Undersökning: Eizo frågar SweClockers om skärmar på jobbet

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Eizo frågar SweClockers om skärmar på jobbet

Hur använder SweClockers datorskärmar och vilken kunskap finns inom området? Skärmtillverkaren Eizo vill ta reda på svaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min senaste investering i skärmar hemma. Alla sitter på skärmstativ och jag kan justera dem hur jag vill. Jag får mer plats framför skärmarna. Dessutom frågar jag mig är det verkligen korrekt att titta neråt som man typ gör på alla skärmar med de små fötterna? Mina skärmar har centrum i ögonhöjd när jag sitter vanligt. -Kanske extremt, jag får klura på det.

Permalänk
Medlem

4 sidor frågor om någon undrar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av frong:

4 sidor frågor om någon undrar.

Nja, antalet frågor/följdfrågor varierar beroende på vad du svarar. Tack för att du var med!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nja, antalet frågor/följdfrågor varierar beroende på vad du svarar. Tack för att du var med!

Jaha Nu förstår jag varför det inte stod vid start...

Inga prob!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite dumt utformat formulär, på vissa frågor var alternativet "vet ej" längst till höger och på andra var motsvarande plats högsta betyg. Ha gärna "vet ej" eller "inte alls" och "instämmer inte" osv konsekvent på samma sida då högsta betyg är brukligt att ha längst åt sidan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Gurk:

Lite dumt utformat formulär, på vissa frågor var alternativet "vet ej" längst till höger och på andra var motsvarande plats högsta betyg. Ha gärna "vet ej" eller "inte alls" och "instämmer inte" osv konsekvent på samma sida då högsta betyg är brukligt att ha längst åt sidan.

Ja det var lite förvirrande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fyllde i de 4 sidorna på 5 minuter. Gör det du också!

Ganska intressant det här med blåljusfilter och flimmer. Har dålig koll på hur det egentligen fungerar och hur det påverkar risken för huvudvärk. Jag tror jag har alla dessa funktioner på båda min skärmar och har aldrig huvudvärk, men jag tvingar mig själv att dricka ca 1-1.5L vatten på arbetstid varje dag också. Bra ljus (lampor runtomkring) är superviktigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min senaste investering i skärmar hemma. Alla sitter på skärmstativ och jag kan justera dem hur jag vill. Jag får mer plats framför skärmarna. Dessutom frågar jag mig är det verkligen korrekt att titta neråt som man typ gör på alla skärmar med de små fötterna? Mina skärmar har centrum i ögonhöjd när jag sitter vanligt. -Kanske extremt, jag får klura på det.

Jag tror det är korrekt att titta neråt, men frågan i så fall är hur mycket?
Jag har skärmfötter och sitter jag helt raklång och sträcker på mig så hamnar min ögonhöjd ovanför skärmarnas överkant.

Så jag tror att något mellanting hade varit bäst.
Att du har dina skärmar högre än optimalt och att mina skärmar är placerade för lågt.
Men ska jag ha upp mina skärmar så hade jag behövt skaffa skärmstativ eller placera något under dem.

Men jag är ingen ergonomi expert. Så du kanske får bättre svar av någon annan.

Permalänk
Medlem

Done. ^^,

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessutom frågar jag mig är det verkligen korrekt att titta neråt som man typ gör på alla skärmar med de små fötterna? Mina skärmar har centrum i ögonhöjd när jag sitter vanligt. -Kanske extremt, jag får klura på det.

Rekommendationen brukar väl annars vara just att ha panelens topp i ögonhöjd. Tanken är att man ska kunna sitta i god form framför datorn med en naturlig ryggradsställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rekommendationen brukar väl annars vara just att ha panelens topp i ögonhöjd. Tanken är att man ska kunna sitta i god form framför datorn med en naturlig ryggradsställning.

Stämmer nog. Jag har en onaturlig ryggrad, så jag har skärmen mitt i ögonhöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Schysst att så många är med och svarar! Ger oss ett riktigt bra underlag för hur vi kan göra någonting intressant tillsammans med Eizo framåt sen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rekommendationen brukar väl annars vara just att ha panelens topp i ögonhöjd. Tanken är att man ska kunna sitta i god form framför datorn med en naturlig ryggradsställning.

Har man stor nog skärm blir det omöjligt, överkant stämmer möjligen till 27” eller så, sen börjar något liknande ’någon decimeter över mitten’ snarare bli mer lagom. Satt länge med en 40” på skrivbordet, gick inte alls att ha dens överkant i ögonhöjd, annars skulle man ha tangentbordet vid knäna typ

Permalänk
Medlem

Det är gött att det är några som fattar hur fult o irriterande flimmer är, medans andra sitter o vill slå igång grejer som BFI för att det på nåt sätt skulle se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är gött att det är några som fattar hur fult o irriterande flimmer är, medans andra sitter o vill slå igång grejer som BFI för att det på nåt sätt skulle se bättre ut.

Väldigt olika hur man uppfattar det. Jag har inte stört mig nämnvärt på flimmer sen jag körde 85Hz på min CRT, ingen LCD jag använt har varit problematisk

Permalänk
Medlem

Eizo, en av väldigt få tillverkare som inser hur användbart en fjärrkontroll är till din skärm

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

Eizo, en av väldigt få tillverkare som inser hur användbart en fjärrkontroll är till din skärm

Förra skärmen var en Eizo med fjärrkontroll, var bara ett irritationsmoment för min del

Permalänk
Medlem

Bästa bilden för mig är fortfarande min gamla 24" S-PVA Eizo.
Varje gång jag startar den så hajjar jag till att den är så mycket trevligare än alla mina andra (dyra) skärmar.
Tyvärr har den en responstid som gör den tråkig att använda till annat än slösurf.

