Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollektivavtalen är skit i sverige förutom vissa branscher. Om vi tar Unionen som ändå är sveriges största fackförbund så kan du vara en systemutvecklare med + 10år arbetserfarenhet och ha 25 000kr i lön, nyanställda kan ha 35 000kr.
Och det handlar om att man får betalt efter vad man presterar och arbetsgivaren vill betala för en.

Argument, men kommunalt anställda och liknande. Ja, de gäller kollektivavtalen för och även för personer som typisk gör exakt samma arbetsuppgift.

Jag sa väl inte heller att alla aspekter av alla kollektivavtal är bra?

Men just det du beskriver är också en sak som orsakar internt missnöje som det tillslut inte går blunda för. Tror inte jag suttit på en enda QnA senaste året utan att frågor av stuket "Varför är det så att en nyexad valp som precis börjat jobba i mitt team tjänar 10K mer än mig som har samma arbetsuppgifter och har jobbat här i 20 år?" kommer upp. och HR kan inte ducka sådant i en evighet.

Det kanske funkade förr när vad man tjänar var något privat, hemligt och lite skämmigt att prata om. Men så är det ju inte idag så det måste de börja ta tag i. "Jamen eeeuuuh vi har gort marknadsanalyser som visar att vi är konkurrenskraftiga" håller inte längre som argument.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Exakt.

Samma prestanda samma lön.

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Nej, grundlönen skall vara samma baserat på en arbetsinsats i form av tid. Arbetar du mer skall du ha övertid, arbetar du mindre så har du ett löneavdrag.
Är du ledig mer så är det då semester som här är betald eller obetald semester som inte alla arbetsgivare går med på. Eller tjänstledighet som du också kan bli nekad om det inte är för studier, och det räknas inte som ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Gör de samma jobb och lika bra ska de ha lika mycket betalt.

Gör de samma jobb bättre ska de tjäna mer.

Gör de samma jobb men sämre ska de ha lägre lön.

Gäller alla, oavsett kön.

Ja, man ser på sina ställen 'Micheal Scott' reaktioner där man ser sig som upplyst och försöker kompensera i stil med "ah du är kvinna, då förtjänar du ett högre lönelyft" - och helt missat att det handlar just om att hudfärg/kön/religion mm inte ska vara en faktor vid löneförhandlingar mm.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ta bort "kön" som benchmark är något man kan göra och borde göra direkt. Då alla nog är överens om att vad man har mellan benen har noll relevans för hur man utför sitt arbete.

Och det jag skriver missgynnar ju även kvinnor som är bättre på att löneförhandla än män som är dåliga på att löneförhandla, så för mig handlar det inte om kön alls, utan helt enkelt att göra det lättare för alla att få rätt lön, oavsett kön och oavsett förhandlingsskicklighet.

Om vi förenklar frågan något, och sätter maximal konkurrenskraft som arbetsgivarnas enda och slutgiltiga mål, så borde det även ligga i deras intresse att få bort kön och andra missvisande/irrelevanta benchmarks, och enbart lönesätta efter individuell prestation.

Det är dock svårt att bara "ta bort" en uppfattning, den sortens insikt och mål måste nås organiskt. En förutsättning för det är att det eller de verkliga problemen identifieras och ådagaläggs, oavsett hur ideologiskt obekvämt det än må vara.

Att försöka lagstifta och tvinga sig till önskat samhällstillstånd är sådant man ägnar sig åt i Nordkorea, och det verkar varken fungera särskilt bra eller vara särskilt trevligt för de inblandade.

I en marknadsekonomi bör det väl sköta sig självt över tid, även om trögheten förmodligen sträcker sig över generationer. Den som har den bättre modellen har konkurrensfördel, och kommer ut på andra sidan som vinnare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om vi förenklar frågan något, och sätter maximal konkurrenskraft som arbetsgivarnas enda och slutgiltiga mål, så borde det även ligga i deras intresse att få bort kön och andra missvisande/irrelevanta benchmarks, och enbart lönesätta efter individuell prestation.

