Amerikanska senatorer vill följa EU med USB Type-C som standard

Permalänk
Medlem

Det blir SCSI som "USAstandard" i båda ändar, sedan säljer Apple en scsi -> lightningadaptor så du kan fortsätta använda dina tillbehör.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Kanske finns en mening med att lagstiftningen kommer nu? Man kanske anser att laddtekniken har blivit så bra att det räcker.

Men dem orden kanske får ätas upp om ytterligare 20 år

Ser inte varför löpande uppdatering av en standard (som sedan lagkrav refererar till) skulle hindra utvecklingen. Bilbranchen har gott om dessa till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara att bojkotta Eu och Usa för Apple.

Det jag stör mig mest på är att jag kollar på systemkameror och många för över 10 000kr har idag fortfarande usb micro. Själva kontakten håller och så jobbigt är det inte att sätta in den, men denna kabelhärva man ska ha med sig.

När jag köpte kamera för några år sedan så betalade jag 4000kr för en som hade micro usb, det var bara dom nya modellerna som hade usb-c och då betalade man 8000kr för en kamera som var typ lika bra som den jag köpte i övrigt.

Jag hade redan innan bestämt att aldrig mer köpa något som hade annat än usb-c men i det fallet fick det bli ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Ser inte varför löpande uppdatering av en standard (som sedan lagkrav refererar till) skulle hindra utvecklingen. Bilbranchen har gott om dessa till exempel.

För det första är den fysiskt begränsad och definerad. Ge ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det hade förstås inneburit ganska mycket större enheter. Apples laddare/adapter är en av de minsta men även den lär ju öka volymen på exempelvis en telefon, om den skulle vara inbyggd i den, med minst 30%.

Jovisst, men det skulle ge incitament till att faktiskt minska storleken på strömadaptern.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte varför prylar inte kan ha en inbyggd laddare så man kan sätta prylen direkt i väggen, alternativt en ordinarie förlängningskabel.

Oj, då får du tänka ett varv till tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tänk om denna lagstiftning trädde i kraft 20 år sen, fast med micro usb eller nåt annat och förhindrat utvecklingen.

Senaste standarden av USB-PD tillåter laddning i upp till 240W via USB-C, och USB-4 kan överföra data i 40 Gbps på USB-C.

Jag tror att detta, även på 20 års sikt, kommer vara fullt tillräckligt för mobiltelefoner, även om USB-C:s möjligheter inte kommer utökas över tid.

Även om vi hade standardiserat på micro USB för 20 år sedan så finns det en "utökad" variant av Micro-USB-kontakten som stödjer USB 3.0. Den hade ju inte varit olaglig på något sätt, lagstiftningen specar bara en "minsta gemsnsamma nämnare".

Den är ju så klart inte lika smutt som USB-C, men inget som radikalt hade försämrat telefoner jämfört med vad vi har idag. En sådan utökad kontakt skulle säkert också kunna ha samma liknande möjligheter till snabbladning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tänk om denna lagstiftning trädde i kraft 20 år sen, fast med micro usb eller nåt annat och förhindrat utvecklingen.

Om jag inte missminner mig så är det så att egentligen så säger lagen inte att det måste vara USB-c för all framtid utan den säger att man måste hålla en standard och att den standard som skall gälla är den som majoriteten av tillverkarna har valt.
Dvs om det i framtiden kommer en bättre kontakt så kan man mycket väl byta till den. Det enda som är kravet då är att tillverkarna måste komma överens om att gå över till den nya och då bättre kontakten.

Det är i vart fall så jag fattat det. Dvs att även om Media basunerar ut att lagen nu säger att det skall vara USB-c så är det inte specat så i detalj vilken kontakt som skall gälla utan att det är den kontakt som skall gälla som är den som väljs av majoriteten av tillverkarna. Vilket då innebär att Apple måste böja sig eftersom alla andra i nuläget använder USB-c.

Men visst. Det innebär att det kommer att bli en liten tröghet i systemet eftersom dom måste komma överens med varandra vid nästa skifte.
Men det tror jag att vi får skylla på apple som vägrat annamma samma standard som alla andra.
Det sades ju uttryckligen att man helst ville slippa att stifta den här lagen utan hellre såg att tillverkarna skärpte sig på egen hand men eftersom dom inte gjorde det så ansåg man att man var tvungen.

