Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk

Jag har 2 stora problem med G9 neo som jag inte vet är produktions fel eller bara så monitorn är tänkt att fungera. Har någon lite insight på ifall de har liknande problem som inte har löst sig efter Samsungs reparationer?

Får inte detta i 120hz -> Kör jag i 240hz så får jag problem med scanlines som dyker upp. Även när man håller på vid desktoppen och mörka fönster kan få skärmen att gå från felfri utan scanlines till att ljus styrka sänks och scanlines kommer upp. -> https://youtu.be/tx6ZoCFTxqk
Samsung ska komma förbi och byta ut något på den men vet inte vad än, men är orolig på att detta kanske är så "den ska vara" och att det inte hjälper att byta ut till fungerande delar?

Sedan har jag problem med att skärmen flimrar med ljusstyrkan när man är i speciella lägen i spelen oftast i mörka scener när det är något ljust objekt som täcker en liten del av skärmen och om man vinklar perspektivet med karaktären i spelen kan man få backlighten (tror det är backligthen iaf) att ändra ljusstyrkan på hela skärmen vid den specifika pixel punkten vilket är ganska irriterande ifall man lyckas hamna i det läget ofta när man kanske försöker inspektera någon i spelet. Kör i HDR läge. Har ingen video på detta än men har ett ställe i Elden Ring som detta händer på som jag kanske kan spela in.

Det är i liknande förhållanden som scanlines problemet. När scenen, där mörker och ljust hamnar precis fel på skärmen som får den att få dessa problem så ser man felet kan man återskapa det till 100% ifall man kan återskapa scenen igen som ni såg i videon när jag scrollar på reddit.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Har du hittat någon changelog?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du hittat någon changelog?

Nej, det fanns inget alls tyvärr.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Provat installera, men märker ingen skillnad med 1015.2.
Grå HDR är fortfarande kvar, likaså med scanlines/flimmer

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

Jag har 2 stora problem med G9 neo som jag inte vet är produktions fel eller bara så monitorn är tänkt att fungera. Har någon lite insight på ifall de har liknande problem som inte har löst sig efter Samsungs reparationer?

Får inte detta i 120hz -> Kör jag i 240hz så får jag problem med scanlines som dyker upp. Även när man håller på vid desktoppen och mörka fönster kan få skärmen att gå från felfri utan scanlines till att ljus styrka sänks och scanlines kommer upp. -> https://youtu.be/tx6ZoCFTxqk
Samsung ska komma förbi och byta ut något på den men vet inte vad än, men är orolig på att detta kanske är så "den ska vara" och att det inte hjälper att byta ut till fungerande delar?

Sedan har jag problem med att skärmen flimrar med ljusstyrkan när man är i speciella lägen i spelen oftast i mörka scener när det är något ljust objekt som täcker en liten del av skärmen och om man vinklar perspektivet med karaktären i spelen kan man få backlighten (tror det är backligthen iaf) att ändra ljusstyrkan på hela skärmen vid den specifika pixel punkten vilket är ganska irriterande ifall man lyckas hamna i det läget ofta när man kanske försöker inspektera någon i spelet. Kör i HDR läge. Har ingen video på detta än men har ett ställe i Elden Ring som detta händer på som jag kanske kan spela in.

Det är i liknande förhållanden som scanlines problemet. När scenen, där mörker och ljust hamnar precis fel på skärmen som får den att få dessa problem så ser man felet kan man återskapa det till 100% ifall man kan återskapa scenen igen som ni såg i videon när jag scrollar på reddit.

Jag fick pengarna tillbaka för denna skärm och köpte ett annat ex. nu har jag inte ovan problem! Verkar vara lite svaga scanlines när man kör 240hz samt om man har VRR igång då syns det även i 120hz. Dock ser man bara scanlines vid vissa förhållande med starka färger även då är det relativt svagt vilket jag inte har några problem med. Milda scanlines värkar alla g9 neo ha i någon utsträckning.

Något som jag blev orolig över är att jag får svarta bildrutor ibland dock har jag bara märkt detta i Deathloop vilket även är ett spel som jag endast spelat på mitt nya ex så ska väll se ifall det dyker upp i andra spel.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Har noterat att när jag startar Destiny 2 så slår monitorn automatiskt över till HDR-läge trots att jag kör win11 i SDR. Supersmidigt. Men vet inget annat spel som gör det automatiskt utan brukar var tvungen att slå på HDR manuellt i Windows varje gång jag skall starta ett spel med HDR stöd. Hade ju gärna sett att alla spel fungerar så? (G9 NEO)

Permalänk

Jag har den "Originale Odyssey G9" och med firmware updates är HDR blivit mycket bättre. Jag var lite sugen på NEO min i fullskärmsläge spelar det inte stor roll om där är 10 dimming zones eller 1000. Enbart om där t.ex är ett 16/9 klip i ett spel.

Jag hade först en CX48 men det är en katastrof. Där är så mycket reflektion på den TVen att det är et spegel. Hur löjligt som helst.

Där är i princip ingen reflektion på en Odyssey G9. Mycket bättre monitor till ljusa rum mv.

Permalänk

Ny firmware för G9 NEO, Version 1011.0 1.99 MB 31 mars. 2022

https://www.samsung.com/se/support/model/LS49AG954NUXEN/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Tjenix! Hur är Neo skärmen idag?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Ingen?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Tjenix! Hur är Neo skärmen idag?

Den funkar jättebra.

Permalänk
Medlem

Den är ute på rea nu och jag är verkligen sugen.

https://www.komplett.se/product/1187750/datorutrustning/bilds...

