Permalänk
Medlem

filserver

Hej

Jag har istallerat om mint och kommer nu inte åt filerna på min ubuntuserver. Jag kommer in med putty och plex.

Jag har även windows 10 på db och då funkar det men inte i mint.

Jag har samma workgroup och använder samba.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

kan du pinga servern inifrån mint?

Permalänk
Medlem

Har du installerat smbclient? om den inte finns från början d.v.s (installerar du samba hänger den med)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

kan du pinga servern inifrån mint?

ja det kan jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Har du installerat smbclient? om den inte finns från början d.v.s (installerar du samba hänger den med)

samba är installerat på båda maskiner

Permalänk
Medlem

Du får nog kika i loggfilerna, /var/log/samba finns dem i, de bör ge en hint om vad som är tokigt.
Kika både på mint-burken och på filservern vad den säger.

Testa också ssh;a från båda håll, d.v.s från mint till filserver och från andra hållet tillbaka.
SMB rider ju inte direkt ovanpå linux-usern men de kan busa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du får nog kika i loggfilerna, /var/log/samba finns dem i, de bör ge en hint om vad som är tokigt.
Kika både på mint-burken och på filservern vad den säger.

Testa också ssh;a från båda håll, d.v.s från mint till filserver och från andra hållet tillbaka.
SMB rider ju inte direkt ovanpå linux-usern men de kan busa.

kan inte ssh från filserver till mint men tvärtom går.

Använder ingen brandvägg.

Vad ska man titta efter i loggfilerna? Här tar nog mina kunskaper slut tyvärr

edit: jag kan pinga åt båda håll

Permalänk
Medlem

Vad händer om du försöker logga in via cli?

smbclient -L *HOST_IP* -U *USERNAME*

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Vad händer om du försöker logga in via cli?

smbclient -L *HOST_IP* -U *USERNAME*

På servern säger den.....
Reconnecting with SMB1 for workgroup listing.
protocol negotiation failed: NT_STATUS_INVALID_NETWORK_RESPONSE
Failed to connect with SMB1 -- no workgroup available

på mint säger den......
SMB1 disabled -- no workgroup available

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

På servern säger den.....
Reconnecting with SMB1 for workgroup listing.
protocol negotiation failed: NT_STATUS_INVALID_NETWORK_RESPONSE
Failed to connect with SMB1 -- no workgroup available

på mint säger den......
SMB1 disabled -- no workgroup available

Om du lyckades logga in från din "Mint" maskin så borde du även se några Shares

Exempel:

Sharename Type Comment --------- ---- ------- test Disk Testy IPC$ IPC IPC Service (Samba 4.9.5-Debian) SMB1 disabled -- no workgroup available

Om du inte ser något pröva att köra detta på din host

sudo smbstatus

Ang felmedelandet när du kör smbclient på din host, testa att lägga till "-m SMB3" i kommandot.
Kan vara så att du försöker logga in med en version som din smbd inte klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Om du lyckades logga in från din "Mint" maskin så borde du även se några Shares

Exempel:

Sharename Type Comment --------- ---- ------- test Disk Testy IPC$ IPC IPC Service (Samba 4.9.5-Debian) SMB1 disabled -- no workgroup available

Om du inte ser något pröva att köra detta på din host

sudo smbstatus

Ang felmedelandet när du kör smbclient på din host, testa att lägga till "-m SMB3" i kommandot.
Kan vara så att du försöker logga in med en version som din smbd inte klarar av.

Sharename Type Comment
--------- ---- -------
print$ Disk Printer Drivers
IPC$ IPC IPC Service (user server (Samba, Ubuntu))
Reconnecting with SMB1 for workgroup listing.
protocol negotiation failed: NT_STATUS_INVALID_NETWORK_RESPONSE
Failed to connect with SMB1 -- no workgroup available

Vart i kommandot ska jag lägga till smb3?

från server.....
Samba version 4.7.6-Ubuntu
PID Username Group Machine Prot ocol Version Encryption Signing
-------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------

Service pid Machine Connected at Encryption Signing
-------------------------------------------------------------------------------- -------------

