Mäklare alltså [stressar budgivare, går ej att få tag i osv.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du frågar mäklaren, sen försöker du ta reda på kontaktuppgift till säljaren (helst epostadress kanske, annars skulle jag smsa). De bör väl vara intresserade av att få alla bud meddelande till sig även dem. Jag skulle bli skitförbannad även som säljare om mäklaren struntat i att meddela ett bud för att hon hade bråttom till Mallorca.

Mäklaren har en skyldighet att vidarebefordra samtliga bud men är inte skyldig att informera budgivare om övriga bud eller skäl till varför säljaren valde att sälja till någon annan.
Det är endast slutlig köpare som har rätt att få spekulantlista samt budhistorik.

Permalänk
Skrivet av Wakakuu:

Mäklaren har en skyldighet att vidarebefordra samtliga bud men är inte skyldig att informera budgivare om övriga bud eller skäl till varför säljaren valde att sälja till någon annan.
Det är endast slutlig köpare som har rätt att få spekulantlista samt budhistorik.

Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev eller så svarar du på något helt annat. Ingenstans har jag skrivit att mäklaren har skyldighet att informera icke vinnande budgivare om övriga bud eller skäl varför säljaren säljer till en viss budgivare.

Återigen, jag har gjort precis som jag skrev. Jag bjöd på en lägenhet för många år sen, var enda budgivare men hörde inget svar från mäklaren så jag tog reda på säljarens kontaktuppgifter själv och det visade sig att mäklaren inte ens hade vidarebefordrat mitt bud till säljaren. Jag och säljaren kom själva överens om köpesumman. Säljaren var inte jättenöjd med sin mäklare minst sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ugh, mäklare och telefonförsäljare är de enda två yrken jag aktivt ogillar. Riktigt dryga, sliskiga och sådär självsäkert sluga båda två. Hetsiga när det passar, frånvarande när det inte gör det.

Usch! 🤮

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev eller så svarar du på något helt annat. Ingenstans har jag skrivit att mäklaren har skyldighet att informera icke vinnande budgivare om övriga bud eller skäl varför säljaren säljer till en viss budgivare.

Återigen, jag har gjort precis som jag skrev. Jag bjöd på en lägenhet för många år sen, var enda budgivare men hörde inget svar från mäklaren så jag tog reda på säljarens kontaktuppgifter själv och det visade sig att mäklaren inte ens hade vidarebefordrat mitt bud till säljaren. Jag och säljaren kom själva överens om köpesumman. Säljaren var inte jättenöjd med sin mäklare minst sagt.

Det var inte menat som kritik, isåfall ber jag om ursäkt. Att mäklaren inte vidarebefordrade ditt bud är ju under all kritik och bryter mot FML och god mäklarsed. Hoppas att du blir bättre behandlad i framtiden.

Permalänk
Medlem

Varför vill en mäklare få till en snabb affär även om fastigheten går till ett pris som ligger långt under det man hade kunnat få efter om man väntar ett tag? Dom tjänar väl mer på att sälja en fastighet för ett högre pris än snabbt?

Permalänk
Medlem

Mäkleriet är vilda västern. Det är bara damsugeförsäljare med dyrare kostymer o finare parfymer. Otroligt hur de seriösa mäklarna i branchen tillåter att det släpps in under samma paroller som de som är seriösa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Varför vill en mäklare få till en snabb affär även om fastigheten går till ett pris som ligger långt under det man hade kunnat få efter om man väntar ett tag? Dom tjänar väl mer på att sälja en fastighet för ett högre pris än snabbt?

Nej de tjänar mer på att göra många affärer oavsett försäljningspris.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Varför vill en mäklare få till en snabb affär även om fastigheten går till ett pris som ligger långt under det man hade kunnat få efter om man väntar ett tag? Dom tjänar väl mer på att sälja en fastighet för ett högre pris än snabbt?

De tar ofta betalt i procent. Om objektet säljer för 1 eller 1.1 MSEK spelar mindre roll, de tjänar betydligt mer på att sälja ett andra objekt inom samma tidsram så ren volymbusiness.

Mäklare har väl inte behövt jobba heller då vi hade högkonjunktur på bostadsmarknaden länge, men lär vi tuffare framöver så då kan det nog bli en utrensning av mindre duktiga.