Är dock av den orubbliga åsikten att den sortens insikt och mål måste nås organiskt. Det är svårt att bara "ta bort" en uppfattning. En förutsättning för det är att det eller de verkliga problemen identifieras och ådagaläggs, oavsett hur ideologiskt obekvämt det än må vara. Att försöka lagstifta och tvinga sig till önskat samhällstillstånd är sådant man ägnar sig åt i Nordkorea, och det verkar varken fungera särskilt bra eller vara särskilt trevligt för de inblandade.

I en marknadsekonomi bör det väl sköta sig självt över tid, även om trögheten förmodligen sträcker sig över generationer. Den som har den bättre modellen har konkurrensfördel, och kommer ut på andra sidan som vinnare.

Ja det låter bra på papper, men tillhör man en godtyckligt missgynnad grupp och vill sluta vara missgynnad nu (eftersom det helt saknas rationella anledningar att man ska vara missgynnad) är det ingen tröst att "Det är på väg åt rätt håll och har nog fixat sig om några generationer.

Folk lever här och nu och vill ha rättvisa här och nu. Det handlar ju inte heller om att gynna folk som tidigare varit missgynnade, utan bara om att sluta gynna folk som gynnats på felaktiga grunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Exakt.

Samma prestanda samma lön.

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Det du menar utan att säga det verkar vara: Är du föräldraledig och använder föräldraförsäkringen mer än en kollega så ska du drabbas. Vilket också är skevt och minskar ett jämställt uttag av föräldraledighet.

Att vara föräldraledig ska inte drabba individen - Finns inga fördelar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det låter bra på papper, men tillhör man en godtyckligt missgynnad grupp och vill sluta vara missgynnad nu (eftersom det helt saknas rationella anledningar att man ska vara missgynnad) är det ingen tröst att "Det är på väg åt rätt håll och har nog fixat sig om några generationer.

Folk lever här och nu och vill ha rättvisa här och nu. Det handlar ju inte heller om att gynna folk som tidigare varit missgynnade, utan bara om att sluta gynna folk som gynnats på felaktiga grunder.

Då är bästa vägen att byta jobb. Tycker man lönesättningen är orättvis och man inte lyckas få arbetsgivaren att ändra uppfattning är det bästa valet att gå till en ny arbetsgivare som värderar en högre. Det är både positivt för en själv och arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då är bästa vägen att byta jobb. Tycker man lönesättningen är orättvis och man inte lyckas få arbetsgivaren att ändra uppfattning är det bästa valet att gå till en ny arbetsgivare som värderar en högre. Det är både positivt för en själv och arbetsmarknaden.

Det förutsätter att arbetsgivaren tillhör undantagen. Jag har svårt att se att diskriminering av olika slag skall kunna stävjas utan adekvat lagstiftning. Företag vill ha så mycket arbete utfört som möjligt till så liten kostnad som möjligt, och har de då en ursäkt att ge dig lägre lön utan risk för yttre intervention så kommer de att göra det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sist var det män som blev betalda mindre än kvinnor hos Google.

"A survey of employee salaries at Google reached a surprising conclusion: More men than women were being underpaid."
https://www.nytimes.com/2019/03/04/technology/google-gender-p...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Vad händer om du går till din chef och säger ''jag ska ta ledig i 3 månader nu''

Om jag har semesterdagar som täcker 3 månader så får jag ju till och med lite? Om man inte har det så är det ju obetaldsemester alternativt tjänstledighet och det säger sig självt att arbetsgivaren inte behöver betala för det?

Det du nämnde först kan tolkas som all ledighet är dålig ledighet och att man ska jobba ihjäl sig, vilket var också så jag valde att tolka det. Har man tillräckligt med semester ser jag inga problem med att någon är ledig i 3 månader?

Permalänk
Medlem

Jag är för individuell lönesättning oavsett kön. En inre energi som vill göra mer än bara säga "godmorgon", och utför mer än det absoluta minimumet för sin verksamhet, bör belönas därefter. Det krävs visserligen bra och mogna ledare för att detta ska fungera rättvist, för det är fel om en arbetstagare ska behöva älta och motivera i stor grad mot sin löneförhöjning. Somliga är inte byggd för den där skäliga egoismen som krävs i sådana där situationer. Samtidigt så känns det inte som en bra relation, om inte min egna arbetsgivare kan öppet berätta åt mig, om mina styrkor och eventuella svagheter. Spenderar vi år efter år tillsammans under samma tak/flagg, så ska vi ju också kunna berätta saker om varandra.

