Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Halldin:

Har sett exakt samma sak i exempelvis den här videon: https://youtu.be/DlWaWJrdYOc?t=138

Kan inte se det på mobilen (iPhone 13 Mini, också OLED) och kan inte minnas att jag såg det på min förra skärm (Dell 2515H). På AW3423DW ser det så blockigt ut att jag trodde det var något fel på skärmen ett tag.

Den där videon ser helt blå/rosa/blockig ut och allmänt förskräcklig på min Alienware, Galaxy S20 och LG OLED65B7. Testade även HDR på/av i Win10.

Edit: Dock ser den sämst ut på min Alienware med ibland svår blockighet.

Tipset är väl att inte testa skärmens kapacitet med kasst källmaterial dvs det mesta på Youtube, streamingtjänster, komprimerad fulfilm etc. Blu-Ray är väl det enda som går att lita på, alternativt erkänt bra testklipp på Youtube och liknande med hög bitrate.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Halldin:

Har sett exakt samma sak i exempelvis den här videon: https://youtu.be/DlWaWJrdYOc?t=138

Kan inte se det på mobilen (iPhone 13 Mini, också OLED) och kan inte minnas att jag såg det på min förra skärm (Dell 2515H). På AW3423DW ser det så blockigt ut att jag trodde det var något fel på skärmen ett tag.

Det YT-klippet har ingen synlig blockighet under normala omständigheter. Gissningsvis har du något som lyfter svartnivåerna alldeles för högt, vilket kan vara inställningar i skärmen likt "Dark boost" etc. men också inställningar i datorn, särskilt om du mixtrat med någon video-inställning någonstans. Kan vara drivrutinens inställningar och kan vara något annat.

Börja med att kontrollera att du kör RGB Full-nivå ut från datorn. Testa också med annan dator och se vad som gäller där för att utesluta skärmens inställningar från listan över felorsaker.

Just den här problematiken med kass videobild med precis de här symptomen brukar dyka upp i skärmfrågor hyfsat regelbundet. Har aldrig fått något svar på vad exakt som orsakar det men lösningarna brukar vara att köra en DDU på grafik-drivrutinerna. I en del fall återgår det till det normala först efter att man blåst datorn och ominstallerat Windows.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av urlen:

Fick min Alienware 34" QD-OLED AW3423DW i Fredags och upptäckt att det är nått fel vid mörka scener när man spelar upp en film.
Har testat olika typer av inställningar för att bli av med det, men inte lyckats. Är inte lika illa med HDR avstängt i Windows, men man märker av det oavsett.

När det skiftar mellan mörkt och ljust blir det "pixligt". Videon spelas inte upp i en låg/dålig upplösning, andra ljusa scener ser jättebra ut.
Tog denna bild med mobilen från Prime Video - The Contractor en mörk scen där det va som mest uppenbart:
<Uppladdad bildlänk>

Inser att det förmodligen beror på någon typ av felkalibrering eller någon Windows 10 inställning?
Någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på?

Är klippet kring 47min någonting?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Är klippet kring 47min någonting?

Precis, 47:40. Jag testade att maxa Gamman i creator preseten och då ser det faktiskt lite bättre ut. Men får inte samma fel på TV'n; LG Oled CX 55". Men ok, bra att veta att det inte är något fel på skärmen i sig utan videon som är dåligt komprimerad.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av urlen:

Precis, 47:40. Jag testade att maxa Gamman i creator preseten och då ser det faktiskt lite bättre ut. Men får inte samma fel på TV'n; LG Oled CX 55". Men ok, bra att veta att det inte är något fel på skärmen i sig utan videon som är dåligt komprimerad.

Kan bekräfta att scenen är utan de här blockiga artefakterna på Blu-Ray 4K på min Alienware. Hos mig är scenen dessutom mycket mörkare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

O här sitter jag o blir bara mer o mer avundsjuk på er som fått skärmarna. Eventuella block-artefakter i film kommer inte göra nåt för mig. Film ses på 83"-oleden från Sony
Förbannar att jag glömde beställa på första möjliga dag. Beställde 23/3 så min order är uppskattad för leverans månadsskiftet juli/augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Någon uppdatering än? Min är fortfarande bara bekräftad

NU står min som "under produktion"!

Samma beräknade leveransdatum dock, 8:e juli...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

NU står min som "under produktion"!

Samma beräknade leveransdatum dock, 8:e juli...

Min bytte till denna status straxt innan den skickades så låt oss hoppas på det bästa

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

NU står min som "under produktion"!

Samma beräknade leveransdatum dock, 8:e juli...

Beställde du den 22e eller 23e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Min bytte till denna status straxt innan den skickades så låt oss hoppas på det bästa

Den är skickad och beräknas komma på fredag!

