Inet nekar RMA på moderkort - "skador vid skruvhål"

Permalänk

Inet nekar RMA på moderkort - "skador vid skruvhål"

Halloj!
Fick problem med en relativt ny dator som jag byggde ihop strax innan nyår när jag köpte nytt moderkort - fyndvara + CPU.
Trodde först att det var GPUn som strulade, men efter lite felsökning konstaterade jag att det var översta pci-e sloten på moderkortet som hade gett sig. Ingen kontakt alls, varken med GPU eller andra enheter i den sloten. Övriga portar och funktioner fungerar helt som vanligt på moderkortet

Lämnade in det till inet och efter en vecka ringer de upp och säger att de inte tänker gå vidare med ärendet pga "fysiska skador vid skruvhål".

Fick tillbaka kortet nu och tyckte det var jättelöjligt att det blev nekat. "Skadorna" ser ju inte ut att vara något utöver det vanliga när man skruvar fast det?

Rubrik förtydligad. // MOD
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Liten dubbelkoll - är bilderna här Inets "skadebilder" eller dina?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Liten dubbelkoll - är bilderna här Inets "skadebilder" eller dina?

Mina som jag tog nu efter jag fick tillbaka kortet. Inga andra skruvhål har några som helst "skador".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk

Ser väl helt normalt ut imo. Kollade på mina moderkort och där ser det "värre" ut och dom funkar ju.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av slickipinn:

Mina som jag tog nu efter jag fick tillbaka kortet. Inga andra skruvhål har några som helst "skador".

Okej, då finns det ju en liten risk för att det är något annat än det på bilderna som syftas på.
Men det du visar upp ser åtminstone inte skadat ut imo och skruvhålen är duktigt avgränsade från övriga komponenter av en anledning så har lite svårt att förstå resonemanget från deras sida om det som sagt är dessa det gäller.

Vilken "nivå" av fyndvara handlade det om?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju önska vid ett sånt beslut att dom själva fotar och visar på vad dom menar vara felet.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Okej, då finns det ju en liten risk för att det är något annat än det på bilderna som syftas på.
Men det du visar upp ser åtminstone inte skadat ut imo och skruvhålen är duktigt avgränsade från övriga komponenter av en anledning så har lite svårt att förstå resonemanget från deras sida om det som sagt är dessa det gäller.

Vilken "nivå" av fyndvara handlade det om?

Skrivet av anon244477:

Man kan ju önska vid ett sånt beslut att dom själva fotar och visar på vad dom menar vara felet.

Ja, jag har inte kontaktat dom alls efter beskedet så jag borde höra efter om de har egna bilder för att förtydliga. Men resonemanget från deras sida är "fysiska skador vid två skruvhål" och dessa två hål är de enda med antydningar till s.k "skador".

Vet inte om inet använder sig av olika klasser vid fyndvaror, men jag fick moderkort med kartong och komplett med alla tillbehör. Kunde inte se i detalj på varken kvitto eller orderhistoriken vilken fyndvaru-nivå det var.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

Ja, jag har inte kontaktat dom alls efter beskedet så jag borde höra efter om de har egna bilder för att förtydliga. Men resonemanget från deras sida är "fysiska skador vid två skruvhål" och dessa två hål är de enda med antydningar till s.k "skador".

Vet inte om inet använder sig av olika klasser vid fyndvaror, men jag fick moderkort med kartong och komplett med alla tillbehör. Kunde inte se i detalj på varken kvitto eller orderhistoriken vilken fyndvaru-nivå det var.

Om @Inet håller koll på forumet kan man ju hoppas på att dom läser tråden och återkommer med ett svar. Men se även till att ringa dom och se om dom har egna bilder. Får se till att köpa sammetsskruvar till nästa gång jag bygger dator annars.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Ja, jag har inte kontaktat dom alls efter beskedet så jag borde höra efter om de har egna bilder för att förtydliga. Men resonemanget från deras sida är "fysiska skador vid två skruvhål" och dessa två hål är de enda med antydningar till s.k "skador".

