Minnestillverkare ökar produktionstakten av DDR5-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Minnestillverkare ökar produktionstakten av DDR5-kretsar

Samsung, SK Hynix och Micron sägs accelerera produktionen av DDR5-kretsar för att nå bättre tillgänglighet och lägre priser, där de sistnämnda tros nå DDR4-nivåer i slutet av 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är kvar på DDR3 med min 2500k från 2011...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Med andra ord snart är ddr4 dyrare än ddr5 minnen 😃
Tur att man har full packat med ddr4 på moderkortet 128 Gb ram kommer att klara mig länge..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Som ovanstående sa så stiger snart ddr4 minne i pris, så om man har en lapptop så kanske det är dags att uppgradera minnet nu.

En intressant trend med ramminnesbehovet är att det för varje år i typ 30år bara har ökas.
Folk har sagt saker som har man 4MB ram i datorn så kan man köra allt som de senaste spelen, tyngsta cadfulerna etc. De allra mest extrema användarna kanske behöver 8MB ram. Exakt samma argument har folk haft i 30år, det enda är att de bara har höjt siffrorna för varje år.
Argumentet kanske är vettig inom spel där det kommer nya varje år men för kreaktivt arbete så är det så att vissa ligger 10-20år före eller efter i utvecklingen.

Nå frågan är vilka mängder av ram som lär bli standard med ddr5? Folk kommer säkert leta upp argumenten de skrev på en bbs år 1996 för 32MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som ovanstående sa så stiger snart ddr4 minne i pris, så om man har en lapptop så kanske det är dags att uppgradera minnet nu.

En intressant trend med ramminnesbehovet är att det för varje år i typ 30år bara har ökas.
Folk har sagt saker som har man 4MB ram i datorn så kan man köra allt som de senaste spelen, tyngsta cadfulerna etc. De allra mest extrema användarna kanske behöver 8MB ram. Exakt samma argument har folk haft i 30år, det enda är att de bara har höjt siffrorna för varje år.
Argumentet kanske är vettig inom spel där det kommer nya varje år men för kreaktivt arbete så är det så att vissa ligger 10-20år före eller efter i utvecklingen.

Nå frågan är vilka mängder av ram som lär bli standard med ddr5? Folk kommer säkert leta upp argumenten de skrev på en bbs år 1996 för 32MB.

Det är väl helt naturligt att det krävs mer med tiden? Det gäller ju även CPU och GPU kraft och lagring.

Om något så klarar man sig längre med RAM idag än förr. Om du byggde en speldator för 10 år sedan köpte du nog 16GB och det duger bra än för spel. 8GB för kontorsarbete duger också.

Jämför man däremot 10 år innan så skulle en dator från 2002 med 256-512MB RAM inte duga alls för någonting år 2012.

Förr dubblerade mängden RAM i stort sett varje år medan nu har 16GB varit standard länge. 32GB lär räcka ända till DDR6 kommer i denna takt. För spel. Jobbar man med Blender och liknande krävs såklart mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag är kvar på DDR3 med min 2500k från 2011...

Jag uppgraderade min antika generation 1 i7:a med dess DDR3 minnen i vintras när Alder Lake släpptes, med DDR5 då. Kan inte direkt påstå att jag kännt av SÅ SUPERDUPER mycket skillnad, trots fläskat på med extra av allt som supersnabba NVME istället för vanliga (men bra) samsung SSDer och liknande. Skönt med enormt mycket mer ram för VM miljöer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Med andra ord snart är ddr4 dyrare än ddr5 minnen 😃
Tur att man har full packat med ddr4 på moderkortet 128 Gb ram kommer att klara mig länge..

