Skärm förlorar kontakt med GPU

Permalänk

Skärm förlorar kontakt med GPU

Ena skärmen har börjat tappa kontakten med GPU. Hade hoppats att det berodde på skärmen eller kablar men efter att ha bytt HDMI-kabel och strömkabel utan framgång och till slut ändrat HDMI-utgång på grafikkortet så löste det sig. Innebär alltså att grafikkortets ena HDMI-utgång felar. Bör jag vara orolig för kortets hälsa?

Permalänk
Skrivet av SilverCityPsyko:

Ena skärmen har börjat tappa kontakten med GPU. Hade hoppats att det berodde på skärmen eller kablar men efter att ha bytt HDMI-kabel och strömkabel utan framgång och till slut ändrat HDMI-utgång på grafikkortet så löste det sig. Innebär alltså att grafikkortets ena HDMI-utgång felar. Bör jag vara orolig för kortets hälsa?

har du provat att byta tillbaka igen?

varit för HDMI ibland fått nån hicka och gett felet du anger och löst sig med att byta grafikport låta den identifieras osv i datorn för att sen flytta tillbaka den till ursprungsporten och den igen fungerat felfritt i den porten igen.

gissar på att det beror på något går fel i krypteringen/avkrypteringen av bildsignalen imellanåt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverCityPsyko:

Ena skärmen har börjat tappa kontakten med GPU. Hade hoppats att det berodde på skärmen eller kablar men efter att ha bytt HDMI-kabel och strömkabel utan framgång och till slut ändrat HDMI-utgång på grafikkortet så löste det sig. Innebär alltså att grafikkortets ena HDMI-utgång felar. Bör jag vara orolig för kortets hälsa?

Något fel är det ju på kortet, uppenbart.
Enklaste felet som faktiskt inte är ovanligt, är att HDMI-kontaktens lödningar har släppt från kortet. Lätt att rätta till, bara löda! Har råkat ut för detta själv.

Permalänk

Vad är det för GPU. Jag har börjat få samma symptom med mitt 3060ti

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White