Jag tror att det är av samma anledning som det inte blev en standard för mer än telefoner. Exempelvis för hårtrimmers, rakapparater, eltandborstar mm så finns ingen liknande situation med att de flesta har en kontakt utan där har alla olika kontakter.
Men sett ut miljöperspektivet så är det egentligen rätt rimligt att man skulle se till att ha samma kontakt på allt som går att ladda eller strömförsörja via en USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske borde förtydliga, jag har inget emot att man inför en standard, tycker mest det är lite irriterande att den nya standarden gör alla gamla kablar obsoleta. Om nu miljön är det faktiska fokuset så borde rimligtvis Micro blivit standard då alla redan hade det (utom Apple) fram tills att C blev hippt.
Tur att det finns bra adaptrar mellan USB-formaten annars kommer det bli jobbigt när allt ska ha C.

Fast det stämmer ju inte?
USB-micro har ju fasats ut inom flera segment sedan många år.
Ska man sätta en ny standard så känns det ju väldigt konstigt att ta en legacy produkt som kom för 15+ år sedan som dessutom redan blivit ersatt av en bättre produkt sedan många år tillbaka. Alla nya teknikprylar jag köpt de senaste 5 åren har varit USB-C.

Sedan blir ju inte dina nuvarande micro-kablar obsoleta bara för att USB-C blir standard. Så länge du fortfarande har kvar prylar som kör Micro så är det ju bara att fortsätta med det. Men förhoppningsvis slipper man i framtiden ha 3-4 olika laddkablar hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det hade förstås inneburit ganska mycket större enheter. Apples laddare/adapter är en av de minsta men även den lär ju öka volymen på exempelvis en telefon, om den skulle vara inbyggd i den, med minst 30%.

30% är nog lite optimistiskt, glöm inte att laddare i regel innehåller relativt stora komponenter som t.ex. elektrolytkondensatorer och transformatorer. D.v.s. man kan inte bara platta ut en laddare hur som helst utan en mobil skulle troligtvis behöva vara betydligt tjockare för att få plats med en laddare.

Sen kan det förstås bli lite problematiskt ur elsäkerhetssynpunkt att mata t.ex. en mobil med 230VAC, det ställer helt andra krav på kontakter och intern konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jovisst, men det skulle ge incitament till att faktiskt minska storleken på strömadaptern.

Det är ganska svårt att göra strömadaptern speciellt mycket mindre utan att reducera isolationsavstånden så mycket att prylen faktiskt blir farlig. Dessutom har du alltid en viss värmeutveckling i en nätadapter vilket blir problem om man gör den mindre.

Dvs om du skulle försöka dig på att bygga in nätadaptern i telefonen så skulle du dels få en kontakt som är större än telefonen är tjock (för att kunna ha tillräckligt isolationsavstånd) plus att du under laddning skulle få en så hög temperatur i telefonen att det kraftigt skulle öka risken att batteriet råkar ut för "thermic runaway" med följden att huset brinner ner.

Det är nog inget som myndigheterna är direkt superintresserade av att åstadkomma tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara att bojkotta Eu och Usa för Apple.

Det jag stör mig mest på är att jag kollar på systemkameror och många för över 10 000kr har idag fortfarande usb micro. Själva kontakten håller och så jobbigt är det inte att sätta in den, men denna kabelhärva man ska ha med sig.

Jag vill ha löst batteri för man behöver ofta kunna byta dem för man kan inte kabelansluta när man använder kameran och dataöverföringen bör ske trådlöst, tyvärr är kamerorna usla eller i minst dåliga fall väldigt komplicerade att överföra bilder från men om de ska ändras bör man i vart fall inte satsa på nån kontakt utan trådlöst och standardiserade batterier.

Skrivet av snajk:

Det hade varit bra, om både EU och USA har samma regler så blir det enklare att följa dem. Problemet är förstås det amerikanska politiska systemet, de har svårt att besluta om något alls om det inte har överväldigande stöd från båda sidor och kraftigare lobbyister/donatorer, så chansen är inte så stor att det blir något av det. Speciellt eftersom de som står bakom detta förslag ses som "radikaler" av merparten av republikanerna.

Man kan införa kraven på vapen så får man med sig republikanerna.

Skrivet av Ryssfemma:

Tänk om denna lagstiftning trädde i kraft 20 år sen, fast med micro usb eller nåt annat och förhindrat utvecklingen.

Det går naturligtvis att ändra en standard om det kommer nått bättre, sånt har hänt tidigare och kommer att hända i framtiden och inget hindrar att man har ytterligare anslutningar heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske borde förtydliga, jag har inget emot att man inför en standard, tycker mest det är lite irriterande att den nya standarden gör alla gamla kablar obsoleta. Om nu miljön är det faktiska fokuset så borde rimligtvis Micro blivit standard då alla redan hade det (utom Apple) fram tills att C blev hippt.
Tur att det finns bra adaptrar mellan USB-formaten annars kommer det bli jobbigt när allt ska ha C.

