Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag tror inte att det var en mod men kan ha fel. Det är inte den du visade där i såna fall för den har jag aldrig haft

Hm om det inte var en mod så har jag precis lärt mig något nytt om Skyrim. Igen

Permalänk
Medlem

När jag nu har testat Skyrim AE så verkar det som AE är buggigare än SE. Jag dödade en drake som satt på en vall nära Riften. Den var död men inte död. När jag gick fram så hade den -2700 i hälsa som ökade hela tiden när jag sköt pilar på den men dog inte permanent. Det händer andra konstiga saker också när jag sköt på den, t ex så hoppade spindeln framåt en bra bit och seda åt andra hållet.

Kanske bra att Bethesda testar innan dom släpper spelet?. Jag har en back upp av SE ifall jag slulle ångra mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Händer lite lustigt med Skyrim + Windows 10. Ibland så går det segt med dålig frame känns det som. Jag tabbar ur spelet till desktop och sedan tillbaka in i spelet, då flyter det som det ska igen tills jag slutar spela. Har testat i Window mode och fullskärm med samma resultat. Varför går inte spelet för fullt när man startar upp spelet? Finns det någon lösning mer än att man måste tabba ur och tillbaka igen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Händer lite lustigt med Skyrim + Windows 10. Ibland så går det segt med dålig frame känns det som. Jag tabbar ur spelet till desktop och sedan tillbaka in i spelet, då flyter det som det ska igen tills jag slutar spela. Har testat i Window mode och fullskärm med samma resultat. Varför går inte spelet för fullt när man startar upp spelet? Finns det någon lösning mer än att man måste tabba ur och tillbaka igen?

Tänkte jag skulle installera spelet igen - inte lirat sedan början av Covid så det är hög tid nu. Mycket har ju hänt. Är sugen på den här grejen med 1500 moddar förinstallerade och så får jag se om det blir något över för egna tillägg ovanpå det. Men aldrig haft några problem med att spelet skulle krångla så som du beskriver det. Är det specifikt AE? Inte använt det än men jag hade väl hoppats att prestandan skulle förbättras, inte försämras

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag tror inte att det var en mod men kan ha fel. Det är inte den du visade där i såna fall för den har jag aldrig haft

ganska säker på att det var en mod. kört det sen release och aldrig kunnat tillverka varken forsworn eller falmer pilar i spelet.

och elder scrolls fandom listar endast drop som källa och inget om dubbel damage bara som trivia att forsworn och daedric/Bound arrows (använder samma modell) pilarna har dubbla spetsar.

möjligen tänker du kanske på Daedric arrows som las till att du kan tillverka dem i Dawnguard expansionen eftersom de har ett liknande utséende?

Skrivet av AMD-FX:

Händer lite lustigt med Skyrim + Windows 10. Ibland så går det segt med dålig frame känns det som. Jag tabbar ur spelet till desktop och sedan tillbaka in i spelet, då flyter det som det ska igen tills jag slutar spela. Har testat i Window mode och fullskärm med samma resultat. Varför går inte spelet för fullt när man startar upp spelet? Finns det någon lösning mer än att man måste tabba ur och tillbaka igen?

har haft samma problem.

jag löste det dock med att köra vulkan wrapper ovanpå spelet med något lägre avgFPS men högst marginellt konstant ~100+ ändå och dippar inte lika hårt i fps när man har grafikmoddar som äter upp 30+Gb ram har jag märkt.

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/111812

kräver ju dock att du har ett grafikort med vulkan stöd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ganska säker på att det var en mod. kört det sen release och aldrig kunnat tillverka varken forsworn eller falmer pilar i spelet.

och elder scrolls fandom listar endast drop som källa och inget om dubbel damage bara som trivia att forsworn och daedric/Bound arrows (använder samma modell) pilarna har dubbla spetsar.

möjligen tänker du kanske på Daedric arrows som las till att du kan tillverka dem i Dawnguard expansionen eftersom de har ett liknande utséende?

har haft samma problem.

jag löste det dock med att köra vulkan wrapper ovanpå spelet med något lägre avgFPS men högst marginellt konstant ~100+ ändå och dippar inte lika hårt i fps när man har grafikmoddar som äter upp 30+Gb ram har jag märkt.

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/111812

kräver ju dock att du har ett grafikort med vulkan stöd.

Tack ska testa den. Jag har ju ett AMD kort och kört Vulkan på ell speldemo så jag antar att det kortet har support

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tack ska testa den. Jag har ju ett AMD kort och kört Vulkan på ell speldemo så jag antar att det kortet har support

Tänk på att många spel buggar ur och hackar om overlay är aktiverat i drivrutinen, gäller både Nvidia och AMD, oklart varför men så är det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Tack ska testa den. Jag har ju ett AMD kort och kört Vulkan på ell speldemo så jag antar att det kortet har support

glömde skriva det
vill du bli av med huden får du ändra i dxvk.conf filen med en texteditor

ingen hud alls
dxvk.hud =

endast fps
dxvk.hud = fps

finns lite fler stats man kan visa men jag hade bara fps på i testsyfte men kör utan normalt sett

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

glömde skriva det
vill du bli av med huden får du ändra i dxvk.conf filen med en texteditor

ingen hud alls
dxvk.hud =

endast fps
dxvk.hud = fps

finns lite fler stats man kan visa men jag hade bara fps på i testsyfte men kör utan normalt sett

Hittade också en annan men tror jag gjorde lite fel där då jag inte fick den att funka, men läste inte så noga heller. Den bygger på den du länkade till tror jag https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/48566/

Skrivet av the squonk:

Tänk på att många spel buggar ur och hackar om overlay är aktiverat i drivrutinen, gäller både Nvidia och AMD, oklart varför men så är det.

Ok, men det har bara hänt i Skyrim än så länge (tror jag) Ska kolla att stänga av den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Hittade också en annan men tror jag gjorde lite fel där då jag inte fick den att funka, men läste inte så noga heller. Den bygger på den du länkade till tror jag https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/48566/

ja det är samma och ursäkta råkade visst länka den varianten till skyrim legacy edition som använde dx9 medans se/ae använder dx11.

dock är den där om man vill använda ENB samtidigt.

använder du inte enb kan du bara döpa om d3d11dxvk.dll till d3d11.dll så ska den fungera.

vill du köra med enb får du följa instruktionen att lägga till filen som en proxy i enblocal.ini

[PROXY] EnableProxyLibrary=true InitProxyFunctions=true ProxyLibrary=d3d11dxvk.dll

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tänkte jag skulle installera spelet igen - inte lirat sedan början av Covid så det är hög tid nu. Mycket har ju hänt. Är sugen på den här grejen med 1500 moddar förinstallerade och så får jag se om det blir något över för egna tillägg ovanpå det. Men aldrig haft några problem med att spelet skulle krångla så som du beskriver det. Är det specifikt AE? Inte använt det än men jag hade väl hoppats att prestandan skulle förbättras, inte försämras

Kör Skyrim VR versionen. Det liret var faktiskt betydligt bättre än första gången jag körde skyrim. Annars händer det ju aldrig någonsin att ett spel eller film är bättre andra gången man lirar då man är så spoilad. Satt i 600h andra genomspelningen...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Läste nåt inatt, trött som tusan, att Skyrim Dual eller vad det hette skulle släppas den 8 juli. Minns inte om det var ett mod eller vad 17 det var, men det handlade om co-op för två pers. Nån som läst något liknande eller drömde jag bara?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Läste nåt inatt, trött som tusan, att Skyrim Dual eller vad det hette skulle släppas den 8 juli. Minns inte om det var ett mod eller vad 17 det var, men det handlade om co-op för två pers. Nån som läst något liknande eller drömde jag bara?

Skyrim Together Reborn släpps imorgon. Verkar fungera för 2-8 spelare.
Mer info:
https://wiki.tiltedphoques.com/tilted-online/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Skyrim Together Reborn släpps imorgon. Verkar fungera för 2-8 spelare.
Mer info:
https://wiki.tiltedphoques.com/tilted-online/

Någon som vet om det bara fungerar med originaluppsättningen, dvs utan moddar?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Någon som vet om det bara fungerar med originaluppsättningen, dvs utan moddar?

om du läser om den så står det där.

grafik och texturmoddar som inte kör massa custom scripts ska troligen fungera men moddar som lägger nytt innehåll eller ändrar befintlig innehåll kanske fungerar men troligen inte.

så är vanilla med dlc´s som gäller och om du vill texturmoddar/emb i princip

ja å brorsan har suttit å testat det nu i nån timme men vi har problem med att hans dator hänger sig vid load screens tryp eller ja han ser party baren och ljudet spelas som vanligt men inga kontroller fungerar och allt annat är bara svart.

kan inte äns tabba ur spelet och tvångs stänga det via task managern...

för mig har det fungerat hela tiden dock.

klar förbättring i övrigt jämfört med gamla harbor varianten men långt ifrån buggfritt tror till och med jag stötte på mindre buggar under hela dagen på releasedagen av skyrim 2011 eller när de nu var som vi gjort nu på en timme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du läser om den så står det där.

grafik och texturmoddar som inte kör massa custom scripts ska troligen fungera men moddar som lägger nytt innehåll eller ändrar befintlig innehåll kanske fungerar men troligen inte.

så är vanilla med dlc´s som gäller och om du vill texturmoddar/emb i princip

ja å brorsan har suttit å testat det nu i nån timme men vi har problem med att hans dator hänger sig vid load screens tryp eller ja han ser party baren och ljudet spelas som vanligt men inga kontroller fungerar och allt annat är bara svart.

kan inte äns tabba ur spelet och tvångs stänga det via task managern...

för mig har det fungerat hela tiden dock.

klar förbättring i övrigt jämfört med gamla harbor varianten men långt ifrån buggfritt tror till och med jag stötte på mindre buggar under hela dagen på releasedagen av skyrim 2011 eller när de nu var som vi gjort nu på en timme.

Ok, bra att veta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fick byta moderkort då mitt andra troligen gick sönder. Nu laddar Skyrim väldigt segt när man går in i städer, tar säkert 30 - 40 sekunder vilket är lite frustrerande. Någon som vet hur man fixar det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Fick byta moderkort då mitt andra troligen gick sönder. Nu laddar Skyrim väldigt segt när man går in i städer, tar säkert 30 - 40 sekunder vilket är lite frustrerande. Någon som vet hur man fixar det?

rensa gamla sparningar.

ju fler sparfiler som finns på datorn desto längre blir laddtiderna.

problemet existerar både i skyrim och F4.

annars kolla om du har Vsync igång på spelet kan ha resetat när du bytte modemodem laddtiderna är direkt bundna till din FPS så helt ocappat vid laddskärm kortar ner tiden avsevärt.

nackdelen är att fysiken fuckar upp istället om man kör över 60fps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rensa gamla sparningar.

ju fler sparfiler som finns på datorn desto längre blir laddtiderna.

problemet existerar både i skyrim och F4.

annars kolla om du har Vsync igång på spelet kan ha resetat när du bytte modemodem laddtiderna är direkt bundna till din FPS så helt ocappat vid laddskärm kortar ner tiden avsevärt.

nackdelen är att fysiken fuckar upp istället om man kör över 60fps

Jag bytte ut minnena och då vart det klart bättre, men både till för och nackdel
Innan när det gick så segt körde jag G.Skill 1866 MHz minnen i full hastighet men endast 8 GB
Nu kör jag Corshair Dominator 32 GB 2133 MHz men det här kortet klarar inte av att köra minnena i full hastghet. Asus Formula Z klarade upp till 2400 MHz så där gick det bra. Nu får jag köra Dominator i 1600 MHz med 32 GB. Huvudsaken är att det funkar bättre. Laddningstiden går nu på 10 - 15 sekunder, troligen gpa minnesstorleken

Jag tömde även savemappen som var väldigt mycket autosave filer som jag raderade. Stängde även av dessa i spelet med risk ifall spelet skulle krascha . Kan ju bli lång sträcka att köra om, inte för att spelet kraschar speciellt ofta.
Brukar spara med kommandot save "Assassin" som jag nu kallar mig i konsolen istället för menyn. Där får man ju använda med valfritt namn vilket inte går i menyn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag bytte ut minnena och då vart det klart bättre, men både till för och nackdel
Innan när det gick så segt körde jag G.Skill 1866 MHz minnen i full hastighet men endast 8 GB
Nu kör jag Corshair Dominator 32 GB 2133 MHz men det här kortet klarar inte av att köra minnena i full hastghet. Asus Formula Z klarade upp till 2400 MHz så där gick det bra. Nu får jag köra Dominator i 1600 MHz med 32 GB. Huvudsaken är att det funkar bättre. Laddningstiden går nu på 10 - 15 sekunder, troligen gpa minnesstorleken

Jag tömde även savemappen som var väldigt mycket autosave filer som jag raderade. Stängde även av dessa i spelet med risk ifall spelet skulle krascha . Kan ju bli lång sträcka att köra om, inte för att spelet kraschar speciellt ofta.
Brukar spara med kommandot save "Assassin" som jag nu kallar mig i konsolen istället för menyn. Där får man ju använda med valfritt namn vilket inte går i menyn

eller så trycker du bara på F5 nån gång ibland för Quicksave

har för mig det bara går att ha 3 quicksaves åt gången eller om det var 5. så när du når max tas den äldsta bort automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så här efteråt så ångrar jag inte att jag uppgraderade till Skyrim AE. Jag var väldigt kritisk i början då moddar inte var kompatibla men nu har de flesta fungerat. Jag antar väl att modskaparna börjar komma ifatt. Finns en hel del vapen att leta efter och extra missions. Mötte en Commander Deadra som hade två stycken Dark Sword som jag inte hade sett förut

Denna modden måste jag ladda ner också

Jag skulle vilja ha en mod som gjorde det lättare att bära och gömma sina offer som man dödat. Skulle vara bra för t ex Assassins som jag ofta spelar. Kanske han som gjort modden i klippet (menar inte Gopher nu) kunde göra en? Att försöka bära nån i nuvarande Skyrim är en plåga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har ett problem med Ash Spawn utanför Solstheim (man ska hjälpa en commander) som verkar vara en bug. Dom tar ingen skada trots att det är en hel drös gubbar som försöker slå ihjäl dessa. Ibland så tar dom stryk helt plötsligt. Någon som känner till om det finns någon fix?

Edit:
Buggen verkar ha funnits sedan 2012. Lär inte köpa nåt mer från Bethesda om dom inte fixar felen som finns trots alla uppdateringar som släppts, men pengar ska dom ha minsann

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Har ett problem med Ash Spawn utanför Solstheim (man ska hjälpa en commander) som verkar vara en bug. Dom tar ingen skada trots att det är en hel drös gubbar som försöker slå ihjäl dessa. Ibland så tar dom stryk helt plötsligt. Någon som känner till om det finns någon fix?

Edit:
Buggen verkar ha funnits sedan 2012. Lär inte köpa nåt mer från Bethesda om dom inte fixar felen som finns trots alla uppdateringar som släppts, men pengar ska dom ha minsann

verkar ju vara en känd bugg om man skippar steget att döda dessa försat och hitta lappen på dem att hjälpa kaptenen utan istället hoppar direkt till fort frostmoth och gör questet från den punkten.

om du redan gjort kedjan fast skippade detta steget så de nu är odödbara testa att döda dem mha konsollen.
visst de e fusk men odödbara mobs är en bugg så anser det legit att använda konsollen då.

aldrig stött på buggen så ingen aning om du kan döda dem med konsollen dock men borde inte va något problem.

inte direkt enda buggen i spelet heller finns typ 3 mille buggar sen release som händer random och aldrig fått någon fix.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

verkar ju vara en känd bugg om man skippar steget att döda dessa försat och hitta lappen på dem att hjälpa kaptenen utan istället hoppar direkt till fort frostmoth och gör questet från den punkten.

om du redan gjort kedjan fast skippade detta steget så de nu är odödbara testa att döda dem mha konsollen.
visst de e fusk men odödbara mobs är en bugg så anser det legit att använda konsollen då.

aldrig stött på buggen så ingen aning om du kan döda dem med konsollen dock men borde inte va något problem.

inte direkt enda buggen i spelet heller finns typ 3 mille buggar sen release som händer random och aldrig fått någon fix.

Det kosntiga var att det funkade en annan gång efter att dom bankat på dom ett bra tag och då dog dom till slut, men tycker att det är dåligt att Bethesda inte fixat en så gammal bug

...Vänta förresten, det gick ju för några dagara sedan när båt kaptenen och en Ash Spawn var inomhus, men då vart jag ju själv ihjälslagen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag börjar undra om det verkligen är en bug.
Testade att slå till Ash Spawn med Ancient Nordic pickaxe som kan hacka den extra hårda blå metallen så började dom tappa liv direkt efter det.

Edit:
För dom som vill göra starka karaktärer kan kolla in den här kanalen om ni inte sett den förut https://www.youtube.com/c/Fevvy

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har återigen börjat lira Skyrim och för första gången någonsin (senaste installationen från hösten 2020 så ett tag sen sist) använde jag nu Wabbajack. La in Elysium Remastered som grund och toppade med 50 moddar ovanpå det och har sammanlagt 1 650 aktiva moddar nu... Ett helt nytt spel måste jag säga som fungerar otroligt bra. Det enda som märks nu är de begränsningar man hade 2011 och bakåt där främst avstånd blir lite löjligt korta.

Permalänk
Medlem

Har kört Skyrim Together Reborn i några dagar nu.
Helt galet imponerande mod och buggarna är många... Men vi skrattar till 99% av dom xD

Permalänk

har inte rört skyrim på flera år nu, men tänk att spelet än idag kan vara lika underhållande. drog åter igen igång skyrim idag då jag slog till på den där senaste utgåvan utav spelet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Började en ny genomspelning igår efter att ägnat en vecka åt installation av drygt 500 mods. Kör för första gången med survival mode på (har tidigare iofs testat iNeed och liknande mods) och tycker dom gjort implementationen ganska bra.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

rensa gamla sparningar.

ju fler sparfiler som finns på datorn desto längre blir laddtiderna.

problemet existerar både i skyrim och F4.

annars kolla om du har Vsync igång på spelet kan ha resetat när du bytte modemodem laddtiderna är direkt bundna till din FPS så helt ocappat vid laddskärm kortar ner tiden avsevärt.

nackdelen är att fysiken fuckar upp istället om man kör över 60fps

Finns moddar som låter dig spela i 300fps om du vill utan påverkan