Hur värderar ni innan ni säljer något?

Permalänk

Hur värderar ni innan ni säljer något?

Hejsan allesammans! Går i valet att sälja min tv nu innan flytten på fredag men känner att det är lite svårt att hitta rätt balans mellan ett bra kapp för köparen och ett pris då jag blir nöjd.
Säljer sällan saker privat och känner mig lite vilse.

TVn i fråga är en Sony XH95 55 tum

Hur gör ni när ni säljer en vara privat? Hur värderar ni det ni säljer?

Permalänk

Beror på va det gäller men en TV som din kanske 3-5k beroende på skick. LG OLED C1 55tum finns o köpa för 10k nytt idag tex. Just Tv brukar inte behålla värdet speciellt bra enligt min erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Dorkchicken:

Beror på va det gäller men en TV som din kanske 3-5k beroende på skick. LG OLED C1 55tum finns o köpa för 10k nytt idag tex. Just Tv brukar inte behålla värdet speciellt bra enligt min erfarenhet.

Okej tack, väldigt bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Hejsan allesammans! Går i valet att sälja min tv nu innan flytten på fredag men känner att det är lite svårt att hitta rätt balans mellan ett bra kapp för köparen och ett pris då jag blir nöjd.
Säljer sällan saker privat och känner mig lite vilse.

TVn i fråga är en Sony XH95 55 tum

Hur gör ni när ni säljer en vara privat? Hur värderar ni det ni säljer?

Det bästa är väl att kolla vad man får ge för en jämlik vara eller bättre, sedan lägga sig på 60-70% av vad den modellen kostar.

Exempel: Du köpte din TV för 20 000:-, men du kan få en likadan idag för 10k. Då kan 6 000:- vara rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det bästa är väl att kolla vad man får ge för en jämlik vara eller bättre, sedan lägga sig på 60-70% av vad den modellen kostar.

Exempel: Du köpte din TV för 20 000:-, men du kan få en likadan idag för 10k. Då kan 6 000:- vara rimligt.

Bra resonemang!
Ett tips är att kolla om modellen fortfarande finns kvar på prisjakt/pricerunner och vad nypriset är "idag".
Då kan man förvänta sig att få halva pengarna, på ett ungefär.

Permalänk

Sen ska man oxå som @Lodisen säger kolla nypris för en liknande vara idag (kan vara annat märke men liknande specs). Utvecklingen inom TV går fort och nya modeller väller ut som svampar.

Permalänk
Avstängd

Lägger ut det mesta jag säljer för 1 kr, då får varan många ögonbollar på den och samtidigt så blir det budgivning som gör det rätt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Sen ska man oxå som @Lodisen säger kolla nypris för en liknande vara idag (kan vara annat märke men liknande specs). Utvecklingen inom TV går fort och nya modeller väller ut som svampar.

Helt sant, men det är ju en veritabel "myrstack"!
Jättesvårt att hitta en "liknande modell", speciellt om den apparaten man försöker kränga har några år på nacken.

Kanske kan jämföras med att sälja en "i7" kanske. Man kan ju inte jämföra priset på i7 mellan generationerna, även om "alla är i7".. Möjligen ett dåligt exempel, men ett exempel ändå.

TV-apparater är det stört omöjligt med! (Tycker jag, samma tillverkare kan ha till förväxling lika modeller).
(Samsung-skärmar också. Olika butiker har samma skärm under olika produktnummer. Antagligen för att slippa undan lästa-pris-garanti).