USB-c är ändå minst 6 år gammal och mesta har redan bytt. Nu tycker jag problemet är större när tillverkare (host logitech) fortfarande laddar sina nya dyra möss eller annat med micro-usb. Micro är också en ganska dålig i mitt tycke så den ska alldrig vara en standard för våran skull.
Den har inte ens usb 3 om man inte har den feta fula utökade kontakten, tror det bara är kostnad att type-c är något svårare och dyrare att sätta på kretskort som gör att vissa sitter kvar med micro.
EU borde kanske varit hårdare i 2016-2018 att sätta krav att industin får gå mot type-c. Har dröjt 2-3 år för länge i mitt tycke. Men EU ville att tillverkarna skulle få chans att göra sånt själva....vilket de inte gjorde så nu sitter vi här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är extremt förvånad, finns ju inget som är så hårt ansatt för lobbyism som USAs kongress, brukar ju vara halv korruption där borta från storbolagen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att de röjer upp bland kontakter och nätadaptrar för övrig hemelektronik också. Visserligen inte ett lika stort vardagsproblem då man inte dagligen kopplar i och ur t.ex. en switch eller router som man gör med mobilen, men ändå. Antalet olika kontakter till prylarna hemma är nästan ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste säga att jag är extremt förvånad, finns ju inget som är så hårt ansatt för lobbyism som USAs kongress, brukar ju vara halv korruption där borta från storbolagen.

Så förvånande är det inte om man kollar upp exakt vilka senatorer det rör sig om här.

T.ex Bernie Sanders och Elizabeth Warren befinner sig ganska långt ut på vänsterkanten med amerikanska politiska mått.

Permalänk
Medlem

Detta är ett så extremt exempel på att sila mygg och svälja kameler så jag vet inte. Hur många olika kabeltyper används på mobiltelefoner? Hur mycket kostar det i insatsvaror att tillverka en kabel? Det är en piss i oceanen, trots alla hundratals miljoner kablar som säljs varje år. Om politiker verkligen var intresserade av minskad miljöbelastningen finns det så mycket annat att jaga som skulle ge mycket större vinster. Hur många tiotusentals bilar skrotas varje år bara i Sverige för att det är för svårt eller kostsamt att hitta reservdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ser fram emot att de röjer upp bland kontakter och nätadaptrar för övrig hemelektronik också. Visserligen inte ett lika stort vardagsproblem då man inte dagligen kopplar i och ur t.ex. en switch eller router som man gör med mobilen, men ändå. Antalet olika kontakter till prylarna hemma är nästan ett skämt.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1epzBKFXXXXa6XpXXq6xXFXXXB/Universal-28pcs-5-5x2-1mm-Multi-type-Male-Jack-for-DC-Plugs-for-AC-Power-Adapter.jpg_Q90.jpg_.webp

Det är alltid jätteskoj när någon sådan där gammal specialadapter går sönder och man lite snabbt behöver få fram en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har svårt att förstå kärleken för just USB-C vad är det den har som andra saknar?
Tror inte att någon av mina datorer har någon C-port alls, det närmaste är min iPhone som har C-hane i bortre änden men den har Apples egen kontakt mot själva telefonen.
Vad var det för fel på Mini och Micro som nästan alla utom Apple använde sig av fram till igår typ

Mini-USB är en riktigt usel kontakt som går sönder efter alltför många cykler (plugga i och ur). Det var därför vi fick micro-USB, som är ekvivalent på alla andra sätt. Men varför är USB-C bättre än micro-B (som man väl egentligen skall kalla den)?

1) Max hastighet är 40 Gbps (Thunderbolt 3), istället för 480 Mbps (USB 2.0)
2) Max effekt är mycket högre, och kan höjas i en ny standard utan att man ändrar porten, eftersom kablarna kan meddela vilken ström de klarar (är de "dumma" så är max ström 3A).
3) Porten går att vända.
4) Porten är tunnare.

Skrivet av infigo:

USB-c är ändå minst 6 år gammal och mesta har redan bytt. Nu tycker jag problemet är större när tillverkare (host logitech) fortfarande laddar sina nya dyra möss eller annat med micro-usb.

