Ska köpa fritös och undrar vad ni har för råd och tips samt så har jag frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Har själv en fritös men den får stå på altanen, kan inte ens viska om å ta in den då lämnar tanten skeppet, hon tycker nog att det e tillräckligt med fett i köksfäkten :).
Har varit sugen på en airfryer men likadant där, tanten bestämmer å säger att vi har tillräckligt med maskiner i vårt kök.

Kan inte annat än och hålla med henne egentligen, skillnaden på varmluftsugnen och airfryern är inte direkt stor och den tar en jäkla plats. Samma med fritösen, tog mycket plats och luktade apa i flera dagar efteråt…

Permalänk
Medlem

Jag fick tummen ur och gjorde en guide för mina pommes i airfryer om man vill variera mellan friterat/varmluft.
#19626829

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ni som får "blöta" pommes från varmluftsugn. Låt pommesen gå några minuter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Att köra pommes i airfryer är betydligt enklare, då du kan ta ut korgen och skaka den så du slipper blöta, soggiga pommes från en varmluftsugn.
Ditt argument kommer från en som inte har provat airfyer känner jag.

Uttalandet rörande varmluftsugnen kommer från en som aldrig testat en bra varmluftsugn.

Permalänk
Medlem

Jag kör airfryer men det blir ju inte ens i närheten av "riktig" fritering. Det är ju faktiskt bara en varmluftsugn som samtidigt blandar det som ligger i.
Hade en fritös förut men det man väldigt bökig av flera anledningar. Dels krävde den MINST 2 liter olja. utöver det var den bökig att rengöra för att den var stor och otymplig.

Det jag skulle vilja ha är en liten fritös som kanske rymde max en liter olja. så kan man göra små pommes portioner eller liknade. inte hittat någon sådan liten modell än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

.
Det jag skulle vilja ha är en liten fritös som kanske rymde max en liter olja. så kan man göra små pommes portioner eller liknade. inte hittat någon sådan liten modell än.

https://www.ellos.se/champion/fritos-1-5l/1665467

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, den där var ju faktiskt väldigt liten och nätt. får nog kika mer på ellos kanske, ingen sida jag associerar med fritöser.

Lite som när min bror hitta en kopplingsarm till hans bil på amazon när inte ens tillverkaren kunde fixa fram en utan att han var tvungen att köpa hela växellådan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för tipset, den där var ju faktiskt väldigt liten och nätt. får nog kika mer på ellos kanske, ingen sida jag associerar med fritöser.

Lite som när min bror hitta en kopplingsarm till hans bil på amazon när inte ens tillverkaren kunde fixa fram en utan att han var tvungen att köpa hela växellådan.

Sök på "liten fritös" på google bara, fanns ett gäng andra modeller.
Min sambo köpte en liknande sån liten för länge sen och den fungerar bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sök på "liten fritös" på google bara, fanns ett gäng andra modeller.
Min sambo köpte en liknande sån liten för länge sen och den fungerar bra.

Måste jag ha missat totalt då jag faktiskt letat efter en mindre, men jag har iofsig bara kollat på de stora vitvaror kedjorna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Måste jag ha missat totalt då jag faktiskt letat efter en mindre, men jag har iofsig bara kollat på de stora vitvaror kedjorna.

Ellis är troligen numera en marknadsplats likt cdon, där andra företag säljer via. Och vi har väl läst uthus bra det (inte) funkade med cdon och skrupelfria företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ellis är troligen numera en marknadsplats likt cdon, där andra företag säljer via. Och vi har väl läst uthus bra det (inte) funkade med cdon och skrupelfria företag.

aha då får man ha lite koll när man beställer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Halloj på er alla.

Jag har skaffat en Tefal OleoClean och är supernöjd. Inte använt den så mycket än men det jag gjort har blivit riktigt bra. Nu har jag en enkel fråga till er som fritera ofta. En riktig nybörjar fråga förmodar jag.

Kan man (jag antar att man kan) fritera färdig sprödbakad mat från butik. Kan ni ger tips och förslag på tider osv.

Det finns ju allt från fiskburgare till kycklingvingar m.m.

Men på förpackningarna står bara vad som gäller vid stekning eller ugn. Man vill ju inte bli sjuk av att få en knaprig och god yta efter fritering och sen rått innehåll.

Tips mottages tacksamt från en som vill slippa fixa smet och göra själv när det är bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomswar:

Halloj på er alla.

Jag har skaffat en Tefal OleoClean och är supernöjd. Inte använt den så mycket än men det jag gjort har blivit riktigt bra. Nu har jag en enkel fråga till er som fritera ofta. En riktig nybörjar fråga förmodar jag.

Kan man (jag antar att man kan) fritera färdig sprödbakad mat från butik. Kan ni ger tips och förslag på tider osv.

Det finns ju allt från fiskburgare till kycklingvingar m.m.

Men på förpackningarna står bara vad som gäller vid stekning eller ugn. Man vill ju inte bli sjuk av att få en knaprig och god yta efter fritering och sen rått innehåll.

Tips mottages tacksamt från en som vill slippa fixa smet och göra själv när det är bråttom.

På min maskin är standard 180C och 15 minuter, det har fungerat på allt hittils (allt från köttbullar, pommes, nuggets, stora fiskpanetter…)

Permalänk
Medlem

Nja, man kan välja gradantal upp till 190 och som jag förstår det så är väll 180 ganska standard att fritera i. Men tiden då?

Köpte en påse färdiga räcker häromdagen. Dom var förbereda för fritering. Dom skulle fritera från fryst i 180 grader, i 2 minuter. Har inte provat men kan tänka mig att det skulle vara ett par stenbitar kvar typ om dom legat i 15 minuter.

Jag säger inte att du har fel men jag tycker det låter märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomswar:

Halloj på er alla.

Jag har skaffat en Tefal OleoClean och är supernöjd. Inte använt den så mycket än men det jag gjort har blivit riktigt bra. Nu har jag en enkel fråga till er som fritera ofta. En riktig nybörjar fråga förmodar jag.

Kan man (jag antar att man kan) fritera färdig sprödbakad mat från butik. Kan ni ger tips och förslag på tider osv.

Det finns ju allt från fiskburgare till kycklingvingar m.m.

Men på förpackningarna står bara vad som gäller vid stekning eller ugn. Man vill ju inte bli sjuk av att få en knaprig och god yta efter fritering och sen rått innehåll.

Tips mottages tacksamt från en som vill slippa fixa smet och göra själv när det är bråttom.

Runt 180 grader är standard för mig. Generellt så är det oftast färdigfriterat när sakerna börjar flyta upp - ge det en liten stund extra för att vara säker + få lite mer krisp. När safterna börjar rinna ut i oljan så har det gått för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomswar:

Nja, man kan välja gradantal upp till 190 och som jag förstår det så är väll 180 ganska standard att fritera i. Men tiden då?

Köpte en påse färdiga räcker häromdagen. Dom var förbereda för fritering. Dom skulle fritera från fryst i 180 grader, i 2 minuter. Har inte provat men kan tänka mig att det skulle vara ett par stenbitar kvar typ om dom legat i 15 minuter.

Jag säger inte att du har fel men jag tycker det låter märkligt.

Jag har en varmluftfritös, ingen alls relevans till tråden, förlåt! Läste för snabbt

Har dålig koll på vanliga/olje-fritöser