Vilket land kan man sälja sina 3090 lättast?

Permalänk
Medlem

Vilket land kan man sälja sina 3090 lättast?

Tja

Sitter på tre stycken 3090 oöppnade som jag har försökt sälja nu i någon månad utan någon som helst lycka, märkt att här i Sverige så får man oftast skambud, alltså buden är så dåliga att man frågar personen varför han inte tar kortet gratis istället.

Besitter även kvitto på dessa tre så tänkte vilket land man kan åka till där efterfrågan på dessa kort är som högst, helst inom EU.

Permalänk
Inaktiv

Har du inte fått dom sålt begär du helt enkelt för mycket, lägg ut dom på ebay då el tradera, du har ju säkert själv märkt att det är fritt fall i prisutvecklingen på grafikkort numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Har du inte fått dom sålt begär du helt enkelt för mycket, lägg ut dom på ebay då el tradera, du har ju säkert själv märkt att det är fritt fall i prisutvecklingen på grafikkort numera.

Tycker inte jag begär för mycket, folk vill liksom köpa dom för 9-10k, det är rena rama skambudet..

Sålde dock en för 14.000 för för inte så längesen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst ot raderat i enlighet med §1.5*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Percival:

buden är så dåliga att man frågar personen varför han inte tar kortet gratis istället

Inte för att vara den men... jag skulle inte ha någonting emot ett 3090 gratis, nu när du ändå erbjuder menar jag

Att buden är så låga beror, som redan påpekats, på att priserna sjunker. Få vill då riskera lägga pengar på ett kort som antagligen kommer kunna köpas till ett lägre pris om man bara väntar lite längre. Själv sitter du med Svarte Petter och ser också korten tappa i värde men vill (naturligtvis) inte anpassa dig till marknaden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sverige är väl en av de dyraste marknaderna. Du skulle sålt för flera månadersen. Tyvär är nog Ebay eller Tradera bästa valet.
Sen verkar det ju som om du har haft dom till mining enligt dina egna trådar. Det höjer ju knappast värdet på kortet garanti eller ej.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Släng upp det på SweC? Om du säljer för 14 oöppnade med kvitto och de kostar 22 nytt ser jag inte problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Percival:

här i Sverige så får man oftast skambud,

För att det är slutet på en grafikkortsgeneration. Alla som va villiga att betala extra för 3090 över 3080/3080 Ti har redan gjort det. De få som är kvar och "måste ha det bästa" köper 3090 Ti. 3090 som produkt är meningslös i dagsläget förutom för de få som vill ha 24GB VRAM och spara en slant vs Ti.

Den extrema efterfrågan under pandemin är över. Mining is over, även om priset återhämtar sig så vill ingen investera pga PoS och frågentecken om man hinner få någon förtjänst. Redan nu dumpas det 3090 i kina och på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Sverige är väl en av de dyraste marknaderna. Du skulle sålt för flera månadersen. Tyvär är nog Ebay eller Tradera bästa valet.
Sen verkar det ju som om du har haft dom till mining enligt dina egna trådar. Det höjer ju knappast värdet på kortet garanti eller ej.

Dom användes inte till mining men var planerade för det, orkade inte bygga en rigg till så jag ångrade köpet och säljer dom nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt RTX 3070 för 6000:- för några månader sen. Har inte packat upp det än. Nu när krypto är över och folk börjar nyktra till så tror jag rätt många, inklusive jag själv inte skulle betala mer än 5000-6000:- för ett 3090 på begagnatmarknaden. Faktum är att jag antagligen inte ens skulle tacka ja för 5000:- egentligen. Hade jag inte haft något nytt kort i mitt ägo hade jag nog satsar på ett begagnat 3060 ti för typ 2500:-
Det är ungfär var priset borde ligga under nyktra förhållanden när väl psykosen börjat släppa. Sakmmen idag tillhör den som tror att gamla grafikkort kommer ha något nämnvärt värde när kryptoopportunisterna har övergivit det sjunkande skeppet. Själv skiter jag fullständigt om mitt 3070 inte längre är värt nåt. Jag var fullt medveten om att en priskrasch kunde komma när som helst. Ville ändå säkra upp ett kort inför hösten eftersom jag inte visste när kraschen skulle komma. Antagligen är det sista chansen nu för dig att sälja dina kort för de bud du fått innan även dessa potentiella köpare tar sitt förnuft tillfånga.