Är det skillnad på att vara man eller kvinna i arbetslivet? Ja. Men de komplimenterar duktigt varandra i olika situationer så, man bör se sammansvetsningen som en enorm fördel sett till helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter att arbetsgivaren tillhör undantagen. Jag har svårt att se att diskriminering av olika slag skall kunna stävjas utan adekvat lagstiftning. Företag vill ha så mycket arbete utfört som möjligt till så liten kostnad som möjligt, och har de då en ursäkt att ge dig lägre lön utan risk för yttre intervention så kommer de att göra det.

Arbetsgivare som tänker lite längre än näsan räcker vill snarare maximera värdet av den anställde. Den som känner sig orättvist behandlad kommer liksom inte prestera på topp och lär inte heller bli särskilt långvarig. Om det är något arbetsgivaren dessutom gör systematiskt kommer ryktet sprida sig. Att ha en bra personal- och lönepolicy är en konkurrensfördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det låter bra på papper, men tillhör man en godtyckligt missgynnad grupp och vill sluta vara missgynnad nu (eftersom det helt saknas rationella anledningar att man ska vara missgynnad) är det ingen tröst att "Det är på väg åt rätt håll och har nog fixat sig om några generationer.

Folk lever här och nu och vill ha rättvisa här och nu. Det handlar ju inte heller om att gynna folk som tidigare varit missgynnade, utan bara om att sluta gynna folk som gynnats på felaktiga grunder.

Jo, visst, håller med om att total rättvisa vore fint, men jag tror också det är helt omöjligt att nå dit förrän man kan programmera om människohjärnan artificiellt. Där man har försökt tvinga fram det med de förutsättningar människan har idag, har det kostat individen enormt mycket frihet och välstånd, men likförbannat inte gett något vidare resultat på rättvisefronten. Sovjetunionen comes to mind.

Utöver det är ju inte alla orättvisor ekonomiska heller. Hur gör man med det som är svårare att kvantisera och fördela än materiella tillgångar? De stora orättvisorna, som att en del barn föds i en sjuk kropp och andra inte, och konsekvenser av det, är riktigt jobbiga att trolla bort.

Jag tror det enda hållbara och fungerande sättet att minska orättvisor är att få de som har fördel av dem att själva vilja ändra ordningen. Tyvärr är det svårt och tar tid, och hur hårt man än går in för det, kommer man bara kunna nagga orättvisorna lite lätt i kanten. Att det i alla fall inte är på väg mot det sämre är nog bästa nyheterna man kan åstadkomma i frågan om man inte vill offra sådant som är ännu viktigare, exempelvis individens relativa frihet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Träpuben:

Om jag har semesterdagar som täcker 3 månader så får jag ju till och med lite? Om man inte har det så är det ju obetaldsemester alternativt tjänstledighet och det säger sig självt att arbetsgivaren inte behöver betala för det?

Det du nämnde först kan tolkas som all ledighet är dålig ledighet och att man ska jobba ihjäl sig, vilket var också så jag valde att tolka det. Har man tillräckligt med semester ser jag inga problem med att någon är ledig i 3 månader?

och du måste ha jobbat på rejält för att få lov till dessa 3 månader ledighet eller hur?

Första året du jobbar har man väl ingen semester tack vare för få timmar bakom det löpande bandet?

Nästa år får du 3 veckor... ska du ha mer får du ha jobbat över mer.

Har du otur och inte har ett jobb utan bollas mellan olika jobb så får du ingen semester alls, vilket hände mig under 10års tid, och detta ledde till total utbrändhet och förtidspensionering.