Permalänk
Medlem

Som köpare upplever jag också att mäklare är sjukt svåra att göra med. Som säljare är det ganska enkelt. De flesta jag känner skriver på de där standardavtalen om 3 mån ensamrätt osv. Man kanske glömmer att mäklaren mycket hellre vill sälja ditt objekt än att du vill ha just den mäklaren.
Jag har bestämt ett pris jag vill ha, en deadline och ett arvode jag är beredd att betala. Då har det inte vart några konstigheter

Skrivet av Ibymafayhas:

De tar ofta betalt i procent. Om objektet säljer för 1 eller 1.1 MSEK spelar mindre roll, de tjänar betydligt mer på att sälja ett andra objekt inom samma tidsram så ren volymbusiness.

De tar betalt i det man kommer överens om. Kan va fast, provision eller en kombo.
Folk är lite för snälla med mäklare tror jag.
Lite som folk som bara accepterar en bolåneränta utan att kolla upp bankens inlåningsränta först

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej de tjänar mer på att göra många affärer oavsett försäljningspris.

Stämmer verkligen detta? Jag menar låter en mäklare ett objekt ligga ute till försäljning i 1 år vad förlorar han på det? Jag menar det innebär väl inget extra arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Varför vill en mäklare få till en snabb affär även om fastigheten går till ett pris som ligger långt under det man hade kunnat få efter om man väntar ett tag? Dom tjänar väl mer på att sälja en fastighet för ett högre pris än snabbt?

Det behöver inte vara svårare än att säljaren är skitnödig och behöver hosta upp pengar för något annat och hellre tar ett lite lägre pris än väntar. Mäklaren har noll bostäder och får ju faktiskt inte "mäkla" sin egen bostad, eftersom det inte är förenligt med det system vi har i Sverige.

Skrivet av Ibymafayhas:

De tar ofta betalt i procent. Om objektet säljer för 1 eller 1.1 MSEK spelar mindre roll, de tjänar betydligt mer på att sälja ett andra objekt inom samma tidsram så ren volymbusiness.

Mäklare har väl inte behövt jobba heller då vi hade högkonjunktur på bostadsmarknaden länge, men lär vi tuffare framöver så då kan det nog bli en utrensning av mindre duktiga.

Procent med ett lägsta arvode i kr är vanligt, men det förekommer också procentsats på försäljningspris under X kr, plus Y % av av kronor i försäljningspris överstigande X kr. Då är Y % en betydligt högre procentsats. Men det beror förstås på vilket avtal om tecknats.

Skrivet av eFoppa:

Som köpare upplever jag också att mäklare är sjukt svåra att göra med. Som säljare är det ganska enkelt. De flesta jag känner skriver på de där standardavtalen om 3 mån ensamrätt osv. Man kanske glömmer att mäklaren mycket hellre vill sälja ditt objekt än att du vill ha just den mäklaren.
Jag har bestämt ett pris jag vill ha, en deadline och ett arvode jag är beredd att betala. Då har det inte vart några konstigheter

De tar betalt i det man kommer överens om. Kan va fast, provision eller en kombo.
Folk är lite för snälla med mäklare tror jag.
Lite som folk som bara accepterar en bolåneränta utan att kolla upp bankens inlåningsränta först

Mnjae, det finns bra och dåliga mäklare, liksom mindre knepiga och mer knepiga. Sedan är det klart att när allt bara går uppåt och pengarna regnar från skyn så kan nästan vilka sopprötter som helst klara sig och tjäna pengar. I en eventuell annan typ av marknad som blir mer långvarig så kommer agnarna skiljas från vetet.

Ensamrätten är inte särskilt konstig. Mäklaren får normalt sett inga pengar om försäljningen inte görs och säljaren kan alltid, oavsett vad mäklaren tycker, vägra att sälja till pris X eller person Y. Sedan kan man förstås sy ihop alla möjliga typer av avtal, men det är så normalupplägget fungerar i Sverige. I andra länder förekommer varierande typer av upplägg och även då det att säljare och köpare har varsitt ombud, istället för en teoretiskt neutral part mellan.

Vad man vill betala kan man ju räkna baklänges på vad man tror att man kommer att få betalt, även om man använder rakt procentupplägg och inte fast arvode.