Först kommer det dippa för ddr4 innan neddragningarna på tillverkningen slår igenom och det börjar stiga... Men innan det är dyrare än ddr5 dröjer längre...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

två burkar med DDR4, en desktop och en "tinyminimicro" dell under TVn
allt annat kör ddr3 eller äldre

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra, det kommer behövas när många ska uppgradera till Ryzen 7000 i höst.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, men då har ni missat att det är minst en översvämning och två strömavbrott planerade i höst. Kanske en brand lite senare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det är väl helt naturligt att det krävs mer med tiden? Det gäller ju även CPU och GPU kraft och lagring.

Om något så klarar man sig längre med RAM idag än förr. Om du byggde en speldator för 10 år sedan köpte du nog 16GB och det duger bra än för spel. 8GB för kontorsarbete duger också.

Jämför man däremot 10 år innan så skulle en dator från 2002 med 256-512MB RAM inte duga alls för någonting år 2012.

Förr dubblerade mängden RAM i stort sett varje år medan nu har 16GB varit standard länge. 32GB lär räcka ända till DDR6 kommer i denna takt. För spel. Jobbar man med Blender och liknande krävs såklart mer.

Problemet är att majoritet av alla budgetlaptoppar idag har fastlött ram och man får stå där med 16GB. Folk kör då med exakt samma argument som de hade för 30år sedan bara att mängden ram i deras argument nu är högre. Datorutvecklingen har självklart stannat upp och är inte lika extrem som den var förr. Samtidigt kan jag inte riktigt säga att mjukvarolösningar har stannat upp. Dock arbetar man annorlunda och ens klient blir mer än en ren klient. Men det är väldigt sjukt hur basik saker ändå äter minne.
När jag skaffade internet så gick det fint att surfa på 4MB ram, 8MB då hade man marginal. Och idag pratar man om att ska man kunna surfa obehindrat med det som ingår, så 32GB är riktigt framtidssäkert som räcker tills man byter ut datorn.
Det är alltså 4000 gånger så mycket som man förr sa för samma sak.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär bli DDR5 vid nästa uppdatering om några år eller så kanske dagens dator hänger med längre än så fär jag byter inte innan det finn ett verkligt behov och datorerna är ju rätt långlivade prestandamässigt så det kanske tar 10 år eller mer innan det finns nått verkligt behov av byte, möjligen att en riktigt fet APU kan göra att man hoppar på DDr5 plattformen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns lite som en nyhet som annonserar att vatten nu är vått... självklart kommer leveranserna av nya tekniker fortsätta öka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag uppgraderade min antika generation 1 i7:a med dess DDR3 minnen i vintras när Alder Lake släpptes, med DDR5 då. Kan inte direkt påstå att jag kännt av SÅ SUPERDUPER mycket skillnad, trots fläskat på med extra av allt som supersnabba NVME istället för vanliga (men bra) samsung SSDer och liknande. Skönt med enormt mycket mer ram för VM miljöer dock.

Jag gick från 4670k till 9900k och de tyckte jag var ganska stor skillnad. Särskilt i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som ovanstående sa så stiger snart ddr4 minne i pris, så om man har en lapptop så kanske det är dags att uppgradera minnet nu.

En intressant trend med ramminnesbehovet är att det för varje år i typ 30år bara har ökas.
Folk har sagt saker som har man 4MB ram i datorn så kan man köra allt som de senaste spelen, tyngsta cadfulerna etc. De allra mest extrema användarna kanske behöver 8MB ram. Exakt samma argument har folk haft i 30år, det enda är att de bara har höjt siffrorna för varje år.
Argumentet kanske är vettig inom spel där det kommer nya varje år men för kreaktivt arbete så är det så att vissa ligger 10-20år före eller efter i utvecklingen.

Nå frågan är vilka mängder av ram som lär bli standard med ddr5? Folk kommer säkert leta upp argumenten de skrev på en bbs år 1996 för 32MB.

Känns som att det är 32Gb.
Fram tills rätt nyligen så fanns det knappt några kit om 16Gb för DDR5.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som ovanstående sa så stiger snart ddr4 minne i pris, så om man har en lapptop så kanske det är dags att uppgradera minnet nu.