Permalänk
Medlem

De flesta stora teknikbolagen har ganska finkorniga titlar, t.ex. Senior Software Engineer II. Det jag antar har hänt är att kvinnor och män i samma "band" fått olika grundlön. Annars blir det svårt att bevisa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Arbetsgivare som tänker lite längre än näsan räcker vill snarare maximera värdet av den anställde. Den som känner sig orättvist behandlad kommer liksom inte prestera på topp och lär inte heller bli särskilt långvarig. Om det är något arbetsgivaren dessutom gör systematiskt kommer ryktet sprida sig. Att ha en bra personal- och lönepolicy är en konkurrensfördel.

Skrivet av kaput:

Jo, visst, håller med om att total rättvisa vore fint, men jag tror också det är helt omöjligt att nå dit förrän man kan programmera om människohjärnan artificiellt. Där man har försökt tvinga fram det med de förutsättningar människan har idag, har det kostat individen enormt mycket frihet och välstånd, men likförbannat inte gett något vidare resultat på rättvisefronten. Sovjetunionen comes to mind.

Utöver det är ju inte alla orättvisor ekonomiska heller. Hur gör man med det som är svårare att kvantisera och fördela än materiella tillgångar? De stora orättvisorna, som att en del barn föds i en sjuk kropp och andra inte, och konsekvenser av det, är riktigt jobbiga att trolla bort.

Jag tror det enda hållbara och fungerande sättet att minska orättvisor är att få de som har fördel av dem att själva vilja ändra ordningen. Tyvärr är det svårt och tar tid, och hur hårt man än går in för det, kommer man bara kunna nagga orättvisorna lite lätt i kanten. Att det i alla fall inte är på väg mot det sämre är nog bästa nyheterna man kan åstadkomma i frågan om man inte vill offra sådant som är ännu viktigare, exempelvis individens relativa frihet.

Det är lite av en utopi att hoppas på självsanering.

Sålänge man är överens om att vissa har fördelar de inte borde ha är det inte så svårt att se varför lagstiftning är vägen att gå. Att folk som besitter fördelarna skulle ge upp dem själva av ren idiologi är inte heller så troligt då vi aldrig hade haft de problemen vi har om alla har den grundinställningen.

Sen är det ju en specifik orättvisa vi diskuterar här, och att då slänga in att om vi ska lösa den orättvisan med tvång så måste vi lösa alla orättvisor med tvång är inte produktivt. Olika orättvisor måste lösas på olika sätt.

Nu har det blivit rätt off-topic, men som ett exempel på orättvisor som inte går lösa så kan jag väl ta mig själv. Jag har en halvsidig CP-skada och en grav synskada (ser 0.3 på bästa ögat). Då kan jag ju inte ta körkort, men det betyder ju inte att jag tycker det är orättvist, för applicerar man lite logik så vore det direkt olämpligt att sätta mig bakom ratten, och jag kan inte få min syn eller rörlighet tillbaka oavsett lagstiftning eller hur mycket pengar man skulle ge mig.

Men de problem som kan lösas genom lagstiftning eller pengar tycker jag inte man ska lämna åt självsanering för de problemen går ju att lösa med just de verktygen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

och du måste ha jobbat på rejält för att få lov till dessa 3 månader ledighet eller hur?

Första året du jobbar har man väl ingen semester tack vare för få timmar bakom det löpande bandet?

Nästa år får du 3 veckor... ska du ha mer får du ha jobbat över mer.

Har du otur och inte har ett jobb utan bollas mellan olika jobb så får du ingen semester alls, vilket hände mig under 10års tid, och detta ledde till total utbrändhet och förtidspensionering.

Beror helt på vilken bransch du är inom... Visst 3 månader är extremt men jag har många kontakter med mellan 8 och 10 veckors semester årligen utan större insatser.

Många ställen inom min bransch ger i alla fall betald semester direkt vid anställning utan krav på intjänandet av det först och dessutom har man rätt till 4 veckors semester varje sommar.

Oavsett, tråkigt att det hände dig men jag skulle aldrig i hela mitt liv jobba halvt ihjäl mig för att arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite av en utopi att hoppas på självsanering.

Sålänge man är överens om att vissa har fördelar de inte borde ha är det inte så svårt att se varför lagstiftning är vägen att gå. Att folk som besitter fördelarna skulle ge upp dem själva av ren idiologi är inte heller så troligt då vi aldrig hade haft de problemen vi har om alla har den grundinställningen.

