Spelregissören Josef Fares sommarpratar

Permalänk
Skrivmaskin

Spelregissören Josef Fares sommarpratar

Tidigare idag greppade film- och spelgiganten Josef Fares mikrofonen i Sommar i P1-studion för att hålla ett mycket trevligt och lättsmält sommarprat.

Det handlar dels om hans spelintresse och fascination för att styra saker på skärmen, som hängt med sedan barnsben. Dels om hur sviktande passion för filmregi kombinerat med skapandet av en övertygande speldemo för Brothers på allvar fick in honom på spelbanan. Fast övertygelse, arbete utan lön och extraknäck för att hålla budget och få ut spelen är andra ingredienser i hans karriär som spelregissör, men det går inte att sticka under stol med att han gått från klarhet till klarhet med A Way Out och fjolårets Game Awards-vinnare It Takes Two.

Fares lyfter också hur han aldrig har manus för sina framträdanden och intervjuer, där hans spontanitet leder till både publikjubel och krismöten. Om du har någon dryg timme till övers kan jag varmt rekommendera att lyssna igenom! Det finns att tillgå genom SR-applikationen, men kan också tankas hem från SR:s webbplats, men där är musiken (spelmusik, såklart!) förkortad.

- SR:s webbplats

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tyckte det var ett bra sommarprat även om man har rätt rörig så var det från hjärtat. Tycker han beskrev väldigt bra hyckleriet från icke-gejmers.

Värt att lyssna på!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har inte hört sommarpratet.
Men tack för att jag blev varse om spelet It Takes Two.
Det verkar jättekul
Grafiken är helt fantastisk enligt mig och jag gillar historien och hela upplägget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lyssnade igenom hela. Låter som att han har en släng ADHD, vilket kanske kan vara positivt i dessa sammanhang

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Varför får Fares äran när det är Ålänningar som ligger bakom så mycket av It Takes Two.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Navicula:

Varför får Fares äran när det är Ålänningar som ligger bakom så mycket av It Takes Two.

Frontfigur

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Varför får Fares äran när det är Ålänningar som ligger bakom så mycket av It Takes Two.

Är ju inte så värst konstigt med tanke på att han är frontfigur och skaparen av Hazelight Studios.

Lite samma princip varför frontfigurer, då oftast sångaren, i band oftast får strålkastaren på sig!

Vad är det för ålänningar du syftar på? Kunde inte hitta några referenser till så många, hittade ”bara” en låst artikel med namnet på två ålänningar.

Så ditt påstående om att det är ålänningar som ligger bakom spelet låter ju inte helt riktigt, spelutvecklare har ofta konstellationer av personer ifrån många olika länder.

Update
Citat ifrån Ålands Radio:
”Bland spelets drygt 70 stycken medarbetare hittar vi två ålänningar: Philip Eriksson och Nicolina Åkerfelt. Vi ringde upp dem båda för att höra mer om spelet och hur de hamnade att arbeta inom spelindustrin.”

2 av ~70….

https://alandsradio.ax/gomorron/philip-och-nicolina-gor-popul...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinoman:

Jag tyckte det var ett bra sommarprat även om man har rätt rörig så var det från hjärtat. Tycker han beskrev väldigt bra hyckleriet från icke-gejmers.

Värt att lyssna på!

Instämmer! Lyssnade på det nu på morgonkvisten och det var väldigt intressant Lite rörigt, men samtidigt "äkta".

Permalänk
Medlem

Lyssnade igår. Vääääldigt stort fokus på han själv (finns transkriberingar av praten någonstans? Vore intressant att räkna hur många gånger han refererar till sig själv - "jag", "min", "mig"... osv. - jämfört med andra.

Han är onekligen en väldigt färgstark karaktär, men kan inte säga att pratet var vidare bra.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är imponerande att han lyckats så bra i två yrken. Det verkar dock som att han helt har släppt filmkarriären?