Vet inte om inet använder sig av olika klasser vid fyndvaror, men jag fick moderkort med kartong och komplett med alla tillbehör. Kunde inte se i detalj på varken kvitto eller orderhistoriken vilken fyndvaru-nivå det var.

Reklamera annars 😊. Den fungerar inte som den skall. Och kräv att det skall visa vad de anser är fel/skadat.
Alltid lättare att åka till butik och prata reklamationer, folk blir oftast mer tillmötesgående när ingen skärm är ivägen.

Ring först - > butik sen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Håller helt med ser inga som helst skador på dom där bilderna.

Kan tillägga att jag själv har en rätt dålig upplevelse av Inets RMA service som jag råkade ut för 6-7 månader sedan.
Min 5800X orsakade massor av whea errors, efter att ha provat allt mellan himmel och jord så testade jag att installera min brors 5800X i mitt system och pang helt plötsligt så var alla whea errors borta och systemet funkade perfekt.

Jag skapar ett garanti ärende och lämnade in cpun. Inom en timme efter att ha lämnat in den så får jag ett samtal att deras tekniker upptäckt att cpun hade böjda pins och då gäller inte garantin.

Jag hade självklart dokumenterat med bilder på cpun innan jag lämnade in den som intygade att inga pins var böjda men tyvärr här tog min resa slut hos Inet i alla fall.

Så jag kontaktade AMD och gjorde ett RMA request hos dom istället och 3 dagar senare hade jag en ny 5800X hemma och allt var löst.

Överlag så har jag inte haft problem med Inet sen innan men den här gången så lämnade dom tyvärr en del avsmak.

@slickipinn Hoppas det löser sig för din del.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Hedersmedlem

Begär ut deras skadebilder. På nekandet låter det som om du borrat egna hål eller monterat med träskruv..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Meddela dem att det inte är skruvhålet som är orsaken till att du reklamerat kortet, utan pcie-porten...

Eftersom bevisbördan (som i allmänhet kräver mer av en näringsidkare än av en konsument) ligger hos dem så får de allt visa på sambandet mellan "skadorna" på skruvhålet och den felande pcie-porten. Att bara hänvisa till yttre åverkan är knappast tillräckligt, det borde också krävas en inte helt osannolik koppling till felet.

En bilanalogi, eftersom dessa alltid är såväl träffsäkra som omtyckta...
Om motorn rasade på en ny bil så skulle säljaren knappast komma undan ansvar genom att hänvisa till repor på bakre stötfångaren utan att kunna förklara varför dessa repor orsakat motorraset.

---

EDIT: Läste "strax efter nyår", ser nu att det står "innan". Bevisbördan ligger alltså på konsumenten om >6 mån passerat mellan det datum köparen fick kortet och det datum det reklamerades.

Däremot skulle jag påstå att denna är uppfylld iom avsaknaden av yttre åverkan (de minimala repor som uppstått vid skruvhålen (enligt TS bilder), som ju naturligtvis skall tåla att det sätts en skruv där, kan knappast ses som yttre åverkan...och ledningsbanor dras knappast vid skruvhål ändå) samt konsumentens utsaga att moderkortet hanterats så som moderkort normalt skall hanteras.

Inets motbevisning skulle sannolikt behöva innehålla lite mer substans än "yttre åverkan vid skruvhål", som minimum en trolig förklaring till varför ett skadat skruvhål skulle kunna leda till att en pcie-port slutar fungera.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inet
Skrivet av slickipinn:

Halloj!
Fick problem med en relativt ny dator som jag byggde ihop strax innan nyår när jag köpte nytt moderkort - fyndvara + CPU.
Trodde först att det var GPUn som strulade, men efter lite felsökning konstaterade jag att det var översta pci-e sloten på moderkortet som hade gett sig. Ingen kontakt alls, varken med GPU eller andra enheter i den sloten. Övriga portar och funktioner fungerar helt som vanligt på moderkortet

Lämnade in det till inet och efter en vecka ringer de upp och säger att de inte tänker gå vidare med ärendet pga "fysiska skador vid skruvhål".