Sen är det ju en specifik orättvisa vi diskuterar här, och att då slänga in att om vi ska lösa den orättvisan med tvång så måste vi lösa alla orättvisor med tvång är inte produktivt. Olika orättvisor måste lösas på olika sätt.

Nu har det blivit rätt off-topic, men som ett exempel på orättvisor som inte går lösa så kan jag väl ta mig själv. Jag har en halvsidig CP-skada och en grav synskada (ser 0.3 på bästa ögat). Då kan jag ju inte ta körkort, men det betyder ju inte att jag tycker det är orättvist, för applicerar man lite logik så vore det direkt olämpligt att sätta mig bakom ratten, och jag kan inte få min syn eller rörlighet tillbaka oavsett lagstiftning eller hur mycket pengar man skulle ge mig.

Men de problem som kan lösas genom lagstiftning eller pengar tycker jag inte man ska lämna åt självsanering för de problemen går ju att lösa med just de verktygen.

Och det är lite av en dystopi att försöka forcera det med lagstiftning.

Återigen, Nordkorea är ett exempel på ett ställe där man försöker reglera varje detalj i lag. Förvisso har man utgått från den nordkoreanska ledningens definition rättvisa, vilken kanske inte riktigt sammanfaller med vår, men konsekvenserna för medborgarna och deras organisationers frihet är desamma.

När vissa drabbas av sådant som du drabbats av, och andra inte, kan ju i alla fall jag tycka det är lite futtigt att lägga sig i privata organisationers lönesättningspolicies, som om de var grund till de största orättvisorna i världen. Det är väl inte helt omöjligt att dina tillstånd hade gått att rätta till idag, om man avdelat mer resurser till den sortens forskning? Det hade också gått att reglera i lag.

Att välja ut vissa orättvisor att angripa är ju dessutom per definition i sig en orättvisa mot de som råkar vara drabbade av andra orättvisor än de aktuella.

Om vi ska återgå till trådens ursprungsämne, så ogillar jag också den där trenden att alla vill friskrivas från personligt ansvar, och att "enkelt" blivit någon slags ledstjärna för den moderna civiliserade människan. Det går faktiskt att kliva över tröskeln och säga "nej tack, ditt erbjudande är inte bra nog", man måste bara vara beredd på att det kan bli något mindre enkelt än att bara acceptera det man erbjuds.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Träpuben:

Jobbar mindre, absolut men tar ut mer ledighet...? 🤔

Mer frånvaro = lägre lön. Låter väl logiskt?

Arbetsgivare vill ha dig som jobbar, jobbar och jobbar och tar ut minimum ledighet eller max den du behöver för t.ex svensson's sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Och det är lite av en dystopi att försöka forcera det med lagstiftning.

Återigen, Nordkorea är ett exempel på ett ställe där man försöker reglera varje detalj i lag. Förvisso har man utgått från den nordkoreanska ledningens definition rättvisa, vilken kanske inte riktigt sammanfaller med vår, men konsekvenserna för medborgarna och deras organisationers frihet är desamma.

När vissa drabbas av sådant som du drabbats av, och andra inte, kan ju i alla fall jag tycka det är lite futtigt att lägga sig i privata organisationers lönesättningspolicies, som om de var grund till de största orättvisorna i världen. Det är väl inte helt omöjligt att dina tillstånd hade gått att rätta till idag, om man avdelat mer resurser till den sortens forskning? Det hade också gått att reglera i lag.

Att välja ut vissa orättvisor att angripa är ju dessutom per definition i sig en orättvisa mot de som råkar vara drabbade av andra orättvisor än de aktuella.

Om vi ska återgå till trådens ursprungsämne, så ogillar jag också den där trenden att alla vill friskrivas från personligt ansvar, och att "enkelt" blivit någon slags ledstjärna för den moderna civiliserade människan. Det går faktiskt att kliva över tröskeln och säga "nej tack, ditt erbjudande är inte bra nog", man måste bara vara beredd på att det kan bli något mindre enkelt än att bara acceptera det man erbjuds.

