Värt att uppgradera stationär dator eller inte?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera stationär dator eller inte?

Hej,

Jag har en relativt gammal stationär spel-dator ståendes, som inte använts alls de senaste åren. Nu kan jag inte hålla mig ifrån att börja med Total War Warhammer 3 när det stora sandbox-läget snart släppts.

Jag undrar om jag kan klara mig med nuvarande dator med uppgradering av grafikkort eller om det kanske är att hoppas på för mycket? Jag behöver inte datorn till någonting annat för tillfället utan det är egentligen endast detta spel som jag önskar spela i 2560x1440.

Datorn i fråga har i dagens läge följande komponenter:

Nätagg - Corsair RM650x
Moderkort - Asus Maximus Impact VIII mini-ITX z170
Processor - Intel 6600K skylake, 4 Cores @ 4500Mhz
RAM - 16GB DDR4 körs i 3000Mhz om jag inte minns fel
SSD - Samsung Evo 850 250GB
Grafikkort - Nvidia GTX960
Kylare - Noctua NH-D15
Chassi - Fractal Design core 500

Har också en en adapter från U.2 till M2 (då moderkortet endast tar U.2), så hade tänkte införskaffat en NVME-SSD.

CPU går inte att klocka högre, då jag inte fått det bästa exemplaret.

Är nöjd med bygget då det tar lite plats och är knäpptyst vid idle.

Jag vet att en 4-kärnors processor inte är mycket att hurra för 2022, dock verkar det som just Warhammer Total War ändå är dåligt optimerat med gammal motor, Directx 11 bland annat. Såg följande med en 9900K:

Tror ni det skulle vara värt att kolla efter en begagnad 7700K med 8 threads? Om jag har tur kan jag klocka upp den högre också. Moderkortet stödjer inte någon senare generation. Att byta till annat moderkort, ny CPU kan vara prisvärt, men väntar då nog hellre något år för ett större nybygge då.

När det kommer till grafikkort, tänkte jag något i klass med 3060ti eller liknande, kanske 4060 när den väl släpps, tar väl då med till nästa bygge, även om det är overkill nu.

Jag skulle gärna komma över 50 fps average frame rate, men då det är strategi spel är inte det det kritiska, mer att det fungerar utan lagg och problem.

Tror ni att jag klarar mig på en gammal skylake eller i annat fall kaby lake?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Att byta upp dig till en 7700k gör skillnad men inte prisvärt. Börja med att byta grafikkortet. Men allt bättre än rtx 3050 med 7700k kommer inte cpun klara att leverera tillräckligt (bottleneck). Men som du skrev så kan du ju ta med dig grafikkortet till nästa bygge om det inte räcker till.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Hej,

Jag har en relativt gammal stationär spel-dator ståendes, som inte använts alls de senaste åren. Nu kan jag inte hålla mig ifrån att börja med Total War Warhammer 3 när det stora sandbox-läget snart släppts.

Jag undrar om jag kan klara mig med nuvarande dator med uppgradering av grafikkort eller om det kanske är att hoppas på för mycket? Jag behöver inte datorn till någonting annat för tillfället utan det är egentligen endast detta spel som jag önskar spela i 2560x1440.

Datorn i fråga har i dagens läge följande komponenter:

Nätagg - Corsair RM650x
Moderkort - Asus Maximus Impact VIII mini-ITX z170
Processor - Intel 6600K skylake, 4 Cores @ 4500Mhz
RAM - 16GB DDR4 körs i 3000Mhz om jag inte minns fel
SSD - Samsung Evo 850 250GB
Grafikkort - Nvidia GTX960
Kylare - Noctua NH-D15
Chassi - Fractal Design core 500

Har också en en adapter från U.2 till M2 (då moderkortet endast tar U.2), så hade tänkte införskaffat en NVME-SSD.

CPU går inte att klocka högre, då jag inte fått det bästa exemplaret.

Är nöjd med bygget då det tar lite plats och är knäpptyst vid idle.

Jag vet att en 4-kärnors processor inte är mycket att hurra för 2022, dock verkar det som just Warhammer Total War ändå är dåligt optimerat med gammal motor, Directx 11 bland annat. Såg följande med en 9900K:

https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2022/02/Total-War-Warhammer-III-CPU-benchmarks.png

Tror ni det skulle vara värt att kolla efter en begagnad 7700K med 8 threads? Om jag har tur kan jag klocka upp den högre också. Moderkortet stödjer inte någon senare generation. Att byta till annat moderkort, ny CPU kan vara prisvärt, men väntar då nog hellre något år för ett större nybygge då.

När det kommer till grafikkort, tänkte jag något i klass med 3060ti eller liknande, kanske 4060 när den väl släpps, tar väl då med till nästa bygge, även om det är overkill nu.

Jag skulle gärna komma över 50 fps average frame rate, men då det är strategi spel är inte det det kritiska, mer att det fungerar utan lagg och problem.

Tror ni att jag klarar mig på en gammal skylake eller i annat fall kaby lake?

Kanske skulle skaffa nytt grafikkort så länge och uppgradera resten sen. Annars om du har pengarna och kunnigheten för det kan ju du alltid köpa nya komponenter och återanvända så mycket du kan för en ny dator

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort borde räcka för det spelet, med nya NIS uppskalningsfunktionen får man en till prestandaskjuts: https://www.reddit.com/r/totalwar/comments/syrlos/nvidia_user...

Verkar gå i 4K 60 fps med NIS på på 9900k/3090.