Permalänk
Medlem

Hade skippat PHP om man ska lära sig något nytt idag.

Men å andra sidan är språket inte det viktiga utan rätt språk till rätt uppgift och förståelse för imperativ programmering.

Permalänk
Medlem

Sen in i tråden men .Net i front och backend funkar galant. Nu ännu änklare med .Net Maui där du slipper allt som har med javascript att göra

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/maui/what-is-maui

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Sen in i tråden men .Net i front och backend funkar galant. Nu ännu änklare med .Net Maui där du slipper allt som har med javascript att göra

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/maui/what-is-maui

Dock begränsat till native och desktop apps. För webben kommer du inte undan JavaScript om du behöver tillgång till DOM, men du kan i stora delar skriva det i t.ex. Blazor men det är fortfarande lite omoget och har en del brister jämfört med SPA i JavaScript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Sen in i tråden men .Net i front och backend funkar galant. Nu ännu änklare med .Net Maui där du slipper allt som har med javascript att göra

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/maui/what-is-maui

Nog för att jag blivit lite förtjust i C# / .NET men vad gäller frontend/GUI så föredrar jag helt klart JS (Snarare TS).
Har praktik nu och får gröta i gamla filer i legacy-delar av systemen som är ett enda stort lappande med Razor, HTML, jQuery, Kendo-templates, inline-CSS och what not.
Föredrar verkligen helt separat frontend i JS/TS även om det också kan bli kladdigt.
Hoppas inte Blazor blir någon trend närmaste tiden iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Sen .NET Core kan du köra på Linux. Vi hostar alla våra backends i containers som kör på Linux i Azure, vad är problemet?

ASP .NET Core är open-source, cross-platform och utvecklats extremt mycket mot hur det var i ASP .NET.
Det är förövrigt väldigt trevligt att jobba i och faktiskt rätt älskvärt enligt Stackoverflow

Samma här, och håller med. Vi kör microservices i docker containers med Nginx och allt rullar på Linux utom en äldre tredjepartsmjukvara som vi får köra i en VM, också i docker förstås. Frontend är angular däremot.

En fördel med c# i mina ögon är att verktygen är bra och det finns mycket resurser online om man behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nyttjat en headless auction platform och sen byggt front end med Next, om jag skulle byggt nåt, alltså - Men om man inte kan programmera är det ju på tok för stort första projekt, då skulle jag letat efter helt färdiga lösningar.

Det är ett för stort projekt om man KAN programmera också, är ju inte kostnadseffektivt att sitta och knacka massa kod om man kan köpa en färdig lösning som gör att pengarna börjar rulla in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skyw00lker:

skulle skippa PHP dock ...

Vad skulle du välja istället för PHP? Undrar bara

Permalänk
Skrivet av Kalledotagent:

Hej! Någon som vet vilket språk som är bäst och enklast att programmera en auktionssida med? Tänkte programmera allt själv från front/backend/databas. Vad ska man börja med?

Vill du programmera allt själv så behöver du börja med HTML, CSS och JS för frontend. Något språk för backend, exvis C#, PHP, JS eller Python. Något frågespråk för databas, exvis LINQ eller SQL (finns i olika dialekter).
Om du vill lansera en kommersiell auktions-sajt kan det vara bättre att anlita en webb-byrå.

Visa signatur

// Lars Lindehaven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du får det att låta som att .Net är stort på webben.

https://w3techs.com/technologies/overview/web_server
ca 6% av servrarna kör alltså IIS. Den i princip enda webbservern som kör .NET-grejer.
Och skulle jag gissa så är det mesta av detta legacy-grejer tyvärr.

Jag förstår att om man redan sitter i Microsofts värld är det tryggt och smidigt med .net.
Men jag kan iaf inte se någon som helst framtid där .Net kommer växa för webben.
Speciellt inte i en tid där containers blir mer och mer vanligt.

Tror du behöver uppdatera din kunskap lite. I och med .Net Core (release 2016) som numera bara heter bara .NET så stödjer plattformen Windows, Linux och Mac och det finns runtimes till x86, amd64, arm32-v7, arm32-v8 och arm64. IIS körs inte längre i och med att man kan köra vilken web-server som helst, och framförallt kommer ASP .NET Core med en riktigt kompetent webserver som heter Kestrel. Googla på den, har riktigt bra prestanda.

