Nvidia påstås förbereda referenskylare med tre fläktar till RTX 4000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia påstås förbereda referenskylare med tre fläktar till RTX 4000-serien

Flaggskeppet Geforce RTX 4090 Ti kan bli Nvidias första med en referenskylare utrustad med tre fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sluta fåna er och sätt 120mm som är lätta att byta ut på alla ref kort.
Låt partners göra kylarlösningar som passar mindre chassi osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sluta fåna er och sätt 120mm som är lätta att byta ut på alla ref kort.
Låt partners göra kylarlösningar som passar mindre chassi osv.

-Asus and Noctua presents: RTX4090Ti with 3 120mm fans. Slots? All of them!

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

-Asus and Noctua presents: RTX4090Ti with 3 120mm fans. Slots? All of them!

Alla slots 4-life!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Och poängen är endast 3st och inte 4st? 4090 Ti är ett extremt kort på många sätt, troligen framförallt priset. Detta kort får såklart bra kylning.

Permalänk
Medlem

Bäst hade såklart varit om monteringen standardiserats så att användaren själv kunde välja kylare och fläktar till sina kort, som på CPU-sidan.

Men dit lär vi ju aldrig hända, Och refferenskorten lär fortsätta vara sämst i klassen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

… som vi här i Sverige ändå inte kan köpa. Underbart 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Drar dessa så mycket som det ryktas(runt 600 watt) så lär det behövas både mer fläktar och en större kylare, kanske denna tar 4-5 kortplatser?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Drar dessa så mycket som det ryktas(runt 600 watt) så lär det behövas både mer fläktar och en större kylare, kanske denna tar 4-5 kortplatser?

Tror inte man behöver mer fläktar, utan en bättre kylfläns.
Gpu kylningen är ju inte optimal egentligen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Då kommer min följdfråga till Nvidia: Hur många tusen varv ska dessa fläktar gå och vispa runt varmluften i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror inte man behöver mer fläktar, utan en bättre kylfläns.
Gpu kylningen är ju inte optimal egentligen

För att inte tala om bättre kylpasta. Det som sitter på de flesta kort idag är absolut skräp. Inte ovanligt att se en sänkning med 15-20c i stock bars genom att byta. Tänk om vettig pasta satt på från början. De skulle kunna göra mindre kylare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Då kommer min följdfråga till Nvidia: Hur många tusen varv ska dessa fläktar gå och vispa runt varmluften i lådan?

Allt under 100% är för amatörer.

Börjar det inte bli dags att sätt en vindtunnel över korten med en ensam fläkt i bakkant? De börjar ändå bli så pass stora. Kan man dra kall-luft från chassits framsida och dumpa ut genom ett vettigt stort hål i baksidan borde man väl vinna mycket?

Permalänk
Medlem

Snart där:

Samtidigt, bra om det är tyst i alla fall, storleken är inte så kritisk för mig, det är tekniken som avgör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Allt under 100% är för amatörer.

Börjar det inte bli dags att sätt en vindtunnel över korten med en ensam fläkt i bakkant? De börjar ändå bli så pass stora. Kan man dra kall-luft från chassits framsida och dumpa ut genom ett vettigt stort hål i baksidan borde man väl vinna mycket?

Det där låter väldigt mycket som den gamla typen av refkylare, fast XL bara.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

… som vi här i Sverige ändå inte kan köpa. Underbart 🤦🏼‍♂️

Well, ingen komma kunna köpa det. Referensgrafikkort är inte Founders Edition.

Permalänk
Medlem

Partnertillverkarna får väl köra 6 fläktar, 3+3 i push/pull för att kyla dessa kort.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror inte man behöver mer fläktar, utan en bättre kylfläns.
Gpu kylningen är ju inte optimal egentligen

Om kylaren blir tillräckligt lång kan de säkert klämma dit en till fläkt.

Ja men dom vill nog hålla nere hur många kortplatser korten tar. För mig kan dom gärna ta alla eftersom det enda instickskort jag haft de senaste 15 åren är just grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"It should also be pointed out that this cooler is only for the reference board design and not the Founders Edition board.

The reference board is used mostly by AIBs to design their custom cards around so it is very likely that the Founders Edition cards will retain the same design as the one leaked before while the AIBs who get the reference board will utilize 4-slot and triple-fan coolers aggressively."

- https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-40-graphics-card-ad10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om kylaren blir tillräckligt lång kan de säkert klämma dit en till fläkt.

Ja men dom vill nog hålla nere hur många kortplatser korten tar. För mig kan dom gärna ta alla eftersom det enda instickskort jag haft de senaste 15 åren är just grafikkortet.

Absolut, tror nog de kan bli rekord i size på denna generation dock om ryktena stämmer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Drar dessa så mycket som det ryktas(runt 600 watt) så lär det behövas både mer fläktar och en större kylare, kanske denna tar 4-5 kortplatser?

Jag kanske är lite naiv, men är inte så orolig sedan afterburner gjorde underverk med 3000-serien.
Hoppas på att de får till det där med att kylaren faktiskt får kontakt med minnena, verkar viktigt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag kanske är lite naiv, men är inte så orolig sedan afterburner gjorde underverk med 3000-serien.
Hoppas på att de får till det där med att kylaren faktiskt får kontakt med minnena, verkar viktigt

Ja underklockning är det nya överklockning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar alltid två stora ist för massa små fläktar, upplever att dom stora gör mindre oväsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det där låter väldigt mycket som den gamla typen av refkylare, fast XL bara.

Uttryckte mig lite otydligt. Menar inte att fläkten ska "ligga" på kortet som de gör idag. Utan "stå upp" och blåsa igenom en fläns av samma typ som tornkylare för CPU. Sen man med rejäla värmerör och mycket yta, kapslar in det för att forma luftflödet, och sätter en fläkt med bra statiskt tryck i tunnelns ena ändan som pressar luften genom flänsen och ut ur burken. Då borde man väl komma undan med ett relativt lågt varvtal på fläkten?

Permalänk
Medlem

Nvidias 4d chess plan för att få Nord Amerika att övergå till 220 Volt Börjar arta sig!

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Rubriken får mig tänka på:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att AMD har något bra på gång?
Det var ju länge sedan Nvidia pressade gränserna så pass och släppte ett stort kort som drog mycket ström…