Blir telefoner långsammare efter uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Blir telefoner långsammare efter uppdateringar?

Hej!

Jag har haft en OnePlus 7t Pro i över 18 månader. Men efter uppdateringen till senaste Android har den blivit sjukt dålig. Hänger sig, går inte att ringa osv. Har även märkt på tidigare telefoner att de blivit grymt långsamma efter några "stora" uppdateringar.

Finns det någon som jämfört en fullt uppdaterad telefon (när de var flaggskepp) och en fullt uppdaterad telefon något år senare?

Enda anledningen till att jag bytte telefon var att just mjukvaran totalt sabbade den. Annars hade jag gärna fortsatt använda den.

Vad tror ni? Blir det medveten försämring i nyare uppdateringar? Nya uppdateringar kanske taxar telefonen mer, men med en high end telefon i begynnelsen borde man ju vara lite säker på prestandabiten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Medveten - väldigt svårt att sia om och känns som att vi lätt kommer in på konspirationsteorier snabbt (om det inte finns någon som erkänt sig göra just detta)! Men det känns rimligt att en telefon kan bli långsammare av uppdateringar över tid eftersom operativsystemet kanske blir mer krävande.

Gissningsvis om man uppdaterar från exempelvis Android 9 till Android 10 (jag hittade bara på versionsnummer eftersom jag inte vet var de är just nu - men du förstår).

Permalänk
Medlem

Android version 11 har buggat sönder och dragit onödigt mycket mer batteri än vad android 10 gjorde vilket även finns en massa kommentarer om på oneplus forumet. Jag själv använde android 10 fram tills för någon vecka sedan då jag väntar på android 12.

Permalänk
Medlem

Var det inte äpplet som drog ner cpu prestandan för att spara på batteriet utan användarnas vetskap. Händer nog en del bakom kulisserna som man inte har någon koll på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Jag har haft en OnePlus 7t Pro i över 18 månader. Men efter uppdateringen till senaste Android har den blivit sjukt dålig. Hänger sig, går inte att ringa osv. Har även märkt på tidigare telefoner att de blivit grymt långsamma efter några "stora" uppdateringar.

Finns det någon som jämfört en fullt uppdaterad telefon (när de var flaggskepp) och en fullt uppdaterad telefon något år senare?

Enda anledningen till att jag bytte telefon var att just mjukvaran totalt sabbade den. Annars hade jag gärna fortsatt använda den.

Vad tror ni? Blir det medveten försämring i nyare uppdateringar? Nya uppdateringar kanske taxar telefonen mer, men med en high end telefon i begynnelsen borde man ju vara lite säker på prestandabiten.

Om man känner av problem efter en större uppgradering, (en Android versions uppgradering) så kan det lösas med att återställa telefonen, det skulle jag göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

En del problem kan försvinna om man återställer telefonen när man bytt andoidversion så at man börjar om med en "rena förutsättningar" och inte drar med sig en del gamla saker som är "halvuppdaterade"
Det är likadant som med datorer, att bara uppdatera ger inte alltid bra resultat utan ibland behöver man installera om för att få bästa resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ser det som en planerat åldrande konspiration.

Inom det mesta så är hur produkten fungerar när den är ny det allra viktigaste. Inom film så avgör man typ om en film är en ekonomisk flopp eller inte efter biografförsäljningen.

Detta leder till att inom Androidmobiler så läggs såklart mest pengar på mobilen när den är ny och det sedan dalar. Att medvetet försämra den kan de göra, men då lär köparen inte välja samma märke igen. Det enda vore om alla tillverkare kunde gå tillsammans och göra försämra deras mobiler. Alltså lite som konspirationen att världens länder myndigheter har gått ihop och dölja att jorden är platt.

Men generellt av mjukvaror så får varje mer funktioner och det är lätt att göra de mer krävande, någon gång händer raka motsatsen men inte mycket.

När det gäller Apple. Så har de från början en mycket snabbare cpu, väldigt klient os och sedan tjänar de miljardbelopp på Vendor-lock in som handlar om att låsa in tillverkarna i en plattform.
Det är precis samma som playstation och ps5, där tillverkarna inte tjänar så mycket pengar på konsolerna men det andra.

