Pump fan error efter installation av Noctua CPU-fläkt

Permalänk
Medlem

Pump fan error efter installation av Noctua CPU-fläkt

Hej,

Jag installerade precis en ny Noctua-fläkt. Jag tog bort den tidigare kylningen som satt på processorn (bifogad bild). När jag startar datorn får jag följande felmeddelande: "Pump fan error, please check!"

Om jag förstått saken rätt så är pump fan den tidigare fläkten? Hur gör jag för att få bort felmeddelandet, alternativt hur åtgärdar jag felet om jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarkus:

Hej,

Jag installerade precis en ny Noctua-fläkt. Jag tog bort den tidigare kylningen som satt på processorn (bifogad bild). När jag startar datorn får jag följande felmeddelande: "Pump fan error, please check!"

Om jag förstått saken rätt så är pump fan den tidigare fläkten? Hur gör jag för att få bort felmeddelandet, alternativt hur åtgärdar jag felet om jag missat något?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inne i BIOS kan du ändra lägsta värde för CPU_FAN innan datorn varnar. Din nya kylare har säkert fläktar som inte når upp till 300 RPM eller vad det nu är vid uppstart då det inte behövs, och därför varnar datorn som om det vore något fel på fläkten. Hade samma problem när jag hade D15 tidigare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktarna kanske har en lägre minimumhastighet än din tidigare lösning så det kan vara värt att kolla på fläktinställningarna i BIOS:en i fall att det ligger en varning som triggas i fall den går saktare än ex. 600 RPM.

Prova sänka till exempelvis 200 RPM.
Fläktarna ska anpassa sig till CPU-load.

Får du felmeddelandet först när du kommer in i Windows kanske du har någon programvara kopplad till den tidigare lösningen som har en liknande trigger vid lägre RPM än den förväntat sig.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Datorn är för övrigt en MSI Infinity X.

Jag kikade i BIOS men hittar inte man man manuellt ställer en fläkt till 200 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarkus:

Tack för svaren!

Datorn är för övrigt en MSI Infinity X.

Jag kikade i BIOS men hittar inte man man manuellt ställer en fläkt till 200 RPM.

BIOS -> Advanced -> Hardware Monitor. Där kan du kika lite inställningar för CPU_FAN. Har inte ändrat detta på MSI:s moderkort så vet inte exakt vad inställningen heter.

Kan även finnas en CPU Fan Fail Warning Control i EZ Mode.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Antar att pumpfläkten satt på PUMP_FAN anslutningen, som man nu ser är tom på bilderna.
Så leta efter inställningarna för PUMP_FAN, och ställ bort varningarna för den.

CPU_FAN lär du ha anslutit till nu, men det är ju inte den som varnar, så den behöver du inte bry dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

BIOS -> Advanced -> Hardware Monitor. Där kan du kika lite inställningar för CPU_FAN. Har inte ändrat detta på MSI:s moderkort så vet inte exakt vad inställningen heter.

Kan även finnas en CPU Fan Fail Warning Control i EZ Mode.

Ah! Perfekt, det löste det. Stängde helt enkelt av Fan Fail Warning.

Nu hoppas jag fläkten håller och allting rullar på.

Jag kan även notera att den är bra mycket tystare än den tidigare lösningen.