Permalänk
Medlem

Framtidskompatibilitet skrivare - W11?

Kollar på en ny skrivare (laser multifunktion). Har noterat att jag inte sett någon skrivare än med stöd för Windows 11.

Jag har något svagt minne att jag läst något om nån ny teknik som innebär att man inte behöver drivrutiner till skrivare, och således inte behöver stå med en fungerande skrivare som man inte kan använda om några år, som är fallet för mig med min nuvarande HP.

Är det därför tillverkarna inte skriver ut något om specifik kompatibilitet för Windows 11?

I dagsläget har jag Windows 10, men lär ju byta till 11 snart och vill kunna ha skrivaren ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Köp en med WiFi så slipper du fundera över fungerande drivrutiner och kan skriva ut med allt från dator till mobil eller surfplatta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad det gäller HP så verkar de flesta nyare skrivarna stöda Windows 11.
https://support.hp.com/se-sv/document/ish_4839993-4878321-16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Vad det gäller HP så verkar de flesta nyare skrivarna stöda Windows 11.
https://support.hp.com/se-sv/document/ish_4839993-4878321-16

Aha, vill dock inte ha en HP igen, så de har jag inte tittat på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp en med WiFi så slipper du fundera över fungerande drivrutiner och kan skriva ut med allt från dator till mobil eller surfplatta.

Där har jag sett lite tvetydiga uppgifter, dels finns det de som kan ansluta till wifi, men sen verkar det finnas skrivare som lägger upp ett eget wifi som man ansluter sig till, varför man nu skulle vilja/behöva det..?
Det är sjukt mycket väldigt förvirrade recensioner och frågor och svar när det gäller just skrivare.

Vilket av det syftar du på?

Men varför skulle man inte behöva drivrutiner bara för att man ansluter trådlöst?

Permalänk
Medlem

Gissar att allt som stöder 10 stöder 11.
Morsans Brother fortsatte då fungera utan anmärkning med 11 när hon uppgraderade

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Min skrivare för Windows Vista fungerar för Windows 10, kan inte se den inte skulle fungera för w11. Stora problemet är att skrivaren är bråkig och dum...inte att drivrutiner inte fungerar.
Kan inte se hur drivrutiner för skrivare skulle ha ändrats på ett decennium.
Windows har dessutom völdigt bra kompabilitet bakåt med drivrutiner. sett folk köra obskyr utrustning med drivrutiner för Windows xp på moderna Windows för det var enda drivrutinen som gjordes och den fungerar fortfarande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Kollar på en ny skrivare (laser multifunktion). Har noterat att jag inte sett någon skrivare än med stöd för Windows 11.

Jag har något svagt minne att jag läst något om nån ny teknik som innebär att man inte behöver drivrutiner till skrivare, och således inte behöver stå med en fungerande skrivare som man inte kan använda om några år, som är fallet för mig med min nuvarande HP.

Är det därför tillverkarna inte skriver ut något om specifik kompatibilitet för Windows 11?

I dagsläget har jag Windows 10, men lär ju byta till 11 snart och vill kunna ha skrivaren ett bra tag.

Vad är det som gör att du tror att den inte kommer stödjas i Windows 11? Hade en HP LaserJet 4L som trotts sin tid fortfarande fungerade som den skulle med Windows 10 för ca 2 år sedan.

Skrivet av infigo:

Min skrivare för Windows Vista fungerar för Windows 10, kan inte se den inte skulle fungera för w11. Stora problemet är att skrivaren är bråkig och dum...inte att drivrutiner inte fungerar.
Kan inte se hur drivrutiner för skrivare skulle ha ändrats på ett decennium.
Windows har dessutom völdigt bra kompabilitet bakåt med drivrutiner. sett folk köra obskyr utrustning med drivrutiner för Windows xp på moderna Windows för det var enda drivrutinen som gjordes och den fungerar fortfarande.

Jag hade en HP LaserJet 4L hos föräldrarna som fungerade med Windows 10, på HPs hemsida finns det drivrutiner för typ Windows 95 eller till o med 3.1.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Där har jag sett lite tvetydiga uppgifter, dels finns det de som kan ansluta till wifi, men sen verkar det finnas skrivare som lägger upp ett eget wifi som man ansluter sig till, varför man nu skulle vilja/behöva det..?
Det är sjukt mycket väldigt förvirrade recensioner och frågor och svar när det gäller just skrivare.

Vilket av det syftar du på?

Men varför skulle man inte behöva drivrutiner bara för att man ansluter trådlöst?

Generellt kan en skrivare med WiFi anslutas till ett nätverk samt skapa ett eget SSID så att man ska kunna använda den trådlöst med tex mobil utan att kräva en trådlös router.