Min generella åsikt är att jag inte tycker prestandan i mobiler idag är ett så stort problem, jag stör mig mycket mer på kass zoom, superstörande kamerahål och dåligt batteritid. (mer energieffektiv cpu sparar såklart lite)
När det gäller Apple så är deras enligt mig vettiga mobiler så fruktansvärt dyra (13 500kr) och jag hade idag inte köpt en sådan eller Android i samma prisklass. Speciellt inte när hop/vikbara mobiler snart närmar sig detta pris.

*edit*
En fördel till Apple har är såklart volymerna. Säg att Apple säljer 1000gånger så mycket av en modell än Oneplus. Ja då kan de väldigt förenklat lägga 1000gånger så mycket utvecklingstid på underhåll.

Men som sagt alla har vi olika saker som vi stör oss på. Jag själv stör mig på brister i hårdvaran som jag vet ofta om 6 månader innan telefonens ens har släpps. (genom nyhetsartiklar, rumors och liknande)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det som en planerat åldrande konspiration.

Inom det mesta så är hur produkten fungerar när den är ny det allra viktigaste. Inom film så avgör man typ om en film är en ekonomisk flopp eller inte efter biografförsäljningen.

Detta leder till att inom Androidmobiler så läggs såklart mest pengar på mobilen när den är ny och det sedan dalar. Att medvetet försämra den kan de göra, men då lär köparen inte välja samma märke igen. Det enda vore om alla tillverkare kunde gå tillsammans och göra försämra deras mobiler. Alltså lite som konspirationen att världens länder myndigheter har gått ihop och dölja att jorden är platt.

Men generellt av mjukvaror så får varje mer funktioner och det är lätt att göra de mer krävande, någon gång händer raka motsatsen men inte mycket.

När det gäller Apple. Så har de från början en mycket snabbare cpu, väldigt klient os och sedan tjänar de miljardbelopp på Vendor-lock in som handlar om att låsa in tillverkarna i en plattform.
Det är precis samma som playstation och ps5, där tillverkarna inte tjänar så mycket pengar på konsolerna men det andra.

Min generella åsikt är att jag inte tycker prestandan i mobiler idag är ett så stort problem, jag stör mig mycket mer på kass zoom, superstörande kamerahål och dåligt batteritid. (mer energieffektiv cpu sparar såklart lite)
När det gäller Apple så är deras enligt mig vettiga mobiler så fruktansvärt dyra (13 500kr) och jag hade idag inte köpt en sådan eller Android i samma prisklass. Speciellt inte när hop/vikbara mobiler snart närmar sig detta pris.

*edit*
En fördel till Apple har är såklart volymerna. Säg att Apple säljer 1000gånger så mycket av en modell än Oneplus. Ja då kan de väldigt förenklat lägga 1000gånger så mycket utvecklingstid på underhåll.

Men som sagt alla har vi olika saker som vi stör oss på. Jag själv stör mig på brister i hårdvaran som jag vet ofta om 6 månader innan telefonens ens har släpps. (genom nyhetsartiklar, rumors och liknande)

Det kan sammanfattas mycket enklare än med en konspiration:

Du vill inte betala för eller kompromissa med andra egenskaper för att få en produkt med längre förväntad livstid.

Därför finns det ingen konkurrensfördel i att tillverka en sån telefon åt dig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det kan sammanfattas mycket enklare än med en konspiration:

Du vill inte betala för eller kompromissa med andra egenskaper för att få en produkt med längre förväntad livstid.

Därför finns det ingen konkurrensfördel i att tillverka en sån telefon åt dig.

Jag förstår inte riktigt. Jag har haft smartphones sedan slutet av 1900talet. För precis alla mobiler så är det hårdvaran som har gjort att jag har bytt mobil. Detsamma gäller inom PC, folk byter ej grafikkort främst för att drivrutinerna till det gamla grafikkortet är dåligt.

Inom mobiltelefoner så börjar de ej vikbara att stagnera i utveckling och då kommer den stora skaran använda dem i längre tid. Detta öppnar upp för tillverkare att mer satsa på premium mobiler. Den stora frågan är vad tjänar en tillverkare som inte har någon merförsäljning på att underhåll 5år gamla mobiler? Där lösningen inom Android bör vara så klient os som ej kräver en massa extrajobb.

*edit*
Det finns tillfällen som jag har köpt ny hårdvara för mjukvaran till dessa har slutat supportat eller stödas. 100% av alla dessa byten handlar det om Windos eller linux, 0 gånger på mobilen.

Permalänk
Medlem

"Planned obsolescence". Det är ett ganska välkänt fenomen.

Vårt ekonomiska system bygger ju på ständig konsumtion och tillväxt. Så det är inte så konstigt egentligen. De vill ju sälja nytt, så då är det bra om en några år gammal modell "råkar" bli långsam.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

"Planned obsolescence". Det är ett ganska välkänt fenomen.

Vårt ekonomiska system bygger ju på ständig konsumtion och tillväxt. Så det är inte så konstigt egentligen. De vill ju sälja nytt, så då är det bra om en några år gammal modell "råkar" bli långsam.

Problemet är att få kunden välja samma märke om de medvetet gör produkten sämre. Detta blir extra svårt när det finns väldigt många tillverkare som gör snarlika produkter.

Däremot så kan man ha konspirationer att t.ex tillverkare av gräsklippare gör knivarna så de slits fortare och de får sålt fler knivar. Men hos vanliga mobiltillverkare finns det idag ingen reservdelsförsäljning direkt till kund att tala på. Visst reperaras skärmar, batterier bytts ut. Men jag skulle gissa på att de mindre märkena knappast gör dessa produkter sämre för det och istället får mer garantiärende-

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Jag har haft en OnePlus 7t Pro i över 18 månader. Men efter uppdateringen till senaste Android har den blivit sjukt dålig. Hänger sig, går inte att ringa osv. Har även märkt på tidigare telefoner att de blivit grymt långsamma efter några "stora" uppdateringar.

Finns det någon som jämfört en fullt uppdaterad telefon (när de var flaggskepp) och en fullt uppdaterad telefon något år senare?

Enda anledningen till att jag bytte telefon var att just mjukvaran totalt sabbade den. Annars hade jag gärna fortsatt använda den.

Vad tror ni? Blir det medveten försämring i nyare uppdateringar? Nya uppdateringar kanske taxar telefonen mer, men med en high end telefon i begynnelsen borde man ju vara lite säker på prestandabiten.

Jag röstar på att det är medvetet och att vissa saker åker med i uppdateringar bara för att göra vissa modeller mer eller mindre tvingade att byta upp sig. Bevis för detta har jag inte men jag har sett det med egna ögon telefoner som får fullt minne efter uppdateringen trots att det inte finns några externa appar eller bilder inlagda. Mobilen helt ren... Då kan det bara vara tillverkarna som gjort uppdateringen så stor att man ska behöva köpa en ny telefon? Eller så glömde dom mobilens minnes-storlek.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S6 som vid inköp runt 2016 var rapp och trevlig. Under detta året har jag däremot märkt en markant förändring där det går segt att växla mellan program, till och med BankID som brukade starta upp relativt snabbt går nu segt, 3-4 sekunder att starta. Om det är för att programmen blir mer bloated och mindre optimerade eller om det är operativsystemet som rent av stryper vissa funktioner vågar jag inte uttala mig om. Men ja, en markant skillnad har jag upplevt iallafall. Drar mig också för att byta men håller det på så här så blir det ledsamt i längden.

Edit: Batteriet verkar vara helt OK än så länge, håller ca 3 dygn med min användning, var kanske 4-5 när jag telefonen köptes.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

"Planned obsolescence". Det är ett ganska välkänt fenomen.

Skulle beskriva det mer som ett populärt meme bland teknikinsnöade. Det finns inga incitament att tillverka hållbara produkter som får uppdateringar under lång tid, för konsumenter i stort skiter i de egenskaperna. Bästa kameran till lägsta priset är mycket viktigare när det ska väljas mobil och då byggs produkterna därefter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Absolut. Detta kallas "planned obsolence" och är väldokumenterat i mobiltelefonbranschen. Det är varken nytt eller hemligt.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Skulle beskriva det mer som ett populärt meme bland teknikinsnöade. Det finns inga incitament att tillverka hållbara produkter som får uppdateringar under lång tid, för konsumenter i stort skiter i de egenskaperna. Bästa kameran till lägsta priset är mycket viktigare när det ska väljas mobil och då byggs produkterna därefter.