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Stämmer verkligen detta? Jag menar låter en mäklare ett objekt ligga ute till försäljning i 1 år vad förlorar han på det? Jag menar det innebär väl inget extra arbete?

Glöm ej många mäklare har en lön som består av: fastgrundlön + provision.

Hellre sälja massor med fastigheter än få absolut bästa pris för säljaren. Tänk dig 2% arvode och en bostad för 1 miljon, mäklaren får 20000:- får han sålt det för 1,2 mil = 24000:- men kanske får vänta i flera månader för rätt köpare, och om man kör fast arvode så spelar det inge roll hur mkt det säljs för då mäklaren får bestämd summa oavsett. Och om man prestera för dåligt dvs med för få avslut av affärer per år kanske man får sparken?

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Stämmer verkligen detta? Jag menar låter en mäklare ett objekt ligga ute till försäljning i 1 år vad förlorar han på det? Jag menar det innebär väl inget extra arbete?

Ja det stämmer. Har flera vänner som är mäklare så jag vet. De förlorar på så sätt att
1. De får inget betalt förrän det säljs. De får bara några enstaka procent av prisökningen vilket inte gör det värt det jämfört med att sälja fler objekt/vecka.
2. Det ser inte bra ut för mäklaren att ha objekt som inte säljs inom några veckor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, ja mäklare... Och säljare kan jag meddela.
Det gäller att vara påläst, och man behöver vara ganska tuff mot dem.

Jag håller på att leta hus tillsammans med min flickvän. Vi har båda var sitt att sälja också. Jag tecknade kontrakt med en mäklare redan för 3 mån sedan. Jag tog hem inte mindre än fem mäklare. Fastnade först för en, men han sköt upp kontraktsskrivningen mellan mig och honom två gånger, då valde jag istället en annan mäklare. Pratar man med mer än en så är det ju ganska lätt att få en känsla för husets värde. Det blir också lättare att förhandla om priset. Jag föredrar en skala där de får 5-10% över ett visst belopp, så det betyder något för dem att få ut ytterligare 100k. En skala där de tar 2% av slutpriset ger ju inte lika mycket kick om de höjer priset. Sedan har min mäklare bindningstid på kontraktet, men den har nu gått ut. Så skulle det hända något med priserna eller annat nu så kommer jag så klart att förhandla om villkoren.

Där vi tittar på hus så är det främst en mäklarfirma som säljer 80% av husen. Och på de vi tittat på har nästan alla sålts av samma kille. Han är glad för att snacka och tonar ner fel och annat. Till slut tröttnade jag på honom och frågade om han kunde gå i god för vad han hade sagt och om jag kunde få det i skrift. Det gick ju så klart inte. Då frågade jag honom varför han i så fall uttalade sig om ifall felen var allvarliga eller inte. Nu säger han inget mer om det.
Sedan var vi överens om en säljare om att köpa ett hus. Kvällen innan vi skulle skriva kontrakt ringer mäklaren, samma kille, och säger att det kommit in ett nytt bud. Jag blir fullständigt galen på honom. Det är inte olagligt att göra så, men det är ju inte snyggt. Mäklaren kör sin stil med att han inte bestämmer och inte kan göra något. Det stämmer ju iofs, men samtidigt så är han ju ett med säljaren i det läget. Att säga att man inte har något med det att göra är bullshit. Han hade så klart kunna säga till säljaren att man får stå för vad man bestämt. Men det vill ju inte mäklaren. 100k högre pris är mer provision. Så efter vi pratat om detta också så är han väldigt vänlig och hjälper oss att hitta intressanta objekt istället. Man får dressera dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ensamrätten är inte särskilt konstig. Mäklaren får normalt sett inga pengar om försäljningen inte görs och säljaren kan alltid, oavsett vad mäklaren tycker, vägra att sälja till pris X eller person Y. Sedan kan man förstås sy ihop alla möjliga typer av avtal, men det är så normalupplägget fungerar i Sverige. I andra länder förekommer varierande typer av upplägg och även då det att säljare och köpare har varsitt ombud, istället för en teoretiskt neutral part mellan.

Vad man vill betala kan man ju räkna baklänges på vad man tror att man kommer att få betalt, även om man använder rakt procentupplägg och inte fast arvode.