Att skriva ut via WiFi är standard och varenda pryl du hittar ny idag kommer klara av det galant.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa nån som stödjer fax för det lär överleva 100 år till.
Är man nojig så skaffar man en skrivare som kan ta emot mail och skriver ut de pdfer man mailar den.
Eller en skrivare som funkar i Linux så kan man ha en skrivarserver om nu MS skulle skippa stödet (varför de skulle göra det ?)
Jag tror det är störst risk att skrivartillverkaren slutar göra förbrukningdsvaror så att man får en obrukbar skrivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min gamla HP P1005 fungerar hur bra som helst i Win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Aha, vill dock inte ha en HP igen, så de har jag inte tittat på...

HP har en trevlig grej i PCL och sin universal printer driver, man har uppenbart försökt konsolidera drivrutinsbiten, och väldigt många av deras äldre modeller funkar även med moderna OS. Skulle inte förvåna mig ett dugg om man kan använda en över 30 år gammal Laserjet III (som stödjer PCL5) i Windows 11 exempelvis. Kanske till och med en nästan 40 år gammal Laserjet II.

Det kanske är att ta i att säga att ovanstående borgar för framtidssäkerhet, men det antyder ju i alla fall att någon HP-modell som är populär i företagarsvängen och har PCL-stöd kan vara way to go om man vill ha något man inte behöver byta ut på väldigt länge. Nånstans kan man ju dock inte mer än spekulera hur länge tillverkarna behagar stödja sina produkter, så det blir inte bättre än en chansning hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa nån som stödjer fax för det lär överleva 100 år till.
Är man nojig så skaffar man en skrivare som kan ta emot mail och skriver ut de pdfer man mailar den.
Eller en skrivare som funkar i Linux så kan man ha en skrivarserver om nu MS skulle skippa stödet (varför de skulle göra det ?)
Jag tror det är störst risk att skrivartillverkaren slutar göra förbrukningdsvaror så att man får en obrukbar skrivare.

Det brukar inte vara jättestökigt att fylla på toner själv, för händelsen att de slutar tillverka kassetter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

HP har en trevlig grej i PCL och sin universal printer driver, man har uppenbart försökt konsolidera drivrutinsbiten, och väldigt många av deras äldre modeller funkar även med moderna OS. Skulle inte förvåna mig ett dugg om man kan använda en över 30 år gammal Laserjet III (som stödjer PCL5) i Windows 11 exempelvis. Kanske till och med en nästan 40 år gammal Laserjet II.

Det kanske är att ta i att säga att ovanstående borgar för framtidssäkerhet, men det antyder ju i alla fall att någon HP-modell som är populär i företagarsvängen och har PCL-stöd kan vara way to go om man vill ha något man inte behöver byta ut på väldigt länge. Nånstans kan man ju dock inte mer än spekulera hur länge tillverkarna behagar stödja sina produkter, så det blir inte bättre än en chansning hur man än vrider och vänder på det.

Jag skulle inte heller bli förvånad. Jag använde en HP LaserJet 4L för ca 2 år sedan och den fungerade utan problem i Windows 10, enda kravet var att när man anslöt skrivaren till datorn första gången så behöver man internet för Windows hämtar ner drivrutinen från Windows Update. Väldigt bra att ha stöd för W10 typ 20-25 år efter lansering av skrivaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en 17 år gammal hp laserjet 1020 och nån random brother skrivare. båda fungerar problemfritt i w11. funkar dom i 10 så funkar dom i 11

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Ifall man söker på nätet efter ”will windows 10 printer work in windows 11” så får man svaret att alla skrivare som fungerar i Windows 10 ska också fungera i Windows 11, i alla fall enligt Microsoft själva. Detta eftersom Windows 10 och 11 är mycket lika ”under skalet”.

Det som möjligtvis är problem är ifall man har en så gammal skrivare så att det inte finns officiella Windows 10 drivrutiner så att man till exempel använder Windows 7 drivrutiner till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte heller bli förvånad. Jag använde en HP LaserJet 4L för ca 2 år sedan och den fungerade utan problem i Windows 10, enda kravet var att när man anslöt skrivaren till datorn första gången så behöver man internet för Windows hämtar ner drivrutinen från Windows Update. Väldigt bra att ha stöd för W10 typ 20-25 år efter lansering av skrivaren

Hehe, jo, hade faktiskt också en Laserjet 4L tills 2016, då mitt gamla hemmaihopplock till filserver ersattes med en Microserver, och det blev opraktiskt att försöka ordna det parallellportsinterface som krävdes. Det fanns inget vettigt instickskort för PCIe. Måste haft skrivaren i åtminstone 15 år då.

Funkade fantastiskt bra under CUPS/Debian innan dess, utdelad till övriga maskiner över SMB, som åtminstone sista tiden körde W10 med driver från Windows Update. Var ovanligt snabb på W10-tåget, i princip direkt vid release

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Trevligt att skrivare omnämns i positiva ordalag. Det händer inte varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Trevligt att skrivare omnämns i positiva ordalag. Det händer inte varje dag.

