Microsoft Edge fortsätter knipa marknadsdelar – nära 11 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kör Edge överallt. Klart den webbläsare som fungerat bäst för min del på både datorer och telefoner.

Intressant. Bara provat Edge när den var helt ny och tyckte inte om den då, får ta och ge den en chans och prova igen.

Permalänk
Medlem

Använder folk Firefox fortfarande? Jag använder Edge mest men har Chrome som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Använder folk Firefox fortfarande? Jag använder Edge mest men har Chrome som backup.

De flesta teknikintresserade som värnar om sin data och inte vill bidra till storföretags datainsamling brukar köra Firefox. I dagsläget dikterar dessutom Google utvecklingen av nya webstandarder. Vissa av dessa förändringar ligger inte nödvändigtvis i privatpersoners intresse eller tanken om ett mer öppet internet. Är man teknikintresserad och värnar om ovanstående bör man välja en läsare som inte är chrome-baserad.

och ja, Safari är i dagsläget internets nya Internet Explorer. Legacy browsern som inte riktigt följer med.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Använder en uppdaterings-låst Firefox (85.0.2). Om jag på något sätt, av någon anledning, tvingas uppdatera i framtiden så kan det bli till nya Edge. Men senaste versionerna av Firefox och Chrome underviker jag. Blir bara sämre.

Säkerhetsuppdateringar?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Edge må ha samma motor under huven, men jag litar verkligen inte mer eller mindre på vare sig Google Chrome eller Microsoft Edge. Båda vill sälja och / eller använda information om mig. Jag använder idag huvudsakligen Firefox, och Chrome när det är någon sida som kärvar i firefox.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Provade köra Edge som main ett tag men fastnade inte alls för det, så kör vidare med chrome som alltid.

Permalänk
Inaktiv

Kör edge på Windows och safari eller vad det heter på Mac. Edge är överlägsen imo.

Permalänk
Medlem

Bara Firefox, allt annat är icke-alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Kör Chrome efter att Firefox blev fullständigt odugligt för ca 10 år sedan och kommer aldrig att orka byta igen.

Jag dumpade firefox för ett antal år sedan, sedan jag tröttnade på konstanta minnesläckor.
Som värst har jag haft hela firefox ta 21GB ram pga läckorna..
Jag stänger nästan aldrig av datorn eller webbläsaren.
Numera kör jag brave sedan de blev dugliga utan krasher för några år sedan, både på hemmadatorn, jobb-släpbara och telefonen. Som mest kan brave på hemmadatorn landa på en 3-4 GB ram efter någon månad eller så med mig surfandes på diverse siter och kanske har en 50-tal flikar på typ 4 fönster öppna/inladdade..

Permalänk
Medlem

Edge på dator, Brave på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag dumpade firefox för ett antal år sedan, sedan jag tröttnade på konstanta minnesläckor.
Som värst har jag haft hela firefox ta 21GB ram pga läckorna..
Jag stänger nästan aldrig av datorn eller webbläsaren.
Numera kör jag brave sedan de blev dugliga utan krasher för några år sedan, både på hemmadatorn, jobb-släpbara och telefonen. Som mest kan brave på hemmadatorn landa på en 3-4 GB ram efter någon månad eller så med mig surfandes på diverse siter och kanske har en 50-tal flikar på typ 4 fönster öppna/inladdade..

Exakt! Det var också anledningen till att jag slutade med Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Vivaldi. Jag var en die hard user av Opera tills en jag fick reda på en vacker dag…

Nyfiken, vad menar du, vad fick du reda på?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Jag kör Brave som browser

Japp, samma här, både på dator och mobil. Fungerar väldigt bra på båda, enda är att några få sidor har upplevts lite sega på mobilen (Android), men de kanske hade varit tröga med andra webläsare också...

Permalänk
Medlem

Byte från firefox till edge eftersom jag upplever det som kvickare. Tycker dessutom att edge har mycket bättre hantering av tabbar och bookmarks utan att man behöver köra addons. Gillar även "collections" starkt.