Fast.. Om man drar det här med friheter till sin spets så är ett förbud mot diskriminering också att inkräkta på någons frihet. Om jag inte får ge dig ett lägre erbjudande på grund av kön, hudfärg, hårfärg, musiksmak eller bara för att jag känner för det så är det ju de facto att inkräkta på mina friheter. Så jag köper inte riktigt den argumentationen. Frihet. Är väl snarare i så fall en garanti att inte vara bunden av faktorer man själv inte har makt att påverka. Och att dra in Nordkorea så fort minsta lilla reglering kommer på tal är inte heller produktivt. Det är ingen som har det som mål eller måttstock. Lika lite som de som gillar kapitalism har facismens Italien som mål eller måttstock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Mer frånvaro = lägre lön. Låter väl logiskt?

Arbetsgivare vill ha dig som jobbar, jobbar och jobbar och tar ut minimum ledighet eller max den du behöver för t.ex svensson's sommar.

Ironisk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Tror du att en arbetsgivare vill ha dig som tar ut 4 månaders ledighet eller ledighet en dag varannan vecka?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nozomi:

Tror du att en arbetsgivare vill ha dig som tar ut 4 månaders ledighet eller ledighet en dag varannan vecka?

Jag hänger inte med: hur mycket betald ledighet du får regleras i ditt anställningsavtal.

Vill arbetsgivaren inte att de anställda ska ta ut massa extra ledighet bör de rimligtvis inte erbjuda någon extra ledighet till att börja med.

Om de väl erbjudit extra ledighet har jag svårt att se att någon arbetsgivare ogillar att den utnyttjas. Att inte utnyttja den kostar arbetsgivaren mer pengar i längden.

Du kan inte ta fyra månader ledigt bara för att du känner för det. Är folk olovligen borta från jobbet månader åt gången får de rimligtvis sparken, snarare än lägre lön.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Jag hänger inte med: hur mycket betald ledighet du får regleras i ditt anställningsavtal.

Vill arbetsgivaren inte att de anställda ska ta ut massa extra ledighet bör de rimligtvis inte erbjuda någon extra ledighet till att börja med.

Du vet att du kan ta obetald ledighet va?

Typiskt folk att anta att ledighet=betald ledighet, alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast.. Om man drar det här med friheter till sin spets så är ett förbud mot diskriminering också att inkräkta på någons frihet. Om jag inte får ge dig ett lägre erbjudande på grund av kön, hudfärg, hårfärg, musiksmak eller bara för att jag känner för det så är det ju de facto att inkräkta på mina friheter. Så jag köper inte riktigt den argumentationen. Frihet. Är väl snarare i så fall en garanti att inte vara bunden av faktorer man själv inte har makt att påverka. Och att dra in Nordkorea så fort minsta lilla reglering kommer på tal är inte heller produktivt. Det är ingen som har det som mål eller måttstock. Lika lite som de som gillar kapitalism har facismens Italien som mål eller måttstock.

Nu har jag nog helt tappat dig, om något verkar du vara inne på precis samma spår som jag i ovanstående. Ser inte vilken argumentation du inte köper?

För tydlighetens skull kan jag tillägga att jag tycker hela diskrimineringslagstiftningen är ytterst märklig. För det första, varför ska stat och lagstiftare alls lägga sig i privata organisationers urvalskriterier, och för det andra, varför ska bara vissa grupper privilegieras med att omfattas av lagen? Det blir liksom skitkonstigt när det i praktiken är fritt fram att diskriminera loss, bara man inte råkar göra det på fel handfull grunder.

Jag köper dock fullt ut att man har diskrimineringslagstiftning som gäller offentlig verksamhet. Det som om vi bortser från diverse fusk finansieras av alla bör förstås också stå öppet för alla. Förmodar också att det kan finnas ett värde i att personalsammansättningen i offentlig verksamhet ungefär ser ut som befolkningens sammansättning. Dock skulle ju lagens utformning vara sådan att det enda tillåtna urvalskriteriet är förmodad förmåga att utföra sina arbetsuppgifter.