Finns också docker images baserad på de vanligaste Linux distron: https://hub.docker.com/_/microsoft-dotnet-runtime/

Microsoft lider av den legacy där Steve Ballmer såg Linux som ondskan själv, men det Microsoft som jag lärt känna under Satya Nadella ledning har helt andra prioriteringar. Numera kommer alla intäkter från cloud så det är i deras intresse att inte låsa in folk utan ha stöd för de språk och plattformar som utvecklare är trivs med. Till exempel så har deras Azure tjänster typiskt SDK-er implementerade i Java, Node, Python och .Net. Det tycker jag är en imponerande insats att underhålla SDK-er och exempekod till så många språk och tjänster.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Det är många frågor på SWEC om "bäst" språk, men verkligheten ser inte ut så! Folk har egna favoriter, men det byggs fantastiska produkter med alla möjliga språk. Twitter är huvudsakligen skrivet i Ruby för tusan! Det är inte för att Ruby är överlägset alla andra språk utan för att grundarna av Twitter hade en bakgrund och förkärlek för det språket och i sin tur för att det var väldigt hype då.

@Kalledotagent, jag tycker .Net/C# är ett av många språk som du bör kunna. Men det kan finnas ett argument för att lära sig t.ex. React/Typescript för frontend och Node/Typescript för backend i det första projektet. Då kan du fokusera på ett språk och två ramverk initialt. Men så småningom bör du lära dig ett språk med statisk typning som t.ex. C#.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd

Sanningen är väl att programmeringsspråk på detta sätt är overkill om man ska "göra en hemsida" idag. Det finns massvis av olika produkter eller plattformar där man kan göra en snygg och modern sida som inte ser generisk ut med ganska mycket funktionalitet utan att behöva gå särskilt djupt med (eller ens röra) programmeringen liksom, som Wordpress exempelvis, eller Squarespace.

Att bygga (mer eller mindre) allt från grunden kan absolut vara bra från ett personligt perspektiv, för att lära sig eller få vana eller så, men programmering handlar ju om att effektivisera och således lär man ha svårt att hitta någon som betalar en för att bygga något eget när det finns hur många alternativ som helst som redan är typ färdiga liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sanningen är väl att programmeringsspråk på detta sätt är overkill om man ska "göra en hemsida" idag. Det finns massvis av olika produkter eller plattformar där man kan göra en snygg och modern sida som inte ser generisk ut med ganska mycket funktionalitet utan att behöva gå särskilt djupt med (eller ens röra) programmeringen liksom, som Wordpress exempelvis, eller Squarespace.

Att bygga (mer eller mindre) allt från grunden kan absolut vara bra från ett personligt perspektiv, för att lära sig eller få vana eller så, men programmering handlar ju om att effektivisera och således lär man ha svårt att hitta någon som betalar en för att bygga något eget när det finns hur många alternativ som helst som redan är typ färdiga liksom.

Ja, de färdiga duger till mindre sidor eller personliga bloggar. Men kan du inte koda så blir du låst att välja någon av de färdiga mallarna och som bäst kanske du kan ändra lite färg eller font.

Har du en pizzeria och behöver en sida så lär du ta något gratis och det kommer se OK ut. Men om är H&M kommer du inte köra en gratis Wordpress template för din e-handel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Ja, de färdiga duger till mindre sidor eller personliga bloggar. Men kan du inte koda så blir du låst att välja någon av de färdiga mallarna och som bäst kanske du kan ändra lite färg eller font.

Har du en pizzeria och behöver en sida så lär du ta något gratis och det kommer se OK ut. Men om är H&M kommer du inte köra en gratis Wordpress template för din e-handel.

Nej självklart. Men en person lär inte bygga H&Ms webshop heller liksom, sannolikt har de ett UX-team med designers och så som är ansvariga för "temat", (minst) ett backendteam för... backend, och minst ett för frontend. Dock lär de har något eller några tredjeparts ramverk/plattformar i botten även på H&M eller liknande, typ bootstrap exempelvis. Så funkar det på mitt jobb i alla fall, vi använder Angular men har ett UX-team som har byggt en massa komponenter och så, och ett antal team som bygger funktionalitet och använder det för frontend (och ett arkitekt-team som bestämmer hur det ska byggas).