En intressant trend med ramminnesbehovet är att det för varje år i typ 30år bara har ökas.
Folk har sagt saker som har man 4MB ram i datorn så kan man köra allt som de senaste spelen, tyngsta cadfulerna etc. De allra mest extrema användarna kanske behöver 8MB ram. Exakt samma argument har folk haft i 30år, det enda är att de bara har höjt siffrorna för varje år.
Argumentet kanske är vettig inom spel där det kommer nya varje år men för kreaktivt arbete så är det så att vissa ligger 10-20år före eller efter i utvecklingen.

Nå frågan är vilka mängder av ram som lär bli standard med ddr5? Folk kommer säkert leta upp argumenten de skrev på en bbs år 1996 för 32MB.

Känns som att 8-16 GB har räckt för "de flesta" senaste 10-12 åren.

För egen del så har det sett ut såhär ungefär:
Stationär 2010: 8 GB
Stationär (uppgradering) 2012: 12 GB
Bärbar 2012: 8 GB
Bärbar 2015: 8 GB
Bärbar 2018: 4 GB
Stationär 2017: 16 GB
Bärbar 2020: 8 GB

Jag TROR dock att jag uppgraderade min stationära till 32 GB förra året, men minns inte. Tror jag gjorde det för det var så billigt snarare än behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag är kvar på DDR3 med min 2500k från 2011...

Jag med! Fast med 4790k som kom lite senare. Blir nog DDR5 med nästa stora CPU-hopp.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns som att 8-16 GB har räckt för "de flesta" senaste 10-12 åren.

För egen del så har det sett ut såhär ungefär:
Stationär 2010: 8 GB
Stationär (uppgradering) 2012: 12 GB
Bärbar 2012: 8 GB
Bärbar 2015: 8 GB
Bärbar 2018: 4 GB
Stationär 2017: 16 GB
Bärbar 2020: 8 GB

Jag TROR dock att jag uppgraderade min stationära till 32 GB förra året, men minns inte. Tror jag gjorde det för det var så billigt snarare än behovet.

Då är det bra att ha plats för pasgefilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade 16gig dd4 väldigt länge.men uppgraderade till 32gig när det var så billigt för nått år sen eller 2. Men är grymt långt ifrån att nyttja det.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Skrivet av Cadzon:

Jag gick från 4670k till 9900k och de tyckte jag var ganska stor skillnad. Särskilt i spel.

Gick själv ifrån 4790k till en 2700x det gjorde rejält i prestanda för mig med.då 4790k gick maximalt i några spel. Gick från ddr3 till ddr4 då med. Så gjorde väl sitt kanske.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det bra att ha plats för pasgefilen.
https://i.imgur.com/bDfiF1j.png

När då? Om man har 8-16GB RAM? Växlingsfilen tenderar att växa desto mer RAM man använder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag skaffade internet så gick det fint att surfa på 4MB ram, 8MB då hade man marginal. Och idag pratar man om att ska man kunna surfa obehindrat med det som ingår, så 32GB är riktigt framtidssäkert som räcker tills man byter ut datorn.
Det är alltså 4000 gånger så mycket som man förr sa för samma sak.

32gb RAM för att surfa, va?

Jag har 8GB på min bärbara men 4GB hade nog räckt

Permalänk
Skrivet av anon201296:

32gb RAM för att surfa, va?

Jag har 8GB på min bärbara men 4GB hade nog räckt

Och jag surfade på 4MB ram. Likaså har jag kört tunga 70tals diesel bilar som riktigt segaste upp till 80km/h och det gick. Det går köra med dåliga saker om man har låga krav. Men ska man ha Windows 11 som surfdator med allt vad det innebär så 16GB är minimum som man borde ha vid nyköp, 32GB om man vill ha framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag surfade på 4MB ram. Likaså har jag kört tunga 70tals diesel bilar som riktigt segaste upp till 80km/h och det gick. Det går köra med dåliga saker om man har låga krav. Men ska man ha Windows 11 som surfdator med allt vad det innebär så 16GB är minimum som man borde ha vid nyköp, 32GB om man vill ha framtidssäker.