Ser inget improduktivt i att ta med ett varnande exempel på var det kan sluta när man satt lagregleringsbollen i rullning. Jag har absolut inte heller något emot att man använder det fascistiska Italien som exempel på vart kapitalismen har potential att ta vägen om den får fria tyglar, så länge exemplet är korrekt. I den frågan är jag dock inte påläst nog att göra någon bedömning.

Avslutar aningens paradoxalt; om något är det improduktivt kalla argument och exempel improduktiva istället för att bemöta dem i sak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nozomi:

Du vet att du kan ta obetald ledighet va?

Du har enligt lag rätt till 25 dagar betalda eller obetalda semesterdagar per år.

Om du har rätt till fler regleras av ditt anställningsavtal.

Vill du ha ytterligare lediga dagar efter det är 100% upp till din arbetsgivare om de väljer att godkänna eller inte.

Vill du vara mer/längre får du ansöka om tjänstledighet. Det måste en arbetsgivare godkänna under vissa förhållanden - men det är knappast att likställa med ledighet.

Jag undrar var du ens sett det här fenomenet där folk är borta flera månader till deras arbetsgivares förtret. Den arbetsgivaren skulle nog behöva lite hjälp rådgivning

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Du har enligt lag rätt till 25 dagar betalda eller obetalda semesterdagar per år.

Om du har rätt till fler regleras av ditt anställningsavtal.

Vill du ha ytterligare två betalda lediga dagar efter det är 100% upp till din arbetsgivare om de väljer att godkänna eller inte.

Alla bor inte i Sverige.

Tråden handlar liksom om Google.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nozomi:

Alla bor inte i Sverige.

Tråden handlar liksom om Google.

Men vilket land pratar du om då?
I USA hade du ju rykt cirka tusen gånger snabbare än i Sverige så det gör ju inte ditt case starkare om det är det du pratar om.

Om man inte kan bete sig så som du beskriver i ett av länderna med absolut starkast anställningsskydd i världen bortsett från några udda fåglar i Mellanöstern, så kan man ju knappast göra det i länder med svagare anställningsskydd heller.

Har du någonsin upplevt det här problemet i praktiken eller läst något om det. Det känns ju som ett helt fabricerat scenario.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du kan inte ta fyra månader ledigt bara för att du känner för det.

Föräldraledighet would like to know your location

Denna tråden verkar något splittrad:
1. Utför samma arbete = samma lön -> Arbetar sämre = lägre lön (verkar ju rimligt och rättvist)
2. Föräldraledighet ska inte straffa individen som tar ut den.

Ingen kan ju rimligen förvänta sig att en person som har varit föräldraledig från jobbet i något år ska vara lika produktiv som en person som arbetat som vanligt. Under den tiden tycker jag det är rimligt att personen som varit föräldraledig får inflationen i löneökning - de har ju knappast blivit bättre på sitt jobb, antagligen tvärt om.
Nu inser jag också att nuvarande inflation är hyfsat trevlig som löneökning

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Trihxeem:

Föräldraledighet would like to know your location

Denna tråden verkar något splittrad:
1. Utför samma arbete = samma lön -> Arbetar sämre = lägre lön (verkar ju rimligt och rättvist)
2. Föräldraledighet ska inte straffa individen som tar ut den.

Ingen kan ju rimligen förvänta sig att en person som har varit föräldraledig från jobbet i något år ska vara lika produktiv som en person som arbetat som vanligt. Under den tiden tycker jag det är rimligt att personen som varit föräldraledig får inflationen i löneökning - de har ju knappast blivit bättre på sitt jobb, antagligen tvärt om.
Nu inser jag också att nuvarande inflation är hyfsat trevlig som löneökning

Jo men nu skaffar ju inte folk ett nytt barn varje år så att de alltid kan ha massa extra lediga dagar.
Många skaffar inte barn alls. Många är för gamla för att skaffa barn men är kvar i arbetsstyrkan. Etc

Så det är ju en avvikelse.
Vederbörande som jag svarade fick det ju att låta som om anställda bara går in till sin chef o säger ”jag tar ledigt i fyra månader nu, vi ses i höst, ha d gött” till höger och vänster.

Visa signatur

240p är livet