Permalänk
Medlem

Tänk att år 2022 fortfarande ha problem med ordet "hen", det är så gubbgnälligt att det förtjänar gubbgnäll.
Gubbception.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tänk att år 2022 fortfarande ha problem med ordet "hen", det är så gubbgnälligt att det förtjänar gubbgnäll.
Gubbception.

Jag tycker hen låter för mycket som henne, tycker ’hin’ borde varit ordet man valde istället för att det ska vara neutralare

Kommer på mig själv att fortfarande reagera en del när jag läser hen i oväntade sammanhang

Permalänk
Medlem

Folk som använder vilket år det är just nu som om det vore någon form av argument.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Folk som använder vilket år det är just nu som om det vore någon form av argument.

Det uttrycker väl snarare besvikelsen över bristen på förväntade framsteg. När man var liten var ju år oändligt långa och tio eller tjugo år framåt skulle vi bo på månen, mars, och dessutom ha flygande bilar i varje svenssons garage. Nu är vi plötsligt här 30/40/50 år senare och kör fortfarande vanliga bilar med diesel och bensin till största delen, ingen människa har ens varit närra månen på 50 år, och hela världen håller på och kokar av växthusgaser. Tycker nog ändå man hade kunnat komma längre inom många områden, så att gnälla är rätt (framförallt i denna tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Med tanke på hur många gånger vi gått igenom det här i tråden är nivån av förvirring imponerande. Det operativa ordet är cirkulationsplats. En rondell kan vara en cirkulationsplats, men måste inte vara det. Det finns flera runda trafikstrukturer i Sverige som inte är cirkulationsplatser, det kan t ex innebära att de som är inne i rondellen ska lämna företräde till de som kör in enligt högerregeln. Skyltningen är det som avgör.

Men herregud. Rondellen är vad du kör runt inne i en cirkulationsplats, således hör dom ihop. Sen vet du, precis som jag, och resten av Sverige, att man kallar en cirkulationsplats för just rondell. Ingen kallar en rund trafiklösning som inte är en rondell för en rondell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Men herregud. Rondellen är vad du kör runt inne i en cirkulationsplats, således hör dom ihop. Sen vet du, precis som jag, och resten av Sverige, att man kallar en cirkulationsplats för just rondell. Ingen kallar en rund trafiklösning som inte är en rondell för en rondell.

Cirkulationsplats?
https://goo.gl/maps/DmAKmANfoaJ3CUBH8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Folk som använder vilket år det är just nu som om det vore någon form av argument.

Mer ett uttryck för att det är lite sorgligt att folk sitter och ältar saker i många år, som andra kommit över sedan länge. Det kan inte direkt göra underverk för hens (dennes) livskvalitet.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Mittenfilen - i Göteborg är det nästan en överlevnadsnödvändighet att ligga där då det kan hända på många ställen att antingen högerfil eller vänsterfil bara försvinner ut som en avfart.

Nej till det. Folk som lägger sig i mittenfilen på 80 väg i 75 km/h. Borde vara straffbart.

Blinka inne i rondellen och blinka ut! Tack! Hur svårt kan det vara?

Folk som ställer sig på handikapp utan att de bevis i rutan.

Påläggsförpackningar med en liten flärp på kortsidan som är fastsvetsad hårdare än helvetet.

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av discomega:

Nej till det. Folk som lägger sig i mittenfilen på 80 väg i 75 km/h. Borde vara straffbart.

Blinka inne i rondellen och blinka ut! Tack! Hur svårt kan det vara?

Folk som ställer sig på handikapp utan att de bevis i rutan.

Påläggsförpackningar med en liten flärp på kortsidan som är fastsvetsad hårdare än helvetet.

Rondellblinken kan jag relatera till. Jävla BMW förare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Midsommar, då gödslas det på landet, kan absolut inte väntas någon dag... det var allt.

Men bo inte på landet då! Och gödslar bonden idag så är merparten av lukten borta imorgon. Tro mig, bonden gör det inte för att sabba din midsommar utan för att han behöver och för att han har andra saker att göra på måndag eller vilken dag du nu tyckte passade. Om han driver ett något mindre lantbruk är han glad om han hinner umgås med familjen en stund imorgon mellan arbetspassen. Är det ett stort lantbruk kommer han kanske kunna vara ledig imorgon men allt beror på väder och skördetider och om annan personal håller sig friska. Oavsett om bonden har ett stort eller litet lantbruk har denne dessutom hyfsad ångest över dieselpriset, elpriset och, om denne har djur, de skenande priserna på kraftfoder.

