Sälja och köpa en färdigbyggd dator istället?

Permalänk
Medlem

Nu är i princip allt inköpt och jag väntar på grafikkortet men blev lite tveksam kring två saker.

Jag beställde ett RTX 3080 Ti för 9990:-. Var det ett bra köp med tanke på att nästa generation är på ingång? Spontant tror jag det är ett rätt bra pris för 3080 Ti men ni vet säkert mer än mig.
Värt att tillägga kanske är att jag spelar med en Huawei mateview 34” ultra wide och den har freesync vilket jag inte kommer kunna nyttja med RTX kortet då antar jag. Alternativt tänkte jag ett RX6900XT men blir inte riktigt klok på vilket kort som är bäst.

Chassit blev ett corsair 4000D airflow då det var det som fanns i lager så jag tog det direkt. Bör jag byta till Lian Li LANCOOL II Mesh C, är det någon större skillnad på dessa?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Nu är i princip allt inköpt och jag väntar på grafikkortet men blev lite tveksam kring två saker.

Jag beställde ett RTX 3080 Ti för 9990:-. Var det ett bra köp med tanke på att nästa generation är på ingång? Spontant tror jag det är ett rätt bra pris för 3080 Ti men ni vet säkert mer än mig.
Värt att tillägga kanske är att jag spelar med en Huawei mateview 34” ultra wide och den har freesync vilket jag inte kommer kunna nyttja med RTX kortet då antar jag. Alternativt tänkte jag ett RX6900XT men blir inte riktigt klok på vilket kort som är bäst.

Chassit blev ett corsair 4000D airflow då det var det som fanns i lager så jag tog det direkt. Bör jag byta till Lian Li LANCOOL II Mesh C, är det någon större skillnad på dessa?

Mvh

Dina val blir bra, 6900xt är ett grymt kort men skillnaden är inte så mycket. Nvidia har fördelen med rt samt dls.

Angående pris så är det ungefär den prestandan kostar om du inte kan tänka dig begagnat även med nya 4000 serien så kommer nog 4070 (rykte prestanda som 3090) ligga runt 7-8 och jag gissar 4080 10+, dock kanske man inte får sitt kort till nästa sommar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dina val blir bra, 6900xt är ett grymt kort men skillnaden är inte så mycket. Nvidia har fördelen med rt samt dls.

Angående pris så är det ungefär den prestandan kostar om du inte kan tänka dig begagnat även med nya 4000 serien så kommer nog 4070 (rykte prestanda som 3090) ligga runt 7-8 och jag gissar 4080 10+, dock kanske man inte får sitt kort till nästa sommar

Härligt att höra. Jag såg dock precis att RX6900XT gick att köpa för samma pris på Elfynd.se. Jag tänker enbart för freesyncens skulle men kanske snöar in mig på det för mycket🙂
Läste även att det ska gå att få igång g-sync på huawei mateview skärmarna men att de inte är officiellt testade av Nvidia. Huruvida optimalt detta är vågar jag dock inte uttala mig om🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Härligt att höra. Jag såg dock precis att RX6900XT gick att köpa för samma pris på Elfynd.se. Jag tänker enbart för freesyncens skulle men kanske snöar in mig på det för mycket🙂
Läste även att det ska gå att få igång g-sync på huawei mateview skärmarna men att de inte är officiellt testade av Nvidia. Huruvida optimalt detta är vågar jag dock inte uttala mig om🙂

För samma pris är 6900xt det bättre valet men båda är kort du kommer bli nöjd över. Angående free sync och gysnc så brukar jag själv aldrig använda det.
Det är väl bara gysnc ultimate skärmar det spelar roll på.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För samma pris är 6900xt det bättre valet men båda är kort du kommer bli nöjd över. Angående free sync och gysnc så brukar jag själv aldrig använda det.
Det är väl bara gysnc ultimate skärmar det spelar roll på.

Härligt, jag tror jag behåller det 3080 Ti jag beställde då🙂

Är det något jag bör tänka på med moderkortet? Jag köpte https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc... och vad jag kan se så har den även en M2 4.0 slot för min SSD. Detta är dock ett lite enklare moderkort om jag förstått det rätt, är det något som kommer sätta käppar i hjulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Det blev att behålla den och sälja gamla riggen. Jag fick trots allt processorn utan kostnad 🙂

Bra tänkt.
Det ser ju ut som att AMD i nästa generation kommer att göra som Intel och dra på med kärnor och effektförbrukning.
Och inte heller har dom antytt någonting om 3D cache modeller.
Vilket troligen betyder att din X3D kommer att vara väldigt konkurrenskraftig i spelande ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Härligt, jag tror jag behåller det 3080 Ti jag beställde då🙂

Är det något jag bör tänka på med moderkortet? Jag köpte https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc... och vad jag kan se så har den även en M2 4.0 slot för min SSD. Detta är dock ett lite enklare moderkort om jag förstått det rätt, är det något som kommer sätta käppar i hjulen?

Ingen fara med B550, det är en bra platform.
Du har fortfarande en 4.0 M.2 men extra platser blir 3.0.
Knappst nånting som du märker av utom i benchmarks möjligtvis.
I övrigt presterar B550 precis som X570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ingen fara med B550, det är en bra platform.
Du har fortfarande en 4.0 M.2 men extra platser blir 3.0.
Knappst nånting som du märker av utom i benchmarks möjligtvis.
I övrigt presterar B550 precis som X570

Super! Då är allt i sin ordning och bara att köra igång när grafikkortet anländer🙂

Jag insåg dock precis att på grafikkortet som jag beställt så ska där sitta en liten extra fläkt på baksidan och jag är rädd att kylaren till CPUn kommer ta emot den extra fläkten då de ser rätt tight ut mellan kylaren och GPU i denna videon https://youtube.com/watch?v=WX9IA-MLEZA

Grafikkortet jag beställt är ett kfa2 3080ti. https://www.kfa2.com/kfa2/graphics-card/30-series/geforce-rtx...

Eller jag rentav kanske kan strunta i den extra fläkten?🙂 Annars blir jag tvungen att åka och byta kylaren till en aio eller något annat mindre.

EDIT: Jag såg nu att den extra fläkten går att skippa sen hur mycket den extra fläkten hjälper till med temps låter jag vara osagt🙂

Permalänk
Medlem

Sitter med mitt 3080Ti nu (köpt för 9990:-) men är det verkligen värt det över ett vanligt 3080? Komplett kör Asus RTX 3080 för 8199:- dock med 10gb vram istället för 12gb.
Spelar i 3440x1440 om det gör någon skillnad (tänker vram) men hade jag ens märkt någon större skillnad mellan korten eller ska man byta ner sig till ett 3080 och spara 1800kr?