No locked files

från mint....
Samba version 4.13.17-Ubuntu
PID Username Group Machine Protocol Version Encryption Signing
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2887 nobody nogroup user (ipv4:127.0.0.1:47996) SMB3_11 - -

Service pid Machine Connected at Encryption Signing
---------------------------------------------------------------------------------------------
IPC$ 2887 user sön jul 24 19:43:02 2022 CEST - -

No locked files

Permalänk
Medlem

Du kan testa detta från mint.

nmap -p445 -Pn -vvv --script smb-protocols 10.42.0.164

Byt ip på slutet mot 127.0.0.1 för att se vad mint-burken är ställd på, och byt sen till ip för filservern för att se vad den svarar.

Ska se ut i stil med detta

Host script results: | smb-protocols: | dialects: | 2.02 | 2.10 | 3.00 | 3.02 |_ 3.11

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-07-24 23:27 CEST
NSE: Loaded 1 scripts for scanning.
NSE: Script Pre-scanning.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:27
Completed NSE at 23:27, 0.00s elapsed
Initiating Connect Scan at 23:27
Scanning localhost (127.0.0.1) [1 port]
Discovered open port 445/tcp on 127.0.0.1
Completed Connect Scan at 23:27, 0.00s elapsed (1 total ports)
NSE: Script scanning 127.0.0.1.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:27
Completed NSE at 23:27, 0.01s elapsed
Nmap scan report for localhost (127.0.0.1)
Host is up, received user-set (0.000053s latency).
Scanned at 2022-07-24 23:27:23 CEST for 0s

PORT STATE SERVICE REASON
445/tcp open microsoft-ds syn-ack

Host script results:
| smb-protocols:
| dialects:
| 2.02
| 2.10
| 3.00
| 3.02
|_ 3.11

NSE: Script Post-scanning.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:27
Completed NSE at 23:27, 0.00s elapsed
Read data files from: /usr/bin/../share/nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.13 seconds

Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-07-24 23:32 CEST
NSE: Loaded 1 scripts for scanning.
NSE: Script Pre-scanning.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:32
Completed NSE at 23:32, 0.00s elapsed
Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 23:32
Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 23:32, 0.00s elapsed
DNS resolution of 1 IPs took 0.00s. Mode: Async [#: 1, OK: 0, NX: 1, DR: 0, SF: 0, TR: 1, CN: 0]
Initiating Connect Scan at 23:32
Scanning 192.168.69.10 [1 port]
Discovered open port 445/tcp on 192.168.69.10
Completed Connect Scan at 23:32, 0.00s elapsed (1 total ports)
NSE: Script scanning 192.168.69.10.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:32
Completed NSE at 23:32, 0.04s elapsed
Nmap scan report for 192.168.69.10
Host is up, received user-set (0.00051s latency).
Scanned at 2022-07-24 23:32:24 CEST for 0s

PORT STATE SERVICE REASON
445/tcp open microsoft-ds syn-ack

Host script results:
| smb-protocols:
| dialects:
| NT LM 0.12 (SMBv1) [dangerous, but default]
| 2.02
| 2.10
| 3.00
| 3.02
|_ 3.11

NSE: Script Post-scanning.
NSE: Starting runlevel 1 (of 1) scan.
Initiating NSE at 23:32
Completed NSE at 23:32, 0.00s elapsed
Read data files from: /usr/bin/../share/nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.16 seconds

Permalänk
Medlem

https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-configure-samba-to-use-s...

Skickar en länk istället så det blir tydligt.
Kika där, och lägg till "min protocol = SMB2" på båda maskinerna enligt guide, direkt under Global och starta om smb igen.
Då bör du kunna ansluta från mint

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Det funkar tyvärr inte nu heller.

så här har jag lagt in det i båda samba...

#======================= Global Settings =======================

[global]

min protocol = SMB2

## Browsing/Identification ###

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = WORKGROUP

# server string is the equivalent of the NT Description field
server string = %h server (Samba, Ubuntu)

Permalänk
Medlem

När du postar output eller kod, använd [*code] [/code] (ta bort *) runt texten istället, blir mycket lättare att läsa
---

Eller har du skapat en egen smb användare som du försöker logga in med?