Logitech has USB-C på möss som MX Master 3, bytt från MX Master 2s som körde med micro-USB. Jag tror att de byter när de designar om saker, men de fortsätter ju att sälja sina gamla grejer rätt länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ur ett rent användarvänlighetsperspektiv så tycker jag lightning-kontakten ger en bättre känsla. Den klickar till när den sitter rätt, vilket ingen variant av USB gör. Hade hellre sett att det blev standard, men man kan inte få allt här i världen.
Förstår inte hatet mot lightning, är det inte bara egentligen ett Apple-hat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

30% är nog lite optimistiskt, glöm inte att laddare i regel innehåller relativt stora komponenter som t.ex. elektrolytkondensatorer och transformatorer. D.v.s. man kan inte bara platta ut en laddare hur som helst utan en mobil skulle troligtvis behöva vara betydligt tjockare för att få plats med en laddare.

Jo, därav minst 30%

Om jag skrev 50% så hade förstås någon petimeter kommit och gnällt om att Apples laddare bara har 47% av volymen av en Iphone 13 Ultra eller något.

Citat:

Sen kan det förstås bli lite problematiskt ur elsäkerhetssynpunkt att mata t.ex. en mobil med 230VAC, det ställer helt andra krav på kontakter och intern konstruktion.

Jo. Samtidigt har jag exempelvis rakapparater som ansluts med 230V direkt för laddning, och de är ju inte så mycket större än en telefon egentligen. Men det är förstås bättre med en extern adapter i flera aspekter, inte minst miljömässigt då en adapter räcker till många enheter, men också att man slipper bära runt på extra vikt i onödan och så.

Skrivet av harmacy:

Ur ett rent användarvänlighetsperspektiv så tycker jag lightning-kontakten ger en bättre känsla. Den klickar till när den sitter rätt, vilket ingen variant av USB gör. Hade hellre sett att det blev standard, men man kan inte få allt här i världen.
Förstår inte hatet mot lightning, är det inte bara egentligen ett Apple-hat?

Jag tror inte folk hatar Lightning, snarare är problemet att det är en proprietär standard som inte bara kostar pengar att använda utan också endast är till för Apples enheter. Hade de släppt den "fri" så hade det kunnat landa i den istället, men de hade behövt göra det innan USB C kom skulle jag säga, för den är ju mycket bättre när det gäller framtida applikationer, med mycket högre hastighet och så.

Permalänk

Känns lite redundant att USA skulle lagstifta detta också, tvivlar starkt att Apple kommer att göra en "EU-edition" av sina telefoner och behålla lightning överallt annars.
Men jag kanske underskattar Apple...

För att vara devils advocate så kan Apple ha rätt att det hämmar innovation med lagarna, men USB-C är bättre på alla sätt än lightning i min upplevelse och man skulle även behöva påstå att den kontakten inte är förlegad, har svårt att se hur den skulle kunna göras mycket bättre än USB-C

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grilljohan:

Känns lite redundant att USA skulle lagstifta detta också, tvivlar starkt att Apple kommer att göra en "EU-edition" av sina telefoner och behålla lightning överallt annars.
Men jag kanske underskattar Apple...

För att vara devils advocate så kan Apple ha rätt att det hämmar innovation med lagarna, men USB-C är bättre på alla sätt än lightning i min upplevelse och man skulle även behöva påstå att den kontakten inte är förlegad, har svårt att se hur den skulle kunna göras mycket bättre än USB-C

Nej. Många argumenterar för att Lightning skulle vara mer hållbar, eller åtminstone gå sönder i kabeln snarare än i kontakten på enheten, men det är ju väldigt ovanligt att göra sönder någon av dem så jag vet inte om det har så stor påverkan, om det ens stämmer alls. Däremot vet jag ju av erfarenhet att Apples kablar har en tendens att gå sönder allt som oftast, men inte vid kontakten, vilket typ aldrig har hänt med några andra kablar alls utan yttre åverkan.

Permalänk
Medlem

Väntar på att politiker ska lagstifta om 2-skikts toalettpapper och att man får bajsa högst en halv gång om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är ganska svårt att göra strömadaptern speciellt mycket mindre utan att reducera isolationsavstånden så mycket att prylen faktiskt blir farlig. Dessutom har du alltid en viss värmeutveckling i en nätadapter vilket blir problem om man gör den mindre.

Dvs om du skulle försöka dig på att bygga in nätadaptern i telefonen så skulle du dels få en kontakt som är större än telefonen är tjock (för att kunna ha tillräckligt isolationsavstånd) plus att du under laddning skulle få en så hög temperatur i telefonen att det kraftigt skulle öka risken att batteriet råkar ut för "thermic runaway" med följden att huset brinner ner.

Det är nog inget som myndigheterna är direkt superintresserade av att åstadkomma tror jag.

