AMD avtäcker nedskalade Radeon RX 6700: nu utan XT

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker nedskalade Radeon RX 6700: nu utan XT

Med en produktsida och tillhörande specifikationer bekräftar AMD att Sapphires enklare RX 6700 XT-syskon är en verklig produkt. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna klocka en del med avseende på lägre frekvenser från fabriken? Dock lär väl priserna avskräcka som vanligt

Permalänk
Medlem

Utan XT och förmodligen utan vettigt pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj så spännande

Permalänk

Tycker 36 compute units är lite för många och 32 lite för få, när de släpper ett med 34 så slår jag nog till.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tycker 36 compute units är lite för många och 32 lite för få, när de släpper ett med 34 så slår jag nog till.

Är inte antalet ganska linjärt proportionellt med prestanda? Är det ens märkbart med 2 cu hit eller ditt?

Permalänk

Betyder detta att RNDA3 ej kommer släppas i höst?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med kort i många prisklasser, men de hade ju inte behövt droppmata oss med dem.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Dinkefing:

Betyder detta att RNDA3 ej kommer släppas i höst?

Jag tror inte att detta behöver ses som ett kvitto på försenad RDNA 3. Min gissning är att det snarare rör sig om en extra produkt som kan användas för delvis defekta Navi 22-kretsar, som i dagsläget endast används för mobila Radeon RX 6700M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tycker 36 compute units är lite för många och 32 lite för få, när de släpper ett med 34 så slår jag nog till.

Jag antar att du är ironisk, men det är faktiskt inte möjligt - i alla fall inte med Navi 22. En WGP är 2 CU, och varje SE har ett visst antal WGPer. Eftersom 6700 har 2 SE, måste antalet CU vara delbart med 4.

Om de kan göra ett chip med en SE med 17 WGPer vet jag inte. Tidigare har max varit 16 CU per SE, och med den nya designen från RDNA borde det då vara max 16 WGPer. Eftersom AMD inte är i närheten av 16 WGPer än (de har haft max 10 av varje hittills) tror jag inte att de har ökat den gränsen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Just den prestanda och effektförbrukning jag skulle vilja ha.
Sannolikt till ungefär dubbla priset av vad jag vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Betyder detta att RNDA3 ej kommer släppas i höst?

AMD bekräftade under sin Analyst Day att RDNA3 fortfarande är planerad till i höst (och RDNA4 till 2024). Betyder ju inte att alla korten kommer då, men något av dem bör komma. Möjligen kan man tolka detta som att det kort som släpps inte kommer att konkurrera med 6700 vanilla, dvs att det är i en annan prestandaklass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte hade ett test till artikeln.
Om man mentalt placerar in 6700 i era befintliga tabeller så blir det någonstans kring 2080 super/3060 ti-prestanda? Men det är väldigt tätt mellan korten, typ 10 fps per klass i 1440p generellt?