Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hur många kan fixa att ställa in ett par dubbla SU-förgasare idag?

Vart fick du detta ifrån? Kan inte relatera till det inlägg du citerar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vart fick du detta ifrån? Kan inte relatera till det inlägg du citerar

Bara ett exempel till på kompetens som verkar gått förlorad över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Och lite sunt gubbgnäll: Vad är det för fel på folk som kör i 90 km/h på 100-väg när det är 1-filigt för att gasa på till 105 km/h när det blir 2-filigt på samma väg? Har stött på många sådana nu under sommaren.

Har det problemet här där jag bor. Jag kör om dem och lägger mig i 100. Försöker de köra om så ökar jag till 105. När det sen blir en-filigt så går de ner i 90-95 igen så då får jag ett försprång och då är problemet löst.

Borde vara lag på att använda farthållare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara ett exempel till på kompetens som verkar gått förlorad över tid.

Ah, då är jag med på poängen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara ett exempel till på kompetens som verkar gått förlorad över tid.

Det är ju verkligen en kompetens man kan råka behöva till vardags...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ju verkligen en kompetens man kan råka behöva till vardags...

Jag vet inte ens vad ni pratar om så jag antar att det är mig han gnäller på. Jag antar också att jag har glömt att justera dessa på mina senaste bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har det problemet här där jag bor. Jag kör om dem och lägger mig i 100. Försöker de köra om så ökar jag till 105. När det sen blir en-filigt så går de ner i 90-95 igen så då får jag ett försprång och då är problemet löst.

Borde vara lag på att använda farthållare.

Helt rätt.

Litar aldrig på förare som pendlar i hastighet. De vill iaf inte jag ha framför mig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har det problemet här där jag bor. Jag kör om dem och lägger mig i 100. Försöker de köra om så ökar jag till 105. När det sen blir en-filigt så går de ner i 90-95 igen så då får jag ett försprång och då är problemet löst.

Borde vara lag på att använda farthållare.

Har varit med om liknande - en bil längst fram i kön som minskade till 70 vid möte och ökade till 90-100 när det inte var möte. Det blev ett helsikes dragspel i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ju verkligen en kompetens man kan råka behöva till vardags...

Du vet aldrig när en viss äldre kompetens behövs.

Det finns de idag som inte ens har sett en RS232-port.

Fast värsta problemet jag sett är de som blandar ihop AUI-port med Joystickport (båda 15-polig D-SUB). Joystick i AUI-port bränner nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du vet aldrig när en viss äldre kompetens behövs.

Det finns de idag som inte ens har sett en RS232-port.

Fast värsta problemet jag sett är de som blandar ihop AUI-port med Joystickport (båda 15-polig D-SUB). Joystick i AUI-port bränner nätverkskortet.

Det finns visserligen ingen onödig kunskap, men extremt få människor kommer råka på såna saker.
Exemplen från första inlägget handlar ju om saker alla stöter på i sin vardag och man bör kunna för att få kallas vuxen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Du vet aldrig när en viss äldre kompetens behövs.

Det finns de idag som inte ens har sett en RS232-port.

Fast värsta problemet jag sett är de som blandar ihop AUI-port med Joystickport (båda 15-polig D-SUB). Joystick i AUI-port bränner nätverkskortet.

Känns inte det lite som att gnälla på att folk inte vet åt vilket håll de ska stoppa in hålkorten i datorn? Gubbgnäll på hög nivå visserligen men det kanske inte är så relevant längre?

Alla joystickar tillverkade detta sekel borde väl ha USB liksom, precis som att inga något moderna bilar har en förgasare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fan alltså... Folk blir dummare och dummare med tiden och eller åldern. Jag fick lära mig tidigt hur man klarar sig själv, bygger/konstruerar saker, varför vissa saker fungerar och andra går sönder - misslyckas man så lär man sig. Idag är fan folk dumma/korkade? Jag pratar om alla åldrar men framförallt unga "vuxna" runt 18.

"Hur länge kokar man ägg?" - Beroende på hur du vill ha ägget, och om det är kallt eller varmt 8-10 minuter?
"Varför kan man inte blanda rött i tvätten?" - Om det röda plagget är nytt kommer den röda färgen färga av sig.
"Varför blir det varmt i rummet?" Du har på tv och dator. solen tittar in genom fönstret.
"Varför pratar jag högre när jag har headset på mig?" - isolerar den ljudet utanför hör inte du dig själv och leder ofta till hög ton.

Frågorna tar aldrig slut... När jag var ung (okej jag är 32) - men alla dessa frågor förstod jag och jag kunde dessutom ta reda på svaren över rätt invecklade frågor själv. Fan, jag var 15 när jag intresserade mig om kärnkraft och dess fördelar/nackdelar. Varför tomma petflaskor flöt, hur man minimerade vibrationer i maskiner - ptja... lite allt möjligt.

Men idag hos unga vuxna och många vuxna är det ett under hur dessa personer ens förstår hur man kan starta en TV?!

Nej nu ska jag sova.

Det är väl bra att de frågar när de inte vet eller förstår? Och när de frågar är det bra med vuxna som kan och orkar svara. Jag tyckte att det var bra att mina barn frågade om saker. Ibland var det enkla frågor, ibland svårare och någon gång då och då var jag tvungen att läsa på, vid enstaka tillfällen blev det mycket matematik för att begripa hur jag skulle tackla frågan. I mitt tycke en häftig tid.

Svåraste frågan: Stannar tiden på randen till ett svart hål? Svaret: Ja det verkar som om tiden stannar för ett föremål som faller in i det svarta hålet i alla fall för en betraktare (vilket genererade en hel hop med följdfrågor av vilka jag bara kunde svara på ett par).

Roligaste frågan: Vad är en mutant? Jag kom på ett sätt att skoja med ungarna:
Jag: Vad är det som säger mu?
Äldsta ungen: En ko??
Jag: Precis, bra! Och en tant vet ni ju vad det är, eller hur?
Mellanungen: Det där tror jag inte på!
Jag: Jaså, ni litar inte på pappa? Då får ni ta reda på själva, varsågod, leta på internet.
Ett par timmar senare hade de kommit fram till 1. Pappa hade fel (hehe, så klart) 2. De hade hittat rätt svar + ett svar som var vanligt i populär-sci-fi men troligtvis inte var rätt.
Det blev mer pedagogiskt än jag hade tänkt eftersom det egentligen var ett skämt men de lärde sig att pappa inte kan allt och att det går att ta reda på saker utan att fråga.

Så, jag tyckte det var bra att de frågade, även om triviala saker, och kul att sätta igång deras geniknölar. Gör det! De blir intelligenta, nyfikna och vetgiriga om bara du kan ha tålamodet.

Rättade vad jag tänkt rätt men fingrarna skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du vet aldrig när en viss äldre kompetens behövs.

Det finns de idag som inte ens har sett en RS232-port.

Fast värsta problemet jag sett är de som blandar ihop AUI-port med Joystickport (båda 15-polig D-SUB). Joystick i AUI-port bränner nätverkskortet.

Jag fick en flaska vin som tack för att jag hjälpte en granne att lösa "nätverksproblemet". Det enda jag gjorde var att flytta nätverkskabeln så den satt i det "hål" där den passade istället för inmosad i fel uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag fick en flaska vin som tack för att jag hjälpte en granne att lösa "nätverksproblemet". Det enda jag gjorde var att flytta nätverkskabeln så den satt i det "hål" där den passade istället för inmosad i fel uttag.

Jag fick en flaska vin en gång för att mina grannar (ett äldre par) lyckats trycka F11 i Edge och inte förstod hur man fick tillbaka "den vanliga vyn" som de sa.

Men för att gubbgnälla lite; de renoverar en lägenhet i huset jag bor i. Stundtals låter det så högt jag inte hör mig själv tänka.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Men för att gubbgnälla lite; de renoverar en lägenhet i huset jag bor i. Stundtals låter det så högt jag inte hör mig själv tänka.