Hur ser configen ut för dina shares?
Exempel från min server:

[global] # General workgroup = WORKGROUP server role = standalone server # Logging log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 logging = file # Login # Users invalid users = root guest ok = no # Other [shary] path = /mnt/shary browseable = yes writeable = yes read only = no create mask = 0664 directory mask = 0775 hide unreadable = yes force user = nobody force group = nobody ...

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte behövt pilla allt för mycket med Samba så min kunskap sträcker sig inte allt för långt. Men tolkar jag ditt första inlägg korrekt så har ingenting förändring skett på serversidan utan endast en ominstallation av en klient. Så gissningsvis är det något som förändrats på din Mint-maskin efter ominstallation, antingen nyare version av någon mjukvara som förändrat beteendet eller att någon inloggningsuppgift skiljer. Tycker inte du ska behöva pilla på serversidan om ingenting har förändrats där.

Som @nikwad skrev så posta gärna konfigurationen för dina utdelningar. Kör även kommandot pdbedit -L som root på servern för att lista alla användare i Samba-databasen. Detta gör det enklare att lista ut om det kanske är någon uppgift som saknas när du försöker koppla upp dig. Målet som tidigare nämnt i tråden är att du ska kunna köra smbclient -L //serveripadress -U användarnamn från din Mint-maskin och se utdelningen i listan.

Permalänk
Medlem

jag har egen smbuser

Dock tror jag inte att det är fel på min server utan det är min mintmaskin som knasar.Det funkade innan jag ominstallerade mint.

Jag har windows 10 på db på samma maskin och då funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

jag har egen smbuser

Dock tror jag inte att det är fel på min server utan det är min mintmaskin som knasar.Det funkade innan jag ominstallerade mint.

Jag har windows 10 på db på samma maskin och då funkar det.

Du har med största sannolikhet rätt att det är din Mint-maskin som bråkar, men vi behöver output från kommandon för att kunna hjälpa dig vidare. Posta outputen (inom CODE-taggar här på Sweclockers) från pdbedit -L och cat /etc/samba/smb.conf (eller testparm) (printar din konfiguration inklusive shares) som root på din server.

Kan du på nytt köra smbclient -L //serveripadress -U användarnamn från din klient och klistra in fullständig output här? Det är lite rörigt från dina tidigare inlägg men om jag ser rätt så ser det ut som du faktiskt lycka ansluta till servern eftersom du ser en IPC$-share. Men du ser inga övriga shares så det finns ingenting att besöka.

Permalänk
Medlem

jag får tyvärr erkänna min dåliga forumsetikett men hur gör man med taggarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

jag får tyvärr erkänna min dåliga forumsetikett men hur gör man med taggarna?

Du placerar det du vill "sticka ut" inom CODE-taggar i forumet. I exemplet under behöver du ta bort punkten i båda taggarna.
[code.]
root@bottenskrap:~# pdbedit -L
daniel:1000:
[/code.]

Detta resulterar i att det ser ut så här vilket gör det enklare att läsa bland annan text:

root@bottenskrap:~# pdbedit -L daniel:1000:

Du kan använda knappen förhandsgranska när du skriver ditt inlägg för att se hur resultatet kommer se ut. Brukar förenkla när man formaterar inlägg.

Permalänk
Medlem

tdbsam_open: Failed to open/create TDB passwd [/var/lib/samba/private/passdb.tdb] tdbsam_getsampwnam: failed to open /var/lib/samba/private/passdb.tdb! User Search failed!