Fick tillbaka kortet nu och tyckte det var jättelöjligt att det blev nekat. "Skadorna" ser ju inte ut att vara något utöver det vanliga när man skruvar fast det?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hej!

Det var väldigt tråkigt att höra att du fått en negativ upplevelse i samband med ditt serviceärende. Om du inte redan har gjort det ber jag dig återkoppla med ditt ordernummer eller servicenummer så att jag kan se över ärendet för att undersöka om det kan vara så att vi brustit i vår hantering. Du får gärna skicka det i ett PM alternativt på någon av våra andra kontaktvägar.

Vänligen,

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Är det faktiskt skadorna på bilderna de hänvisar till så försöker de sannerligen köra en fuling. Finns ju inga ledningsbanor där, det som hänt är att lite av lödmasken skrapats bort så att jordplanet har blottats (som ju skruvarna redan ska ha kontakt med).

Be att få bilderna Inet själva har tagit under felsökningen och be dem förtydliga vilka skador de hänvisar till. Fortsätter de neka så reklamera istället. Det har ju gått sex månader och den nya konsumentköplagen trädde i kraft 1:a Maj så bevisbördan ligger väl på dig, men är det skadorna på bilderna som åsyftas så lär du inte ha så svårt att hävda att det inte har något med en trasig PCIe-slot att göra. Kraven på bevisning från slutkund är låga.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Repor på moderkortet som orsakats av användaren vid bygg av dator sker oftast direkt till vänster om PCI-porten strax under ett av skruvhålen. Hur ser ditt kort ut där? Skador där är något som väldigt många ärenden till tillverkaren nekas för och går då åter till återförsäljaren som får ta kostnaden för det defekta kortet om det nu inte fungerar. Möjligtvis är det detta som är problemet här, men svårt att veta utan mer info.

Permalänk
Skrivet av Xyberly:

Repor på moderkortet som orsakats av användaren vid bygg av dator sker oftast direkt till vänster om PCI-porten strax under ett av skruvhålen. Hur ser ditt kort ut där? Skador där är något som väldigt många ärenden till tillverkaren nekas för och går då åter till återförsäljaren som får ta kostnaden för det defekta kortet om det nu inte fungerar. Möjligtvis är det detta som är problemet här, men svårt att veta utan mer info.
<Uppladdad bildlänk>

Jag ser ingenting där som tyder på några skador. Det har bara skuvats i och ur en gång och resten av kortet är vad jag kan se i så gott som nyskick.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slickipinn:

Jag ser ingenting där som tyder på några skador. Det har bara skuvats i och ur en gång och resten av kortet är vad jag kan se i så gott som nyskick.

<Uppladdad bildlänk>

Nu blev jag nyfiken. Hur ser kortet ut undertill, från översta PCI-Express och upp till CPU-sockeln? Brännmärken, skrapskador?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Nu blev jag nyfiken. Hur ser kortet ut undertill, från översta PCI-Express och upp till CPU-sockeln? Brännmärken, skrapskador?

Bild på hela kortet, samt närbild på det området.

Googlar man på problemet verkar jag inte vara ensam med att översta porten lagt av på det här kortet. Hade därför hoppats på en relativt smärtfri process, men jag får se vad som händer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bild på hela kortet, samt närbild på det området.

Googlar man på problemet verkar jag inte vara ensam med att översta porten lagt av på det här kortet. Hade därför hoppats på en relativt smärtfri process, men jag får se vad som händer.

Fått något förtydligande om vilka skador de hänvisar till och/eller foton? Ska det vara fysiska skador kring skruvhålen som påverkar funktionen så borde det ju vara enkelt att se, t.ex. repor i PCB:n som skadat ledningsbanor eller mindre ytmonterande komponenter som fattas. En högupplöst bild av framsidan vore intressant.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bara jag som är osäker på vad det ens är för skador som pratas om? Inte något "äh det där var väl inget", utan bokstavligen typ inte ens vet vad som pratas om?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som är osäker på vad det ens är för skador som pratas om?