Kopps är en av de bästa svenska komedierna någonsin IMO - "fan va det tar sig". Har för mig att jag läste nån gång att när han sökte in till filmregi på Stockholms Dramatiska Högskola hade han redan gjort 30+ kortfilmer i sin ungdom, något som både då och nu är högst ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lyssnade igår. Vääääldigt stort fokus på han själv (finns transkriberingar av praten någonstans? Vore intressant att räkna hur många gånger han refererar till sig själv - "jag", "min", "mig"... osv. - jämfört med andra.

Han är onekligen en väldigt färgstark karaktär, men kan inte säga att pratet var vidare bra.

Är det inte det poängen med typ alla sommarprat? 😁

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Finns ju brist på skapare som vågar, är frispråkiga och orkar gå emot strömmen. Det behövs fler som Fares som kan och vill ta fajten mot utgivarna. Spel över en viss budget blir så säkra, förutsägbara och cyniska i design.

Permalänk
Medlem

Kerstin Gezelius gör en anmälan i DN som gjorde iallafall mej nyfiken

Det här kommer man ju inte orka med, tänker jag först. Men snart har han dragit upp lyssnaren till sin egen energinivå. Det verkar varken tillkämpat eller inlärt. Han är helt enkelt lycklig, inte mallig, över framgångarna. Förvånad, inte kaxig över sitt osannolika självförtroende

Dold text
Permalänk
Medlem

Gillar hans entusiam, nån form av diagnos verkar han ha (inget negativt), gillar det han gjort och det behöva fler som han!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av blitzsnake:

Finns ju brist på skapare som vågar, är frispråkiga och orkar gå emot strömmen. Det behövs fler som Fares som kan och vill ta fajten mot utgivarna. Spel över en viss budget blir så säkra, förutsägbara och cyniska i design.

Kan bara instämma! Ska bli intressant att fortsätta följa Fares och hans studio!

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Jesper.P:

Det är imponerande att han lyckats så bra i två yrken. Det verkar dock som att han helt har släppt filmkarriären?

Kopps är en av de bästa svenska komedierna någonsin IMO - "fan va det tar sig". Har för mig att jag läste nån gång att när han sökte in till filmregi på Stockholms Dramatiska Högskola hade han redan gjort 30+ kortfilmer i sin ungdom, något som både då och nu är högst ovanligt.

Han nämner i slutet av sommarpratet att det kommer att bli mer film, eftersom han återfått gnistan att berätta på det sättet Återstår att se vad det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vad är det för ålänningar du syftar på? Kunde inte hitta några referenser till så många, hittade ”bara” en låst artikel med namnet på två ålänningar.

Med låsta artiklar kommer du inte långt, lokal papperstidning (eller e-tidning) sitter på informationen. Nåväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Med låsta artiklar kommer du inte långt, lokal papperstidning (eller e-tidning) sitter på informationen. Nåväl.

True, men som sagt med 2 av ~70 som arbetat på spelet gör inte spelet Åländskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lyssnade igår. Vääääldigt stort fokus på han själv (finns transkriberingar av praten någonstans? Vore intressant att räkna hur många gånger han refererar till sig själv - "jag", "min", "mig"... osv. - jämfört med andra.

Han är onekligen en väldigt färgstark karaktär, men kan inte säga att pratet var vidare bra.

Det är ju faktiskt hela poängen med sommarprat: personen som pratar, pratar om sig själv Fast du kanske aldrig har lyssnat på sommarprat förut?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Är det inte det poängen med typ alla sommarprat? 😁

Skrivet av car2ns:

Det är ju faktiskt hela poängen med sommarprat: personen som pratar, pratar om sig själv Fast du kanske aldrig har lyssnat på sommarprat förut?

To each, their own.