# Sample configuration file for the Samba suite for Debian GNU/Linux. # # # This is the main Samba configuration file. You should read the # smb.conf(5) manual page in order to understand the options listed # here. Samba has a huge number of configurable options most of which # are not shown in this example # # Some options that are often worth tuning have been included as # commented-out examples in this file. # - When such options are commented with ";", the proposed setting # differs from the default Samba behaviour # - When commented with "#", the proposed setting is the default # behaviour of Samba but the option is considered important # enough to be mentioned here # # NOTE: Whenever you modify this file you should run the command # "testparm" to check that you have not made any basic syntactic # errors. #======================= Global Settings ======================= [global] min protocol = SMB2 ## Browsing/Identification ### # Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of workgroup = YGGDRASILGROUP # server string is the equivalent of the NT Description field server string = %h server (Samba, Ubuntu) # Windows Internet Name Serving Support Section: # WINS Support - Tells the NMBD component of Samba to enable its WINS Server wins support = yes # WINS Server - Tells the NMBD components of Samba to be a WINS Client # Note: Samba can be either a WINS Server, or a WINS Client, but NOT both ; wins server = w.x.y.z # This will prevent nmbd to search for NetBIOS names through DNS. dns proxy = no #### Networking #### # The specific set of interfaces / networks to bind to # This can be either the interface name or an IP address/netmask; # interface names are normally preferred ; interfaces = 127.0.0.0/8 eth0 # Only bind to the named interfaces and/or networks; you must use the # 'interfaces' option above to use this. # It is recommended that you enable this feature if your Samba machine is # not protected by a firewall or is a firewall itself. However, this # option cannot handle dynamic or non-broadcast interfaces correctly. ; bind interfaces only = yes #### Debugging/Accounting #### # This tells Samba to use a separate log file for each machine # that connects log file = /var/log/samba/log.%m # Cap the size of the individual log files (in KiB). max log size = 1000 # If you want Samba to only log through syslog then set the following # parameter to 'yes'. # syslog only = no # We want Samba to log a minimum amount of information to syslog. Everything # should go to /var/log/samba/log.{smbd,nmbd} instead. If you want to log # through syslog you should set the following parameter to something higher. syslog = 0 # Do something sensible when Samba crashes: mail the admin a backtrace panic action = /usr/share/samba/panic-action %d ####### Authentication ####### # Server role. Defines in which mode Samba will operate. Possible # values are "standalone server", "member server", "classic primary # domain controller", "classic backup domain controller", "active # directory domain controller". # # Most people will want "standalone sever" or "member server". # Running as "active directory domain controller" will require first # running "samba-tool domain provision" to wipe databases and create a # new domain. server role = standalone server # If you are using encrypted passwords, Samba will need to know what # password database type you are using. passdb backend = tdbsam obey pam restrictions = yes # This boolean parameter controls whether Samba attempts to sync the Unix # password with the SMB password when the encrypted SMB password in the # passdb is changed. unix password sync = yes # For Unix password sync to work on a Debian GNU/Linux system, the following # parameters must be set (thanks to Ian Kahan <<kahan@informatik.tu-muenchen.de> for # sending the correct chat script for the passwd program in Debian Sarge). passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* . # This boolean controls whether PAM will be used for password changes # when requested by an SMB client instead of the program listed in # 'passwd program'. The default is 'no'. pam password change = yes # This option controls how unsuccessful authentication attempts are mapped # to anonymous connections map to guest = bad user ########## Domains ########### # # The following settings only takes effect if 'server role = primary # classic domain controller', 'server role = backup domain controller' # or 'domain logons' is set # # It specifies the location of the user's # profile directory from the client point of view) The following # required a [profiles] share to be setup on the samba server (see # below) ; logon path = \\%N\profiles\%U # Another common choice is storing the profile in the user's home directory # (this is Samba's default) # logon path = \\%N\%U\profile # The following setting only takes effect if 'domain logons' is set # It specifies the location of a user's home directory (from the client # point of view) ; logon drive = H: # logon home = \\%N\%U # The following setting only takes effect if 'domain logons' is set # It