Skrivet av robajn:

Beställde du den 22e eller 23e?

22:a.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Den är skickad och beräknas komma på fredag!

22:a.

Om du hämtat skärmen, så kolla displayen väldigt noga i dagsljus eller med en ficklampa..

Jag som många andra, har fått fullt med avtryck och märken efter Dells otroligt dåliga emballering (bubbelplast mot displayens yta)

Detta är permanent, omöjligt att få bort.

Kommer behöva skicka tillbaka den...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av SnowgubbeN:

Om du hämtat skärmen, så kolla displayen väldigt noga i dagsljus eller med en ficklampa..

Jag som många andra, har fått fullt med avtryck och märken efter Dells otroligt dåliga emballering (bubbelplast mot displayens yta)

Detta är permanent, omöjligt att få bort.

Kommer behöva skicka tillbaka den...

Försökte leta i bra ljus och med mobillampan. Hittade inget tror jag.
Ser ditt ut såhär?

https://imgur.com/a/PEmm7Zt/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Försökte leta i bra ljus och med mobillampan. Hittade inget tror jag.
Ser ditt ut såhär?

https://imgur.com/a/PEmm7Zt/

https://i.imgur.com/1vfvh6g.jpeg

https://i.imgur.com/f3r2oKg.jpeg

https://i.imgur.com/dwXx0rr.jpeg

Japp...precis så fast i kombo med repor på skärmen som man känner av med nageln ☹️

Lite orättvis bild, men allt går i linje med kanten, precis som bilden du lade upp.

Permalänk
Medlem

Nu står min under produktion, då bör man ha den inom en vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Nu står min under produktion, då bör man ha den inom en vecka?

Förhoppningsvis. Nedan kan du följa mitt paket som inte dykt upp ännu
Skickades dagen efter den gått i produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Förhoppningsvis. Nedan kan du följa mitt paket som inte dykt upp ännu
Skickades dagen efter den gått i produktionen.

<Uppladdad bildlänk>

Samma för mig i början på juni. Tog en hel vecka från att den kom till Stockholm.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Samma för mig i början på juni. Tog en hel vecka från att den kom till Stockholm.

Den kom idag! Slapp en veckas extra väntan. Dock märker jag vissa märken av bubbelplasten på skärmen som många andra nämner som problem på Reddit. Får se om det går att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Den kom idag! Slapp en veckas extra väntan. Dock märker jag vissa märken av bubbelplasten på skärmen som många andra nämner som problem på Reddit. Får se om det går att få bort.

Surt! Hur illa är det? Läste flera som skrev på reddit att det inte syns vid användning? Störigt ändå att veta att ens nya skärm har märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Surt! Hur illa är det? Läste flera som skrev på reddit att det inte syns vid användning? Störigt ändå att veta att ens nya skärm har märken.

Det var inte speciellt illa och det mesta gick bort med en mikrofiberduk. Var orolig ett tag där. Men jäklar vilken skärm.

För spel i hdr var det som att dra upp rullgardinen för ögonen. Allt annat var ok men inte mer. Så skönt att svart är svart dock. Har stört mig på det ända sen jag skaffade oled tv.

Skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Det var inte speciellt illa och det mesta gick bort med en mikrofiberduk. Var orolig ett tag där. Men jäklar vilken skärm.

För spel i hdr var det som att dra upp rullgardinen för ögonen. Allt annat var ok men inte mer. Så skönt att svart är svart dock. Har stört mig på det ända sen jag skaffade oled tv.

Något du är missnöjd med gällande skärmens egenskaper och prestanda?

Syns märkerna från bubbelplasten något när skärmen är igång?

Själv fick jag beskedet av Dell idag, att min nya skärm kommer 25 oktober...

Så funderar på om man ska leva med avtrycken på displayen eller returnera och få pengarna tbx.. har ej startat upp den, så förhoppningsvis syns det ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Något du är missnöjd med gällande skärmens egenskaper och prestanda?

Syns märkerna från bubbelplasten något när skärmen är igång?

Själv fick jag beskedet av Dell idag, att min nya skärm kommer 25 oktober...

Så funderar på om man ska leva med avtrycken på displayen eller returnera och få pengarna tbx.. har ej startat upp den, så förhoppningsvis syns det ej

Jag fick min för 1 vecka sedan, hade också märken i skärmen men 100% av dessa gick bort efter lite puts med en mikrofiberduk.

Helt brutal skärm. Min Asus PG279Q ser förhistorisk ut vid sidan om AW:en.