Var istället lite tacksam över att du har en bonde som granne. En som inte gett upp än. En person som faktiskt vigt sitt liv till att se till att det finns lite inhemsk matproduktion här i landet.

Slutgnällt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MystiX:

Men herregud. Rondellen är vad du kör runt inne i en cirkulationsplats, således hör dom ihop. Sen vet du, precis som jag, och resten av Sverige, att man kallar en cirkulationsplats för just rondell. Ingen kallar en rund trafiklösning som inte är en rondell för en rondell.

Vad kallas då det som du kör runt i en rund trafiklösning som inte är en cirkulationsplats?

o-rondell?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vad kallas då det som du kör runt i en rund trafiklösning som inte är en cirkulationsplats?

o-rondell?

Inte en inrondell då?
#19639492

Permalänk
Medlem
Skrivet av discomega:

Blinka inne i rondellen och blinka ut! Tack! Hur svårt kan det vara?

Förvisso så behöver man inte blinka i en rondell förrän du ska köra ut ur rondellen. Då ska du blinka ut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vad kallas då det som du kör runt i en rund trafiklösning som inte är en cirkulationsplats?

o-rondell?

Tänker nog att man inte kallar det just någonting alls? Rondell är synonymt med en rund trafiklösning där det är väjningsplikt(Om man inte är fransos), precis som engelskans rundabout. Känns som att hittar på benämningar där det inte behövs nu.

Visa gärna lite bilder på dessa magiska runda lösningar som kör med högerregeln, är djupt intresserad.

Permalänk

Helt korrekt. Men det borde inte vara så enligt mitt gubbgnäll

Jag tycker man skall vara så tydlig som man kan i trafiken. Blinka för att vara tydlig och visa vart du skall. Skall du vidare i rondellen visa det då genom att blinka in. Skall du ut ur rondellen så blinka ut.

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förvisso så behöver man inte blinka i en rondell förrän du ska köra ut ur rondellen. Då ska du blinka ut.

Eftersom många blinkar när de väl börjar köra ut ur rondellen så hade det varit trevlig om de även blinkade när de svängde vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Eftersom många blinkar när de väl börjar köra ut ur rondellen så hade det varit trevlig om de även blinkade när de svängde vänster.

Man svänger inte vänster i en rondell därför blinkar man inte vänster...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tänk att år 2022 fortfarande ha problem med ordet "hen", det är så gubbgnälligt att det förtjänar gubbgnäll.
Gubbception.

"hen" är ett skräpord, vi har ju redan "den".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Problem med internetuppkopplingen på jobbet, får efter lunch besked om att servicetekniker är på väg.

Men lyckas inte få besked om när denne kan förväntas komma, var det idag eller någon annan dag? Gick inte att få något svar. Väntade till 17:00 utan besked och sen åkte jag hem. Får se om det kommer någon imorgon eller om denne inte kunde komma för att det inte fanns plats på flyget. Kanske fast i köerna på Arlanda?

Till slut så visade de sig. Strax före 9-tiden. Efter byte av en liten burk så kom det igång igen. 45 timmars stillestånd på allt som har med "molntjänster" att göra, så nu får en massa folk jobba häcken av sig med saker som hamnat på kö.

Och trots att ärendet registrerades som prio-ärende så försvann det någonstans på vägen för teknikerna fick tydligen ärendet under gårdagen men gjorde andra jobb för detta saknade prio-markering. Och de ringde inte ens.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det blivit rundgång i rondellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det verkar som det blivit rundgång i rondellen?

Instämmer. Kan ingen moderator bara lyfta ut alla rondell-inlägg till en egen tråd?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MystiX:

Tänker nog att man inte kallar det just någonting alls? Rondell är synonymt med en rund trafiklösning där det är väjningsplikt(Om man inte är fransos), precis som engelskans rundabout. Känns som att hittar på benämningar där det inte behövs nu.

Visa gärna lite bilder på dessa magiska runda lösningar som kör med högerregeln, är djupt intresserad.

Ztenlund har redan gjort det
#19639790

Men jag slänger på en till
https://goo.gl/maps/FWV8sKW4dWCa6c8k9

Och en till
https://goo.gl/maps/uGeF4ZKJgt61a57a9

Problemet med alla dessa är att de flesta som kör där tänker precis som du, tror att en viss uppsättning regler gäller bara för att det är runt i mitten, vilket är en ständig orsak till olyckstillbud.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Eftersom många blinkar när de väl börjar köra ut ur rondellen så hade det varit trevlig om de även blinkade när de svängde vänster.