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av Eizo förr i tiden och har t.o.m. medverkat till några köp, men sen kom Dell ut med dugliga IPS-paneler som vanliga löntagare hade råd med utan att pantsätta sig, och för 7 år sedan gick jag till det övre segmentet av gamingskärmar genom att köpa en Asus PG279Q där panelen är såpass premiumbetonad från början att lågbudgetproblem som t.ex. flimmer inte finns.

Nu skulle jag inte gå tillbaka till en 60 Hz-panel oavsett hur ögon- eller miljövänlig den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Eizo, en av väldigt få tillverkare som inser hur användbart en fjärrkontroll är till din skärm

Ok? Förklara gärna till vad?

Permalänk

Angående flimmerfri och blåljusfilter etc så är det bra. Den stora problemet för arbetare har hittills varit att få den antal och storlek som man vill ha. Men altereftersom skärma blir bättre och billigare så kan man ställa högre krav.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rekommendationen brukar väl annars vara just att ha panelens topp i ögonhöjd. Tanken är att man ska kunna sitta i god form framför datorn med en naturlig ryggradsställning.

Jag gick runt på ett kontor med ca 50st arbetsplatser. Alla hade skärmstativs arm och de hade fått monterat skärmarna själva. Jag såg inte enda skärm som var lika lågt ner som de brukar vara med ordinariestativet.
-Nu har min undersökning brister, som de kan apa efter varandra.

Permalänk
Medlem

Har haft två olika Eizo-skärmar tidigare och var supernöjd med dem, fantastisk bildkvalitet. Tråkigt bara att de har lagt ner sin gamingserie Foris. 60hz räcker inte långt i dagsläget...

Permalänk
Skrivet av H0lmb3rg:

Har haft två olika Eizo-skärmar tidigare och var supernöjd med dem, fantastisk bildkvalitet. Tråkigt bara att de har lagt ner sin gamingserie Foris. 60hz räcker inte långt i dagsläget...

Jag har själv samma erfarenhet och bra support. Väntar på att de släpper skärmar med DP 2.0 anslutning. Högre Hz skadar inte heller. Det är dags att någon vågar släppa kontorskärmar med mer än 60Hz.

Kommer nog inte uppgradera innan dess.

Permalänk
Medlem

Jag saknar PIP (Picture In Picture) funktionalitet på dagens skärmar, det är väldig användbart då jag ofta använder flera ingångar på datorskärmen och växlar mellan arbetsdator och hemdator, samtidig som det är kul att ha flera datorer inkopplade på samma skärm, då är det bra att snabbt se "status" på det som händer med den andra datorn vart man ofta renderar, kompilerar, laddar ner eller andra grejer medan man arbetar på huvuddatorn etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är gött att det är några som fattar hur fult o irriterande flimmer är, medans andra sitter o vill slå igång grejer som BFI för att det på nåt sätt skulle se bättre ut.

BRI och strobing slår man ju på för snabbare spel där man vill ha bästa möjliga rörelseskärpa. Då kanske man inte heller bryr sig så mycket om flimret - en annan sak att jobba 8 timmar framför skärmen.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått något diplom…

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

dom har kunnat hört med sweclocker om dom vill testa deras skärmar för kontor och spel finns många bra sweckoclers som skulle klara av de ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag har själv samma erfarenhet och bra support. Väntar på att de släpper skärmar med DP 2.0 anslutning. Högre Hz skadar inte heller. Det är dags att någon vågar släppa kontorskärmar med mer än 60Hz.

Kommer nog inte uppgradera innan dess.

Det är ett under för mig att snabbare paneler, både responstid och hur många gånger den updaterar, inte är tillgängligt för kontors skärmar.

Det gör det mycket behagligare att använda datorn. vår kontors skärm är en 60Hz och jämfört med min egna 390hz så är den ett ganska stort irritationsmoment i vardagen på jobbet.

OLED TVn är 120hz och det kan jag tycka är ganska behagligt, varför är inte kontors skärmar också 120Hz?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det är ett under för mig att snabbare paneler, både responstid och hur många gånger den updaterar, inte är tillgängligt för kontors skärmar.

Det gör det mycket behagligare att använda datorn. vår kontors skärm är en 60Hz och jämfört med min egna 390hz så är den ett ganska stort irritationsmoment i vardagen på jobbet.

OLED TVn är 120hz och det kan jag tycka är ganska behagligt, varför är inte kontors skärmar också 120Hz?

Ja, även för produktivitet vill jag ha liknande egenskaper jag eftersöker hos en spelskärm. Hög uppdateringsfrekvens och låg latens är behagligare att jobba med och även lite effektivare.
Ofta sitter jag och jonglerar med flera fönster. Är skärmen mer responsiv blir det färre feltryckningar och det känns betydligt bättre.
Nu menar jag inte att det är som att lira ett snabbt FPS-spel men det är klart att det gör skillnad. Ungefär på samma vis som mus och tangentbord gör skillnad.