Jag är helt nöjd förutom att storleken är lite för stor för moba, spelar bara DotA 2... Jag har länge tyckt att dota körs bäst på 24" så 34" är lite för stort... Men den är grymt bra till allt annat. Jag överväger att sälja båda mina skärmar och köpa en 24 tummare istället 😁

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Min skärm bör komma nu till helgen men har beslutat mig för att sälja den. Först hade jag tänkt sälja den osedd och skicka den direkt till ev. köpare om det nu går så här snabbt.

Bör man kanske ta hem den, öppna den och kolla så att det inte är något fel och ta bort ev. märken från panelen, eller hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Något du är missnöjd med gällande skärmens egenskaper och prestanda?

Syns märkerna från bubbelplasten något när skärmen är igång?

Själv fick jag beskedet av Dell idag, att min nya skärm kommer 25 oktober...

Så funderar på om man ska leva med avtrycken på displayen eller returnera och få pengarna tbx.. har ej startat upp den, så förhoppningsvis syns det ej

Först tyckte jag skärmen var sådär när jag surfade och hängde i OS:et men var visst att jag hade hdr på där. I sdr tycker jag att den är likvärdig mot min gamla ips-skärm så just nu väldigt nöjd med allt. Har inte hunnit använda skärmen speciellt mycket ska sägas.

Har inte stört mig på fläkten i skärmen när den används men den stängs inte av direkt vilket kan eventuellt vara irriterande om man har datorn i sovrummet.

Fick lysa med lampa för att se avtrycken och typ allt försvann när jag torkade med mikrofiberduk. När skärmen är på syns det inte.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Har fått bort lite avtryck på skärmen, men en del kvar.

Syns dock inte när den är på, har kollat igenom allt och tänker behålla den...har ingen lust att vänta tills slutet av
oktober för en ny.

Underbar svärta och färg, detta som vissa nämner ang 'text clarity' märker jag knappt av och min fläkt är verkligen helt tyst...ibland undrar jag om den ens fungerar

Överlag nöjd, men som sagt, stort minus ang Dells emballering kring displayens yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Liten uppdatering.

Har fått bort lite avtryck på skärmen, men en del kvar.

Syns dock inte när den är på, har kollat igenom allt och tänker behålla den...har ingen lust att vänta tills slutet av
oktober för en ny.

Underbar svärta och färg, detta som vissa nämner ang 'text clarity' märker jag knappt av och min fläkt är verkligen helt tyst...ibland undrar jag om den ens fungerar

Överlag nöjd, men som sagt, stort minus ang Dells emballering kring displayens yta.

Fick min igår och exakt samma för mig, det mesta av märkena gick bort direkt med en mikofiberduk men några småmärken verkar vara permanenta. Men som du säger, syns inte när den är på och dessutom får man trycka upp nyllet till skärmen med ljuskälla för att se, så jag tänker släppa det och behålla. För jäklar vad bra bilden är, min Asus PG34Q från 2016 visade sin ålder tydligt när man jämförde. Provat God of War, Red Dead 2, Lost Ark och Call of Duty MW.. Alla spelen kändes rejält uppgraderade.

Permalänk
Fyndjägare

Någon som reagerat på att skärmen känns snabbare och skarpare i rörelser? Jag bytte ju från 75Hz IPS till denna 175Hz och även om pixelmatrisen är lite oskarp i grunden så känns FPS skarpare när det rör sig, även i låga Hz. Kanske är inbillning har svårt ställa upp skärmarna bredvid varandra. Är det OLEDs avsaknad av eftersläpning som är orsaken tro.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Någon som reagerat på att skärmen känns snabbare och skarpare i rörelser? Jag bytte ju från 75Hz IPS till denna 175Hz och även om pixelmatrisen är lite oskarp i grunden så känns FPS skarpare när det rör sig, även i låga Hz. Kanske är inbillning har svårt ställa upp skärmarna bredvid varandra. Är det OLEDs avsaknad av eftersläpning som är orsaken tro.

Citat:

Motion looks smooth thanks to the near-instantaneous response time

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw3423d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Min skärm bör komma nu till helgen men har beslutat mig för att sälja den. Först hade jag tänkt sälja den osedd och skicka den direkt till ev. köpare om det nu går så här snabbt.

Bör man kanske ta hem den, öppna den och kolla så att det inte är något fel och ta bort ev. märken från panelen, eller hur hade ni gjort?

Är det inte enklare att bara skicka tillbaka skärmen och häva köpet? Du lär ju knappast få lika mycket som du gav för den om du säljer den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era skärmar hur ofta kör den pixel refresh?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Ni som har fått era skärmar hur ofta kör den pixel refresh?

Var fjärde timme vill jag minnas att jag har läst. Inte exakt på klockslaget utan när skärmen går i dvala.