Skrivet av nevada:

Man svänger inte vänster i en rondell därför blinkar man inte vänster...

När jag tog körkort i slutet på nittiotalet fick jag lära mig att blinka vänster så länge man skulle stanna inne i rondellen cirkulationsplatsen, så fort man passerade den sista avfarten man inte skulle ta skulle man stänga av blinkern för då skulle man ju fortsätta rakt fram ut ur cirkulationsplatsen.

Sedan dess har man dock förtydligat att vägbanan i en cirkulationsplats är att betrakta som en enkelriktad väg som bara råkar gå i en cirkel och således ska man inte blinka inne i den, om man inte ska byta fil, förrän man ska svänga av vägen och alltså köra ut ur cirkulationsplatsen, in på en annan väg.

För mig känns det rätt logiskt, men det gjorde även det jag lärde mig i körskolan när det begav sig. Poängen är väl att det inte finns någon logik som håller helt här, alltså vill det till att vi har regler som säger hur vi ska göra som alla följer. Reglerna nu är att blinka höger när man ska ut, så gör det. Det händer ju nästan dagligen för mig att någon inte följer reglerna eller någon form av logik med onödig väntan eller nästan-incidenter som följd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aphex:

Vad kallas då det som du kör runt i en rund trafiklösning som inte är en cirkulationsplats?

o-rondell?

Skrivet av ztenlund:

Inte en inrondell då?
#19639492

Kul att jag kan vara till glädje

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Instämmer. Kan ingen moderator bara lyfta ut alla rondell-inlägg till en egen tråd?

Stor humor! Gnälla på att gnällinlägg i en gnälltråd är för gnälliga om ett ämne. Gnälligt!

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Man svänger inte vänster i en rondell därför blinkar man inte vänster...

Föreslår att du inte rör ratten då utan låter bilen föra dig rakt framåt...

Poängen var att det handlade om tydlighet, inte vad någon regelryttare tycker stämmer in på regler och förordningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att du inte rör ratten då utan låter bilen föra dig rakt framåt...

Poängen var att det handlade om tydlighet, inte vad någon regelryttare tycker stämmer in på regler och förordningar.

Spelar ingen roll om det är tydligt, för om det inte krävs enligt lag ska man ju inte göra saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att du inte rör ratten då utan låter bilen föra dig rakt framåt...

Poängen var att det handlade om tydlighet, inte vad någon regelryttare tycker stämmer in på regler och förordningar.

Men det blir inte tydligare om inte alla gör på samma sätt. Om jag väntar på att komma in i en cirkulationsplats och du kommer och blinkar vänster så vet jag ju att jag inte ska köra in, men om nästa bil, som jag inte ser förrän den är rätt nära eftersom du är i vägen, inte blinkar, vänster eller höger, så vet jag ju inte om den är på väg ut eller ska stanna kvar inne, följer den din logik eller lagen? Däremot om alla följer lagen och blinkar höger när de ska ut så vet jag ju precis vad som gäller när jag ser varje bil som befinner sig inne i cirkulationsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det blir inte tydligare om inte alla gör på samma sätt. Om jag väntar på att komma in i en cirkulationsplats och du kommer och blinkar vänster så vet jag ju att jag inte ska köra in, men om nästa bil, som jag inte ser förrän den är rätt nära eftersom du är i vägen, inte blinkar, vänster eller höger, så vet jag ju inte om den är på väg ut eller ska stanna kvar inne, följer den din logik eller lagen? Däremot om alla följer lagen och blinkar höger när de ska ut så vet jag ju precis vad som gäller när jag ser varje bil som befinner sig inne i cirkulationsplatsen.

Det var ju hela poängen. Ingen blinkar höger förrän de faktiskt ska ut, dvs när det är försent. Bästa hade varit om de hade blinkat i god tid.

Permalänk
Inaktiv

Intresserar mig för politik, brukar kolla debatter osv. och kan inte sluta störa mig på C. Aldrig sympatiserat med C men aldrig stört mig så mycket på C som när de lämnade alliansen och försöker spela i mitten. De vägrar samarbeta med "ytterpartierna" och påstår samtidigt att de är bättre än övriga partier på att samarbeta. Skitsnack. Hoppas folk kan välja sida i kommande val så vi slipper tramset med C.