Söndagsmatiné: Under huven på JPEG-algoritmen

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Under huven på JPEG-algoritmen

Det utbredda formatet komprimerar bilder till en bråkdel av originalstorleken utan att fullständigt förstöra dem. Matematik och snillrika lösning ligger bakom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi gick igenom den här algoritmen på universitetet. Smarta människor som ser saker på nya sätt, att klassa bilder som frekvenser av färgskiftningar och spara de viktigaste koefficienterna… inte direkt första tanken som hade slagit mig

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vi gick igenom den här algoritmen på universitetet. Smarta människor som ser saker på nya sätt, att klassa bilder som frekvenser av färgskiftningar och spara de viktigaste koefficienterna… inte direkt första tanken som hade slagit mig

Samma här.

Ett problem är dock att användningsområdena förändrades. Någon gång slutet på 1990 talet kunde man skicka in sin filmrulle för framkallning och även få bilderna på en diskett. I runt samma veva kunde man skicka in bilder för att få dem utskrivna. Det går diskutera när detta behov kraftigt minskades.

Min poäng är att folk gick från utskrivet till jpg fil så ställde folk helt andra krav på bilden. Saker som man tidigare inte kunde se kan folk nu se med inzooming.

Idag börjar allt mer AI komma in, folk vill i en bild använda smarta masker och annat. Om då information har försvunnet med att någon använder en icke förlustfri komprimering så kan dessa smarta masker bli sämre.

Så argument som vissa på 1990 talet hade emot bättre kvalite för det ändå inte går se någon skillnad, blir exakt samma på jpg med hög kompringsgrad och mycket dataförluster.

Permalänk
Medlem

Jag skapar ofta diagram med tunna linjer och på 1990-talet använde jag säkert oftare .gif än. jpg och senare. jpeg.

När .png kom så blev det snabbt favoriten.

Nja, jag undviker fortfarande .jpg trots att det kanske har blivit bättre. Jag har inte riktigt testat på ett decennium eller så.

Har .jpg blivit bättre på tunna linjer? Är det någon som testat? Jag har inte möjlighet förrän i morgon.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag skapar ofta diagram med tunna linjer och på 1990-talet använde jag säkert oftare .gif än. jpg och senare. jpeg.

När .png kom så blev det snabbt favoriten.

Nja, jag undviker fortfarande .jpg trots att det kanske har blivit bättre. Jag har inte riktigt testat på ett decennium eller så.

Har .jpg blivit bättre på tunna linjer? Är det någon som testat? Jag har inte möjlighet förrän i morgon.

Jpeg är vad det är. Det har inte ändrats. Formatet är till för foton. Det ska inte användas till diagram eller text etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag skapar ofta diagram med tunna linjer och på 1990-talet använde jag säkert oftare .gif än. jpg och senare. jpeg.

Menar du jpeg2000 kanske?
För jpeg och jpg är ju exakt samma format.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Menar du jpeg2000 kanske?
För jpeg och jpg är ju exakt samma format.

Jag trodde att de hade slagits samman. Men, så var tydligen inte fallet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vi vet alla hur det egentligen gick till:

Permalänk
Medlem

Bild- och videokomprimering har visserligen förbättrats en hel del över tiden, men chroma subsampling och DCT är fortfarande grundstenar i de flesta moderna codecs.

En annan sevärd video på samma tema: https://xiph.org/video/vid1.shtml

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Häftigt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag skapar ofta diagram med tunna linjer och på 1990-talet använde jag säkert oftare .gif än. jpg och senare. jpeg.

När .png kom så blev det snabbt favoriten.

Nja, jag undviker fortfarande .jpg trots att det kanske har blivit bättre. Jag har inte riktigt testat på ett decennium eller så.

Har .jpg blivit bättre på tunna linjer? Är det någon som testat? Jag har inte möjlighet förrän i morgon.

Han säger ju specifikt i klippet att jpeg inte är för datorgenererade bilder utan för foton.
För skarpa bilder som vektor grafik o text blir skit med jpeg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros