Köpråd TYST minidator för automatisk trading

Permalänk

Köpråd TYST minidator för automatisk trading

Hej alla!

Tänkte köpa/bygga mig en liten tyst sak som ska stå på 24/7 och köra programvara för trading (MT4). Har redan en "stor" stationär för surf/spel/film, men jag vill kunna stänga ner den när jag går och lägger mig på kvällen. Tanken är att ställa minidatorn på en hylla och dra en HDMI-kabel till min befintliga skärm. Hur jag ska lösa det med tangentbord och mus får jag fundera på...

Hur som helst... det viktiga med minidatorn är inte en massa prestanda. MetaTrader 4 är inte särskilt krävande och det räcker med t.ex. Core i3, 8GB RAM och 128GB SSD med Windows 10. Det jag lägger vikt vid är att burken är tyst. Den får inte stå och surra och föra oväsen. Ett lätt susande är ok, men absolut inget morrande fläktljud eller en fläkt som varvar upp och ner hela tiden.

Vad finns det för alternativ? Jag är helt novis på minidatorer, men har kikat på att antingen bygga något i ett sånt där minichassi, eller kanske köpa en Intel NUC. Vad säger ni som hänger med i svängarna? Har byggt mina egna datorer sedan 1999, så själva hantverket har jag koll på, men vad ska jag sätta ihop med vad?

Permalänk
Medlem

En NUC som inte belastas är väldigt tyst.
Och utöver det så kan man justera strömförbrukningen så att den knappt hörs även vid max belastning.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En NUC som inte belastas är väldigt tyst.
Och utöver det så kan man justera strömförbrukningen så att den knappt hörs även vid max belastning.

Ok, då tror du att en Intel NUC i3 7100U Kabylake 2,5" kan vara något för mig? Jag klarar mig gärna under 5-6 kkr.

Förslag på lösning för tangentbord och mus? Antar att det kanske bara är att bita i det sura äpplet och köpa nytt av samma märke i par och en sån där "unified" USB-plopp i NUC'en?

Permalänk
Medlem

Valfri Intel NUC enligt prestandakrav. Jag förutsätter att du kör Windows på både din NUC och din egna dator, då styr du din NUC enkelt från din egna dator med Windows Remote Desktop, helt utan varken HDMI-kabel eller mus och tangentbord.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Valfri Intel NUC enligt prestandakrav. Jag förutsätter att du kör Windows på både din NUC och din egna dator, då styr du din NUC enkelt från din egna dator med Windows Remote Desktop, helt utan varken HDMI-kabel eller mus och tangentbord.

Åfasen, ja det är klart. Det tänkte jag inte på. Tack för tipset!

Permalänk

Faen, min Home-version av Win10 stöder inte Remote Desktop. :/

Permalänk
Medlem

@Horizon122: Då borde du väl kunna kasta in teamviewer eller liknande remote-verktyg istället bara?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av 50Spaenn:

@Horizon122: Då borde du väl kunna kasta in teamviewer eller liknande remote-verktyg istället bara?

Kolla, ännu ett bra tips. Tack! Ibland tänker man inte hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horizon122:

Kolla, ännu ett bra tips. Tack! Ibland tänker man inte hela vägen.

Det är lugnt!
Ibland ser man inte skogen för alla träden bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Hur gick det med den automatiska tradingen? Är du ekonomiskt oberoende nu eller bankrutt?