatur med lägre effekt (effekt = energi per sekund).

Låt gå för att om man tar det till extremer så kommer vätskan att kylas snabbare än den värms upp, men när bägge produkterna spottar ur sig effekt i kW-storlek kan vi bortse från det i normalfallet

Med det sagt hade jag också hellre köpt en moccamaster än nån skruttig electrolux om någon hade tvingat mig köpa en bryggare.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Jag lämnar hållbarhetsfrågan därhän, men effekten spelar inte så stor roll i frågan om varmt eller ej kaffe. Det tar bara längre tid att koka upp en given mängd vatten från starttemperatur till sluttemperatur med lägre effekt (effekt = energi per sekund).

Låt gå för att om man tar det till extremer så kommer vätskan att kylas snabbare än den värms upp, men när bägge produkterna spottar ur sig effekt i kW-storlek kan vi bortse från det i normalfallet

Med det sagt hade jag också hellre köpt en moccamaster än nån skruttig electrolux om någon hade tvingat mig köpa en bryggare.

Dock är inte de flesta kaffebryggare vattenkokare på det sättet, även om det finns enstaka som har en vattentank ovanför filtret och kokar upp vattnet och sedan släpper ned det i filtret. Istället så leds vattnet genom en slinga som värmer upp det och skickar upp det till filtret och då behövs nog med effekt om man ska kunna hålla både temperatur och lämplig bryggtid. Sedan vill man inte att det blir för varmt heller och att hålla rätt temperatur är något många bryggare har svårt med. Sedan kan man förstås försöka dölja problemet genom att låta plattan hetta upp kaffet efter att det hamnat i kannan, om det är för kallt, men det gör inte bryggtemperaturen rätt.

Permalänk
Medlem

Märker ingen skillnad på smaken mellan moccamaster och en 200-kronors bryggare. Däremot har sen senare börjat strula efter ett par år, det finns en fjäder som ska öppna tratten där kaffet rinner ner i kannan som kärvar så att det ibland rinner över i stället, med het kaffesump och vatten på hela köksbänken som resultat... så med facit i hand spelar det en viss roll ändå.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

Allt handlar ju om hur kinkig man är.

Jo precis. Jag jobbade med en riktig kaffesnobb för typ tjugo år sedan. Han rostade bönorna på morgonen och hade med sig vattenkokare, kvarn, mjölk och presso-kanna till jobbet. Och vi var fönsterputsare så det var inte så att vi hade en fast arbetsplats utan vi var ute på diverse ställen hela tiden. Kaffet blev absolut väldigt gott, men knappast så gott att det var värt allt jobb liksom.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag tycker min moccamaster är märkvärdig på något sätt, däremot har den fungerat utan problem i typ 12år nu

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Tid og varme=Moccamaster

Ja Moccamaster Optio 741,67/AO her og den nye jeg har nå som brygger riktig til 0,5l som man kan velg med en "bryter" smart funsjon vil jeg si istedenfor full kanne.Så er den veldig flott i copper.Den er på 1520w så tid og varme blir helt riktig når kaffen er klar,kan ikke ønske mer en det.

Permalänk
Medlem

Det fina är att kunna ställa allt i diskmaskinen och det blir superrent. Dessutom brygger Moccamaster mycket fort.
Har haft termosbryggare och gillar inte alls att diska äckliga termosar som kaffet smakar fjuck redan efter en timme.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller