Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det beror på hur man väljer att tolka det, var är det du tänker på då?
Moores lag är en potenslag och den har uppstått pga massproduktion och konkurrens. Jag tror Wright's lag är det generella namnet för den här typen av processer, men jag är inte helt säker på det.

"Economies of scale" är också ett relaterat begrepp.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Helt fel, priset på att bygga vind och sol kommer bara öka framöver, iom att priserna på energi och råvaror nu går upp.

Priset på att extrahera råvarorna från marken och sen frakta runt dessa går också upp pga samma anledningar.

Skrivet av Chris_H:

Räckvidden för elbilar ökar inte om inte batteritekniken tar ett rejält skutt framåt, nåt som stått stilla länge nu, det är svårt att komprimera batterier uppenbarligen.

Räckvidden för elbilar är redan god nog för 99% av alla use case. Det är snarare snabbare laddning och mer laddningsplatser som behövs för att få folk att konvertera.

Personligen tror jag att energibehovet kommer öka i sån takt att BÅDE råvaru och renewables är en bra investering. Dina försök att skjuta ner sol/vind/<andra renewables> verkar mest grundat i okunskap dock. Om du har rätt i att råvarupriserna kommer gå upp kommer det per automatik göra renewables ännu mer intressanta; alla dina märkliga invändningar mot dessa är bara petitesser och obetydliga detaljer i det stora hela.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Priset på att extrahera råvarorna från marken och sen frakta runt dessa går också upp pga samma anledningar.

Alltså går priset på råvaror upp, som jag sagt hela tiden då?

Räckvidden för elbilar är redan god nog för 99% av alla use case. Det är snarare snabbare laddning och mer laddningsplatser som behövs för att få folk att konvertera.

Personligen tror jag att energibehovet kommer öka i sån takt att BÅDE råvaru och renewables är en bra investering. Dina försök att skjuta ner sol/vind/<andra renewables> verkar mest grundat i okunskap dock. Om du har rätt i att råvarupriserna kommer gå upp kommer det per automatik göra renewables ännu mer intressanta; alla dina märkliga invändningar mot dessa är bara petitesser och obetydliga detaljer i det stora hela.

Allt bottnar i matematik/fysik och att kol/gas/kärnkraft har överlägsen EROEI är det som kommer betyda något i slutändan. Att det blir dyrare att tillverka vindkraft som redan nu är olönsamt (se på aktiekurserna för Vestas et al.) trots subventioner kommer skjuta alla kalkyler i sank. Du är inte ensam om att inte förstå detta, men det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det beror på hur man väljer att tolka det, var är det du tänker på då?
Moores lag är en potenslag och den har uppstått pga massproduktion och konkurrens. Jag tror Wright's lag är det generella namnet för den här typen av processer, men jag är inte helt säker på det. Det har en motsvarighet för solpaneler i alla fall, den heter Swanson's lag och det är också på grund av massproduktion och konkurrens. Batterivärlden har säkert något likadant. Det är inga naturlagar så någon gång upphör de, precis som Moore's lag och beroende på vem man frågar så har Moores lag upphört.

Det är det här de hoppas åstadkomma för SMR-er också.
Om vi fortsätter med analogin... Vi har fått köpa större nätaggregat med tiden men det påverkar inte Moores lag direkt, CPUerna är fortfarande billigare och bättre. Det håller väl inte helt, men poängen är tillräckligt tydlig hoppas jag.

Ja det är ju GPUerna som istället behöver mer och mer kräm. Det påminner lite om bilmarknaden, när man gjorde motorer mer och mer bränsnesnåla och effektiva så började marknaden kräva större bilar (SUVar) så efterfrågan på soppa sjönk inte ändå.

Permalänk
Medlem

Riktigt härlig dag på börsen må jag säga. Imorgon lär jag väl ligga -250k back sedan årsskiftet.

Jag ska inte ha pengarna på ett antal år, och jag intalar mig att jag inte är orolig. Men för var dag som går av denna satans björnmarknad känns det mindre och mindre bra i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Riktigt härlig dag på börsen må jag säga. Imorgon lär jag väl ligga -250k back sedan årsskiftet.