Ledsen men 16GB minimum för en surfdator är rent svammel. Nu får du allt kamma dig.

För övrigt förstår jag inte vad du försöker göra för poäng. Ja, en gång i tiden rekommenderades 4MB RAM, och 8MB om man ville hålla det mer framtidssäkert. Därefter har rekommendationerna justerats uppåt med tiden. Det är inget konstigt med det.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ledsen men 16GB minimum för en surfdator är rent svammel. Nu får du allt kamma dig.

För övrigt förstår jag inte vad du försöker göra för poäng. Ja, en gång i tiden rekommenderades 4MB RAM, och 8MB om man ville hålla det mer framtidssäkert. Därefter har rekommendationerna justerats uppåt med tiden. Det är inget konstigt med det.

Du utelämnar saker:
Citat: 16GB minimum för en surfdator.
Är inte samma sak som
Citat: Men ska man ha Windows 11 som surfdator med allt vad det innebär så 16GB är minimum som man borde ha vid nyköp

Vad som är minimum på en surfdator, så jag har en gammal raspberri Pi 2GB och den går att surfa på.
Men om man köper en ny windows 11 dator som man ska ha som surfdator, där surfdator såklart innebär lite saker runt omkring som kolla på excel, pdf filer etc så bör man undvika mindre än 16GB. Jag tror inte så många argumenterar emot detta. Det enda vettiga argumentet är att inom laptops kan 16GB versioner vara dyra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag surfade på 4MB ram. Likaså har jag kört tunga 70tals diesel bilar som riktigt segaste upp till 80km/h och det gick. Det går köra med dåliga saker om man har låga krav. Men ska man ha Windows 11 som surfdator med allt vad det innebär så 16GB är minimum som man borde ha vid nyköp, 32GB om man vill ha framtidssäker.

Ingen behöver 16GB RAM för "vanlig" surf än idag, testa att kontrollera hur mycket du faktiskt använder så ser du det enkelt. Men det här är OT så nu lämnar jag den här diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du utelämnar saker:
Citat: 16GB minimum för en surfdator.
Är inte samma sak som
Citat: Men ska man ha Windows 11 som surfdator med allt vad det innebär så 16GB är minimum som man borde ha vid nyköp

Vad som är minimum på en surfdator, så jag har en gammal raspberri Pi 2GB och den går att surfa på.
Men om man köper en ny windows 11 dator som man ska ha som surfdator, där surfdator såklart innebär lite saker runt omkring som kolla på excel, pdf filer etc så bör man undvika mindre än 16GB. Jag tror inte så många argumenterar emot detta. Det enda vettiga argumentet är att inom laptops kan 16GB versioner vara dyra.

Med hälften av det minnet kan du surfa obekymrat med massor av flikar öppna och knåpa i Word och Excel samtidigt som du har Spotify spelandes i bakgrunden. Inga problem om du vill ha några pdf;er öppna samtidigt. Du kan göra mycket mer än så.

Fram tills förra veckan satt jag och jobbade på en sunkig gammal HP ProBook från 2013 med 8GB RAM. Inte direkt den snabbaste maskinen men RAM var då inte den begränsande faktorn. Största problemet var snarast dåligt optimerade interna applikationer, och utöver det gör jag lite mer krävande saker än vad en vanlig surfdator ska klara.

Köper man en stationär dator är det måhända svårt att argumentera för mindre än 16GB idag med tanke på att prisskillnaden blir så liten. Du snackar dock om 32GB RAM för en "framtidssäker" surfdator.

Permalänk
Avstängd

Vad ska man sikta in sig på när det gäller ddr5 och nyköp? 32 eller 64? Är det ens lönt med 64?
Var finns bottleneck? Innan, vill jag minnas, blev datorn slöare om man hade ett underdimensionerat system, cpu främst, och för mycket ram.