Du verkar ha missförstått mig. Ensamrätten i sig är inget jag vänder mig emot. Jag menar att många bara skriver på ett standardavtal. Det är en av de mest klassiska argumenten jag hör i mitt yrke när jag förhandlar ”det här är ett standardavtal vi har med alla leverantörer”.
Vad jag menar är att man själv kan styra hur länge ensamrätten ska gälla osv. Det är svårt att som säljare bli missnöjd med en mäklare om man är tydlig med deadline, minsta pris, och arvode.

När jag sålt har jag gett mäklaren 2 månader max, ett fast arvode för vad jag vill ha och en hög provision på överskjutande del över ett visst belopp.
Just nu kanske marknaden är lite svalare men vad ska man bli missnöjd med om man är tydlig med minsta pris man accepterar, deadline och arvode?
Kanske deadline nu då om mäklaren misslyckas. En mäklare brukar dock inte åta sig ett ”omöjligt” uppdrag.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det här med undersökningsplikt, jag sålde en lägenhet för några år sedan och efter att köparen flyttat in får jag höra att en av spisplattorna inte fungerar. Jag använde aldrig den plattan och visste heller inte att den var trasig (om man ska tro köparen). Tur för mig som inte behövde göra något åt det, men om rollerna var ombytta. Vem fasen testar spisen under visningen? Jag kände ju inte till felet som sagt och tog därför inte upp det i protokollet om kända fel.

Permalänk
Avstängd

Mäklaryrket kommer försvinna så småningom helt orimliga provisioner som de ska ha för vad dom gör, händer redan i USA där diverse plattformar tar över mer och mer.

Permalänk
Avstängd

Om jag skulle köpa ett nytt hus, så skulle jag ta dit egen person som besiktigar. När jag köpte nuvarande hus så var det en klausul i kontraktet, att om besiktningsmannen fann fel för mer än x kr så skulle jag ha möjlighet att bryta kontraktet eller få kompensation.

Edit: Om det inte känns bra med mäklaren, så skulle jag inte köpa. Väldigt enkelt.

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om jag skulle köpa ett nytt hus, så skulle jag ta dit egen person som besiktigar. När jag köpte nuvarande hus så var det en klausul i kontraktet, att om besiktningsmannen fann fel för mer än x kr så skulle jag ha möjlighet att bryta kontraktet eller få kompensation.

Edit: Om det inte känns bra med mäklaren, så skulle jag inte köpa. Väldigt enkelt.

Du har uppenbarligen inte köpt något hus i Stockholmsområdet det senaste årtiondet 😃
Helt omöjligt att göra så som du säger här. Kanske ändras förhoppningsvis om marknaden lugnar ner sig lite nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har uppenbarligen inte köpt något hus i Stockholmsområdet det senaste årtiondet 😃
Helt omöjligt att göra så som du säger här. Kanske ändras förhoppningsvis om marknaden lugnar ner sig lite nu.

I Stockholm så säljs väl många hur i regel innan första visningen. helt osedd. Typ
Så har jag fått uppfattningen om 08-marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har uppenbarligen inte köpt något hus i Stockholmsområdet det senaste årtiondet 😃
Helt omöjligt att göra så som du säger här. Kanske ändras förhoppningsvis om marknaden lugnar ner sig lite nu.

Det har du helt rätt i.

Permalänk
Medlem

Strax innan jag insjuknade i ME 2016 gick jag kostant på visningar men hann aldrig köpa något innan jag blev sjuk. Denna hets från mäklare, lockpriser, budgivningar mm bidrog garanterat till mitt insjuknande. Hade ett pissjobb som jag hatade också. Och en flickvän som jag i efterhand fått veta var otrogen kostant bakom min rygg eftersom hon är en inkarnation av antikrist själv. Men om man ska rangordna de olika nivåerna i helvetet så kommer nog destruktiv partner på förstaplats. Därefter manipulativ arbersgivare som är beredd att offra sina anställdas hälsa för kortsiktiga vinster samtidigt som man kastar floskler ur sig om "hållbarhet" på diverse morgonmöten. Därefter kommer nog mäklare på en stark tredjeplats. XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Baserat på vad en mäklare drar in i provision tycker jag dock inte det låter superjobbigt utan snarare som en del i jobbet.

Det har du helt rätt i, svårt att jämföra om inget likvärdigt säljs.