Jag ska inte ha pengarna på ett antal år, och jag intalar mig att jag inte är orolig. Men för var dag som går av denna satans björnmarknad känns det mindre och mindre bra i magen.

Var glad att det bara är 250k 🙈

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Var glad att det bara är 250k 🙈

Haha ja kunde varit värre. Gissar, eftersom du uttrycker dig så, att du inte heller jublar just nu.

Tycker bara att det är skrattretande att jag (nästan) ständigt misslyckas med min tajming. Daniel ligger likvid = Rekord i börsuppgångar, år efter år. Daniel går in med 90% av sitt kapital vid årsskiftet = den största nedgången på 15 år. Har sagt det förut men det är så man får lite Truman syndrome över det hela.

Och det handlar inte om att gå in med pengarna i en klumpsumma VS över tid (det har bevisats flera gånger att det i 99% av fallen är bättre att gå all-in), så det ångrar jag inte direkt. Mest otur, som sagt. Sen fanns det såklart tecken på att det skulle bli såhär, men det kunde lika gärna ha fortsatt upp i några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Haha ja kunde varit värre. Gissar, eftersom du uttrycker dig så, att du inte heller jublar just nu.

Tycker bara att det är skrattretande att jag (nästan) ständigt misslyckas med min tajming. Daniel ligger likvid = Rekord i börsuppgångar, år efter år. Daniel går in med 90% av sitt kapital vid årsskiftet = den största nedgången på 15 år. Har sagt det förut men det är så man får lite Truman syndrome över det hela.

Och det handlar inte om att gå in med pengarna i en klumpsumma VS över tid (det har bevisats flera gånger att det i 99% av fallen är bättre att gå all-in), så det ångrar jag inte direkt. Mest otur, som sagt. Sen fanns det såklart tecken på att det skulle bli såhär, men det kunde lika gärna ha fortsatt upp i några år till.

Skulle kunna varit jag som skrev den här texten. 🙈 Känner exakt likadant. Känns som jag snart kan få betalt av bolagen för att INTE köpa deras altier, för dom faller så fort jag köper 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Skulle kunna varit jag som skrev den här texten. 🙈 Känner exakt likadant. Känns som jag snart kan få betalt av bolagen för att INTE köpa deras altier, för dom faller så fort jag köper 🙈

Men vad händer om vi tar den idén, startar företag tillsammans och sen introducerar det på börsen? Tidernas paradox; universum kommer att tillbakabildas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Allt bottnar i matematik/fysik och att kol/gas/kärnkraft har överlägsen EROEI är det som kommer betyda något i slutändan. Att det blir dyrare att tillverka vindkraft som redan nu är olönsamt (se på aktiekurserna för Vestas et al.) trots subventioner kommer skjuta alla kalkyler i sank. Du är inte ensam om att inte förstå detta, men det kommer.

Det är skillnad mellan matematik och fysik, matematik kan tillåta saker som är fysiskt omöjliga. Det blir svårt att förstå vad du menar när du blandar ihop dem. Ekonomi är inte fysik, vi pratar ekonomi här

Hur är aktiekursen för Vestas ett bevis på att tillverka vindkraftverk redan nu är olönsamt... Du borde verkligen hålla dig till fakta istället, du blandar din politiska åsikt i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Allt bottnar i matematik/fysik och att kol/gas/kärnkraft har överlägsen EROEI är det som kommer betyda något i slutändan. Att det blir dyrare att tillverka vindkraft som redan nu är olönsamt (se på aktiekurserna för Vestas et al.) trots subventioner kommer skjuta alla kalkyler i sank. Du är inte ensam om att inte förstå detta, men det kommer.

Din uppenbara politiska bias verkar smitta hela din uppfattning.

EROEI inte är samma sak som vad det kostar att tillverka. Vindkraft kan bli hur dyr som helst att tillverka utan att EROEI påverkas, det är helt frikopplat. Liksaså kan vindkraft vara jättebilligt utan att ha bra EROEI.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Men vad händer om vi tar den idén, startar företag tillsammans och sen introducerar det på börsen? Tidernas paradox; universum kommer att tillbakabildas.