Det beror på att bilderna är tagna av OP. Vilka skador Inet refererar till vet vi inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har inte heller sett några skador. Skulle vara bra om det klargörs vad det är för skador som ska vara orsaken till nekandet.
Ett alternativ är ju ett gäng högupplösta bilder på varje skruvhål (fram- och baksida) men då snackar vi ju 16-18 bilder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lödningarna vid skruvhålen ska skavas lite grann när man skruvar på dem, dock kan man ju ha spräckt hela PCBn om man skruvat för hårt, då går banorna av, och t.ex. en PCI-e port slutar fungera.

Att färgen skavts bord under lödningarna kan ju tyda på att man skruvat på tok för hårt, bulorna är ju en buffer och måste pressas in i PCBn för att man ska kunna skava färgen. Om de tryckts in så djupt, lär ju några av skikten spruckit och kan möjligen då ha kontakt.

Kanske

Permalänk
Skrivet av fragande:

Fått något förtydligande om vilka skador de hänvisar till och/eller foton? Ska det vara fysiska skador kring skruvhålen som påverkar funktionen så borde det ju vara enkelt att se, t.ex. repor i PCB:n som skadat ledningsbanor eller mindre ytmonterande komponenter som fattas. En högupplöst bild av framsidan vore intressant.

https://imgur.com/a/374uDLU

Lägger in en länk med förhoppningsvis högre upplösning på bilderna, samt inets resonemang. Med tanke på att de skrev "skador vid skruvhål" är det bara skruvhålen jag har fokuserat / tagit bilder på.
Själv ser jag absolut ingenting på resten av kortet, men jag kanske har otränade ögon.

Fick i alla fall mejl från dom idag där de skrev, "Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende".

Hur som helst vill de ta in kortet för ny bedömning, och förhoppningsvis blir det ett avslut på den här karusellen.

Angående bevisbördan runt 6 månader så köptes kortet 28dec, och jag startade ärendet den 25 maj, så där bör väl jag vara på den "rätta sidan"?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Sötast
Skrivet av slickipinn:

https://imgur.com/a/374uDLU

Lägger in en länk med förhoppningsvis högre upplösning på bilderna, samt inets resonemang. Med tanke på att de skrev "skador vid skruvhål" är det bara skruvhålen jag har fokuserat / tagit bilder på.
Själv ser jag absolut ingenting på resten av kortet, men jag kanske har otränade ögon.

Fick i alla fall mejl från dom idag där de skrev, "Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende".

Hur som helst vill de ta in kortet för ny bedömning, och förhoppningsvis blir det ett avslut på den här karusellen.

Angående bevisbördan runt 6 månader så köptes kortet 28dec, och jag startade ärendet den 25 maj, så där bör väl jag vara på den "rätta sidan"?

Jag ser iallafall inga uppenbara skador på bilderna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

https://imgur.com/a/374uDLU

Lägger in en länk med förhoppningsvis högre upplösning på bilderna, samt inets resonemang. Med tanke på att de skrev "skador vid skruvhål" är det bara skruvhålen jag har fokuserat / tagit bilder på.
Själv ser jag absolut ingenting på resten av kortet, men jag kanske har otränade ögon.

Fick i alla fall mejl från dom idag där de skrev, "Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende".

Hur som helst vill de ta in kortet för ny bedömning, och förhoppningsvis blir det ett avslut på den här karusellen.

Jag kan då inte se något annat än den aningen avskavda lödmasken runt ett par skruvhål, något som inte påverkar funktionen då det som sagt bara finns jordplan där. Är PCB:n "krossad" eller något? Förvånar mig verkligen om det faktiskt är de där små skaven som gjort att de nekat garantin. Då känns det verkligen som att de suttit och letat efter något att anmärka på för att slippa garantiåtagande.