Jag har lyssnat på många sommarprat (Björn Natthiko Lindeblad och Jonas Wahlström hör till favoriterna). I regel handlar de om anekdoter ur personens liv, med övervikt på signifikant viktiga eller lustiga sådana, utifrån vilka personen eller publiken kan dra lärdomar. Och visst drar Josef anekdoter, men där jag tycker hans prat brister är i det där med lärdomarna eller att de ska vara lustiga. Den enda "lärdomen" jag kan se att Josef drar är (1) att han är förträfflig och (2) att det är kul med barn, och att fler borde skaffa dem.

Faller lite kort i min bok. Men hey, det är bara min åsikt.

EDIT: Lyssnar förövrigt på "Sotarns" sommarprat just nu. Också gott om anekdoter, men de används liksom som segways in i vidare analyser och berättelser om fenomen som förvisso kopplar till personen, men där ämnet är något utanför den egna personen.

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gorian:

To each, their own.

Jag har lyssnat på många sommarprat (Björn Natthiko Lindeblad och Jonas Wahlström hör till favoriterna). I regel handlar de om anekdoter ur personens liv, med övervikt på signifikant viktiga eller lustiga sådana, utifrån vilka personen eller publiken kan dra lärdomar. Och visst drar Josef anekdoter, men där jag tycker hans prat brister är i det där med lärdomarna eller att de ska vara lustiga. Den enda "lärdomen" jag kan se att Josef drar är (1) att han är förträfflig och (2) att det är kul med barn, och att fler borde skaffa dem.

Faller lite kort i min bok. Men hey, det är bara min åsikt.

EDIT: Lyssnar förövrigt på "Sotarns" sommarprat just nu. Också gott om anekdoter, men de används liksom som segways in i vidare analyser och berättelser om fenomen som förvisso kopplar till personen, men där ämnet är något utanför den egna personen.

Jag drar lite andra lärdomar från fares sommarprat, bland annat vikten av att vilja och våga stå på sig för sin vision i en bransch som är extremt toppstyrd.

Sen även att motivation slår klass i många fall.
Fares är ju en väldigt udda fågel så det är såklart att det inte passar alla men i just spelbranschen känns han som en frisk fläkt och en välbehövlig motvikt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Gorian:

To each, their own.

Jag har lyssnat på många sommarprat (Björn Natthiko Lindeblad och Jonas Wahlström hör till favoriterna). I regel handlar de om anekdoter ur personens liv, med övervikt på signifikant viktiga eller lustiga sådana, utifrån vilka personen eller publiken kan dra lärdomar. Och visst drar Josef anekdoter, men där jag tycker hans prat brister är i det där med lärdomarna eller att de ska vara lustiga. Den enda "lärdomen" jag kan se att Josef drar är (1) att han är förträfflig och (2) att det är kul med barn, och att fler borde skaffa dem.

Faller lite kort i min bok. Men hey, det är bara min åsikt.

EDIT: Lyssnar förövrigt på "Sotarns" sommarprat just nu. Också gott om anekdoter, men de används liksom som segways in i vidare analyser och berättelser om fenomen som förvisso kopplar till personen, men där ämnet är något utanför den egna personen.

Skrivet av NordhNet:

Jag drar lite andra lärdomar från fares sommarprat, bland annat vikten av att vilja och våga stå på sig för sin vision i en bransch som är extremt toppstyrd.

Sen även att motivation slår klass i många fall.
Fares är ju en väldigt udda fågel så det är såklart att det inte passar alla men i just spelbranschen känns han som en frisk fläkt och en välbehövlig motvikt.

Ja, jag tycker ni sätter fingret på vad sommarpratarna handlar om. Man tolkar och tar in saker från människorna olika, och det från en bredd av valda talare i radio. Människor som man i sin vardag aldrig skulle få chansen att lyssna på.

Tycker det är en riktigt fin tradition med sommarpratare (även vinterpratare). Frun och jag lyssnar gärna in ett avsnitt när vi åker bil under semestern eller till en kopp kaffe.

Visa signatur

All your base are belong to me