Haha, låt mig gissa att du tillhör generationen som haft bläckstråleskrivare under 90- och 00-tal?

Laserskrivare brukar göra rätt lite väsen av sig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, jo, hade faktiskt också en Laserjet 4L tills 2016, då mitt gamla hemmaihopplock till filserver ersattes med en Microserver, och det blev opraktiskt att försöka ordna det parallellportsinterface som krävdes. Det fanns inget vettigt instickskort för PCIe. Måste haft skrivaren i åtminstone 15 år då.

Funkade fantastiskt bra under CUPS/Debian innan dess, utdelad till övriga maskiner över SMB, som åtminstone sista tiden körde W10 med driver från Windows Update. Var ovanligt snabb på W10-tåget, i princip direkt vid release

Min pappa hade lyckat skaffa en kabel som i ena änden hade skrivarporten (parallellportsinterface?) och i andra änden USB så den delen var löst Våran hade dock först ett problem med att den bara kunde skriva ut 1 sida innan den typ vägrade skriva ut fler sidor om man skrev ut ett långt dokument. Det löste sig (fråga inte hur) men istället blev det svarta typ ränder på pappret man skrev ut tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min pappa hade lyckat skaffa en kabel som i ena änden hade skrivarporten (parallellportsinterface?) och i andra änden USB så den delen var löst Våran hade dock först ett problem med att den bara kunde skriva ut 1 sida innan den typ vägrade skriva ut fler sidor om man skrev ut ett långt dokument. Det löste sig (fråga inte hur) men istället blev det svarta typ ränder på pappret man skrev ut tyvärr

De där kablarna är lite hit and miss, ibland funkar de, ibland funkar de inte. De brukar inte följa den fullständiga parallellportsspecifikationen, utan bara erbjuda en begränsad version av det.

Den nya skrivaren kostade 600 spänn. Tyckte inte det var värt besväret att försöka hitta en fungerande adapter, när en ny skrivare bara kostade ett par hundra till, och den gamla ändå var 15 år gammal, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

De där kablarna är lite hit and miss, ibland funkar de, ibland funkar de inte. Den nya skrivaren kostade 600 spänn. Tyckte inte det var värt besväret att försöka hitta en fungerande adapter, när en ny skrivare bara kostade ett par hundra till, och den gamla ändå var 15 år gammal, typ

Okej, jag tror dock inte det var kabeln, möjligtvis det första problemet i så fall. Men annars fungerade den fantastiskt bra under alla år som pappa hade den skrivaren vad jag kan minnas (jag var dock rätt mycket yngre då)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej, jag tror dock inte det var kabeln, möjligtvis det första problemet i så fall. Men annars fungerade den fantastiskt bra under alla år som pappa hade den skrivaren vad jag kan minnas (jag var dock rätt mycket yngre då)

Jo, finns ju inget som säger att det inte kan funka perfekt

Konstaterar också att jag ljugit för dig hela tiden. Det var en 6L jag hade. LJ4 var en sådan farsan hade under 486-tiden, var nog därför jag blandade ihop dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, låt mig gissa att du tillhör generationen som haft bläckstråleskrivare under 90- och 00-tal?

Laserskrivare brukar göra rätt lite väsen av sig

Jag tänkte närmast att trådar om skrivare brukar vara rätt upphetsade och vimla av diverse kraftuttryck. Det är värt att påminna om att det finns ett antal fungerande skrivare också.
Jag har en HP LaserJet P 2055 som gått sedan våren 2009 och det verkar som om den tänkt fortsätta ett tag till. För ett par år sedan började den låta väldigt illa. Det lät som om den skulle falla sönder i diverse skrot. När jag bytt toner-kasett blev det bra igen. Det var alltså toner-kasetten som höll på att falla sönder. Är det vanligt att det händer? Jag trodde tonern bara tog slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tänkte närmast att trådar om skrivare brukar vara rätt upphetsade och vimla av diverse kraftuttryck. Det är värt att påminna om att det finns ett antal fungerande skrivare också.
Jag har en HP LaserJet P 2055 som gått sedan våren 2009 och det verkar som om den tänkt fortsätta ett tag till. För ett par år sedan började den låta väldigt illa. Det lät som om den skulle falla sönder i diverse skrot. När jag bytt toner-kasett blev det bra igen. Det var alltså toner-kasetten som höll på att falla sönder. Är det vanligt att det händer? Jag trodde tonern bara tog slut.

Hah, har jag inte noterat. Får vara med och poppa lite popcorn nästa gång jag ser en längre tråd om skrivare då

Aldrig varit med om att tonerkassetten pajat på det sättet, men visst, de består ju av en hel del förmodligen ganska känslig mekanik, så det är ju knappast uppseendeväckande att det skett

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!