Citat:

"Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende"

Detta är ju ganska märkligt, de borde ju rimligen dokumentera ett dylikt ärende mycket noga.

Citat:

Angående bevisbördan runt 6 månader så köptes kortet 28dec, och jag startade ärendet den 25 maj, så där bör väl jag vara på den "rätta sidan"?

Ja då ligger bevisbördan på Inet även enligt den gamla lagen. Observera dock att det gäller reklamation. Garanti är ju inte lagstadgad utan frivillig och kan egentligen ha vilka villkor som helst. Så starta ett reklamationsärende istället och hänvisa till konsumentköplagen är min rekommendation.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ja då ligger bevisbördan på Inet även enligt den gamla lagen. Observera dock att det gäller reklamation. Garanti är ju inte lagstadgad utan frivillig och kan egentligen ha vilka villkor som helst. Så starta ett reklamationsärende istället och hänvisa till konsumentköplagen är min rekommendation.

I see

Har nästan aldrig haft saker som krånglar så jag e lite grön gällande garanti, och reklamationsrätt etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fragande:

Så starta ett reklamationsärende istället och hänvisa till konsumentköplagen är min rekommendation.

Att påtala för näringsidkaren att "den här grejen är trasig, det här är felet och det är inte jag som orsakat det" är en reklamation. Som kund behöver man inte använda några specifika termer mer än att beskriva felet så utförligt man kan, däremot kan man givetvid ha nytta av att känna till sina rättigheter om man stöter på personal som inte är så engagerad i den frågan.

Nu har ju TS både fått kontakt med Inets representant här och kundtjänsten vill kolla över ärendet igen, så finns inga omständigheter vi inte fått reda på bör det här lösa sig utan vidare insatser från TS sida, och Inet får kanske kolla över sina rutiner en smula.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att påtala för näringsidkaren att "den här grejen är trasig, det här är felet och det är inte jag som orsakat det" är en reklamation. Som kund behöver man inte använda några specifika termer mer än att beskriva felet så utförligt man kan, däremot kan man givetvid ha nytta av att känna till sina rättigheter om man stöter på personal som inte är så engagerad i den frågan.

Nu har ju TS både fått kontakt med Inets representant här och kundtjänsten vill kolla över ärendet igen, så finns inga omständigheter vi inte fått reda på bör det här lösa sig utan vidare insatser från TS sida, och Inet får kanske kolla över sina rutiner en smula.

Det kanske ska vara så men jag har åtminstone ett par gånger fått RMA:er nekade med hänvisning till garantivillkor och istället fått åberopa reklamationsrätten "manuellt" så att säga. Tyvärr straffar det sig inte direkt för återförsäljare att göra på det viset och hoppas på att konsumenten inte är helt hemma på konsumentköplagen.

Det kan ju dock som du säger finnas okända omständigheter som inte framkommit, men är det en sådan "fuling" man kört här så bör det uppmärksammas.

Min rekommendation gällde framförallt om Inet fortsätter neka. Bevisbördan ligger ju som sagt på säljaren i det här fallet. Nu när det uppmärksammats i en forumtråd är det väl stor chans att det får en lösning snabbt ändå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

"Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende".

Hur som helst vill de ta in kortet för ny bedömning, och förhoppningsvis blir det ett avslut på den här karusellen.

Angående bevisbördan runt 6 månader så köptes kortet 28dec, och jag startade ärendet den 25 maj, så där bör väl jag vara på den "rätta sidan"?

Skrivet av fragande:

Detta är ju ganska märkligt, de borde ju rimligen dokumentera ett dylikt ärende mycket noga.

Ja då ligger bevisbördan på Inet även enligt den gamla lagen.

Ja, nekar man reklamation utan att ha ordentlig dokumentation som stöd, så är man ute på tunn is.

Det verkar som om rutinerna brustit i det här ärendet.
(Förhoppningsvis, så att det inte är så att rutiner saknas)

Återstår att se vad som händer nu när kortet tas in på nytt.