specifies the script to run during logon. The script must be stored # in the [netlogon] share # NOTE: Must be store in 'DOS' file format convention ; logon script = logon.cmd # This allows Unix users to be created on the domain controller via the SAMR # RPC pipe. The example command creates a user account with a disabled Unix # password; please adapt to your needs ; add user script = /usr/sbin/adduser --quiet --disabled-password --gecos "" %u # This allows machine accounts to be created on the domain controller via the # SAMR RPC pipe. # The following assumes a "machines" group exists on the system ; add machine script = /usr/sbin/useradd -g machines -c "%u machine account" -d /var/lib/samba -s /bin/false %u # This allows Unix groups to be created on the domain controller via the SAMR # RPC pipe. ; add group script = /usr/sbin/addgroup --force-badname %g ############ Misc ############ # Using the following line enables you to customise your configuration # on a per machine basis. The %m gets replaced with the netbios name # of the machine that is connecting ; include = /home/samba/etc/smb.conf.%m # Some defaults for winbind (make sure you're not using the ranges # for something else.) ; idmap uid = 10000-20000 ; idmap gid = 10000-20000 ; template shell = /bin/bash # Setup usershare options to enable non-root users to share folders # with the net usershare command. # Maximum number of usershare. 0 (default) means that usershare is disabled. ; usershare max shares = 100 # Allow users who've been granted usershare privileges to create # public shares, not just authenticated ones usershare allow guests = yes #======================= Share Definitions ======================= # Un-comment the following (and tweak the other settings below to suit) # to enable the default home directory shares. This will share each # user's home directory as \\server\username ;[homes] ; comment = Home Directories ; browseable = no # By default, the home directories are exported read-only. Change the # next parameter to 'no' if you want to be able to write to them. ; read only = yes # File creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to # create files with group=rw permissions, set next parameter to 0775. ; create mask = 0700 # Directory creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to # create dirs. with group=rw permissions, set next parameter to 0775. ; directory mask = 0700 # By default, \\server\username shares can be connected to by anyone # with access to the samba server. # Un-comment the following parameter to make sure that only "username" # can connect to \\server\username # This might need tweaking when using external authentication schemes ; valid users = %S # Un-comment the following and create the netlogon directory for Domain Logons # (you need to configure Samba to act as a domain controller too.) ;[netlogon] ; comment = Network Logon Service ; path = /home/samba/netlogon ; guest ok = yes ; read only = yes # Un-comment the following and create the profiles directory to store # users profiles (see the "logon path" option above) # (you need to configure Samba to act as a domain controller too.) # The path below should be writable by all users so that their # profile directory may be created the first time they log on ;[profiles] ; comment = Users profiles ; path = /home/samba/profiles ; guest ok = no ; browseable = no ; create mask = 0600 ; directory mask = 0700 [printers] comment = All Printers browseable = no path = /var/spool/samba printable = yes guest ok = no read only = yes create mask = 0700 # Windows clients look for this share name as a source of downloadable # printer drivers [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/printers browseable = yes read only = yes guest ok = no # Uncomment to allow remote administration of Windows print drivers. # You may need to replace 'lpadmin' with the name of the group your # admin users are members of. # Please note that you also need to set appropriate Unix permissions # to the drivers directory for these users to have write rights in it ; write list = root, @lpadmin [Backuphome] comment = Backuphome path = /media/Backuphome browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Biblioteket] comment = Biblioteket path = /media/Biblioteket browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Filmlager1] comment = Filmlager1 path = /media/Filmlager1 browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Filmlager2] comment = Filmlager2 path = /media/Filmlager2 browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Filmlager3] comment = Filmlager3 path = /media/Filmlager3 browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Blandat] comment = Blandat path = /media/Blandat browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Backupfilmlager2] comment = Backupfilmlager2 path = /media/Backupfilmlager2 browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil [Backupfilmlager1] comment = Backupfilmlager1 path = /media/Backupfilmlager1 browseable = yes read only = no hide dot files = yes force user = yggdrasil force group = yggdrasil