Haha 😆😂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Din uppenbara politiska bias verkar smitta hela din uppfattning.

EROEI inte är samma sak som vad det kostar att tillverka. Vindkraft kan bli hur dyr som helst att tillverka utan att EROEI påverkas, det är helt frikopplat. Liksaså kan vindkraft vara jättebilligt utan att ha bra EROEI.

Sorry men det där stämmer inte. Vad tror du EROEI är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Sorry men det där stämmer inte. Vad tror du EROEI är?

Det är total energikostnad / total energiutvinning över livslängden inkl. tillverkning. Har alltså inget att göra med hurvida materialen blir dyrare eller ej. Ifall bladen till vindkraftverken kostar 100ggr mer imorgon är EROEI oförändrad.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Haha ja kunde varit värre. Gissar, eftersom du uttrycker dig så, att du inte heller jublar just nu.

Tycker bara att det är skrattretande att jag (nästan) ständigt misslyckas med min tajming. Daniel ligger likvid = Rekord i börsuppgångar, år efter år. Daniel går in med 90% av sitt kapital vid årsskiftet = den största nedgången på 15 år. Har sagt det förut men det är så man får lite Truman syndrome över det hela.

Och det handlar inte om att gå in med pengarna i en klumpsumma VS över tid (det har bevisats flera gånger att det i 99% av fallen är bättre att gå all-in), så det ångrar jag inte direkt. Mest otur, som sagt. Sen fanns det såklart tecken på att det skulle bli såhär, men det kunde lika gärna ha fortsatt upp i några år till.

Det är just därför du ska köpa kontunerligt över tid för ingen kan förutspå börsen, ingen, men köper du tex månadsvis i 10+år blir du garanterad en vinnare. Du kan fortfarande gå in med en klumpsumma i straten om du vill, men du ska fortsätta köpa kontunerligt.,.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är just därför du ska köpa kontunerligt över tid för ingen kan förutspå börsen, ingen, men köper du tex månadsvis i 10+år blir du garanterad en vinnare. Du kan fortfarande gå in med en klumpsumma i straten om du vill, men du ska fortsätta köpa kontunerligt.,.........

Yep, det är planen! Sätter över en bra slant varje månad. Bara surt att det direkt ska bli kaos i världen så fort jag går in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Yep, det är planen! Sätter över en bra slant varje månad. Bara surt att det direkt ska bli kaos i världen så fort jag går in.

10+% nedgång ungefär vartannat år
20+% nedgång ungefär vart sjätte år

Det är en del av livet på börsen.

Ska du vara med på börsen är det nog bara att acceptera, spekulation när det kommer inträffa är mest slös på tid.
Fokusera på det du kan veta istället. Välj ut bra företag, öka på innehavet (försök att inte betala för mycket!) och äg så länge du kan.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Riktigt härlig dag på börsen må jag säga. Imorgon lär jag väl ligga -250k back sedan årsskiftet.

Jag ska inte ha pengarna på ett antal år, och jag intalar mig att jag inte är orolig. Men för var dag som går av denna satans björnmarknad känns det mindre och mindre bra i magen.

Första gången i världshistorien fick jag lite tur med mig när jag sålde av allt runt nov -21 inför köp av lägenhet och renovering.

Fortsätter att spara 10k i månaden i fonder och bara allt det röda gör lite ont i magen… men som du säger, detta är pengar man måste ha en långsiktig plan.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Yep, det är planen! Sätter över en bra slant varje månad. Bara surt att det direkt ska bli kaos i världen så fort jag går in.

Kan du går ett litet tag så allt blir bra igen? 😂
Skoja, men jag förstår vad du menar! Haft det sådär ett tag tills man slutar bry sig och bara fortsätter för tillslut vänder det och då är man glad
Men inte direkt taggad på när man ser att de går lowlowlow hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Sorry men det där stämmer inte. Vad tror du EROEI är?