Det är klart att man inte bara kan ploppa in dagens adaptrar direkt i t.ex telefonen, problemet är ju att adaptrarna inte är optimerade för våra elnät, utan man optimerar för att telefonen ska bli så billig att bygga som möjligt.
Man kan faktiskt bygga telefoner som tar emot ström som inte behöver konverteras alls eller betydligt mindre jämfört med strömmen man får ur elnätet. Då behöver man ingen adapter som tillverkar värme.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är klart att man inte bara kan ploppa in dagens adaptrar direkt i t.ex telefonen, problemet är ju att adaptrarna inte är optimerade för våra elnät, utan man optimerar för att telefonen ska bli så billig att bygga som möjligt.
Man kan faktiskt bygga telefoner som tar emot ström som inte behöver konverteras alls eller betydligt mindre jämfört med strömmen man får ur elnätet. Då behöver man ingen adapter som tillverkar värme.

Så ladda direkt med 105-240V?

Ett problem är ju att vi har olika elnät i olika delar av världen och således behövs det olika komponenter beroende på om en telefon säljs i EU eller USA i så fall, exempelvis. Det finns förstås annat som kan skilja också, men det blir ju ytterligare en komponent och batteriet är ju en ganska stor del av telefonen liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sba74:

Det är ganska svårt att göra strömadaptern speciellt mycket mindre utan att reducera isolationsavstånden så mycket att prylen faktiskt blir farlig. Dessutom har du alltid en viss värmeutveckling i en nätadapter vilket blir problem om man gör den mindre.

Dvs om du skulle försöka dig på att bygga in nätadaptern i telefonen så skulle du dels få en kontakt som är större än telefonen är tjock (för att kunna ha tillräckligt isolationsavstånd) plus att du under laddning skulle få en så hög temperatur i telefonen att det kraftigt skulle öka risken att batteriet råkar ut för "thermic runaway" med följden att huset brinner ner.

Det är nog inget som myndigheterna är direkt superintresserade av att åstadkomma tror jag.

Det man kan göra är att ha lagstadgade standarder för låg spänningsförsörjning, som gör att man kan bygga in lågspänningsuttag i vanliga vägguttag. Då behöver man inte den tjocka väggvårtan, det räcker med en sladd.

Det bygger dock på att alla tillverkare kommer överens om en gemensam standard för snabbladdning (5V 1A är ju så tråkigt att ladda med...), annars skulle det bara funka med grejer från vissa tillverkare, i alla fall om man vill snabbladda.

Som tur är så är ju ett av sakerna det här EU-direktivet gör just att harmonisera standarder för snabbladdning. Något som jag saknar, t.ex., då jag sitter med en OnePlus-telefon som använder WARP-laddning istället för något standardiserat, ganska störigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det man kan göra är att ha lagstadgade standarder för låg spänningsförsörjning, som gör att man kan bygga in lågspänningsuttag i vanliga vägguttag. Då behöver man inte den tjocka väggvårtan, det räcker med en sladd.

Det bygger dock på att alla tillverkare kommer överens om en gemensam standard för snabbladdning (5V 1A är ju så tråkigt att ladda med...), annars skulle det bara funka med grejer från vissa tillverkare, i alla fall om man vill snabbladda.

Som tur är så är ju ett av sakerna det här EU-direktivet gör just att harmonisera standarder för snabbladdning. Något som jag saknar, t.ex., då jag sitter med en OnePlus-telefon som använder WARP-laddning istället för något standardiserat, ganska störigt.

Varför inte landa i USB som standard för lågvolt? Jag har exempelvis redan ett antal grenuttag med några USB, 1 eller 2 A. De är inte USB C dock, men i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmacy:

Ur ett rent användarvänlighetsperspektiv så tycker jag lightning-kontakten ger en bättre känsla. Den klickar till när den sitter rätt, vilket ingen variant av USB gör. Hade hellre sett att det blev standard, men man kan inte få allt här i världen.
Förstår inte hatet mot lightning, är det inte bara egentligen ett Apple-hat?

I min telefon klickar USB-C-kontakten på plats när den sitter rätt.

Lightning är kanske lite bättre men att kontakten är standardiserad är viktigare än att kontakten kanske är 20% bättre.

Men visst, om Apple hade öppnat standarden för Lightning och det istället blev den branschöverskridande standarden istället för USB-C så hade det varit lika bra, eller kanske bättre. Du får fråga Apple varför de inte låter andra använda den kontakten royaltyfritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Varför inte landa i USB som standard för lågvolt? Jag har exempelvis redan ett antal grenuttag med några USB, 1 eller 2 A. De är inte USB C dock, men i alla fall.

Det var precis det jag menade.