Permalänk

Kör Brave på PC och mac privat. Chrome på jobbdatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

De flesta teknikintresserade som värnar om sin data och inte vill bidra till storföretags datainsamling brukar köra Firefox. I dagsläget dikterar dessutom Google utvecklingen av nya webstandarder. Vissa av dessa förändringar ligger inte nödvändigtvis i privatpersoners intresse eller tanken om ett mer öppet internet. Är man teknikintresserad och värnar om ovanstående bör man välja en läsare som inte är chrome-baserad.

och ja, Safari är i dagsläget internets nya Internet Explorer. Legacy browsern som inte riktigt följer med.

Jobbar på teknisk support där vi hjälper användare som har problem med vår kundportal.

Fråga 1. Vad använder du för webbläsare, IE, Edge, Chrome, Firefox.
Svar: Safari
Mitt svar: Åh tyvärr Safari fungerar inte så bra på vår portal. Om du har någon annan webbläsare så kan jag hjälpa dig, om inte får du kontakta er IT support.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Allt Chrome gör, kan Firefox göra bättre. Närå, vi har alla vår preferens. Men är du säkert på att det var 10 år sedan? Du tänker inte på Quantum uppdateringen när Firefox UI blev mer likt Chrome?

För exakt samma problem stgr hade, plötsligt var mina 16gb borta och laggade apa.
Var nog ca 15 år sedan faktiskt.
Chrome var fullständigt överlägset.. Och byta nu är en omöjlighet..

Skrivet av stgr:

Jag dumpade firefox för ett antal år sedan, sedan jag tröttnade på konstanta minnesläckor.
Som värst har jag haft hela firefox ta 21GB ram pga läckorna..
Jag stänger nästan aldrig av datorn eller webbläsaren.
Numera kör jag brave sedan de blev dugliga utan krasher för några år sedan, både på hemmadatorn, jobb-släpbara och telefonen. Som mest kan brave på hemmadatorn landa på en 3-4 GB ram efter någon månad eller så med mig surfandes på diverse siter och kanske har en 50-tal flikar på typ 4 fönster öppna/inladdade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Kan du utveckla? Vad är det som avskräder dig från nyare versioner av Firefox?

Försämring av gränssnitt, äldre addons (och hemsnickrade) som jag använder slutar fungera, och frekventa popups om uppdateringar som gör att tabbar stängs/webläsaren startas om. Nu säger jag detta trots att jag använder (en äldre version av) Firefox: men jag gillar inte utvecklarteamet och idéerna de har för hur de ska "förbättra" från versionen jag sitter på, användar- och gränssnittsmässigt.

Skrivet av maweric:

Säkerhetsuppdateringar?

Nu kan jag inte svara på vilka av mina användaruppgifter som ligger ute och skvalpar i etern pga uteblivna säkerhetsuppdateringar i Firefox, men jag känner mig bekväm med att skita fullständigt i att uppdatera webläsaren pga säkerhet. Ad-blockers, scriptblockers, xdomain blockers, och allmänt internet vett-och-etikett räcker för min del. Skiter även i Windows-uppdateringar. Hade jag fått välja hade jag även skitit i att uppdatera Steam och andra applikationer också. Funkar det så funkar det.

Däremot ser jag till att vara uppdaterad med senaste versionen av VPN-klienten jag använder, samt ha den senaste malware-listan för Windows.

---

Kan tillägga att jag på mobil/platta använder en äldre version av Firefox Nightly (även denna uppdateringslåst). Kanske är detta den bästa webläsaren - i alla fall för android om man vill använda add-ons som i vanliga fall bara fungerar på desktop. Men äldre versionen av vanliga Firefox fungerar bra för mig på PCn.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av SuperSverker:

*Lägg in valfritt Linux är framtiden citat här"

Jag hade gått över till Linux för länge sen om alla program och spel jag kör hade funkat där.

Men jag har iaf bytt från Edge till Firefox nu, alltid nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Jag hade gått över till Linux för länge sen om alla program och spel jag kör hade funkat där.

Men jag har iaf bytt från Edge till Firefox nu, alltid nått

Tja, Microsoft Edge finns ju till Linux med.

