Helgsnack: När blir datorn för effekttörstig?

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Att bränna så mycket energi för nöjes skull är förmodligen ett brott mot mänskligheten (eller något liknande). Så vi kan nog räkna med begränsningar i framtiden likt maxeffekt på dammsugare och glödlampor.

Du inser väl att icke nödvändiga flyg-, tåg-, båt- och bilresor skulle bli förbjudna långt innan dess då de "bränner" sinnessjukt mycket mer energi än datorspelande?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Allt över behov av nuvarande 850w psu faller för mig. Men håller mig gärna runt 300-400w. Finns absolut ingen anledning annat än "vill ha" för mig att skaffa vassare komponenter än så.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Prestanda per watt blir intressant att jämföra mellan tillverkarna. Sedan att kommande cpu/gpu är riktiga prestandamonster innebär också att man måste avgöra vad som lagom för ens egna behov.

Personligen väljer jag nog hellre en produkt med lägre effekt så länge prestandan är ok för mig. Kör i 1440P

Kör med en större custom loop vilket kan kyla runt 500W med mycket låga varvtal vilket innebär att det är ganska tyst även vid spelande. Men kan utan problem klara det dubbla om jag offrar ljudnivå, ser dock ingen anledning med tanke på den prestanda man får från gpu som drar endast 200-300w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Du inser väl att icke nödvändiga flyg-, tåg-, båt- och bilresor skulle bli förbjudna långt innan dess då de "bränner" sinnessjukt mycket mer energi än datorspelande?

Nej, nu blandar du logik och miljötänk och de har inget med varandra att göra. Fråga vilken miljöpartist som helst.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker man skall klara sig på 450w idag, om man är entusiast så runt 600w.

Kommer inte gå in på varför osv, vet bakomliggande faktorer att till att det ser ut som det gör idag - men detta är vad jag tycker.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Nej, nu blandar du logik och miljötänk och de har inget med varandra att göra. Fråga vilken miljöpartist som helst.

Grejen är att eliten aldrig kommer vilja ge upp sina privatjetar, Lotus Evijas och 3090 Ti:s. Istället kommer de se till att det blir så dyrt så att vanliga människor inte har råd med det. Vi ser redan den utvecklingen med flygbiljetter, bilar och elpriser.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

När 10A inte räcker blir det jobbigt ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

När ljudnivån blir för hög för kortet ska fungera som det ska.
Jag kör allt så tyst jag kan men ändå så inget är nära throttlenivå under vanlig load.
Semi-passivt nätagg o gpu är ju ett måste. Sen kör jag noctua fläktar med låg rpm kurva.

Har även mitt ljuddämpade chassi i en alex hurts för få undan hela burken och tysta ner den ytterligare.

Jag är mer känslig för högfrekventa fläktvinande, coilwine osv dock än de flesta.

Men sen är det ju inte som man kör sitt system under 100% load 24/7 direkt med normal användning.
Så återstår att se antar jag framförallt hur värmeutvecklingen blir och hur mycket oljud som krävs för hålla nere tempen på normal nivå.

Permalänk
Medlem

Tror Steam Deck ligger totalt på 25-30W. Det tycker jag är lagom.

Permalänk
Medlem

Ju mindre ju bättre. Slipper jag gå över mitt 750 watts agg är jag nöjd.
Fick lite hopp när 1080 släpptes med 180 watt tdp. Var vanligt med 200-250 watt för topp kort. Sedan gick det snabbt utför.
Lycklitvis kan man minska watten rätt mycket utan att tumma så mycket på prestandan. Får se när korten lär sig undervolting

Framtiden ser däremot rätt dyster ut. Blir säkert ett nytt chassi vid nästa uppgradering som kan skyffla ut all värme med mer ljud som följd.

Mitt 3080 höjde cpu tempen med 5-10 grader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

1.21 Gigawatt

Permalänk
Medlem

Om effektvakten slår ifrån när tanten samtidigt försöker laga mat... Det vore jobbigt. Men minns inte vad proppskåpet klarar riktigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

När det blir för varmt i rummet.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min nuvarande strömförbrukning så ca 100 W för CPU och 200 W för GPU är väl ganska bra riktlinjer tycker jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var min smärtgräns går.

Min bekvämlighetsnivå är mellan 300-400W för ett system, baserat på ljud, värme och inköpskostnad. Mer watt leder ofta till att någon eller flera parametrar sticker iväg vilket kräver någon form av trixande.

Idealt vore under 150W för ett helt system.

Permalänk
Medlem

Kör en i7-8700/2070 super med ett nätagg på 450W, är inte jättesugen på att uppgradera till något som kräver att jag dessutom byter nätagg.

Permalänk
Medlem

700watt kan jag tycka ett system med allt möjligt inkopplat kan dra max. Efter det så blir det värme problem i både rum och på korten så förstår inte hela vitsen med att köpa cpuer du inte kan maxa då den throttlar.. Folk köper blint det bästa för det är det bästa. Inte för att de fakiskt behöver all kräm produkten kan leverera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om effektvakten slår ifrån när tanten samtidigt försöker laga mat... Det vore jobbigt. Men minns inte vad proppskåpet klarar riktigt.

haha när tanten lagar mat! Tror dock dem två är helt separate säkringar. Jag tror i ett rum så har man generellt (notera tror) så är det 230V x 10A som motsvarar runt 2300W innan säkringen går i Moderna Svenska Hushåll. Så 2000W är nog ett bra tak

Kör jag syntetisk load på min maskin (GPU+CPU) med en ganska fläskig custom loop, så når jag närmare 700w, vilket redan värmer upp mitt rum på tok för mycket och kan redan här tycka jag är nära en gräns för mycket.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

haha när tanten lagar mat! Tror dock dem två är helt separate säkringar. Jag tror i ett rum så har man generellt (notera tror) så är det 230V x 10A som motsvarar runt 2300W innan säkringen går i Moderna Svenska Hushåll. Så 2000W är nog ett bra tak

Kör jag syntetisk load på min maskin (GPU+CPU) med en ganska fläskig custom loop, så når jag närmare 700w, vilket redan värmer upp mitt rum på tok för mycket och kan redan här tycka jag är nära en gräns för mycket.

Frågan är ju vad huvudsäkringren är specad till. Jag har 16A, vilket lär vara rätt vanligt, och kan tänka mig det skulle bli problem om allting körs på max samtidigt.

Permalänk
Medlem

typ 300w~ hela datorn känns som ett rimligt tak

Permalänk
Medlem

Gränsen går väl nu när elen är för dyr.
Nu skulle solceller sitta fint. Hoppas de nya högeffektiva kommer snart.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Om effektvakten slår ifrån när tanten samtidigt försöker laga mat... Det vore jobbigt. Men minns inte vad proppskåpet klarar riktigt.

Skrivet av roo:

haha när tanten lagar mat! Tror dock dem två är helt separate säkringar. Jag tror i ett rum så har man generellt (notera tror) så är det 230V x 10A som motsvarar runt 2300W innan säkringen går i Moderna Svenska Hushåll. Så 2000W är nog ett bra tak

Kör jag syntetisk load på min maskin (GPU+CPU) med en ganska fläskig custom loop, så når jag närmare 700w, vilket redan värmer upp mitt rum på tok för mycket och kan redan här tycka jag är nära en gräns för mycket.

Jag måste missa något.
De små säkringarna i min lägenhet ligger på 10A.
Det är ca 50% chans att en av dem slår ifrån om jag kör vattenkokare, mikro och dator med riktigt tungt spel sammtidigt.
Ingen koll på vad datorn drar. Men då vattenkokaren ligger på 2200w och mikron ligger på 800w. Borde inte säkringen slå ifrån bara av att dessa två körs sammtidigt?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Alltså min nuvarande dator tycker jag ligger på smärtgränsen. Har ett RX570 och en Ryzen5 3400g i den... Det blir nog med lagring m.m. ca 300-350w under load. Sonens dator har passerat den gränsen och jag inser att nästa uppgradering av min maskin också passerar gränsen.

Nu är ju lyckligtvis skärmarna mer energieffektiva idag än för 15 år sen men dom blir bara större och större. Minns fortfarande med fasa mitt bygge 2002 med dubbla 17" skärmar... Bara skärmarna låg på 150w styck... Det var aldrig kallt i datorrummet trots att balkongdörren stod på glänt året om.

Permalänk
Medlem

Effektmässigt när propparna i huset går 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

3070 är maxgränsan någonstans för grafikkort. Då har jag undervoltat förstås med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

När man har Vattenfall som elleverantör utan bundet elpris och läser om skräckpriser uppemot 6kr/kwh. Då vet man att vattenfall tar uppemot 12-15kr/kwh bara för att dom kan.
Blir väl i sluttampen så att man får lira på Android och ladda plattan i bilen... När vi nu nalkas mot en energikris (alla ska köra elbil, förbättrar ju allt) att spela på PC när det kostar 10-20kr/h kommer nog flera föräldrar att bli lika rabiata som på modemtiden när telefonräkningen kom...

Permalänk
Medlem

Jag inser att jag inte tillhör målgruppen för high-end grafikkort, men jag vill helst ha ett passivt kylt grafikkort, gärna på max 75W. CPU ca 100W.

Mitt AMD 7750 börjar bli till åren kommet, funderar på att byta till ett passivt AMD RX460 eller liknande, om jag hittar något. Gissar att Apples senaste GPU slår denna på mycket och till sjukt mycket lägre WW. (Wasted Watts). Och utvecklingen på mobiler/laptops är snabb med hårt fokus på effektivitet, folk (gamers) flest kommer att tycka prestandan är good enough.

Skulle dock kunna tänka mig ett nytt, passivt, kort också, till rätt pris. Men den nischnarknaden har väl gått till cpu+gpu integrerat.

Tror att andelen "gamers" som sitter på strömsnåla burkar kommer att öka. Allt fler kommer att använda laptops och allt färre av dessa vill betala dyrt för datorer som stånkar och håller på.

Sverige har f. ö ganska låga elpriser, så jag tror de stora europeiska marknaderna (Tyskland, UK etc) kommer att gå före med att konsumenter (och företag) driver på för strömsnålare produkter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Med dagens elpriser bör kanske inte datorn snitta högre än att priset blir över 1Kr/h, sedan kan ju datorn gärna få dra en del vis maxbelastning, 500W på ett maxklockat grafikkort utan exotisk kylning är inga problem, så länge det kan gå ner till 75-100W i viloläge. Det vore ju trevligt om strömmen från PCI-E porten kunde räcka (dvs inga PCI-E strömkablar nödvändiga) till att starta Windows i felsäkert läge.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker vi redan är förbi toppen och värre blir det.

Om jag och sambon spelar tillsammans med kort från 4000 serien så lutar det mot ~2000W ström som dras i kontoret. Sen lär vi köra AC på det så ~3kW för att spela. Kommer ju strategiskt behöva planera elen med kablar från olika rum.

Elpriset är inte största problemet, det är att behålla komforten när lägenheter redan är för varma utan datorer.

Funderar på vad man ska göra, kanaler som tar in sval luft utifrån kanske. Odlingstält ala LTT eller kanske sätta alla datorer i ett rack i ett annat rum.

Försätter vi så här lär man planera runt det när man bygger hus, vara redo att ha ett rum med elektronik som kan dra över 5kW åt gången.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag är inte känslig för hur mycket komponenterna drar isolerat i sig inom rimliga nivåer. Men med det sagt så blir strömtörstiga komponenter givet allt annat lika dyrare än strömsnålare diton (strömreglering och försörjning, kylning osv). Och redan som det är så är PC för nöjesbruk för dyrt för många.

Det börjar bli ett för stort problem. Tror även att grafikkortstillverkarna kommer börja inse det nu när mininghysterin blåst över att folk nog inte kommer vara villiga att betala hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Jag trodde i min enkelhet att ju mindre CPUer och GPUer kommer att bli i framtiden ju mindre ström skulle gå åt, men det har visat sig helt fel. Så skall man köpa en andel i ett vindkraftverk för att säkra sig i framtidens spelande?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.