RX 6800 XT säljer inet just nu för 7990:- Och det här är bara början på prisnedgången från ÅF. Begagnatmarknaden kommer vara den som kraschar först sen kommer ÅF få följa efter. 3090 är väl typ 10-20% snabbare än 6800 XT lite beroende på titel. Såg nån där 6800 XT till och med var lite snabbare. Sen är inet en butik med garantier mm. Det är vad folk väger in när de ställer de alternativen mot varandra. Dvs köpa ett begagnat 3090 eller köpa nytt kort av annan modell, med lite sämre prestanda men garantier. Skulle priset för ett beggat 3090 vara lite lägre än ett nytt 6800 XT skulle kanske folk vara villiga att ta risken med att köpa ett begagnqt 3090. I min värld är allt över 3000:- för något som inte säljs av ÅF ett big nono. Köper jag begagnat så är det för att spara pengar men med risken att förlora pengar om kortet går sönder eller liknande. Varför folk var så kåta på att köpa begagnade kort till höga priser var för att de blev giriga när de såg en chans att tjäna gratis pengar. Men så fungerar inte en normal marknad. Är något ett andrahandsköp/second hand så är det halva priset av vad i runda slängar billigaste motsvarande prestanda kostar nytt.
Ta exemplet med RX 6800 XT för 7990:- sen presterar ditt kort upp till 20% bättre så om jag är generös slänger jag på 20% på priset. Det ger ett pris på 9588 kr. Men sen visar det sig att det rör sig om ett andrahandsköp så då får vi halvera det priset och jag får då 4794:-

Det är så jag tänker om jag ska bemöda mig att köpa något begagnat. Jag tycker priserna du begär är absurt höga och du tycker ett pris på 5000:- är för lite. Samtidigt kan jag berätta att jag vid flers tillfällen köpt hårdvara vars pris har varit hälften av den motsvarande prestandan kostade vid tillfället. Så det är liksom ingen unik skambudsekvation som inte existrerar i verkligheten. Har även sålt saker på motsvarande sätt.
Men visst... just grafikkortsmarknaden är inte helt mättad hos gamers i sverige riktigt än. Men det dröjer nog inte jättelänge innan så blir fallet. Kolla på tradera hur miners desperat försöker sälja av sina gamla kort. Har inte på flera år sett så många auktioner som avslutats utan att några bud har lagts. Det dröjer inte länge innan de kommer dyka upp allt lägre priser för varje försäljningsförsök. Tror de flesta potentiella köpare också inser att priserna kommer fortsätta sjunka.

Tittar man på lanseringen av GTX 900-serien så släpptes först 980 tillsamans med svagare modeller och hade då ett rekommenderat pris på 549 USD. Sen lanserades efter det 980 ti. Alltså precis som med 3090 och 3090 ti. Det här var under en normalfungerande marknad utan krypto. Så vad borde då 3090 kosta i en normalfungerande marknad utan krypto? Jo, med en årlig inflationstakt på 2% över 8 års tid så borde kortet ha kostat 644 USD.
Det ska oavsett bli spännande att se hur lågt priserna kan sjunka.

Det var tråkigt att du förlorar massa pengar personligen men se det som en lärdom för framtiden. Du kan ju försöka glädjas åt att du kanske inte kommer betala brutalt överpris nästa gång du behöver köpa grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

När jag säljer saker (eller köper) så utgår jag från 50% av priset vad produkten kostar idag eller vad en produkt med likvärdig prestanda kostar.

Grafikkort betalar tyvärr folk för mycket för begagnade imo men finns ett nytt att köpas för säg 12000kr så hade jag aldrig gett mer än 6000 begagnat.

Permalänk

Cryptovinter nu och ca 50kr per Mhs (tillsvidare då ETH fortfarande går mina) är okej pris i mina ögon för senaste generationen. Köpte AMD kort 2018/19 för ca 25kr Mhs under cryptovinter då. Bara kolla på ebay hur priserna ligger till i andra länder, tror inte du får summor du tänkt dig, och mindre för varje dag som går då 4000 serien släpp närmar sig. 3090 är inte det mest efficient gpu när det gäller el/mhs heller och just elförbrukningen spelar stor roll under en bearmarket, gränsen mellan mina med vinst eller förlust är hårfin, speciellt nu med rekordhög elpris och inget nergång i sikte.

Det är nu man ska hålla ögonen öppna efter fynd om man vill ge sig in på mining o testa, fel tid o sälja för bra pris. Flesta miners som dumpar sina kort nu har iafl gått breakeven eller nära så va dom än får är ofta ren vinst.