Har provat, och den fungerar riktigt bra i Xubuntu 22.04. (Betydligt snabbare än den medföljande snapd Firefox)

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av raxxor:

Tja, Microsoft Edge finns ju till Linux med.

Har provat, och den fungerar riktigt bra i Xubuntu 22.04. (Betydligt snabbare än den medföljande snapd Firefox)

Edge är mycket snabbare än Firefox ja, därför jag körde Edge då jag ibland fick prestandaproblem i Firefox, men tänkte nu ge Firefox en ny chans.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter med Chrome. Är typ 1 inställning jag måste stänga av där på en ren installation för att känna mig hemma (denna), medan i Edge måste jag ändra sökmotor, startsida, och säkert något annat också.
Chrome är ganska så jäkla perfekt direkt.

(och sen måste jag ju installera uBlock osv också, men det gäller ju båda webbläsarna så räknar inte med det )

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Försämring av gränssnitt, äldre addons (och hemsnickrade) som jag använder slutar fungera, och frekventa popups om uppdateringar som gör att tabbar stängs/webläsaren startas om. Nu säger jag detta trots att jag använder (en äldre version av) Firefox: men jag gillar inte utvecklarteamet och idéerna de har för hur de ska "förbättra" från versionen jag sitter på, användar- och gränssnittsmässigt.

Jo det kan jag köpa. Men det var ju först vid "Quantum" som Firefox gick från deras normala UI till ett "streamlined" UI likt Chrome och jag avskydde det med.
Dock så kan man återställa det till det mesta då Firefox UI är väldigt anpassningsbart jämfört med Chrome eller andra webbläsare, men givetvis var det en försämring.

Jag har aldrig någonsin varit med om att webbläsaren startas om eller några popups vid uppdateringar. Där ligger problemet förmodligen hos dig. Mitt FF uppdaterar enbart när jag självmant väljer att göra det. Om något så måste jag säga att Firefox är löjligt jädra stabilt, jag har kört det i minst 15 år snarare närmare 20 och aldrig haft problem med stabilitet.

Snabbast är den dock inte.

Skrivet av ramlösa:

För exakt samma problem stgr hade, plötsligt var mina 16gb borta och laggade apa.
Var nog ca 15 år sedan faktiskt.
Chrome var fullständigt överlägset.. Och byta nu är en omöjlighet..

Jo Firefox drar en del minne, men Chrome drar minst lika mycket. Någon minnesläcka har jag aldrig fått på någon webbläsare.
To each his own, i dag har vi 3 bra webbläsare. Oavsett om du använder Chrome/Edge eller Firefox så är samtliga väldigt kompetent. Jag skulle aldrig använda Chrome eller Edge då jag föredrar det ökade skyddet för privat information som Firefox har.
Firefox är dock segare än Edge, mellan Chrome och Firefox märker jag ingen skillnad i prestanda men jag avskyr Chromes UI.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Ja...installerar Flash. Det som dödades mer än 1 år sedan och avaktiverades ännu tidigare i de flesta browsers.

Precis det jag menar. Det är väl vad man kan förvänta sig från en person som inte klarar av att byta sökmotor i webbläsaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Använder Vivaldi. Tonvis med funktioner och man kan ändra precis vad man vill.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Använder Brave. Riktigt nöjd faktiskt. Förvånad att den ej fanns med som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Använder Brave. Riktigt nöjd faktiskt. Förvånad att den ej fanns med som alternativ.

Brave är ju trevligt! Dock så lämnar UI:t en del att önska.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NordhNet:

Kör firefox men har kört samtliga genom åren. Är lite nyfiken på "nya" opera GX och all dess lull lull så ska nog ta och testa den en gång...när jag kommer ihåg det

Den är helt okej, har några kul gimmickar som en minneslimit och lite sånt. Annars är det en funktionell chromiumläsare i mängden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Firefox på dator.
Brave och DuckDuckGo på mobila enheter.

Permalänk
Medlem

Testade Firefox igen men förstår inte varför Youtube hackar och frameskippar hela tiden. Går det att fixa eller är det som det är?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT