Permalänk
Medlem

Nytt bygge men kan inte boota från USB

Hej!
Har precis byggt färdigt min dator och försöker boota från USBn men får bara upp meddelandet som ni ser på bilden f

USBn skapade jag för 1 vecka sedan och använde på min gamla dator för att ominstallera Windows och då funkade det perfekt (jag antar den funkar för fler installationer?)

Jag har ändrat i UEFI till att boota från USB i boot priority och provat massa olika settings med legacy boot option osv. USBet är av äldre slaget med usb 2.0.
I uefi så ser jag även usbn två gånger, den ena heter ”generic flash disk 8.07” och den andra ”uefi generic flashdisk 8.07, partion 1”

Har någon tips på hur jag ska gå tillväga?
Specs:
Moderkort: gigabyte b550 auros elite v2
Cpu: ryzen 7 5800x3d
Gpu: KFA2 RTX 3080ti
Lagring: samsung evo 980pro, M2 SSD

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Välj någon av dina startenheter du har, pröva dig fram.
Har du ändrat mellan CSM/Legacy & UEFI för USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Välj någon av dina startenheter du har, pröva dig fram.
Har du ändrat mellan CSM/Legacy & UEFI för USB?

Ja jag avaktiverade CSM men då fick jag ett annat problem och bara en helt svart skärm varje gång datorn startade. Fick återställa cmos på moderkortet med en skruvmejsel så nu har jag bild igen i alla fall.

Nu står dock CSM som disabled och även fast jag sätter CSM som ”on” i bios och sparar inställningarna så händer inget, när datorn startat om så är CSM av igen. Den verkar inte spara inställningen.

Startar jag om datorn så går den rakt in i bios och verkar inte försöka boota från usbet. Jag kan heller inte se min SSD som ett boot option längre heller efter att CSM är avstängt. Nu syns bara ”Uefi usb”.

Ska man ha secure boot av eller på?

Permalänk
Medlem

Använd ”Boot Override” som finns under ”Save & Exit” i bios.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Använd ”Boot Override” som finns under ”Save & Exit” i bios.

Provade det nu, skärmen blinkar till sen händer inget :/

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, fick inaktivera alla enheter (boot Devices) tills jag hittade den korrekta. Dock var detta på en annan modell av moderkort, men kan vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igranen:

Hade liknande problem, fick inaktivera alla enheter (boot Devices) tills jag hittade den korrekta. Dock var detta på en annan modell av moderkort, men kan vara värt ett försök.

Jag ska prova detta. Har hittat ett nytt USBminne jag ska testa med så det inte är något sånt som spökar.

Permalänk
Medlem

Testat olika portar? Usb 3.1, 3.0, 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Testat olika portar? Usb 3.1, 3.0, 2.0?

Ja har provat fronten på chassit, båda USB, 2.0 på moderkortet på baksidan samt USB 3.1. Även kopplat ur mus och annat så jag bara har tangentbordet inkopplat.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Installationen är igång nu. Jag var tvungen att koppla in min sekundära skärm via hdmi då jag inte fick någon bild med display port via huvudskärm men det körde igång automatiskt så fort jag byte USB sticka😃
Men visst ska man kunna använda samma USB minne för flertalet installationer utan att behöva göra om installationsfilen på usb stickan?