Det är något som du (och några till av likesen att döma) har missförstått här.

EROI försöker vara ett rent fysikaliskt mått, det är hur mycket energi får jag ut delat på hur mycket energi har jag behövt stoppa i.
Problemet är bara att det inte alltid är självklart var man ska dra gränsen för vad som ska inkluderas, det vill säga hur och vilka produktionsled borde inkluderas för att skapa en rättvis jämförelse mellan olika energislag.
Råvarukostnader kan indirekt påverka EROI men det är inte en faktor i EROI. Dock så är det motsatsen till vad du påstår i det här fallet. Om priset för råvarorna går upp så skapas det ett effektiviseringsbehov för att hålla nere kostnaderna och det går hand i hand med minskad energianvändning för att producera ett vindkraftverk eller olja till exempel.

EROI är ett intressant mått men i slutändan är det framförallt priset som avgör. Är det billigare att producera el med energislag 1 än energislag 2 spelar det inte så stor roll om energislag 2 har mycket högre EROI, de kommer antagligen satsa på energislag 1 ändå.

Det är väl relaterat till ämnet eftersom det var en del av motiveringen bakom varför man investerar i råvaror men utsvävningen kanske får ta slut snart, det finns en hel tråd för bara energidiskussioner om någon är sugen

Permalänk
Medlem

Härlig dipp på Sjöstrand idag, så där man får peta in lite

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Riktigt härlig dag på börsen må jag säga. Imorgon lär jag väl ligga -250k back sedan årsskiftet.

Jag ska inte ha pengarna på ett antal år, och jag intalar mig att jag inte är orolig. Men för var dag som går av denna satans björnmarknad känns det mindre och mindre bra i magen.

Bara fortsätta investera som vanligt och inte titta på det röda

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bara fortsätta investera som vanligt och inte titta på det röda

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/h...

Eller handla kort/neråt. fonden gick 18k minus idag medans kort OMX gick 14k plus så slutade på 4k rött idag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/h...

Eller handla kort/neråt. fonden gick 18k minus idag medans kort OMX gick 14k plus så slutade på 4k rött idag.

Men om jag skulle börja blanka så kan du ge dig fasen på att börsen vänder uppåt. Så jag fortsätter på inslagen väg och köper mer varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Men om jag skulle börja blanka så kan du ge dig fasen på att börsen vänder uppåt. Så jag fortsätter på inslagen väg och köper mer varje månad.

Hittade något inlägg att 2021 kom det mer pengar in på börsen än senaste 20 år. Vet inte om det stämmer men om det gör det så kommer vi nog gå ner ett bra tag till.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hittade något inlägg att 2021 kom det mer pengar in på börsen än senaste 20 år. Vet inte om det stämmer men om det gör det så kommer vi nog gå ner ett bra tag till.

Jodå, under pandemin så dök det upp en hel del nybörjare som tror att börsen alltid går upp.

Permalänk
Medlem

Nu är Omxs30 på samma nivå som innan coronaraset i februari/mars 2020. Handelsdagen är ju iofs inte slut än.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har under två år samlat på mig aktier som ger STABIL avkastning, målet är att inom några år generera en extra månadslön varje år i avkasning.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Men om jag skulle börja blanka så kan du ge dig fasen på att börsen vänder uppåt. Så jag fortsätter på inslagen väg och köper mer varje månad.

Visst gör det ont........ Fy fan jag tyckte corona dippen var tråkig men nu tycker jag det ser värre ut och även frammåt än när corona kom.

Tror det kommer ta ganska många år innan vi är tillbaka.

jag försöker motivera mig att fortsätta månadsspara men vetifan om jag vill just nu. Kanske blir bankkontot och när man ser att det börjar ljusna så kan man börja pynta in igen. Det som ligger det får väl vara. Jag vägrar att realisera förlusten på några 100k.

Man får vara glad över att man inte ska gå i pension snart.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Samma som coronaraset så blir det ju även möjligheter "snart". När uppgången blir frenetisk igen så kan du köpa nästan vad som helst och göra bra pengar.