Nästan rakt under mitt hus bygger SL ny tunnelbana. Det borras hela dagarna och varje kväll utom söndag skjuter de en eller två sprängsalvor så allt skakar och ibland ramlar det ner saker från hyllor. Dock har hittills inget gått sönder (vad jag vet).

Rättade skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns visserligen ingen onödig kunskap, men extremt få människor kommer råka på såna saker.
Exemplen från första inlägget handlar ju om saker alla stöter på i sin vardag och man bör kunna för att få kallas vuxen.

Beror på ålder, klart gubbgnäll när man har sett 15-polig joystick.

Permalänk
Snusfri

Tänkte dra ut till stugan nu på eftermiddagen men det går tyvärr inte..
Hissen är trasig, så ringer till numret som står, får prata med en yngre tjej som säger att de (Midroc) inte har hand om hissen så hon kan inte göra något.

Ringer bovärden som inte svarar..

Så jag kan inte komma ut med min cykel, grannen som är 93 år och har rullator är fast i lägenheten..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Beror på ålder, klart gubbgnäll när man har sett 15-polig joystick.

Bortskämda ungdomar, när jag var liten hade vi bara 9 pinnar i joystickporten. 🕹

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Roligaste frågan: Vad är en mutant? Jag kom på ett sätt att skoja med ungarna:
Jag: Vad är det som säger mu?
Äldsta ungen: En ko??
Jag: Precis, bra! Och en tant vet ni ju vad det är, eller hur?
Mellanungen: Det där tror jag inte på!

Då har du missat att förklara att Milkshake görs genom att de i ett bakre rum på McDonald har en kossa i en anordning som skakar henne så att det blir Milkshake.

Choklad Milkshake görs naturligtvis av bruna kor

Detta funkade ett tag på vännen barn, men inte numera.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll - Blå rundstiftskontakter (sådana man har i bil m.m.) finns numera både i 4mm och 5mm variant.

Skitkul när man crimpat och upptäcker att nu passar det inte bara för att man just skaffat en ny 100-pack av vardera och då fått 4mm.

Visserligen finns gul i 5mm, men när man står där och har byggt ihop grejorna och skall montera dem så är det så dags att upptäcka det.

Permalänk
Avstängd

Fan vad det ska vara svårt att hotell i mölndal fortfarande (till rimligt pris/natt).
Ena lediga är Scandic till 4x priset per natt än Hotell Mölndalbro (som bara hade ledigt måndag-onsdag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fan vad det ska vara svårt att hotell i mölndal fortfarande (till rimligt pris/natt).
Ena lediga är Scandic till 4x priset per natt än Hotell Mölndalbro (som bara hade ledigt måndag-onsdag).

Ed Sheeran 10-11 aug på Ullevi och Way out West 11-13 aug, kan man väl gissa på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ed Sheeran 10-11 aug på Ullevi och Way out West 11-13 aug, kan man väl gissa på...

Fan då, kan de inte hålla till i kirruna eller nånstans lämpligare än där jag ska jobba

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte dra ut till stugan nu på eftermiddagen men det går tyvärr inte..
Hissen är trasig, så ringer till numret som står, får prata med en yngre tjej som säger att de (Midroc) inte har hand om hissen så hon kan inte göra något.

Ringer bovärden som inte svarar..

Så jag kan inte komma ut med min cykel, grannen som är 93 år och har rullator är fast i lägenheten..

Värre för din granne, men varför kan du inte bära cykeln i trappen?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bortskämda ungdomar, när jag var liten hade vi bara 9 pinnar i joystickporten. 🕹

Pah!
När jag var liten fanns ingen joystickport, inga joystick heller för den delen och faktiskt inte ens datorer (för gemene man).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fan alltså... Folk blir dummare och dummare med tiden och eller åldern. Jag fick lära mig tidigt hur man klarar sig själv, bygger/konstruerar saker, varför vissa saker fungerar och andra går sönder - misslyckas man så lär man sig. Idag är fan folk dumma/korkade? Jag pratar om alla åldrar men framförallt unga "vuxna" runt 18.

