Permalänk
Medlem

Windows server 2012

Jag har en uppgift som går ut på att jag ska köra Windows server 2012 i Microsoft ”virtual lab” direkt i webbläsaren.
Men jag hittar inte var jag gör detta nånstans.
Någon här som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Jag har en uppgift som går ut på att jag ska köra Windows server 2012 i Microsoft ”virtual lab” direkt i webbläsaren.
Men jag hittar inte var jag gör detta nånstans.
Någon här som vet?

Jag får känslan att det är Technet Virtual Labs som åsyftas, en tjänst som diskuteras t.ex. här. Den tjänsten finns dock inte längre såvitt jag vet.

Sedan är det ju en riktigt gammal Windowsversion som du förutsätts köra (2012 R2, 2016, 2019, 2022 har släppts sedan dess), vilket väl bara understryker att hela den där uppgiften kanske inte riktigt åldrats med värdighet...

Om det nu alltså är en uppgift i en kurs du går, så fråga kursledaren vad det är tänkt att ni ska göra.
Antingen om de tillhandahåller något, eller installera en lokal VM t.ex.
Det kanske duger att köra Azure trial t.ex., men är skeptisk att Windows 2012 finns som färdigt alternativ där (med tanke på att det är en så gammal version).

Vore ju dock mer rimligt att lära sig någon mer aktuell Windowsversion, kan jag tycka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Kanske är en del i en kurs/lab där det senare ingår i uppgiften att migrera över AD etc till något nyare. 2012 har ju trots allt fortfarande extended support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Jag har en uppgift som går ut på att jag ska köra Windows server 2012 i Microsoft ”virtual lab” direkt i webbläsaren.
Men jag hittar inte var jag gör detta nånstans.
Någon här som vet?

Är det att du ska kunna fjärrstyra Windows i webbläsaren? Isåfall kolla in guacamole, själv kör jag med det när jag ska via webbläsaren enkelt kunna komma åt mina Windows/Linux VMs.