Jag räds dock för all negativ publicitet kring diverse problem och ökad risk för måndagsexemplar. Är det någon som vet hur läget med skärmen är efter alla uppdateringar?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telican:

Den är ute på rea nu och jag är verkligen sugen.

https://www.komplett.se/product/1187750/datorutrustning/bilds...

Jag räds dock för all negativ publicitet kring diverse problem och ökad risk för måndagsexemplar. Är det någon som vet hur läget med skärmen är efter alla uppdateringar?

Mvh

Om du vill ha en skärm som är 32:9 och med rejäl kurvning så finns det nog inte så många alternativ

Permalänk
Medlem

1016.0 kom för ett tag sen, som vanligt ingen changelog.
Inte upplevt några problem sen igår iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

1016.0 kom för ett tag sen, som vanligt ingen changelog.
Inte upplevt några problem sen igår iaf

Är HDR fortfarande like grått och tråkigt?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Är HDR fortfarande like grått och tråkigt?

Vet inte, har inte brytt mig om HDR alls

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

1016.0 kom för ett tag sen, som vanligt ingen changelog.
Inte upplevt några problem sen igår iaf

Har du en länk?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har du en länk?

https://www.samsung.com/se/support/model/LC49G95TSSUXEN/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Detta gäller en G7 32" men vissa saker verkar ha följt med mellan modellerna, så om detta är användbart för någon vet jag ej, men slänger in lista iaf.

Vad jag märkt av skärmen sen jag köpte den, är att det absolut finns buggar och problem, men själva prestandan när den väl " funkar " är makalöst bra.

1: Att slå på skärmen kan kännas överdrivet långsamt, samt att den ibland inte reagerar på knapptrycke utan också kräver att man virvlar runt med musen.
2: Första veckorna hade jag flimmer i Assassins Creed Origins, men kan inte minnas särskilt många fler spel som det dök upp i, samt att det var endast vid unik plats i spelet och vid en mörk scen...så troligtvis mer bugg.
3: Ställa in bild... är som att behöva en NASA examen känns det som, särskilt om man inte är insatt i vad alla saker betyder och hur de påverkar varandra. Tips är att leta upp kunniga på nätet som tipsar om SINA inställningar, härma dem och modda därifrån.
4: HDR är galet udda. Jag har faktiskt ingen aning om hur eller varför man ska få det att fungera ordentligt, men bildkvaliteten i spel och film efter lite settings tweaks är crisp och jättebekväm. Samt att jag älskar curved känslan. Smaksak absolut.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Gick från CRG9 till G9 och kan säga att för spel så är 1000R bättre än 1800R på denna storlek. Fick sitta och vrida huvudet massor i HLL med CRG9. Med G9 känns det mycket mindre ansträngande att nyttja hela skärmen.

Permalänk

Did anyone upgrade from G9 to G9 Neo ? Any feedback on that ?

Permalänk
Medlem

Sedan FW 1016.0 (Gen 1) så är det mindre med störningar från problemmönster, i mitt fall tex AVsforum.com (mycket svart och tunna vita linjer). Problemen finns kvar där men till, en för mig, märkbart lägre grad.

BTW: Nu är storebror Odyssey Ark 55 vid horisonten.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

G970

Storebror Odyssey Ark G970 är på gång.

"Quantum Matrix Technology with Quantum Mini LED" innebär väl VA eller IPS panel skulle jag anta. 165 Hz, 1 ms och 1000R

Edit: VA är det.

Edit 2: nu verkar länken att ha ändrats, någon har fått bassning från HQ?
Men jag hann se att den väger 41 kg varav stället 20 kg!

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Storebror Odyssey Ark G970 är på gång.

"Quantum Matrix Technology with Quantum Mini LED" innebär väl VA eller IPS panel skulle jag anta. 165 Hz, 1 ms och 1000R

Edit: VA är det.

Edit 2: nu verkar länken att ha ändrats, någon har fått bassning från HQ?
Men jag hann se att den väger 41 kg varav stället 20 kg!

Sidan hann fastna i Internet Archive i alla fall

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Sidan hann fastna i Internet Archive i alla fall

....och ett pris som är i "paritet" med storleken?! - USD 3500 ...
BH Photo Video
Best Buy

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Storebror Odyssey Ark G970 är på gång.

"Quantum Matrix Technology with Quantum Mini LED" innebär väl VA eller IPS panel skulle jag anta. 165 Hz, 1 ms och 1000R

Edit: VA är det.

Edit 2: nu verkar länken att ha ändrats, någon har fått bassning från HQ?
Men jag hann se att den väger 41 kg varav stället 20 kg!

Samsung har sponsrat en video på LTT med Ark nu
https://www.youtube.com/watch?v=CsoKWsZ-Tyw

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Samsung har sponsrat en video på LTT med Ark nu
https://www.youtube.com/watch?v=CsoKWsZ-Tyw

Ja, efter att ha sett den så är, för mig, Arken för stor samt har en del frågor vad gäller ingångar och synkteknik. (Om man nu glömmer priset ett ögonblick.. )

Hoppas nu att vi kan få se en riktig recension av besten, tex av Hardware Unboxed.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Ja, efter att ha sett den så är, för mig, Arken för stor samt har en del frågor vad gäller ingångar och synkteknik. (Om man nu glömmer priset ett ögonblick.. )

Hoppas nu att vi kan få se en riktig recension av besten, tex av Hardware Unboxed.

ja den är riktigt stor, men jag skulle nog ändå få plats med en, och det är nog första gången som pivot funktionen på en skärm intresserar mig. Men priset är lite väl i överkant för mig, med moms och allt så blir det väl inte under 40000kr

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

45hz mer och kurvad, är det värt 30k mer än en bra LG oled tv i dagsläget?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®