Håller med. Det är ju fan helt sjuka jävla summor mäklare drar in på att i princip knappt göra något.
Husen har ju sålt sig själva de sista åren..
Lite fotografering som en fotograf gör och lite standardiserat pappersjobb. Är väl inte allt för ofta de är fullt pålästa på bostaden i fråga heller.. Jag skulle ju hellre prata med säljaren än att ha en mellanhand vid frågor. Likaså vid försäljning..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har uppenbarligen inte köpt något hus i Stockholmsområdet det senaste årtiondet 😃
Helt omöjligt att göra så som du säger här. Kanske ändras förhoppningsvis om marknaden lugnar ner sig lite nu.

Gäller inte bara Sthlm.. Är det någon köpare som blir endast lite jobbig så är det ju bara att ta en annan budgivare för säljaren.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja det stämmer. Har flera vänner som är mäklare så jag vet. De förlorar på så sätt att
1. De får inget betalt förrän det säljs. De får bara några enstaka procent av prisökningen vilket inte gör det värt det jämfört med att sälja fler objekt/vecka.
2. Det ser inte bra ut för mäklaren att ha objekt som inte säljs inom några veckor.

Men det är ju inte så att bara för mäklaren sitter på ett objekt så hindrar det dom från att ta på sig mera uppdrag? Eller har jag missat något?

Jag menar vad gör en mäklare mer än tar bud när objektet väl ligger ute?

Punkt nr 2 kan jag dock förstå.

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Men det är ju inte så att bara för mäklaren sitter på ett objekt så hindrar det dom från att ta på sig mera uppdrag? Eller har jag missat något?

Jag menar vad gör en mäklare mer än tar bud när objektet väl ligger ute?

Punkt nr 2 kan jag dock förstå.

Mäklarna har ofta bara exklusivitet i 3 månader så de vill garanterat sälja inom den tidsrymden. Men visst, prova du att bli mäklare och ta så många uppdrag du kan och sitt på dem i 12 månader utan att aktivt försöka få till avslut och se hur nöjda både kunder och chefer du kommer ha.

Varför kan du inte bara acceptera att det är så här det är? Har du pratat med någon mäklare om det här? Jag har pratat med flera. Fråga hundra mäklare och du kommer inte hitta en enda som hellre vill ha högre slutpriser än fler avslut. Hur mycket en mäklare tjänar korrelerar i mycket högre grad till antalet affärer än slutprisnivåerna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Nu är jag ju inte från Stockholm, men för mig så är köparen den som ställer villkor. Om jag som köpare inte vill ställa upp på säljarens villkor, så köper jag ju inte. För mig är det enkelt, men jag är ju från landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Mäklarna har ofta bara exklusivitet i 3 månader så de vill garanterat sälja inom den tidsrymden. Men visst, prova du att bli mäklare och ta så många uppdrag du kan och sitt på dem i 12 månader utan att aktivt försöka få till avslut och se hur nöjda både kunder och chefer du kommer ha.

Varför kan du inte bara acceptera att det är så här det är? Har du pratat med någon mäklare om det här? Jag har pratat med flera. Fråga hundra mäklare och du kommer inte hitta en enda som hellre vill ha högre slutpriser än fler avslut. Hur mycket en mäklare tjänar korrelerar i mycket högre grad till antalet affärer än slutprisnivåerna.

Ursäkta men jag är nog bara trögtänkt

Jag har för tillfället kontakt med en mäklare som skall sälja ett objekt. Direkt efter kontraktet var han på och hetsade om att sälja till "hans kontakter". Vilket verkar vara långt under de priser man hade kunnat förvänta sig.

Har alltid trott att mäklaren stod på säljarens sida men uppenbarligen har jag inte förstått hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Nu är jag ju inte från Stockholm, men för mig så är köparen den som ställer villkor. Om jag som köpare inte vill ställa upp på säljarens villkor, så köper jag ju inte. För mig är det enkelt, men jag är ju från landet.

Så kan du ju göra, men du kommer knappast få något köpt i de flesta städer idag. Objekten går till andra, mindre besvärliga, köpare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Så kan du ju göra, men du kommer knappast få något köpt i de flesta städer idag. Objekten går till andra, mindre besvärliga, köpare.

Tja, då är inte jag någon köpare. Synd om mig.