Förutom då att tillverkarna själva (genom läckor och domstolsärenden) erkänt rakt upp och ner att de tillämpar "planned obsolence".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var det inte äpplet som drog ner cpu prestandan för att spara på batteriet utan användarnas vetskap. Händer nog en del bakom kulisserna som man inte har någon koll på.

Inte riktigt så men utan användarens vetskap är rätt.

Men när batterierna var dåliga som skulle gjort att telefonen krashat/rebootat/stängt av sig själv vid för hög belastning så istället för att informera användaren sänkte de max-effekten på CPUn. Vilket gjorde att den aldrig kunde nå peak prestanda och därmed blev långsammare vid peak.

Idag finns det en informationsruta i Battery Health om detta som säger om telefonen har Peak Performance Capability eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Förutom då att tillverkarna själva (genom läckor och domstolsärenden) erkänt rakt upp och ner att de tillämpar "planned obsolence".

Vill man tro att det är en konspiration får man göra det. Vill man däremot ha en förändring föreslår jag att man röstar med plånboken nästa gång istället för att gnälla på internet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Vill man tro att det är en konspiration får man göra det. Vill man däremot ha en förändring föreslår jag att man röstar med plånboken nästa gång istället för att gnälla på internet.

Det är inte en konspiration, det är helt enkelt ett sätt att sälja mer. Dvs kapitalism, en excessiv girighet som egentligen är skadligt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Detta är väl ganska nära sanningen.
Jistanes vad många konspirationsteoretiker det bor här säger jag bara. Apple skyddar konsumenterna med att sänka CPU-klockfrekvens på telefoner med slitet batteri vilket lett till att inga andra telefoner på marknaden har lika lång livstid. Android 11 var väl ett misslyckat månskott på många sätt, klämma in allt de hört kunderna ville ha utan att reflektera över energianvändning lika mycket.

Planned Obsolence etc är så gamla tröttsamma rykten och gäller inte de enormt stora företagen eftersom det omedelbart skulle läcka och värdet på varumärket är så mycket större än vinsten av att samma användare köper ny mobil lite oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är inte en konspiration, det är helt enkelt ett sätt att sälja mer. Dvs kapitalism, en excessiv girighet som egentligen är skadligt

Men företagen säger ju att de använder återvunnen plast och återvinner vi ännu mer här i Svedala så blir allt bra i hela världen! Inga mer plastsopor i Stilla Havet och man kommer kunna se botten på Ganges! Det blir ett homogent kretslopp där plasten cirkulerar i produkter istället för i naturen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Vad tror ni? Blir det medveten försämring i nyare uppdateringar? Nya uppdateringar kanske taxar telefonen mer, men med en high end telefon i begynnelsen borde man ju vara lite säker på prestandabiten.

På Applesidan handlar det huvudsakligen om att nya operativsystem kommer med fler features som gör operativsystemet trevligare på hårdvara som klarar av dem, men som samtidigt kräver mer av hårdvaran i varje givet ögonblick. Det går normalt sett att dra en rak linje mellan huvudnyheter i operativsystemet och vilka äldre modeller av telefoner och pekplattor som fasas ut ett givet år; om det nu är krav på 64-bits CPU, att det finns en neural accelerator, eller att enheten måste ha en viss mängd internminne. Självklart innebär mer realtidsbehandling också större belastning på mindre kapabel hårdvara.

Gissningsvis gäller samma sak i Androidvärlden.

Permalänk
Medlem

Någon som kanske inte nämnts av tråden men som gör att alla datorer och telefoner upplevs långsammare med tiden är javascript.
Mängden javascript på varje webbplats och vad dessa script försöker utföra bara växer och växer.
Idag är det inte ovanligt att se 20-100 olika javascript där flera är megabyte stora på en normal webbplats.
Dessa äter enormt mycket cpu-resurser av telefonen/datorn

Mjukvaruindustrin är ofta det stora problemet varför man måste köpa nytt.
Ska bli skönt dagen det blir koldioxidskatt eller liknande på sådant där för mängden energiförbukning en webbplats kräver.

Permalänk
Avstängd

Så du använder bara datorn och mobilen till att surfa i en webbläsare?
Och absolut inget annat?

Skrivet av Sidde:

Någon som kanske inte nämnts av tråden men som gör att alla datorer och telefoner upplevs långsammare med tiden är javascript.
Mängden javascript på varje webbplats och vad dessa script försöker utföra bara växer och växer.
Idag är det inte ovanligt att se 20-100 olika javascript där flera är megabyte stora på en normal webbplats.
Dessa äter enormt mycket cpu-resurser av telefonen/datorn

Mjukvaruindustrin är ofta det stora problemet varför man måste köpa nytt.
Ska bli skönt dagen det blir koldioxidskatt eller liknande på sådant där för mängden energiförbukning en webbplats kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så du använder bara datorn och mobilen till att surfa i en webbläsare?
Och absolut inget annat?

Om vi räknar tid lagd i applikationer är nog webb inkusive electron-applikationer (discord, Spotify, etc) en absolut majoritet.
Väldigt få timmar i absoluta nummer lägger jag på tex fotoredigering om man jämför med resten av tiden.

Å andra sidan jag väl allltid en 40 terminaler öppna och de drar nog inte mer nu än för 50år sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Detta är väl ganska nära sanningen.
Jistanes vad många konspirationsteoretiker det bor här säger jag bara. Apple skyddar konsumenterna med att sänka CPU-klockfrekvens på telefoner med slitet batteri vilket lett till att inga andra telefoner på marknaden har lika lång livstid. Android 11 var väl ett misslyckat månskott på många sätt, klämma in allt de hört kunderna ville ha utan att reflektera över energianvändning lika mycket.

Planned Obsolence etc är så gamla tröttsamma rykten och gäller inte de enormt stora företagen eftersom det omedelbart skulle läcka och värdet på varumärket är så mycket större än vinsten av att samma användare köper ny mobil lite oftare.

Det där handlar om att batteriet blir sämre och att det inte enkelt kan bytas ut. För en som har använt datorer längre tid så kan man t.ex. testa ifall XP var snabbare än 7an om hårdvaran tillät det. Och min upplevelse är definitivt, det är mycket p.g.a. koden som skall läsas, hanteras på olika sätt är mycket mindre. Med tiden så växer kodmängden och apparna blir större.
Det är det som menas med wriths law.

Och Apple skyddar? Hah, inte länge sedan de la glas runt hela mobilen, tappar du den o har inte drummelförsäkring så kostar bara glasbytet mer än många mobiler.
Det finns inga företag som är våra vänner, de vill bara tjäna mer pengar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja till stor del är det ju att mjukvaran blir långsammare, sämre skriven och mer bloatad. Och så klart har tillverkarna ingen lust att göra nått åt det. Då skulle de sälja mindre.

Det är ju inte välgörenhet de pysslar med.

Men ja, det är ju konsumenternas fel till en viss del med. Vi accepterar det. Det är väl i människans natur att vilja ha det nyaste

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Detta är väl ganska nära sanningen.
Jistanes vad många konspirationsteoretiker det bor här säger jag bara. Apple skyddar konsumenterna med att sänka CPU-klockfrekvens på telefoner med slitet batteri vilket lett till att inga andra telefoner på marknaden har lika lång livstid. Android 11 var väl ett misslyckat månskott på många sätt, klämma in allt de hört kunderna ville ha utan att reflektera över energianvändning lika mycket.

Planned Obsolence etc är så gamla tröttsamma rykten och gäller inte de enormt stora företagen eftersom det omedelbart skulle läcka och värdet på varumärket är så mycket större än vinsten av att samma användare köper ny mobil lite oftare.

Instämmer helt. Konspiration att tillverkare skiter i att undehålla mobiler för det kostar pengar finns det förnuft i. Men att tillverkare av precis vad som helst väljer göra deras produkter dåliga när det finns hur många konkurrenter som helst med nästan exakt samma produkt. Ja då har man drukit för mycket av lingonsaften. Det enda är om tillverkarna går ihop och skapar en kartell, men det är inte rimligt att tro att mobiltillverkarna har gjort detta.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Vill man tro att det är en konspiration får man göra det. Vill man däremot ha en förändring föreslår jag att man röstar med plånboken nästa gång istället för att gnälla på internet.

https://www.theguardian.com/technology/2017/dec/21/apple-admi...

https://appleinsider.com/articles/21/04/08/apple-to-pay-34m-i....

https://www.bbc.com/news/world-europe-42615378

https://www.bbc.com/news/technology-51706635

https://www.forbes.com/sites/adamsarhan/2017/12/22/planned-ob...