"Hur länge kokar man ägg?" - Beroende på hur du vill ha ägget, och om det är kallt eller varmt 8-10 minuter?
"Varför kan man inte blanda rött i tvätten?" - Om det röda plagget är nytt kommer den röda färgen färga av sig.
"Varför blir det varmt i rummet?" Du har på tv och dator. solen tittar in genom fönstret.
"Varför pratar jag högre när jag har headset på mig?" - isolerar den ljudet utanför hör inte du dig själv och leder ofta till hög ton.

Frågorna tar aldrig slut... När jag var ung (okej jag är 32) - men alla dessa frågor förstod jag och jag kunde dessutom ta reda på svaren över rätt invecklade frågor själv. Fan, jag var 15 när jag intresserade mig om kärnkraft och dess fördelar/nackdelar. Varför tomma petflaskor flöt, hur man minimerade vibrationer i maskiner - ptja... lite allt möjligt.

Men idag hos unga vuxna och många vuxna är det ett under hur dessa personer ens förstår hur man kan starta en TV?!

Nej nu ska jag sova.

Kan säga att det inte bara gäller "yngre" generationen. Det gäller nästintill alla personer som aldrig bott i eller ägt ett hus där man får göra allting själv. Om man nu inte har oändligt med pengar och anlitar folk till allt. Jobbar som fastighetstekniker för hyresrätter och folk är fan bakom flötet.

"Det drog kallt från ventilerna, så jag stängde dem"
Och du undrar varför det är ojämn värme i lägenheten

"Det är så dålig luft här inne. Och det blir svartmögel"
Ja, du har stängt alla dina ventiler.

"Det är så fuktigt i badrummet"
Ja, tro fan det när du hänger upp tvätt på ställning

"Mitt kylskåp/spis/tvätt/whatever är gammalt, jag betalar hyra och har rätt till ett nytt"
Nej, du har rätt till ett fungerande kylskåp och du kan ge dig fan på att jag kommer reparera det så länge det går

"Kan inte ni säga till grannen att sluta med (lägg in valfritt klagomål)"
Nej, jag är ingen jävla dagisfröken. Har du ett problem med din granne så får du ta det med hen själv

"Tvättstugan är skitig, städar ni inte den?"
Nej, det är inte VI(företaget) som brukar tvättstugan. Det är NI (hyresgäster) som gör det och det är NI som skall se till att den är hel och ren. Mitt jobb är att se till att utrustningen fungerar

"Det rinner ner dåligt i avloppet"
Har du gjort rent golvbrunnen?
- 25åring: Hur gör man det
.....................................

Kan fortsätta i all oändlighet.
Mitt jobb är bra på många sätt och jag trivs väldigt bra men det är helt otroligt hur folk tänker och resonerar. Folk är dessutom otroligt jävla lata.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

"Det drog kallt från ventilerna, så jag stängde dem"
Och du undrar varför det är ojämn värme i lägenheten

"Det är så dålig luft här inne. Och det blir svartmögel"
Ja, du har stängt alla dina ventiler.

Får mig att tänka på bostadsrättsföreningen jag satt i styrelsen för tidigare, där var det det en familj som pluggade och spacklade över fönsterventilerna "för att de var fula".

Edit: glömde att de även kaklade över ventilen i badrummet.

Permalänk
Avstängd

Vad resa ska vara tungt.
Vägde 2 väskor på jobbet.

Resväskan vägde 9.75kg och ryggsäcken med min 17@ släpbara dator vägde 11.05kg..
Pust. Senare idag ska det släpas runt från mölndal till Göteborg och vidare till 08-land.

Permalänk
Avstängd

Om jag söker på en resa där jag väljer jag vill vara framme 15:50, varför visar man då resor där jag är framme 1504, 1500, 1519, 1520 och 1534?

Västtrafiks reseplanerarer ju värdelös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Om jag söker på en resa där jag väljer jag vill vara framme 15:50, varför visar man då resor där jag är framme 1504, 1500, 1519, 1520 och 1534?

Västtrafiks reseplanerarer ju värdelös.

Det håller jag med om. Men det kan vara någon machine learning som vet att de brukar vara trekvart sena. För det är ju inte ovanligt.