Sharename Type Comment --------- ---- ------- print$ Disk Printer Drivers Backuphome Disk Backuphome Biblioteket Disk Biblioteket Filmlager1 Disk Filmlager1 Filmlager2 Disk Filmlager2 Filmlager3 Disk Filmlager3 Blandat Disk Blandat Backupfilmlager2 Disk Backupfilmlager2 Backupfilmlager1 Disk Backupfilmlager1 IPC$ IPC IPC Service (yggdrasil server (Samba, Ubuntu)) Reconnecting with SMB1 for workgroup listing. protocol negotiation failed: NT_STATUS_INVALID_NETWORK_RESPONSE Failed to connect with SMB1 -- no workgroup available

Permalänk
Medlem

efter att kört sudo pdbedit står det så här

yggdrasil:1000:yggdrasil

Permalänk
Medlem

Det sista kommandot som du körde (smbclient) ser rätt ut eftersom du ser alla utdelningarna i listan, så tycker att det borde fungera i sådana fall. Vilken skrivbordsmiljö och filhanterare kör du i Linux Mint? Vad får du för felmeddelande när du försöker nå din samba-share på servern?

Fungerar det om du monterar en share manuellt? Exempel i mitt fall, byt ut ip-adress, SHARE (mot te x Biblioteket) och username. Mount-kommandot kommer fråga efter ditt lösenord.

# Skapa en tom katalog under /mnt och montera in din Samba-share från servern daniel ~$ sudo mkdir /mnt/testsamba daniel ~$ sudo mount -t cifs //192.168.0.1/SHARE /mnt/testsamba -o username=daniel daniel ~$ ls -l /mnt/testsamba/ (...borde lista dina filer...) # Rensa upp daniel ~$ sudo umount /mnt/testsamba daniel ~$ sudo rmdir /mnt/testsamba/

Permalänk
Medlem

kunde inte mounta

yggdrasil@yggdrasil:~$ sudo mount -t cifs //192.168.69.10/Biblioteket /mnt/testsamba -o yggdrasil Password for root@//192.168.69.10/Biblioteket: ********* mount error(22): Invalid argument Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

använder cinnamon standard.

servern finns bara inte "den här datorn" får inget felmed.

Permalänk
Medlem

Det blev lite fel när du angav användarnamnet. Skriv följande istället:

sudo mount -t cifs //192.168.69.10/Biblioteket /mnt/testsamba -o username=yggdrasil

Permalänk
Medlem

yggdrasil@yggdrasil:~$ ls -l /mnt/testsamba/ total 0 drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 BackupPlex drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 Blandat drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 5 2019 'DTS music' drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 'DTS videos' drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 E drwxr-xr-x 2 root root 0 Sep 22 2021 Konserter drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 LAGER drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 'Martina filmer' drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 4 2019 'THX demo' drwxr-xr-x 2 root root 0 Jul 29 2021 TV

Permalänk
Medlem

Då ser det ut att funka nu. Men den är mountad med root så du kommer inte att kunna ändra något men du kan iaf stega igenom mapparna och läsa filerna.
Om du vill kunna ändra så måste du mounta med din användare eller lägga till dig i en grupp som du ger skriv rättigheter till mounten.
Gör ett antagande att din användare har uid 1000, annars så kör du bara " id " eller " id -u yggdrasil " om nu yggdrasil är din användare.

sudo mount -t cifs //192.168.69.10/Biblioteket /mnt/testsamba -o username=yggdrasil,uid=1000,gid=1000

https://unix.stackexchange.com/questions/68079/mount-cifs-net...

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, det borde betyda att det fungerar. Jag satte upp Mint i en VM lite snabbt (valde Cinnamon som edition/skrivbordsmiljö då den var överst, vet ej vad du använder) och du borde kunna göra detsamma via filhanteraren som finns där. Klicka på ikonen till höger om "fältet" så kan du toggla att kunna skriva in en sökväg manuellt. Skriv in smb://192.168.69.10/Biblioteket så bör du få upp en ruta där du kan fylla i användarnamn och lösenord. Sedan borde du vara i mål. Du kan sedan lägga till den till bokmärke om du högerklickar på den under Network i den vänstra menyn. Jag misstänker att det är så du hade det upplagt tidigare?

Exempel men med mina uppgifter:

Permalänk
Medlem

Det funkade

det va inte riktigt så här jag hade förut...då gick jag in i nätverk och där fanns servermappen breve windowsmappen och klickade på den för att komma in till diskarna men det här funkar oxå.

Jag kan bara inte förstå varför det blev så här?? kanske nyare version av mint?

När jag ändå har dej på tråden så har jag ett problem till....Serven är ju inte alltid på så när jag har startat mint och senare startar servern så måste jag starta om mint för att kunna se diskarna. Finns det nåt bättre sätt?